13th Marine 13th Marine skrev:
Håller med.

Glöm inte att lägga till att klimatanläggningen ska vara igång, samt strålkastarna.
Jag kan då berätta att nollgradigt på min hybrid innebär ungefär 2/3 av kapaciteten. Sedan skall värme till så i praktiken så når jag 50% av sträckan vid nollgradigt jämfört med 25 grader. Jag behöver inte AC på sommaren, men den drar inte så mycket på kyla. På värme är den dock väldigt hungrig på el.

Det enda som gör att jag klarar mig hyfsat på vintern är att jag kan förvärma bilen hemma och att jag har varmgarage på jobbet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan då berätta att nollgradigt på min hybrid innebär ungefär 2/3 av kapaciteten. Sedan skall värme till så i praktiken så når jag 50% av sträckan vid nollgradigt jämfört med 25 grader. Jag behöver inte AC på sommaren, men den drar inte så mycket på kyla. På värme är den dock väldigt hungrig på el.

Det enda som gör att jag klarar mig hyfsat på vintern är att jag kan förvärma bilen hemma och att jag har varmgarage på jobbet.
Jag har ungefär samma erfarenhet, men jag upplever att även AC drar snudd på lika mycket.

Problemet med dessa WLTP osv är att man får "optimera" bilen innan test och att det görs i en kontrollerad kammare.
Så alla dessa är gjorda i +20, utan klimatanläggning, inga lampor på, specialhjul med så lågt rullmotstånd som möjligt, tejpade skarvar osv osv.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan då berätta att nollgradigt på min hybrid innebär ungefär 2/3 av kapaciteten. Sedan skall värme till så i praktiken så når jag 50% av sträckan vid nollgradigt jämfört med 25 grader. Jag behöver inte AC på sommaren, men den drar inte så mycket på kyla. På värme är den dock väldigt hungrig på el.

Det enda som gör att jag klarar mig hyfsat på vintern är att jag kan förvärma bilen hemma och att jag har varmgarage på jobbet.
Det stämde rätt bra med den Mitsubishi Outlander PHEV jag tidigare hade, av de utlovade 5,5 mil kom jag runt 2,5-3 mil på vinterhalvåret (max. 4,8 på sommaren).

BMW har dock lyckats bättre i X5'an (45e) där de lovar "upp till 9,7 mil" på el men det längsta jag kom i somras var 8,8 mil vilket ändå är väldigt mycket bättre än någon annan laddhybrid!
På vintern klarar den sig rätt ok också och hittills har jag klarat runt 7-7,5 mil men varken förra vintern eller den här ännu har ju haft några riktigt kalla dagar så det gäller vid -2 - -5 grader ungefär (Stockholmsområdet)
 
Fairlane
Förbrukning på vintern påverkas väl av hur långa körningar man gör också?
Jag tänker mig att jag startar bilen kall och kör 3 mil till jobbet och bilen har fått använda el för att värma kupén. Sen samma visa när jag ska hem igen.
Om jag istället kört 6 mil i streck så behöver kupén bara värmas en gång och sen underhållas.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Förbrukning på vintern påverkas väl av hur långa körningar man gör också?
Jag tänker mig att jag startar bilen kall och kör 3 mil till jobbet och bilen har fått använda el för att värma kupén. Sen samma visa när jag ska hem igen.
Om jag istället kört 6 mil i streck så behöver kupén bara värmas en gång och sen underhållas.
Det är gissningsvis så att hybriderna just av den orsaken tappar mer på vintern än de rena elbilarna gör.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Skoda Enyaq ser lite intressant ut, men varför är man så försiktig med att ge tekniska data? Är tanken bara att folk ska titta på lite bilder, drömma sig och och beställa?

Jag tittade på: https://www.skoda.se/modeller/enyaq-iv/enyaq-iv
Sen klickade jag på knappen "Se alla tekniska detaljer" och allt man får veta är bilens mått?!

Ingen information om vikt, dragvikt (obromsat/bromsat) etc.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Skoda Enyaq ser lite intressant ut, men varför är man så försiktig med att ge tekniska data? Är tanken bara att folk ska titta på lite bilder, drömma sig och och beställa?

Jag tittade på: [länk]
Sen klickade jag på knappen "Se alla tekniska detaljer" och allt man får veta är bilens mått?!

Ingen information om vikt, dragvikt (obromsat/bromsat) etc.
Verkar vara väldigt vanligt att de gör så, nya Mazda och nu senast Renault fick man inte "siffrorna" förrän de faktiskt gick att beställa. Gissningen blir att de håller på testa/certifiera för att få officiella siffror men storleken på batteriet måste de ju redan veta så det kunde de i alla fall berätta... :thinking:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Troligtvis meddelar man inte några siffror som man garanterat inte kan stå för, för det är alltid någon som blir förbannad om man ändrar den.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Förbrukning på vintern påverkas väl av hur långa körningar man gör också?
Jag tänker mig att jag startar bilen kall och kör 3 mil till jobbet och bilen har fått använda el för att värma kupén. Sen samma visa när jag ska hem igen.
Om jag istället kört 6 mil i streck så behöver kupén bara värmas en gång och sen underhållas.
Stämmer! Jag har testat med att köra med och utan värme och vid noll grader tappar jag ca. 4-5 km räckvidd på att värma bilen (ratt+stolsvärme på).
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ingen information om vikt, dragvikt (obromsat/bromsat) etc.
Jag hittar om jag följer länken "bygg bil" information om max släpvagnsvikt 1000 kg vid max 12% lutning. Maxvikt obromsat släp 750 kg.
Utvändiga mått
Höjd 1 616 mm
Längd 4 649 mm
Spårvidd fram/bak 1 597 / 1 576 mm
Hjulbas 2 770 mm
Bredd 1 879 mm
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag kan förstå att man inte vill skrivs ut siffror innan allt är klart, men jag tycker isåfall att man borde skriva det istället, men jag är väl för mycket tekniker...
 
sunnis
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har tidigare i tråden skrivit att jag tror att man i höst (2021) kommer kunna köpa en elbil som tar sig 30 mil i mellansvensk vinter och går att få med dragkrok för under 400 tkr. Den prognosen verkar komma på skam. Det närmaste jag kan se (VW id4) hamnar nog på närmare 500 tkr med lite lull-lull och vinterhjul. Efter miljöbilsbonus. Om den tar sig 30 mil på vintern? Kanske. Om man håller hastighetsgränsen på motorvägen.

Jag är förvånad att Kia E-Niro inte kommit med drag, liksom VW id3.

Jag undrar hur länge det dröjer innan bilen jag trodde skulle finnas i år kommer, och vem som kommer bygga den. Mina pengar är nog alltjämt på Hyundai (de kommer med en ny elbilsplattform nästa år tror jag) eller VAG.
Min ID.4 hamnade på 520tkr inkl. vinterdäck, troligen 70tkr i bonus. Så 450tkr.

Med värmepump förväntar jag mig 30mil mig vid en värmländsk normalvinter. Batteriet är ju på 82 kWh vilket är med dagens mått ganska rejält.

Kia E-niro kommer med krok nu i år, max 360kg dragvikt :crysmile: Tror jag inte kommer bli så populärt tillval.

En fråga: min kärra är reggad på 1200kg. Visst går det att registreringsbesikta om den till 1000kg?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har tidigare i tråden skrivit att jag tror att man i höst (2021) kommer kunna köpa en elbil som tar sig 30 mil i mellansvensk vinter och går att få med dragkrok för under 400 tkr. Den prognosen verkar komma på skam. Det närmaste jag kan se (VW id4) hamnar nog på närmare 500 tkr med lite lull-lull och vinterhjul. Efter miljöbilsbonus. Om den tar sig 30 mil på vintern? Kanske. Om man håller hastighetsgränsen på motorvägen.

Jag är förvånad att Kia E-Niro inte kommit med drag, liksom VW id3.

Jag undrar hur länge det dröjer innan bilen jag trodde skulle finnas i år kommer, och vem som kommer bygga den. Mina pengar är nog alltjämt på Hyundai (de kommer med en ny elbilsplattform nästa år tror jag) eller VAG.
Nissan Ariya kommer till hösten med 87kWh batteri (500km wltp) och 1500kg dragvikt. Kanske kvalar in?
 
Fairlane Fairlane skrev:
2-3 dagar om året så hyr jag en lätt lastbil (typen man får köra med B-körkort). Den har lyft och annat jag behöver de dagarna. Det innebär ju att min vanliga bil inte räcker till 100% av tiden. Tyvärr har den har typen av lastbil bara tre sittplatser så det räcker inte heller till. Det går inte heller att haka på mitt släp på den.
Vilken bil ska jag köpa om jag vill ha en som räcker till 100% av tiden (mediokert är ok).
Eller kan man göra som jag gör nu,nöja sig med en bil som fixar 99% av mitt behov? Ja då kanske en elbil skulle fungera för mig.
Jag köpte mig en andrabil (lätt lastbil) för att kompensera icke dragkrok på våra id3or. Inte optimalt men skönt att ha en ”skräpbil” till diverse byggen och annat som ska utföras.
Kör nästan 30 mil med id3orna (mellanbatteri)i laglig fart när det är minus 5. Helt okej enligt mig..
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
En fråga: min kärra är reggad på 1200kg. Visst går det att registreringsbesikta om den till 1000kg?
Det blir nog både enklare och billigare att köra upp för B+. Då får du dra upp till totalt 4250 kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.