berggren.sofia berggren.sofia skrev:
Skärmdump på mail med uppskattning på arbetskostnad och materialkostnad. Slutfakturan är på 28997:-, har tyvärr inte tillgång till skärmdump på den just nu.
Det är ju ett uppskattat pris och det får max överstiga 15%. Det är nog standard att man får betala dom 15%... Extra arbeten som är akuta och inte kan göras utan dröjsmål, typ att huset håller på att rasa ihop eller riktigt akuta saker får göras. Men extra spackling av ett hål får målaren stå för om målaren inte sa något,
Så 24584,17 har nog målaren rätt till, tror jag efter som det står uppskattat pris.
Betala max det och bestrid resten,

Och man får bara rot på arbetskostnad, inte material.

Priset i sig låter rimligt. Renoverade ett vardagsrum på 28 kvm, spackling, grundmålning, tapetsering (tapeterna krävde målning innan uppsättning p g a genomsläpplighet), tak, fönster, element. Kostade 35 innan rot (som bara dras från arbetet) exkl. tapeter. Vi hade fastpris. Tog 6 dgr, inkl torktider. Men visst, fastpris är fastpris. Är jobbet bra gjort är det mycket mer värt.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
43timmar för det du beskriver låter mycket för ett proffs. Har du haft koll på hur mycket personen/erna varit där?

Jag har precis målat ett 12kvm rum två strykningar och det tar inte länge och jag är absolut inte proffs.
Men snälla... Det är enorm skillnad på att enbart rulla väggar och riva tapet, patentera, bredspackla, slipa OCH tapetsera/Måla.

Till TS, i offerten står det ju att materialkostnad inkluderar boråstapeter. Har du möjligtvis valt någon annan tapet?

Varför har hen plötsligt bestämt sig för att grundmåla väggarna?

Som målare och egenföretagare så förstår jag inte heller hur hen kan ge ett fastpris på "Boråstapeter och 20%" då Boråstapeter har olika priser på olika tapeter, dessutom skulle jag skämmas öronen av mig om jag offererar 20k och överraskar med en faktura på 28k.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Påminner mig om när jag var tonåring och reste med familjen till Bulgarien. En gång åkte vi med buss in till storstaden och direkt utanför bussen samlade sig "skoputsare" som utan att säga ett ord kastade på lite klet o putsade våra skor snabbt som fan, det gick på några sekunder och då var det dags att betala!
De jobbade i grupp och samlade sig runt en tills man kände sig tvungen att betala för att bli av med dem.
I efterhand insåg jag att vi blev rånade men just där och då kändes det som att ens enda val var att betala det de ville ha.

Till saken: som kund förväntar du dig nämnda jobb bli utfört för 21 400 kr (arbetskostnad efter rotavdrag+material enligt offerten)
Självklart kan du som kund räkna med rotavdraget såvida du inte anlitat massa hantverkare tidigare som förbrukat det.
Du är inte orimlig och inser att det eventuellt kan bli något dyrare då det är en uppskattning.
15% extra som har lagligt stöd är rimligt.

Det blir alltså 24 600 kr i slutbetalning som är rimligt.

Precis som med skoputsarna, DU ska inte betala bara för att nån annan hamnat i en svår situation(mer jobb än förväntat etc) det är ju därför offerter finns och prisändring på 15%.

A
Nu blir det väl faktiskt att bryta ner det hela ännu mer:

1. Om målaren har lämnat ett uppskattat pris.
- Material ingår
- Arbete ingår
:: Har @berggren.sofia begärt något EXTRA/speciellt för det arbetet eller inte?
:: Som tidigare nämnts gällande tapeter så är ju frågan om TS valde Borås tapeter eller något annat märke.

Om Målaren ville begränsa valet av tapet kunde detta gjorts i offerten då det för Målaren var viktigt att TS inte valde vilken Borås tapet som helst. För TS framgick detta inte i offerten och kan därför antas ingå.

2. För merarbetet eller merkostnaden som uppstått för målaren gällande det offererade arbetet så är det ju då frågan om målaren informerade TS att arbetet blir dyrare.
:: Kräv en skriftlig specifikation på vad som gjorde att arbetet blev dyrare.

3. För det arbete som beställdes extra, be om en specificerad räkning/beskrivning av tid och material.

Tyvärr är det ibland så att hantverkare passar på att tjäna extra när det är otydligt. 8000kr extra är 8-16 timmars arbetstid som de annars skulle behövt hitta tid för, så kan man fakturera ut mer än man arbetat är det fina pengar...

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Nu blir det väl faktiskt att bryta ner det hela ännu mer:

1. Om målaren har lämnat ett uppskattat pris.
- Material ingår
- Arbete ingår
:: Har @berggren.sofia begärt något EXTRA/speciellt för det arbetet eller inte?
:: Som tidigare nämnts gällande tapeter så är ju frågan om TS valde Borås tapeter eller något annat märke.

Om Målaren ville begränsa valet av tapet kunde detta gjorts i offerten då det för Målaren var viktigt att TS inte valde vilken Borås tapet som helst. För TS framgick detta inte i offerten och kan därför antas ingå.

2. För merarbetet eller merkostnaden som uppstått för målaren gällande det offererade arbetet så är det ju då frågan om målaren informerade TS att arbetet blir dyrare.
:: Kräv en skriftlig specifikation på vad som gjorde att arbetet blev dyrare.

3. För det arbete som beställdes extra, be om en specificerad räkning/beskrivning av tid och material.

Tyvärr är det ibland så att hantverkare passar på att tjäna extra när det är otydligt. 8000kr extra är 8-16 timmars arbetstid som de annars skulle behövt hitta tid för, så kan man fakturera ut mer än man arbetat är det fina pengar...
Är det möjligen så att vissa hantverkare chansar och lägger på kostnader (som dom kanske haft el inte haft) som inte fanns i offerten? Är det så att många snällt betalar? Fick en sån faktura, betalade överenskommet pris, ringde upp och påpekade att fakturan var fel. Fick svar att de skulle kolla men sen hörde de aldrig av sig. Talar ju för att de visste vad de gjorde.

berggren.sofia berggren.sofia skrev:
Skärmdump på mail med uppskattning på arbetskostnad och materialkostnad. Slutfakturan är på 28997:-, har tyvärr inte tillgång till skärmdump på den just nu.
Skulle du kunna lägga upp fakturan så man kan se vad som gör det dyrare? Det uppskattade priset +15% är enligt reglerna. ÄTA-jobb (extrabeställning) kommer utanför. Så för att få klarhet så skulle jag gärna se fakturan :)

Har målaren öppnat upp det gamla dörrhålet och köpt material och monterat det för att göra en dörr där igen?

I Ickedickedoa skrev:
Har målaren öppnat upp det gamla dörrhålet och köpt material och monterat det för att göra en dörr där igen?
Nej, han har bara spacklat vid dörrkarmen.

F Freddy_kruger skrev:
Står ju klart och tydligt att det är före rot!
Det är ett uppskattat pris!
Arbetskostnaden är 19125kr , får överskridas med 15%
Materialet är 7990kr, får också överskridas med 15%.
Dvs. Totalen är i runda slängar 28000.
Sen ska det dras rotavdrag ifrån arbetskostnaden, för att få fram vad kunden ska betala.
Men det är en annan sak!
Bara för att förtydliga arbetskostnaden får bara överskridas med 15% om någon oförutsett inträffat och att detta oförutsedda tydligt redovisas på fakturan. I offert med fast pris ingår marginal för att det kan ta lite extra tid och jobb och extra pålägg skall inte behövas. I detta fall var det kanske ok med pålägg men högst 15%.
Har aldrig fått en offert med ”uppskattningspris”
skiljer det sig mot om det bara står ”offert” överst? Blir det någon juridisk skillnad? Låter lite ”hitte på”.

S
D Dr Jumping Jack skrev:
Bara för att förtydliga arbetskostnaden får bara överskridas med 15% om någon oförutsett inträffat och att detta oförutsedda tydligt redovisas på fakturan.
Det där stämmer inte. Det gäller för offert med fast pris. Uppskattat pris för överskridas med 15% om firman inte sagt till innan arbetet fördyrades.

Se här under ”Fast eller rörligt pris”
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/

• Har man ett fast pris gäller det priset och får inte överstigas. Det kan bli lite dyrare jämfört med rörligt, eftersom företag troligtvis ofta tar till lite extra för att vara säker på att gå med vinst på affären.

• Ett ungefärligt pris får max överstigas med 15 procent om inte annat framgår av avtalet.

S sinuslinus skrev:
Det där stämmer inte. Det gäller för offert med fast pris. Uppskattat pris för överskridas med 15% om firman inte sagt till innan arbetet fördyrades.

Se här under ”Fast eller rörligt pris”
[länk]
Bra tydliggörande. Tydligen har jag fattat fel. Blir det så att hantverkaren kan lägga på 15% utan någon speciell anledning? Vid uppskattat pris. Eller måste detta specificeras?

Om han nu varit där i en hel veckas tid, 40h arbete då är det ett helt rimligt pris. Det ursprungliga priset hade gett honom en arbetskostnad på 9500 och det är en helt orimlig lön. Men hans offert är dåligt uträknad och jag hade skämts om jag skickat fakturan.

Följer själv mina offerter rätt slaviskt om allt går som planerat och tar det längre tid än planerat pga hur jag arbetat följer jag ändå det pris jag gav från början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.