A Avemo skrev:
Ja man äger batteriet. Ja som sagt de är dyra. Men nu är du i alla fall uppdaterad med informationen att de inte behöver kosta 1,5 miljoner utan det finns att få för en tredjedel.
Men visst är Enyac fortfarande bara bakhjulsdriven?
 
M Myckling skrev:
Men visst är Enyac fortfarande bara bakhjulsdriven?
Både ID4 och Enyaq är bakhjulsdrivna. Samma bottenplatta kommer senare som Audi Q4. Och då fyrhjulsdriven från start. Så antagligen kommer det senare en fyrhjulsdriven variant av Enyaq och ID4.
 
  • Gilla
Mwdt
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
En helt ny dieselbil kostar ca 1000kr/månaden och uppåt i bara fordonsskatt, bara det gör rätt mycket i en kalkyl om man ser vad bilägandet kostar varje månad.
Men hur många bilägare köper en ny bil? De flesta bilar som säljs är begagnade. Min bensinbil (Skoda Octavia) från 2015 kostar 448 kronor om året i skatt. Och den drar 0,65 liter milen. Med mina 800 mil om året blir det en rätt sparsam kostnad alltså, särskilt med tanke på att det är en kombi med dragkrok.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Bonus/malussystemet infördes sommaren 2018. Naturligtvis köper inte alla nya bilar, men alltfler begagnade bilar är från det nya skattesystemet. Efter sommaren börjar stora mängder treårsbilar med nya skatten komma ut på marknaden.

Så även om alla ännu inte är drabbade av malus på sina begagnade bilar så blir allt fler det, varvid det blir en realitet för allt fler att ta hänsyn till.

Och för dem som väljer mellan olika nya bilar har det som sagt varit en realitet i två och ett halvt år.
 
  • Gilla
Mwdt
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bonus/malussystemet infördes sommaren 2018. Naturligtvis köper inte alla nya bilar, men alltfler begagnade bilar är från det nya skattesystemet. Efter sommaren börjar stora mängder treårsbilar med nya skatten komma ut på marknaden.

Så även om alla ännu inte är drabbade av malus på sina begagnade bilar så blir allt fler det, varvid det blir en realitet för allt fler att ta hänsyn till.

Och för dem som väljer mellan olika nya bilar har det som sagt varit en realitet i två och ett halvt år.
Gäller inte den förhöjda skatten i tre år, och sedan är det ”normal ” skatt igen? Dvs den din köper en +3 år begagnad bil drabbas inte av malus.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
  • Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
Notera att genomsnittsåldern för en bil i Sverige är 10 år. Möjligen är det inte normalfördelat, men i princip innebär det alltså att det finns lika många 20 år gamla bilar som det finns sprillans nya bilar.
 
sunnis
N Nerre skrev:
Men hur många bilägare köper en ny bil? De flesta bilar som säljs är begagnade. Min bensinbil (Skoda Octavia) från 2015 kostar 448 kronor om året i skatt. Och den drar 0,65 liter milen. Med mina 800 mil om året blir det en rätt sparsam kostnad alltså, särskilt med tanke på att det är en kombi med dragkrok.
Drygt 300 000 personbilar registreras årligen, mestadelen privat och förmånsbilar. Någon behöver köpa nya bilar för att det ska finnas en begagnatmarknad. Det kommer bli en bra begagnatmarknad för elbilar i framtiden också. Är det nybilsköp man är ute efter så är inte kalkylen för elbilar så tokig år 2021.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Notera att genomsnittsåldern för en bil i Sverige är 10 år. Möjligen är det inte normalfördelat, men i princip innebär det alltså att det finns lika många 20 år gamla bilar som det finns sprillans nya bilar.
Nej, för det är ingen normalfördelningskurva. Åtminstone inte på det viset du tänker dig.
Det är ju inte så att det börjar på oändligt få nya bilar för att sen efter 10 år bli som mest bilar.

Det finns nog inte några bra kurvor alls, eller statistiska angreppssätt på detta.
Jag tror dock att man skulle kunna använda poissonfördelningen på något listigt sätt för att beskriva situationen med bilbeståndet, och kanske kunna göra förutsägelser på hur få bilar det kommer finnas kvar av en årsmodell osv.


edit:
quote:
"Jag tror dock att man skulle kunna använda poissonfördelningen på något listigt sätt för att beskriva situationen"
Fast, nja, egentligen tror jag inte det. Frånfället av bilar i bilbeståndet är ju inte en process med samma intensitet hela tiden. Det är ju få bilar de första åren, mest vid krockar då. Sen ökar ju intensiteten när de blir äldre, de fälls av rost och annat vid bilbesiktningen osv.
 
Redigerat:
Nyinstallerat vitt avloppsrör med vattenlås anslutet till ett äldre rör i en källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fixat ett nytt avloppsrör med vattenlås, fanns så lämpligt ett pluggat gammalt rör i källargolvet bakom tvättmasinen innan gick det till en gammal gjutjärnsbrunn framför tvättmaskinen som har några år på nacken och luktar kloak. Tänkt plugga denna temporärt tills det blir ett större tvättstuge projekt byta stammarna i golvet.

Tvättmaskiner med nyinstallerad bänkskiva ovanför i en källartvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixade också en bänkskiva ovanför, blir att lägga på lite spackel/puts och måla lite ovanför nu.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, för det är ingen normalfördelningskurva. Åtminstone inte på det viset du tänker dig.
Det är ju inte så att det börjar på oändligt få nya bilar för att sen efter 10 år bli som mest bilar.

Det finns nog inte några bra kurvor alls, eller statistiska angreppssätt på detta.
Jag tror dock att man skulle kunna använda poissonfördelningen på något listigt sätt för att beskriva situationen med bilbeståndet, och kanske kunna göra förutsägelser på hur få bilar det kommer finnas kvar av en årsmodell osv.
Jag tänker mig någon form av S-kurva. Men då blir axlarna tillverkningsår (x) och andel kvar i drift ( y).

Vill minnas att genomsnittsbilen blir 16år gammal i Sverige och rullar 1500mil om året.
 
Redigerat:
Handritad kurva på rutat papper som visar genomsnittsålder och livslängd, markerad med streck och skuggade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ såhär.
Genomsnittliga åldern är när arean under strecket är delad i två lika stora.
Medans genomsnittlig livslängd är när hälften av bilarna ena fallit bort.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Martin Lennartsson Martin Lennartsson skrev:
[bild]
fixat ett nytt avloppsrör med vattenlås, fanns så lämpligt ett pluggat gammalt rör i källargolvet bakom tvättmasinen innan gick det till en gammal gjutjärnsbrunn framför tvättmaskinen som har några år på nacken och luktar kloak. Tänkt plugga denna temporärt tills det blir ett större tvättstuge projekt byta stammarna i golvet.

[bild]
Fixade också en bänkskiva ovanför, blir att lägga på lite spackel/puts och måla lite ovanför nu.
Fint!
Men påverkar det här din uppfattning om när det är dags att byta till elbil?
 
  • Haha
  • Wow
nino och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Typ såhär.
Genomsnittliga åldern är när arean under strecket är delad i två lika stora.
Medans genomsnittlig livslängd är när hälften av bilarna ena fallit bort.
Ser precis ut som en cdf för normal fördelning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.