Är du säker på att det inte är regn som letat sig in någonstans?
Inte så att det är extra fuktigt närmast spikarna som håller läkten?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är du säker på att det inte är regn som letat sig in någonstans?
Inte så att det är extra fuktigt närmast spikarna som håller läkten?
Till 99,99% ja. För det första var det inget problem innan det blev kalt. Det ös regnade och vi såg inte en droppe, vi kollade väldigt noga.
För det andra har vi lagt extra spiktejp där ströläkten går.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Hur ser det ut konstruktionsmässigt i skarven mellan vägg, tak, takfot? Vi har liknande problem i vårt hus (ska lägga om taket, har inte gjort än). Och vad jag har läst mig till är det här det är vanligast att man får fuktproblem p.g.a. varm luft nedififrån möter kall luft ovanifrån/utifrån och fukten u luften kondenseras ut lättast vid takfoten. blir spännande att följa vad ni kommer fram till.
 
surris
Har ni satt in ventilationen efter ni upptäckte problemet?
 
Går det något avluftningsrör från avloppet i närheten ?
 
surris surris skrev:
Har ni satt in ventilationen efter ni upptäckte problemet?
Ja
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går det något avluftningsrör från avloppet i närheten ?
Nej, avluftningsror är i en tillbyggnad i nedre våning.
 
Eftersom du säger att det började när det blivit kallt, hur varmt har ni inne? 20cm träspån är inte särskilt mycket isolering.. Så mer isolering eller lägre innertemperatur....
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Eftersom du säger att det började när det blivit kallt, hur varmt har ni inne? 20cm träspån är inte särskilt mycket isolering.. Så mer isolering eller lägre innertemperatur....
Är min gissning....
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hur ser det ut konstruktionsmässigt i skarven mellan vägg, tak, takfot? Vi har liknande problem i vårt hus (ska lägga om taket, har inte gjort än). Och vad jag har läst mig till är det här det är vanligast att man får fuktproblem p.g.a. varm luft nedififrån möter kall luft ovanifrån/utifrån och fukten u luften kondenseras ut lättast vid takfoten. blir spännande att följa vad ni kommer fram till.
Det är ju inte själva takfoten du ser i bilderna. Det är takbrutningen av mansardtaket som man ser.

Dock vet jag inte om takfoten är tätt. Kanske är detta orsaken.

Några saker som får mig att fundera är att det inte finns några ventiler på övervåningen. Varken i sovrum eller arbetsrum.

Sen hittade jag cm stora hål som man ser sågspån isoleringen. Antar att mycket varmluft kan ta sig igenom detta.

Dock har vi egentligen problem längs hela vinden (också ställen där det inte finns hål), särskilt där taket bryter.
 
Undrar varför största problemet är där sågspån isoleringen slutar. Det är nästan som en linje av fukt som går runt hela vinden i samma höjd
 
surris
plåtrickard plåtrickard skrev:
Eftersom du säger att det började när det blivit kallt, hur varmt har ni inne? 20cm träspån är inte särskilt mycket isolering.. Så mer isolering eller lägre innertemperatur....
Varför mer isolering? Äldre hus utan plastfolie är det oftast bättre med mindre isolering .
Om man ska ha mer isolering bör man se till att stoppa fukttillskottet och ventilera vinden ordentligt.
 
Ni måste ha väggventiler i sovrum på övervåningen. Detta kanske inte påverkar detta problem men frisk luft är viktigt för hälsan såklart. Täta innertaket mot vinden uppifrån tex och fyll på med mer spån så försvinner nog en del fukt.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Eftersom du säger att det började när det blivit kallt, hur varmt har ni inne? 20cm träspån är inte särskilt mycket isolering.. Så mer isolering eller lägre innertemperatur....
Vi har la runt 21 grader.
 
surris
Hur mycket isolering är det i brytningen i taket?

Installera frånluft är alltid gångbart så man kan ventilera bort fukttillskottet och skapa ett undertryck.

Var det några problem innan ni bytte taket?
 
Redigerat:
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.