Hjälp, Mobil-appen har slutat fungera efter byte av lösenord.
"Hämta panel summering misslyckades (Error: Generic)

Bytte Web-login-lösenord på panelen som säkerhetsåtgärd efter att en annan enhet i nätverket blivit hackad.
Uppdaterat lösenordet i spcconnect för kopplingen till panelen, kan se status och styra panelen från inloggat läge i spcconnect.
Har provat ominstallera mobilappen, anger login till spcconnect, och panel-namnet syns i appen, men sedan får jag felet ovan. Allt ser bra ut i ATP loggen i panelen. Har provat rycka Ethernet-kabeln så panelen gått över till mobilnät, och sedan tillbaka igen.
...känns som felet ligger mellan spcconnect och mobilappen?
 
C crallian skrev:
Hjälp, Mobil-appen har slutat fungera efter byte av lösenord.
"Hämta panel summering misslyckades (Error: Generic)

Bytte Web-login-lösenord på panelen som säkerhetsåtgärd efter att en annan enhet i nätverket blivit hackad.
Uppdaterat lösenordet i spcconnect för kopplingen till panelen, kan se status och styra panelen från inloggat läge i spcconnect.
Har provat ominstallera mobilappen, anger login till spcconnect, och panel-namnet syns i appen, men sedan får jag felet ovan. Allt ser bra ut i ATP loggen i panelen. Har provat rycka Ethernet-kabeln så panelen gått över till mobilnät, och sedan tillbaka igen.
...känns som felet ligger mellan spcconnect och mobilappen?
Verkar som du gjort allt korrekt så det är märkligt att det inte funkar. För att utesluta att inte Connect har cachat det gamla lösenordet, kan du kanske testa med att byta tillbaks till det och se om det blir någon skillnad.
 
  • Gilla
crallian
  • Laddar…
Har sedan många år ett SPC larm i huset, som jag själv installerade.
Har nu utökat för att också få larm i garaget.
Garaget har fått en manöverpanel , dörrbrytare , rök&värmedetector och två IR sensorer samt en blixtljus/siren.
Har också i huset en extra summer med Ding -dong attribut som funkar parallellt med Ding-Dongen i bägge manöverpanelerna.

Har nu delat upp på systemet på två områden . Hus & garage men inte testat hur det fungerar med att dela upp det i områden respektive deltillkoppling. Kanske någon som kan svara på hur det kommer att funka så jag slipper prova mig fram !


Manöverpanelerna kan man konfigurera i vilket område de är placerade i och att de bara styr respektive område. (Konfiguration/Hårdvara/Xbus/Manöverpaneler) . Kommer då dessa två områden då att funka ungefär som två helt separata larm förutom att vid larm så dras alla sirener och blixtljus igång ? och även extra ding-dongen ?

Om man vill kunna sätta på larmet i garaget utan att gå ut där och alltså göra det från panelen i huset och även tvärt om att sätta på larmet i huset från garaget så förmodar jag att man gör det med A respektive B inkoppling och då måste väl förmodligen bägge manöverpanelerna vara konfigurerade till att kunna styra bägge områdena.

Tycker det är väldigt dåligt förklarat i manualen hur det funkar med deltillkopplingar.

Gör man då inställningen i de två områdena ( Konfiguration/områden ) så att : ?
Området hus har deltillkoppling A ikryssat och området garage har deltillkoppling B ikryssat och vill man då bara larma huset så väljer man deltillkoppling A på panelen.

Något mer som skall ändras i områdes konfigurationen ?

När man sedan larmar av och på från manöverpanelerna så ifall man inte väljer A eller B så larmas allt av och på precis som förut .
Men om det då är så att bara garaget är larmat och man från huset försöker larma allt . ( och larma på garaget en gång till ) . Vad händer då . Larmas allt på eller kommer det något fel meddelande på displayen . Samma sak men tvärt om ifall man skall larma av ? Tänker mest på att det inte skall bli krångligt att man skall läsa på displayen och försöka räkna ut vad som är fel och åtgärda det . Själv fixar man nog det men få fru och barn till det är väl värre.
 
B
Hej, dyker in här med en fråga om Rökdetektor, har hittat dessa

DP721RTA
DP721R

från UTC, men vad är skillnaden??

båda två verkar vara med relä, så ska gå koppla till SPC, någon som vet?
 
B Bengt_Salmose skrev:
Har sedan många år ett SPC larm i huset, som jag själv installerade.
Har nu utökat för att också få larm i garaget.
Garaget har fått en manöverpanel , dörrbrytare , rök&värmedetector och två IR sensorer samt en blixtljus/siren.
Har också i huset en extra summer med Ding -dong attribut som funkar parallellt med Ding-Dongen i bägge manöverpanelerna.

Har nu delat upp på systemet på två områden . Hus & garage men inte testat hur det fungerar med att dela upp det i områden respektive deltillkoppling. Kanske någon som kan svara på hur det kommer att funka så jag slipper prova mig fram !


Manöverpanelerna kan man konfigurera i vilket område de är placerade i och att de bara styr respektive område. (Konfiguration/Hårdvara/Xbus/Manöverpaneler) . Kommer då dessa två områden då att funka ungefär som två helt separata larm förutom att vid larm så dras alla sirener och blixtljus igång ? och även extra ding-dongen ?

Om man vill kunna sätta på larmet i garaget utan att gå ut där och alltså göra det från panelen i huset och även tvärt om att sätta på larmet i huset från garaget så förmodar jag att man gör det med A respektive B inkoppling och då måste väl förmodligen bägge manöverpanelerna vara konfigurerade till att kunna styra bägge områdena.

Tycker det är väldigt dåligt förklarat i manualen hur det funkar med deltillkopplingar.

Gör man då inställningen i de två områdena ( Konfiguration/områden ) så att : ?
Området hus har deltillkoppling A ikryssat och området garage har deltillkoppling B ikryssat och vill man då bara larma huset så väljer man deltillkoppling A på panelen.

Något mer som skall ändras i områdes konfigurationen ?

När man sedan larmar av och på från manöverpanelerna så ifall man inte väljer A eller B så larmas allt av och på precis som förut .
Men om det då är så att bara garaget är larmat och man från huset försöker larma allt . ( och larma på garaget en gång till ) . Vad händer då . Larmas allt på eller kommer det något fel meddelande på displayen . Samma sak men tvärt om ifall man skall larma av ? Tänker mest på att det inte skall bli krångligt att man skall läsa på displayen och försöka räkna ut vad som är fel och åtgärda det . Själv fixar man nog det men få fru och barn till det är väl värre.
Som du märkt så blir det ganska komplext att jobba med många larmområden, så i ditt fall hade jag nöjt mig med endast ett larmområde och utnyttjat deltillkopllingarna för specialfallet med garaget.
Exempel:
- Avlarmat (Hemmaläge): Både hus och garage avlarmat
- Pålarmat (Bortaläge): Både hus och garage pålarmat
- Deltillkoppling A (Hemma specialläge): Hus avlarmat + garage pålarmat
- Deltillkoppling B (Hemma Nattläge): Skalskydd hus + garage pålarmat

Alla manöverpaneler och sirener skulle jag konfigurerat helt lika.
 
  • Gilla
Klassson och 2 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Hej, dyker in här med en fråga om Rökdetektor, har hittat dessa

DP721RTA
DP721R

från UTC, men vad är skillnaden??

båda två verkar vara med relä, så ska gå koppla till SPC, någon som vet?
Om jag förstått rätt så återgår RTA-varianten automatiskt till normalläge när röken upphör (självåterställande). R-varianten måste du bryta strömmen till för att få återställd. Jag har R-varianten och återställer den med en utgång i SPC:n i samband med återställning av larmet.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
En av mina rökdetektorer avger en kort ljudstöd bråkdelen av en sekund med långa intervall (mer än en timme). Jag hittar ingen förklaring i manualen vad det kan bero på. Har någon liknande erfarenhet?

Det är en HDv3007OS med en SiWay modul kopplad till en 4320 centralapparat. Statusen i webbportalen visar batteri OK och signal Hög (7).
 
Hej
Har lite jobbigt med att installera SPC Pro 3.12.
Jag har nämligen en nyare Visual C++ installerad och då tillåter inte Windows den äldre som kommer med i installationsfilen (setup.exe) från https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=37
Visual C++ ”14” Runtime Libraries (x86)

Eftersom inte C++ installationen går igenom så vägrar SPC Pro att gå vidare i sin installation.
Så nu sitter jag här med larmet i 3.8.5 och SPC Pro desktop-programvaran i 3.7.

Någon som har tips eller enda chansen är att kasta ut C++ och ta smällen att laga Visual Studio senare..?

----------EDIT-----------
Fanns pilsner i kylen. Stärkte mig med en och avinstallerade C++ och skickade in den gamla för att komma vidare med larmet.
 
Redigerat:
Hej!

Gott nytt år på er!

Har ett Larmpaket SPC Ready2Go innehållande:

centralapparat SPC4320

manöverpanel SPCK420, osv.

Allt har fungerat felfritt i exakt 3 år. För några dagar sedan dök ett felmeddelande upp. Tänkte att jag tittar på det senare och dagen efter slocknade manöverpanelen helt. Ström finns det. LED nr 5 är alltid på och nr 7 blinkar. Några tips / någon kunnig som kan hjälpa mig mot betalning?

Installerade allt själv men det var 3 år sedan .
 
  • Gilla
Joelbit
  • Laddar…
klintan73 klintan73 skrev:
Hej
Har lite jobbigt med att installera SPC Pro 3.12.
Jag har nämligen en nyare Visual C++ installerad och då tillåter inte Windows den äldre som kommer med i installationsfilen (setup.exe) från [länk]
Visual C++ ”14” Runtime Libraries (x86)

Eftersom inte C++ installationen går igenom så vägrar SPC Pro att gå vidare i sin installation.
Så nu sitter jag här med larmet i 3.8.5 och SPC Pro desktop-programvaran i 3.7.

Någon som har tips eller enda chansen är att kasta ut C++ och ta smällen att laga Visual Studio senare..?

----------EDIT-----------
Fanns pilsner i kylen. Stärkte mig med en och avinstallerade C++ och skickade in den gamla för att komma vidare med larmet.
Det var ju bra att det löste sig. Bara en liten undran... Vad är det i webbgränssnittet du saknar som gör att du hellre använder SPC Pro?
 
D DjMango skrev:
Hej!

Gott nytt år på er!

Har ett Larmpaket SPC Ready2Go innehållande:

centralapparat SPC4320

manöverpanel SPCK420, osv.

Allt har fungerat felfritt i exakt 3 år. För några dagar sedan dök ett felmeddelande upp. Tänkte att jag tittar på det senare och dagen efter slocknade manöverpanelen helt. Ström finns det. LED nr 5 är alltid på och nr 7 blinkar. Några tips / någon kunnig som kan hjälpa mig mot betalning?

Installerade allt själv men det var 3 år sedan .
Enligt manualen indikerar LED 5 att det är ett hårdvarufel (Blinkande LED 7 är normala hjärtslaget, så en hel del verkar fortfarande funka). Jag skulle nog först testat med att starta om centralen, om inte det hjälper skulle jag testa att koppla bort externa enheter.
 
gol gol skrev:
Det var ju bra att det löste sig. Bara en liten undran... Vad är det i webbgränssnittet du saknar som gör att du hellre använder SPC Pro?
Hej
Tack för omtanke!
Löste sig och löste sig... Jag kom ju iallafall vidare.(se nedan)
Har alltid haft det lokalt och tänkte fortsätta att ha båda möjligheterna.
Problemet som dök upp nu är att jag inte får access för att ändra något i själva larmet. Tidigare var det ju bara att gå in i installatörsläge men hittar inte den möjligheten efter nya lokala och webanslutningen.
Förmodar att användaren jag använder saknar behörighet men tycker att jag har gett allt och lite till..
Kanske känt fenomen?
 
klintan73 klintan73 skrev:
Hej
Tack för omtanke!
Löste sig och löste sig... Jag kom ju iallafall vidare.(se nedan)
Har alltid haft det lokalt och tänkte fortsätta att ha båda möjligheterna.
Problemet som dök upp nu är att jag inte får access för att ändra något i själva larmet. Tidigare var det ju bara att gå in i installatörsläge men hittar inte den möjligheten efter nya lokala och webanslutningen.
Förmodar att användaren jag använder saknar behörighet men tycker att jag har gett allt och lite till..
Kanske känt fenomen?
Personligen har jag gått över helt till webbgränssnittet och loggar in som Engineer.
 
Redigerat:
  • Gilla
klintan73
  • Laddar…
gol gol skrev:
Personligen har jag gått över helt till webbgränssnittet och loggar in som Engineer.
Verkar som den återställt lösenordet där.
Har haft annat lösen i åtkomst innan men nu var det tillbaka till standard. Samma med PIN-koden för installatör.
Inte så konstigt att jag inte kom in.
Skall det vara så när man uppdaterar firmware att den återställer lösen och pin?
Får tacka för att du ledde mina tankar på rätt håll :)
 
T
D DjMango skrev:
Hej!

Gott nytt år på er!

Har ett Larmpaket SPC Ready2Go innehållande:

centralapparat SPC4320

manöverpanel SPCK420, osv.

Allt har fungerat felfritt i exakt 3 år. För några dagar sedan dök ett felmeddelande upp. Tänkte att jag tittar på det senare och dagen efter slocknade manöverpanelen helt. Ström finns det. LED nr 5 är alltid på och nr 7 blinkar. Några tips / någon kunnig som kan hjälpa mig mot betalning?

Installerade allt själv men det var 3 år sedan .
Har du provat att bryta strömen i ca 30sek och sen starta upp igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.