Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Det korta svaret är att variation och utrustningen beror på träningsupplägg och hur mycket man vill ”investera” och såklart i vad.

Men jag kan inte annat än hålla med dig att majoriteten av hemmagym inte motsvarar varken de behov jag har, kvalitén/känsla i utrustning eller uppfyller den atmosvär som jag vill ha.

Men som så mycket annat så är det egna behovet som styr. De med en multimaskin ala BodyFitness 3000+ XPG har sannolikt noll behov utan tror sig träffa rätt. Vilket de säkert gör. Vill man träna hälsosamt så är inte styrkelyft nummer ett direkt :p

Själv gillar jag upplägget i de program som fokuserar på muskeluppbyggnad. Det känns lite mer hälsosamt för kroppen vilket jag behöver efter några tuffa skaderika är. Och ska man nu köra 250 pass per år i sann byggaranda så krävs det som du säger både rätt utrustning och ett bra program. Jag personligen har försökt att välja utrustning som jag vet uppfyller mina behov och krav. Avskyr ex skivstänger som jag vet är poppis med en diameter på 32mm och dålig lättring. Internationella mått ja, men inte mycket fler rätt.

Du nämnde hantlarna och de är de bästa jag vet. Riktigt hemsk och grov lättring med 25mm diameter i handtaget gör att de ligger riktigt bra i handen. Jag är inget fan av grövre handtag. Därför har jag flera par så att jag sällan behöver justera vikterna :)

Efter nyår trillar det in lite nya kettlebells, en ny styrkelyftsstång och en curl-bar samt fler bumpers :cool:


Och känslan.. den är där :D Betongväggar, kalk i överflöd och hög musik. Vad mer kan man önska?


Sen varierar träningssällskapet rätt friskt vilket är kul :D
[bild]
:rofl: Underbart och ja, vad mer kan man önska :love:
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Köp ett par justerbara hantlar, har ett par från bowflex själv 4-41kg, glatt överraskad av kvaliteten och smidigheten. Finns andra varianter också och med lägre vikter (ser ingen poäng med dem dock)
100 gånger lättare smidigare än lås man skruvar på när man ”dropsettar” t ex
Har svårt för ”hemmagym” dock, då atmosfären, variationen och koncentrationen aldrig blir som ett vettigt utrustat gym. Men dessa hantlar är en grym innovation :) även för en gymråtta.

Jag har ironmaster upp till 34kg, mycket nöjd med känslan!
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Köp ett par justerbara hantlar, har ett par från bowflex själv 4-41kg, glatt överraskad av kvaliteten och smidigheten. Finns andra varianter också och med lägre vikter (ser ingen poäng med dem dock)
100 gånger lättare smidigare än lås man skruvar på när man ”dropsettar” t ex
Har svårt för ”hemmagym” dock, då atmosfären, variationen och koncentrationen aldrig blir som ett vettigt utrustat gym. Men dessa hantlar är en grym innovation :) även för en gymråtta.
Du har kanske turen att ha ett bra utrustat gym, för det finns inte här på nära håll. Här finns bara "svenne gymm"

Finns det justerbar hantlsr tyngre än 41 kg? Mellan 50-60 kg eller nå?
 
Bjor Bjor skrev:
Du har kanske turen att ha ett bra utrustat gym, för det finns inte här på nära håll. Här finns bara "svenne gymm"

Finns det justerbar hantlsr tyngre än 41 kg? Mellan 50-60 kg eller nå?
Vad är ett svenne gymm?
 
Bjor Bjor skrev:
Du har kanske turen att ha ett bra utrustat gym, för det finns inte här på nära håll. Här finns bara "svenne gymm"

Finns det justerbar hantlsr tyngre än 41 kg? Mellan 50-60 kg eller nå?
Ironmasters går till 120 pounds om man köper extra vikter.. Typ 55kg?
 
Bjor Bjor skrev:
Du har kanske turen att ha ett bra utrustat gym, för det finns inte här på nära håll. Här finns bara "svenne gymm"

Finns det justerbar hantlsr tyngre än 41 kg? Mellan 50-60 kg eller nå?
:) jadå, finns mängder av dem här i Göteborg. Ang. Hantlarna så vet jag Ej.
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Vad är ett svenne gymm?
Ja det kan man fråga sig, men gissar på att mannen syftar på någon av alla kedjor, typ fitness24, STC mfl. Helt okej gym för den dagliga motionären men man ”växer” ifrån dom rätt snabbt, beroende på vad man siktar på med sin träning givetvis. Sen brukar dom vara ganska sparsamma med utrustning vilket är tråkigt.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Ja det kan man fråga sig, men gissar på att mannen syftar på någon av alla kedjor, typ fitness24, STC mfl. Helt okej gym för den dagliga motionären men man ”växer” ifrån dom rätt snabbt, beroende på vad man siktar på med sin träning givetvis. Sen brukar dom vara ganska sparsamma med utrustning vilket är tråkigt.
Du har nog helt rätt. Men jag tänker att de flesta orter har någon form av atletklubb där man kan hitta gristunga hantlar och icke systematiska dopingkontroller.
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Vad är ett svenne gymm?
För smala bänkar, skivstångsställning utan safety racks. För lätta vikter på hantlar och kettelbels och för lite med fria vikter. Mycket träningsmaskiner och då med för små viktmagasin. Magnesium förbud. Inget gymm för den som inte vill satsa på någon idrott, ungefär så. Eller att det är för långt i tak som på gymmet här så man slår skivstången i taket.

Skulle jag träna på ett annat gymm då blir enbart transportkostnaden ca. 20 tusen på ett år. Bor man som jag i glesbygden så lönar det sig snabbt med ett hemmagymm. 200 tusen på 10 år, det blir ett finnt gymm de.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bp11
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Ironmasters går till 120 pounds om man köper extra vikter.. Typ 55kg?
Den ska jag ta å titta på.
 
Bjor Bjor skrev:
Den ska jag ta å titta på.
Insåg att jag hade ju kunnat bidra med lite länkar osv.

Jag har själv köpt mina ironmastersprylar hos träningsprodukter.se. De har lite kampanjer ibland som man kan hålla utkik efter.

https://traningsprodukter.se/produkt/justerbara-hantlar-ironmaster-2-34-kg/

Första länken är själva hantlarna (och ett litet bord) som väger 34kg.

https://traningsprodukter.se/produkt/ironmaster-justerbara-hantlar-add-on-kit/

Sen behöver du add-on-kitet för att nå 55kg.

https://traningsprodukter.se/produkt/add-on-kit-2-75-ironmaster-justerbara-hantlar/

och där fanns tydligen så du når 75kg! :)

Jag är personligen jävligt nöjd med hantlarna som sagt, robusta och känns som riktiga hantlar. Bra grepp etc. Tror de har ett fat-man-grip men det har jag aldrig provat.

Enligt recensionerna är de andra quick-lock-bowflex etc. hantlarna snabbare så om du ska köra drop-sets kanske man ska fundera. Men jag är som sagt tvärnöjd. Dyra som fan men det är svårt att komma undan verkar det som.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
För smala bänkar, skivstångsställning utan safety racks. För lätta vikter på hantlar och kettelbels och för lite med fria vikter. Mycket träningsmaskiner och då med för små viktmagasin. Magnesium förbud. Inget gymm för den som inte vill satsa på någon idrott, ungefär så. Eller att det är för långt i tak som på gymmet här så man slår skivstången i taket.

Skulle jag träna på ett annat gymm då blir enbart transportkostnaden ca. 20 tusen på ett år. Bor man som jag i glesbygden så lönar det sig snabbt med ett hemmagymm. 200 tusen på 10 år, det blir ett finnt gymm de.
Hehe ja, det håller jag med om. Jag tycker dock de mindre atletklubbarna brukar ha bra priser och riktiga grejer.

Men i grunden håller jag med dig. Tror till och med att jag skrev det ovan att jag inte är förtjust i märkesgymmen typ World Class, Actic mm. Tyvärr tycker jag många hemmagymsägare också köper lite halvdan utrustning, trots att det finns billigt som är bra.

Hemmagym är väl det godaste som kommit ut 2020 :D
 
För att knyta an till inlägget jag skrev om dåliga hemmagym kontra bra hemmagym till en rimlig kostnad.

Om ni får gissa, vad tror ni följande setup går lös på? Bara kvalitetsgrejer som vilken lyftare som helst skulle uppskatta. Med reservation för skivstångsställningen som fungerar bra till bänk och okej till knäböj.

Maxlast 280 kg
Skivstångsställning med svart ram och röda detaljer för bänkpress och knäböj, maxlast 280 kg.

2 st 50x50 30mm matta (för marklyft)
Två stycken svarta 50x50 cm gummimattor avsedda för marklyft och gymbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Olympisk skivstång med standardmått. Oerhört prisvärd stång tillverkad i fjäderstål. Fyra precisionslager.
-155.000 PSI

-Håldiameter:50mm

-Längd: 2200mm

-Greppdiameter: 28mm

-Vikt:20kg

-Maxlast: 680kg
Olympisk skivstång i fjäderstål för styrketräning med greppdiameter 28mm och maxlast 680kg.


150 kg gummibumpers (5, 10, 15, 20, 25 kg)
Gjorda i solid gummi, väldigt bra kvalité testade från fall från 180cm 9000 ggr
Hemmagym med olympisk skivstång, bumpers i olika vikter och en orange kettlebell på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


16 och 28 kg kettlebell
Röd 32 kg kettlebell med silverhandtag och inskrift "METAL FARM SWEDEN" på svart viktplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Plan träningsbänk (tävlingsmått)
Dynan har mått: Längd 111, Bredd 30, Höjd 7 cm
Maxlast 350 kg
Svart plan träningsbänk med robust konstruktion och en dyna, främst för styrketräning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Latsdrag
Maxbelastning 150 kg
Svart latsdragutrustning med vajer, draghandtag och viktplatta, del av ett hemmagym för styrketräning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Lite tillbehör såklart.
Olympisk skivstång i fjäderstål med böjt grepp och låsmutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tricep rep för kabelmaskin eller latsdrag, svart med metallfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då jag nästan köpt exakt det förutom kettlebell och draget, gissar jag kring 16000
 
J jojje.kalmar skrev:
Då jag nästan köpt exakt det förutom kettlebell och draget, gissar jag kring 16000
Jag tror du passerat 20k och är närmre 30!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.