Behöver jag säga att Alig inte återkommit? :thinking::sleep:
 
Är väl bara att glömma dom tyvärr:(
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är väl bara att glömma dom tyvärr:(
Antagligen ... Jag ska börja rita lite seriösare ritningar och ta kontakt med kommunen, så de får säga sitt.. antar att man behöver göra en anmälan för att förändra ventilationen .. sen blir det att hamstra delar och börja bygga .. om jag går upp i garderoberna så är det ju enkelt att ändra till riktiga golvdon senare om det inte funkar bra ..

Vet ju vart jag inte tänker handla i alla fall ..
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Motströms tycker jag. Lite bättre verkningsgrad som främsta orsak. Kommer själv köra med denna (fast med kopplad värmepump):

[länk]
Sitter och funderar lite på det här med FTX igen, har du några års erfarenhet av Rec-aggregatet vid det här laget? :D
 
2 år snart, aggregatet funkar väl okej. Mitt är uppkopplat så enklare att ändra inställningar via websidan än på displayen, skulle helst bara haft ett fred för effekt. Tycker det låter lite mycket i tvättstugan och vid forcerat läge när köksfläkten är igång men det kan vara kanalernas fel och ljudläckage från flexdämparen i tvättstugan.

Skulle idag valt ett aggregat med färre funktioner, bara ett vred för fläkthastighet och manuell avfrostning. helst mindre utrymmeskrävande men fortfarande bra verkningsgrad. Koppla inte in massa extra jox.

Jag har kopplat till aktiv kyla/värme från värmepumpen men skulle hellre köra med en luft-luft värmepump.

När det gäller kanaler blir det till och frånluft till varje rum i nästa hus och täta dörrar. 125mm don istället för 100 tror jag. Mitt är iofs tyst vid normal drift i rummen men ändå ;)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
2 år snart, aggregatet funkar väl okej. Mitt är uppkopplat så enklare att ändra inställningar via websidan än på displayen, skulle helst bara haft ett fred för effekt. Tycker det låter lite mycket i tvättstugan och vid forcerat läge när köksfläkten är igång men det kan vara kanalernas fel och ljudläckage från flexdämparen i tvättstugan.

Skulle idag valt ett aggregat med färre funktioner, bara ett vred för fläkthastighet och manuell avfrostning. helst mindre utrymmeskrävande men fortfarande bra verkningsgrad. Koppla inte in massa extra jox.

Jag har kopplat till aktiv kyla/värme från värmepumpen men skulle hellre köra med en luft-luft värmepump.

När det gäller kanaler blir det till och frånluft till varje rum i nästa hus och täta dörrar. 125mm don istället för 100 tror jag. Mitt är iofs tyst vid normal drift i rummen men ändå ;)
Jag gillar ju tanken med motströmsaggregat, dvs mindre rörliga delar, men jag kan inte se att de har dubbla värmeväxlare på någon annan modell?
 
H
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Här är en bra lista över olika FTX system och deras verkningsgrad

[länk]

Det finns många bra, av de svenska systemen tycker jag Nive ERS S10-400 mm är intressant
Ett FTXsystems temperaturverkningsgrad vid bra förhållanden är rätt ointressant. Årsverkningsgrad vid olika årsmedelstemperaturer är väl ett minsta krav om man ska kunna jämföra olika fabrikat och modeller.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag gillar ju tanken med motströmsaggregat, dvs mindre rörliga delar, men jag kan inte se att de har dubbla värmeväxlare på någon annan modell?
Stora fördelen med moströmsaggregat är som du säger mindre rörliga delar och ingen risk för luktöverföring då till och frånluft är åtskilda. Fördelen med roterande är bättre årsverkningsgrad då ingen avfrostning behövs och i förlängningen ingen hantering av kondensvatten.

Hur mycket avfrostningen påverkar årsverkningsgraden beror ju givetvis på var du bor.
Här är en ganska bra illustration av hur mycket det måste avfrostas.
https://www.ivprodukt.se/kunskap/verkningsgrad
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H halj skrev:
Ett FTXsystems temperaturverkningsgrad vid bra förhållanden är rätt ointressant. Årsverkningsgrad vid olika årsmedelstemperaturer är väl ett minsta krav om man ska kunna jämföra olika fabrikat och modeller.



Stora fördelen med moströmsaggregat är som du säger mindre rörliga delar och ingen risk för luktöverföring då till och frånluft är åtskilda. Fördelen med roterande är bättre årsverkningsgrad då ingen avfrostning behövs och i förlängningen ingen hantering av kondensvatten.

Hur mycket avfrostningen påverkar årsverkningsgraden beror ju givetvis på var du bor.
Här är en ganska bra illustration av hur mycket det måste avfrostas.
[länk]
Tack för din input!

Kondensvattnet är inget problem, det är en brunn precis bredvid..
Bor ju lite söder om Vänern, så sådär jättekallt är det sällan längre perioder...

Jag har faktiskt börjat projektera inför bygget av systemet nu, så det ska bli av i vår!

En annan fråga är om man klarar sig på 100 mm rör och tilluftsdon, eller om det finns en fördel med 125? Har läst någon som skrev att det är lättare att justera in system med lite mottryck, medan andra säger att små don ger större risk för ljud...
 
H
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tack för din input!

Kondensvattnet är inget problem, det är en brunn precis bredvid..
Bor ju lite söder om Vänern, så sådär jättekallt är det sällan längre perioder...

Jag har faktiskt börjat projektera inför bygget av systemet nu, så det ska bli av i vår!

En annan fråga är om man klarar sig på 100 mm rör och tilluftsdon, eller om det finns en fördel med 125? Har läst någon som skrev att det är lättare att justera in system med lite mottryck, medan andra säger att små don ger större risk för ljud...
Är själv också i startgroparna för att installera FTX i mitt hus.
Som jag förstår så vill man helst gå med 125s rör för att få ner lufthastigheterna och därmed ljud. Behöver man högre tryck kan man sätta 110s don för att underlätta injustering där det behöver strypas mycket.

Med reservation för att trots att jag jobbat som VVS-konstruktör tidigare så var det främst på rörsidan.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag måste gå upp i två garderober, så de där 25 mm i diameter skulle vara trevliga att behålla... :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tack för din input!

Kondensvattnet är inget problem, det är en brunn precis bredvid..
Bor ju lite söder om Vänern, så sådär jättekallt är det sällan längre perioder...

Jag har faktiskt börjat projektera inför bygget av systemet nu, så det ska bli av i vår!

En annan fråga är om man klarar sig på 100 mm rör och tilluftsdon, eller om det finns en fördel med 125? Har läst någon som skrev att det är lättare att justera in system med lite mottryck, medan andra säger att små don ger större risk för ljud...
När man projekterar vent-system till tex villor måste man bland annat ta hänsyn till ljud och arbetsljud/oljud.
Mängden till eller frånluft man beräknar i rum får en mindre hastighet i tex ett 125 mm rör än 100 mm. Det är ofta hastigheten tillsammans med böjar/vinklar som skapar arbetsljud/oljud.
Så grundrekommendationen är att beräkna antal liter luft till varje rum / utrymme och sedan därifrån från aggregatet hela tiden gå med de grova rören så långt som möjligt och de med mindre så korta som möjligt. Jag brukar försöka gå ner med flexibel ljuddämpare i ca 90 grader till alla don.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Man kan köra rektangulära kanaler också om utrymmet är tajt.
 
  • Gilla
alm82 och 1 till
  • Laddar…
Flexdämpare är tanken, fyrkantiga kanaler kanske kunde vara något... Jag måste ta reda på hur garderoberna ser ut bakom baksidan... Det är garderober efter hela väggen, och de går omlott.. 2 i ena rummet och 3 i det andra....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tack för din input!

Kondensvattnet är inget problem, det är en brunn precis bredvid..
Bor ju lite söder om Vänern, så sådär jättekallt är det sällan längre perioder...

Jag har faktiskt börjat projektera inför bygget av systemet nu, så det ska bli av i vår!

En annan fråga är om man klarar sig på 100 mm rör och tilluftsdon, eller om det finns en fördel med 125? Har läst någon som skrev att det är lättare att justera in system med lite mottryck, medan andra säger att små don ger större risk för ljud...
Ett 100-don är varken bättre eller sämre än ett 125-don, det beror helt på systemet och typ av don.
Ett större dom ger som regel lägre ljudvärde, ja. Men att det alltid är bättre med ett större don är felaktigt att påstå, drar man det till sin spets kan man behöva öka systemtrycket och få försämrad omblandade funktion med ett för stort don.

Ljud genereras inte i kanalsystem i en villa, utan det är (om kanaler monterats rätt) aggregatet som normalt genererar allt ljud. Att det skapas ljud från en mindre kanal snarare än en större kanal är en missuppfattning av en förenklad förklaring som verkar fått fäste här i forumet, tror jag.
Normalt ökar ljudnivån en fläkt skapar ju mer du ökar systemtrycket (flödet spelar lika stor roll, men är svårare att själv påverka).
Systemtrycket bestäms av hur man bygger upp systemet, där klenare kanaler ger ett högre tryckfall och vice versa.

Vill man följa ungefärliga erfarenhetsvärden kan man välja 125-don, det är svårt att märka skillnaden mellan ett don som ger sämre omblandade effekt än ett annat, men desto lättare att märka skillnad i ljudnivån. Vill man veta exakt tittar man i fabrikantens dokumentation när man är klar med hur systemet ska se ut (när man vet vilket flöde och tryckfall som krävs fram till vardera don). Det är egentligen först då man bör jämföra olika aggregat.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.