Dheri Dheri skrev:
Tack för bilderna! Ser att det är en liten "läpp" på insidan, det var intressant. Kan det handla om att få ett mer koncentrerat sug? eller det kanske bara handlar om att få en stabil konstruktion?
Hur är huven placerad i förhållande till kuttern när den sitter monterad för rikthyvling?
Läppen är nog för stabiliteten tror inte den tillför något annars tog bilder på monteringen vid rikthyvling blev inte så bra bild. En svart läpp för stabilitet under rikthyvling i en verkstad, oskarpa detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart monteringsdetalj för rikthyvling med synlig läpp för stabilitet i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
C cope skrev:
Läppen är nog för stabiliteten tror inte den tillför något annars tog bilder på monteringen vid rikthyvling blev inte så bra bild. [bild] [bild]
Tack igen, det var precis sådana bilder jag hoppades på. Det är nog svårt att få bättre bilder när den är monterad så där, och det är absolut tillräckligt tydligt.
 
Köpte en Inca Major för ett bra tag sen. Den har stått lite halvt otillgängligt i källaren och jag har bara provkört lite.
Meen, några kvällars städande senare så fick jag till och med plats med sågen i min lilla tillfälliga verkstad i källaren.
När jag kört så har det dammat nå infernaliskt så en anslutning till dammsugare var högt på önskelistan..

Fick en stund över när ungarna lagt sig så jag hittade en bit plexiglas och snidade till en anslutning.. återstår att se om den funkar..
Egenkonstruerad plexiglasanslutning för dammsugare monterad på en Inca Major såg i en dammig verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handhållen hemmagjord dammsugaranslutning av plexiglas på en verkstadsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
L ljhnilsson skrev:
Köpte en Inca Major för ett bra tag sen. Den har stått lite halvt otillgängligt i källaren och jag har bara provkört lite.
Meen, några kvällars städande senare så fick jag till och med plats med sågen i min lilla tillfälliga verkstad i källaren.
När jag kört så har det dammat nå infernaliskt så en anslutning till dammsugare var högt på önskelistan..

Fick en stund över när ungarna lagt sig så jag hittade en bit plexiglas och snidade till en anslutning.. återstår att se om den funkar..
[bild] [bild]

Hej!

Ser bra ut men om du tar bort rörbiten i botten som sticker upp så tror jag du får större effekt.Förstärk i stället rörgenomgången på andra sidan med en bit trä med ett hål i samma storlek som röret. limma fast träbiten i plexiglaset och röret.

Dag
 
Frustrator Frustrator skrev:
Dottern somnade äntligen. Fick lite delar över när dammsugaren var ihopskruvad. Men verkar inte vara någon viktig del.
[bild]
Fick två fjädrar över något du behöver till din samling @Pysslarn ?
Inget ont som inte kan göra med sig lite vettigt skrot.
En hand som håller en fjäder från vindan, tänkt att användas till ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fjädern i vindan verkar passa utmärkt till arbogan. Läggs i materiallådan (källaren alltså) så länge.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker du tar ur fjädern och mäter hur lång den är. :rofl::rofl::rofl::rofl:



//AA
 
  • Haha
Tule54
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Ser bra ut men om du tar bort rörbiten i botten som sticker upp så tror jag du får större effekt.Förstärk i stället rörgenomgången på andra sidan med en bit trä med ett hål i samma storlek som röret. limma fast träbiten i plexiglaset och röret.

Dag
Ja, jag får se hur det funkar. Det går att dra ner röret, blir ingen direkt belastning på det vita röret så det sitter nog även utan förstärkning på undersidan. Men annars får jag vidarutveckla designen...
 
S saiter skrev:
Jag tycker du tar ur fjädern och mäter hur lång den är. :rofl::rofl::rofl::rofl:



//AA
Inga problem!
Den måste ändå över i en annan hållare+bli borrad i.
Om jag drar ut den skickar jag den till dig och du rullar in den i nya hållaren? ;)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Idag kom dottern och jobbade så snabb fix så hon kunde vara på inglasade altanen. Hon ville ha en mörk sängram men istället för att bygga från grunden hittade hon en begagnad Ikearam så efter kapande av ben och gavlar slipade hon bort lacken på ramen och betsade den mörk efteråt. Ingen bild på slutresultatet men det blev bra.

Kvinna slipar trädelar på en altan med slipmaskin och omgiven av DIY-verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 8 till
  • Laddar…
Etapp 1: stomme är avklarad på svarvbänksbygget. Stommen blev riktigt rejäl precis som önskat. Etapp 2: höj och sänkbara hjul är påbörjad, men för att komma vidare behöver jag köpa gångjärn eftersom jag vill ha aningen kraftigare än de jag har hemma.
Nybyggd trästomme till svarvbänk med påbörjad montering av höj- och sänkbara hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
tommib
Flexit Uni3 ventilationssystem öppnat för underhåll med synliga interna komponenter och anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyget var skruvmejsel och maskinen var en Flexit Uni3. Efter allt tätare larm från återvinnaren och uppmaning att kontakta installatör eller servicetekniker (visst... kommer jag absolut överväga...) så tog jag ut eländet och spände rotorremmen. Får se om det håller eller om det krävs byte av delar. När jag testade på bänk så snurrade det lätt och fint så jag tror inte att det är några lager som är paj än. Ny motor kostar 2 kkr och en rem kostar 600 kr (på riktigt!), förhoppningsvis slipper jag beställa endera än på ett tag.

Inser nu när jag skriver detta att jag också borde kollat borstlisterna. Suck. Det får bli nästa års problem. Har ändå inte hittat dem som reservdel från någon svensk leverantör och Flexits hemsida är eländig när man ska söka reservdelar.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Transporterat dyrbar last till både chaufförens och lastens höga nöje :D Två personer sitter i en snöig slänt vid skymning, dragna av ett fordon med rödbelysning underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i röd vinterklädsel bredvid en snöskoter i snötäckt landskap under skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mkristensson och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
Vars behöver man åka för att hitta så där mycke snö?

Här ute vid kusten täcker det just och pass gräsmattan :(
 
A
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vars behöver man åka för att hitta så där mycke snö?

Här ute vid kusten täcker det just och pass gräsmattan :(
Var glad för det,hugaligen! :sweat:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vars behöver man åka för att hitta så där mycke snö?

Här ute vid kusten täcker det just och pass gräsmattan :(
Västerut, så nära gränsen som möjligt. Hän e laussnö jamt å ständut :D
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.