M MadSystem skrev:
Undrar varför största problemet är där sågspån isoleringen slutar. Det är nästan som en linje av fukt som går runt hela vinden i samma höjd
Hur varmt är det i kattvindarna? Ser inte ut att vara isolerat mot yttertaket där? Är det någon luftspalt mellan takfot och vind?
 
surris surris skrev:
Varför mer isolering? Äldre hus utan plastfolie är det oftast bättre med mindre isolering .
Om man ska ha mer isolering bör man se till att stoppa fukttillskottet och ventilera vinden ordentligt.
För att det troligen är varmare i huset nu mot förr....
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
surris surris skrev:
Hur mycket isolering är det i brytningen i taket?

Installera frånluft är alltid gångbart så man kan ventilera bort fukttillskottet och skapa ett undertryck.

Var det några problem innan ni bytte taket?
Svårt att säga då taket mer eller mindre var otätt. Men det var massvis med mögel på gamla råsponten.
 
Det vore intressant att mäta upp tryckskillnaderna mellan kallvind och övervåning.
Om den är 0 eller negativ kommer varm fuktig luft att vandra uppåt. Det räcker nog med några få millibar.
 
Bara en teori:
Varmluften från inomhus rör sig upp genom takets ventilering och skapar på så sett ett insug av kall luft från den otäta takfoten. Kalla luften från takfoten letar sig upp till isoleringen vid takbrytningen, och möter då den varma inomhusluften (eftersom detta är mer av en varm vind). Kondens skapas där varmt möter kallt.

I gamla hus så har jag för mig att man ska undvika isolering vid takfoten. Och se till att luft från takfoten inte möter någon isolering.
 
Hur var gamla taket byggt föresten? Dvs vad var skillnaden? Den gamla konstruktionen har ändå hållit i nästan 100 år.
 
Som lekman hade min impuls varit att återställa takkonstruktionen så som den var byggd från början, och sen installerat PAX fläkt i badrum och tilluftventiler i sovrum.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det vore intressant att mäta upp tryckskillnaderna mellan kallvind och övervåning.
Om den är 0 eller negativ kommer varm fuktig luft att vandra uppåt. Det räcker nog med några få millibar.
Hmm är det nåt jag själv kan göra enkelt?
 
S SomePenguin skrev:
Hur var gamla taket byggt föresten? Dvs vad var skillnaden? Den gamla konstruktionen har ändå hållit i nästan 100 år.
Det som var på var råspont, sen papp, sen eternit och på detta ett plåt. Kondens verkar ha varit ett problem rätt länge. Iaf ser man det på brädorna vid hus ändorna.
 
S SomePenguin skrev:
Som lekman hade min impuls varit att återställa takkonstruktionen så som den var byggd från början, och sen installerat PAX fläkt i badrum och tilluftventiler i sovrum.
Som sagt, konstruktionen var inte direkt bra. Det var blött, mögligt osv.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S SomePenguin skrev:
Bara en teori:
Varmluften från inomhus rör sig upp genom takets ventilering och skapar på så sett ett insug av kall luft från den otäta takfoten. Kalla luften från takfoten letar sig upp till isoleringen vid takbrytningen, och möter då den varma inomhusluften (eftersom detta är mer av en varm vind). Kondens skapas där varmt möter kallt.

I gamla hus så har jag för mig att man ska undvika isolering vid takfoten. Och se till att luft från takfoten inte möter någon isolering.
Hmm ska man inte ha någon isolering als mellan taket och bostaden då?
 
A
Är det en avfuktare ni kör på vinden? man bör stänga all ventilation isf om man kör en sån,om det inte är gjort:)
 
Handyman 1 skrev:
Är det en avfuktare ni kör på vinden? man bör stänga all ventilation isf om man kör en sån,om det inte är gjort:)
Ja det är det. Har inte stängt av ventilationen. Kan göra det. Trodde om temperaturen i vinden är högre än ute så trängs luften ut istället för in? Kanske jag missuppfattade nåt.
 
Ligger spånet (isoleringen) tätt mot yttertak utan luftspalt kommer fukten där som ett brev på posten. Levade material tar upp å avger kontinuerligt. När det blir kallare ute kondenserar fukten från den varma fuktiga spånet mot det kalla yttertaket. En luftspalt i är nödvändig för att ångorna skall stiga upp till övre utrymmet och där vidare ut via nockvent eller gavelvent.
Ett vanligt problem när man höjer temperaturen inne på gamla hus som tidigare var ganska snålställda.
 
K kest skrev:
Ligger spånet (isoleringen) tätt mot yttertak utan luftspalt kommer fukten där som ett brev på posten. Levade material tar upp å avger kontinuerligt. När det blir kallare ute kondenserar fukten från den varma fuktiga spånet mot det kalla yttertaket. En luftspalt i är nödvändig för att ångorna skall stiga upp till övre utrymmet och där vidare ut via nockvent eller gavelvent.
Ett vanligt problem när man höjer temperaturen inne på gamla hus som tidigare var ganska snålställda.
K kest skrev:
Ligger spånet (isoleringen) tätt mot yttertak utan luftspalt kommer fukten där som ett brev på posten. Levade material tar upp å avger kontinuerligt. När det blir kallare ute kondenserar fukten från den varma fuktiga spånet mot det kalla yttertaket. En luftspalt i är nödvändig för att ångorna skall stiga upp till övre utrymmet och där vidare ut via nockvent eller gavelvent.
Ett vanligt problem när man höjer temperaturen inne på gamla hus som tidigare var ganska snålställda.
I själva branta delen la vi träfiberisolering tät mot ytter taket då vi har blivit tillsagda att man inte behöver en luftspalt med diffusion öppet duk och träfiber.
 
  • Ledsen
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.