Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med om att VW är snåla i färgutbudet. Men 11.400, är det så mycket mer än det brukar kosta att välja en annan färg?

Sen lär det väl komma fler modeller. Det är ju inte som att Golf variant var först ut heller. Själv beklagar jag att de inte bygger den med en riktig dragkrok. Känns lite synd att behöva gå upp till ID.4 för att kunna hänga på ett släp. Å andra sidan känns ID.4 som en bättre bil, även om jag bara testsuttit den och sparkat lite däck, inte kört den.
De är mycket snåla. Renault tar 7900 kr för att välja i alla färger utöver vit.
Men jag tycker det är lite snålt det med, 2-3 standardfärger bör de kunna trycka in och vill man ha utöver det borde man ju kunna välja vilken färg som helst, RÖD.

För över 400 tusen så är det en ganska snål bil :(
 
R Rkarlsson skrev:
För över 400 tusen så är det en ganska snål bil
Jupp. Drar 0,0 per mil. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De är mycket snåla. Renault tar 7900 kr för att välja i alla färger utöver vit.
Men jag tycker det är lite snålt det med, 2-3 standardfärger bör de kunna trycka in och vill man ha utöver det borde man ju kunna välja vilken färg som helst, RÖD.

För över 400 tusen så är det en ganska snål bil :(
Det finns bilar där alla färger är tillval och kostar extra :rolleyes: Lite märkligt, kan man beställa de bilarna helt omålade?
 
  • Wow
vcx
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det finns bilar där alla färger är tillval och kostar extra :rolleyes: Lite märkligt, kan man beställa de bilarna helt omålade?
Id3 fanns inte i rött på volkswagens hemsida, frågor på den ? ;) Färgskalan är svart, vit, grå och turkos. Den hade varit snajsig i rött.

Såg att en avlägsen granne har en vit/svart. Lovar att huset hade blivit vackrare med en röd bil.

Nåja nog om det. För 434900 kr hade de ju kunnat ha lite större färgskala.
 
R Rkarlsson skrev:
Id3 fanns inte i rött på volkswagens hemsida, frågor på den ? ;) Färgskalan är svart, vit, grå och turkos. Den hade varit snajsig i rött.

Såg att en avlägsen granne har en vit/svart. Lovar att huset hade blivit vackrare med en röd bil.

Nåja nog om det. För 434900 kr hade de ju kunnat ha lite större färgskala.

Du bommade silver!!
Här hemma har vi en svart till mig och frugan en vit. Symboliserar kanske rätt mkt hur vi är...hahaha:surprised:
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Hittade en intressant artikel i norsk media om att nästan nya elbilar skrotas för att det inte lönar sig att laga dem:
- https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Orsakerna är flera:
- elbilsbidragen gör att det är billigare att ge en ny bil till kunden än att laga bilar som kostar mycket att laga
- man vill inte använda begagnade delar när man lagar bilarna
- delar till bilarna är extremt dyra, batteriet till en eGolf i artikeln kostar 280 000 NOK.
- mm

Lägg till detta att försäkringar mm pga detta blir mycket dyrare också.

En av konsekvenserna är här att man alltså får staten att delvis betala för skrotning av nästan nya elbilar...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det låter ju verkligen upplyftande för begagnatpriserna på elbilar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hittade en intressant artikel i norsk media om att nästan nya elbilar skrotas för att det inte lönar sig att laga dem:
- [länk]

Orsakerna är flera:
- elbilsbidragen gör att det är billigare att ge en ny bil till kunden än att laga bilar som kostar mycket att laga
- man vill inte använda begagnade delar när man lagar bilarna
- delar till bilarna är extremt dyra, batteriet till en eGolf i artikeln kostar 280 000 NOK.
- mm

Lägg till detta att försäkringar mm pga detta blir mycket dyrare också.

En av konsekvenserna är här att man alltså får staten att delvis betala för skrotning av nästan nya elbilar...
Intressant artikel!

Det är besynnerligt att tillverkarna kommer undan med att säga att begagnade delar är osäkra att använda, samtidigt som de sätter såna priser på nya reservdelar att det blir billigare att köpa en ny, hel bil. Nästan så att att man kan misstänka att de har något att tjäna på det upplägget..
 
Vad tror panelen om elbilens framtid om fossilfria dieselalternativ får mer exponering och statligt stöd?
 
hobbs hobbs skrev:
Intressant artikel!

Det är besynnerligt att tillverkarna kommer undan med att säga att begagnade delar är osäkra att använda, samtidigt som de sätter såna priser på nya reservdelar att det blir billigare att köpa en ny, hel bil. Nästan så att att man kan misstänka att de har något att tjäna på det upplägget..
Om begagnade delar var osäkra borde de ju bytas ut i den bil de satt från början för att de var gamla och osäkra... :thinking:
Sedan kan man kanske inte ta delar hursomhelst från krockskadade bilar utan att förvissa sig om att de inte är skadade,

Jag tror detta är en följd av att det är mer dator än bil, och det är så här vi redan för med defekt elektronik. Släng och köp nytt.
 
Elektroniken gäller väl bilar rent generellt där det idag börjar bli standard med flera säkerhetsfunktioner som använder kamera, radar, sensorer, etc, men även används för enklare former av "självkörande" som man har i bilen.
 
Z Zorn skrev:
Vad tror panelen om elbilens framtid om fossilfria dieselalternativ får mer exponering och statligt stöd?
Jag tycker det är svårt att få en överblick vad som är bättre eller sämre. De som skriver mest om en teknik är ju ofta de som har ett ekonomiskt intresse av det. En stor fördel är givetvis om det går att köra gamla bilar på ett biobränsle. Om fossilfri diesel blir stort så tror inte jag att det i närtid kommer att vara en ersättare till elbilar utan ett komplement.

Om man tittar på bilen ur ett användarperspektiv. När jag haft min hybridbil i ett par veckor skulle jag flytta på den dieselbil jag hade tidigare. Den omedelbara reaktionen när den rasslade igång var att något var fel. Så här skall det väl inte låta? Hybriden går nästan aldrig på tomgång. Den startar mjukt från stillastående utan att slira på kopplingen. Karaktären på motorn är komfortabel och mjuk. Och då är detta bara en försmak av hur komfortabel en ren elbil är att köra.

Det skall inte förnekas att elbilar har vissa givna nackdelar jämfört med bränsledrivna bilar. Framför allt tiden det tar att ladda samt tillgången på snabbladdstationer jämfört med bensinmackar. Men det jag sett hittills är att fördelarna överväger. Jag hoppas och tror att min nästa bil skall vara en elbil. Både för miljöns och komfortens skull.
 
Det råder ingen tvekan om att elbilar har en massa fördelar. Men om en bil nu är perfekt i 95% av fallen och helt oanvändbar i resterande 5% av fallen så trumfas den för de flesta av en bil som är medioker i 100% av fallen.

Jag ser väldigt få elbilsägare som har endast en elbil, i ett hushåll med endast ett körkort. Inte alla har en bränslebil som backup, men då är de två personer med körkort så man kan ta elbilen till hyrbilsfirman för att hyra bil i de där 5% av fallen när elbilen inte funkar. Men det fungerar inte för ett enpersonshushåll eller ett hushåll där man bara har ett körkort.
 
Det är ju i princip bara laddtid/räckvidd och i några fall dragkrok som gör praktis skillnad för användandet. Motorgång mm är mer av karaktärsgrund
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tycker det är svårt att få en överblick vad som är bättre eller sämre. De som skriver mest om en teknik är ju ofta de som har ett ekonomiskt intresse av det. En stor fördel är givetvis om det går att köra gamla bilar på ett biobränsle. Om fossilfri diesel blir stort så tror inte jag att det i närtid kommer att vara en ersättare till elbilar utan ett komplement.

Om man tittar på bilen ur ett användarperspektiv. När jag haft min hybridbil i ett par veckor skulle jag flytta på den dieselbil jag hade tidigare. Den omedelbara reaktionen när den rasslade igång var att något var fel. Så här skall det väl inte låta? Hybriden går nästan aldrig på tomgång. Den startar mjukt från stillastående utan att slira på kopplingen. Karaktären på motorn är komfortabel och mjuk. Och då är detta bara en försmak av hur komfortabel en ren elbil är att köra.

Det skall inte förnekas att elbilar har vissa givna nackdelar jämfört med bränsledrivna bilar. Framför allt tiden det tar att ladda samt tillgången på snabbladdstationer jämfört med bensinmackar. Men det jag sett hittills är att fördelarna överväger. Jag hoppas och tror att min nästa bil skall vara en elbil. Både för miljöns och komfortens skull.
För mig personligen spelar bränslet mindre roll, däremot ekonomi och uthållighet i ett ideologiskt perspektiv. Såsom man velat fram och tillbaks i politiken så blir jag osäker på vad som är framtiden. Min bil har jag fyra mandatperioder, inte en.

I ett miljöperspektiv så bör en befintlig dieselbil körd på fossilfri diesel vara ett bättre miljöval än vilken nytillverkade elbil som helst. Men vad vet jag, det är trots allt det som subventioneras och favoriserars för stunden som är det bästa alternativet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.