J JohanLun skrev:
Laga putsen? Jag tycker den lite oregelbundna ytan hos puts gör det så mycket mer levande än gips, plus jag tror det är perfekt ur vind och fuktperspektiv. Men, på några väggar har jag gips.
Det kunde vara ett alternativ.
Jag har aldrig putsat, men putsen är så dålig och förstörd att jag inbillar mig att det är bra mycket mer jobb än att sätta upp ett nytt tak. Eller? (Som sagt har jag 0 erfarenhet av det och kanske beror mina tankar mer på okunskap?)
 
harry73
Du har ju en fantastisk möjlighet att lära dig utan att förstöra resten av rummet. Det blir en bra kunskap när du i framtiden behöver fixa till putsen i ett färdigrenoverat rum
 
L LAnsgar skrev:
Det kunde vara ett alternativ.
Jag har aldrig putsat, men putsen är så dålig och förstörd att jag inbillar mig att det är bra mycket mer jobb än att sätta upp ett nytt tak. Eller? (Som sagt har jag 0 erfarenhet av det och kanske beror mina tankar mer på okunskap?)
Jag har försökt att putsa i tak, gett upp och kört gipsspackel istället. Gipsspackel är rätt lätt att få snyggt och kan ge både slät och ruggad yta.
 
  • Gilla
Magdalena Koch och 1 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Helt rakt är huset inte..
Det visade sig hänga nästan 5 centimeter i ett rum. Så blev lite rätjobb. Nu är det nog tillräckligt rakt för att ingen ska se det..


[bild]

[bild]

Med det tar jag jullov och är inte tillbaks i blåställ förens i mellandagarna!
Gamla hus är sneda och vinda lite överallt hehe, inget rum är det andra likt! Vår brädvägg i sovrummet diffar typ 8 cm uppåt taket.. inte tänkte vi på att taket kunde vara så olika från hörn till hörn! Inte förrän vi gjort 3/4 delar av brädväggen.. och började närma oss slutet .. och ja hm.. den sista brädan blev ”aningen” kilformad :crysmile:

Tur man inte är perfektionist ut i fingerspetsarna!
Samma sak i köket.. men där syns det bara för att vi har en skänk/skåp stående och det skiljer 5-7 cm i höjd från ena hörnet till andra.

Snickarna som gjorde badrummet (där passade vi på att rätta till taket) sa att det var värsta ”fallet” i ett sådant litet rum som de sett.. skiljde kanske 12-13 cm på hm 3.5 m :)
 
  • Gilla
cap
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Gamla hus är sneda och vinda lite överallt hehe, inget rum är det andra likt! Vår brädvägg i sovrummet diffar typ 8 cm uppåt taket.. inte tänkte vi på att taket kunde vara så olika från hörn till hörn! Inte förrän vi gjort 3/4 delar av brädväggen.. och började närma oss slutet .. och ja hm.. den sista brädan blev ”aningen” kilformad :crysmile:

Tur man inte är perfektionist ut i fingerspetsarna!
Samma sak i köket.. men där syns det bara för att vi har en skänk/skåp stående och det skiljer 5-7 cm i höjd från ena hörnet till andra.

Snickarna som gjorde badrummet (där passade vi på att rätta till taket) sa att det var värsta ”fallet” i ett sådant litet rum som de sett.. skiljde kanske 12-13 cm på hm 3.5 m :)
Ojdå. Så illa är det inte för oss som tur är. Detta rummet var ungefär 5cm från ena hörnet till värsta delen av taket. Övriga rum verkar klara sig inom 2cm, så där gör vi nog inget åt skillnaden
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Jag har försökt att putsa i tak, gett upp och kört gipsspackel istället. Gipsspackel är rätt lätt att få snyggt och kan ge både slät och ruggad yta.
Vassen verkar ju sitta fast så det kanske skulle vara ide att göra ett försök att rädda istället för att riva ner allt och sätta upp nytt gipstak..
 
Väggar är lätt att putsa. Tak mycket svårare. Min pappa sa att murarna ibland blandade lite gips i kalkputsen så jag har praktiserat det när jag lagat putsade tak. 2/3 kalkputs, 1/3 gips puts. På det putsade hålkälet har jag nog haft 2/3 gips och 1/3 kalk. Vet inte om det är rätt men det har funkat bra. Speciellt hålkälet där jag drar med en rundad profil är det svårt med bara kalkputs. Du ska inte ha cement puts.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Putsade om murstocken här hemma för ett par år sedan. Började med kalkputs men det gick sagolikt dåligt, dessutom fick det endast läggas i tunna lager. Gav upp och knackade bort det lilla jag hade fått dit. Åkte och köpte gipsputs och plötsligt var det otroligt roligt och enkelt att putsa murstocken. Dessutom blev resultat i mitt tycke mycket bra!
 
  • Älska
saiter
  • Laddar…
Håller med ovanstående.
Gipsputs är både enkelt och kul.
All annan puts är skit i jämförelse.

//AA
 
Detta ska ju helst ge en helt plan yta - lika som ett gipstak. Klarar man det? (Antar att man får slipa en del såklart..)

Går det att putsa rakt på den gamla putsen (kalk??) eller behöver jag ändå riva ner den först?
 
Gipsputs kan inte slipas, utan då är det lättspackel som gäller.
Ska du bygga upp något så kan du grunda med gipsputs.
Men om det bara är plana ytor så kör med gipsskivor.

//AA
 
Och du, jag gillar din byggtråd. ;)
Kör hårt.

//AA
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
S saiter skrev:
Gipsputs kan inte slipas, utan då är det lättspackel som gäller.
Ska du bygga upp något så kan du grunda med gipsputs.
Men om det bara är plana ytor så kör med gipsskivor.

//AA
Den gips putsen jag kör med går att slipa utan problem, sen får man ju så klart avsluta med spackel för att få det slätt.

I ett tak hade jag nog inte gett mig på det, men för att laga skador etc så håller jag med om att det är en lättanvänd puts (y) uppskattar den själv väldigt mycket, och har använt en hel del.

Perfekt om man får en skada i en gipsskiva. Bara att skära bort de trasiga och peta i gipsbruk, så mycket lättare och bättre än att försöka fixa det med spackel :love:
 
  • Gilla
LAnsgar och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Har använt gipsputs för att laga tak. Fungerar utan problem. Vill du ha extra bra vidhäftning så behåll de gamla vassmattoroch klamra ett hönsnät utanpå. Kasta eller tryck dit gipsputs (kan slipas) och sen lite spackel om det behövs.
 
Barnen fick en superfin julklapp av Farmor och Farfar: Åka till färgaffären och välja tapet!
De fick gå igenom en massa kataloger och till slut landade de helt själva (typ..) i sina favoritval:

Öppen tapetkatalog visar flygtema med varmluftsballonger och flygplan på en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgåtergivningen är ju inte klockren men mönstret stämmer iallafall!

Blomstrande tapetmönster i nyanser av rosa och grått valt av barn för hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De kommer troligen ha fyllt 6 & 7 när vi flyttar in, så ambitionen var att de skulle välja tapeter som de uppskattar tills de blir tonåringar i alla fall! Med det sagt så var vi rätt nöjda med valet jämfört med deras respektive andrahandsval:
Barnvänlig tapet med färgglada tecknade terrängbilar och racingflaggor på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barnvänlig tapet med motiv av enhörningar, regnbågar och magiska slott på en rosa bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu är det ju ett tag kvar tills det ska tapetseras, men känslan av att det ändå finns ett slut på renoveringen var rätt skön även hos föräldrarna!
 
  • Gilla
POIR och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.