Det var nu så originalet var designat så jag följde det och gjorde inga större förändringar. Det är inga problem med skottet, då jag testat så flyger det bort nära toppen av armens rörelse, mer eller mindre rakt framåt.

Ska se om jag kan fixa en film sen
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Ägnat mig åt lite möbelsnickeri i den mindre skalan. En snabbt ihopsvängd julklapp till lilltjejen. Smäckra dockskåpsmöbler brukar hålla dåligt vid kontakt med femåringar. Så det fick bli en modell av timmerbordet i sommarstugan. Finishen kunde varit bättre, men jag tror inte det är det hon kommer titta på.
Hemsnickrat timmerbord i miniatyr bredvid en liten röd stol i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolen behövdes för att få höjden rätt. Den har jag inte gjort.
Hemsnickrat robust timmerbord i miniatyr för dockskåp, placerat framför en bandsåg i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite hårdvaxolja på som avslutning.
 
  • Gilla
Daniel_N och 28 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
blir det att fundera hur den bäst packas.
Utom syn- och räckhåll för barn, som det brukar stå på pillerburkarna, kanske? :crysmile:

Skitsnyggt blev det i alla fall! :heart:
 
Håller ju på med modellbygge. Skala 1:72.
Har gjort en hel del, men gör visa i trä när det främst gäller serie tillverkning.
Testade ett nytt sätt att arbeta med justersågen idag., inte kanske vad som lärs ut i skolboken men det gav önskat resultat..

En hand håller ett halvfärdigt trästycke i modellbygge med rundade kanter på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modelltorn i skala 1:72, ett obehandlat i trä och ett målat i plast, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta ovanvy sett, med ett plast torn vid sidan om.
En del mötande med vinklar, sedan är det att bearbeta. Gillar som sagt finsnickeri.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Håller ju på med modellbygge. Skala 1:72.
Har gjort en hel del, men gör visa i trä när det främst gäller serie tillverkning.
Testade ett nytt sätt att arbeta med justersågen idag., inte kanske vad som lärs ut i skolboken men det gav önskat resultat..

[bild]

[bild] Detta ovanvy sett, med ett plast torn vid sidan om.
En del mötande med vinklar, sedan är det att bearbeta. Gillar som sagt finsnickeri.
Skala 1:72 :surprised: ... Imponerande! Ser välgjort ut.
 
I ivp skrev:
Idag har jag tillverkat hyvelspån, men det var ganska slitsamt så jag slutade medans det fortfarande fanns några skärbrädor kvar. Det får bli årets julklappar så slipper man ränna runt i köpcentrum och trängas.
Är normalt sett ganska pedant av mig men det är något tilltalande och rogivande med sågspån och flis. Det blir fina skärbrädor. Vilka träslag använder du?
 
Kände ett starkt behov av att utöka verkstadsinredningen i bilen nu när jag använder den i jobbet också. Hade lite delar liggandes som räddats från skrotcontainern på pappas jobb förra året. På köpet fick jag en bättre och mer lättillgänglig plats åt brandsläckaren.
: Interiör av en servicebil med verktygslådor och en brandsläckare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallram och gul brandsläckare på grusunderlag som en del av bilverkstadsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygshyllor i en servicebil med välorganiserad verktygsförvaring och en synlig brandsläckare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbilens interiör med ny verkstadsinredning och välplacerad brandsläckare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och arbetsmaterial ordnade i en organiserad inredning i en arbetsbil, inklusive en brandsläckare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilens bakdel med verkstadsinredning, verktyg och en välplacerad brandsläckare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
El Filipo El Filipo skrev:
Är normalt sett ganska pedant av mig men det är något tilltalande och rogivande med sågspån och flis. Det blir fina skärbrädor. Vilka träslag använder du?
Lite blandat från spillhögen, ek, bok, ask, och lite oidentifierat ädelträ för kontrastbitarna.
 
Bjudit nissen och tomten på fika! Ett glas mjölk och pepparkakor på ett träbord med avtryck efter två stora stövlar i mjöl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-druvan och 7 till
  • Laddar…
Jag tog och målade kapmojängen, känns lite mer som ett riktigt verktyg nu istället för spillvirke jag bara skruvat ihop lite snabbt.
Nymålad vit kapmojäng på arbetsbänk med öppningar och skruvar, bredvid burk med färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Min särbo var tvungen att jobba i dag. Det gav tillfälle att åka till snick och sympatiarbeta lite ;). Höll dagen till ära inte på med produktion utan experimenterade lite.

Har pysslat med en verktygslåda senaste veckan. Hade haft nytta av en figursåg. Påminner mig ha sett fotmanövrerade sådana på nätet. Upprättade ett avancerat arbetsunderlag som i detalj sammanfattar mina tankar...
Ritning av prototyp för fotmanövrerad figursåg på trä med penna och borrspill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med att göra såbladsfäste i änden på ett par bultar.
Hemmabyggd bult med sågbladsfäste för figursåg, monterad på träskiva vid verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrade bort gängorna från några sargsprintar.
Närbild på en hemmagjord komponent för figursåg med borrade hål i plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En uppe och en nere.
Närbild av hand som håller ett hemmagjort sågbladsfäste ovanför en arbetsbänk med borr och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrade väldigt många hål med anhåll i plyfaspill. Många för att kunna flytta om tills det fungerar. Har ingenting att gå på när det gäller geometrin så justermöjligheter kan vara värdefullt. Pivotaxlar av M10 gängstång. Gängan gör mindre motstånd än slät axel i hål genom trä. Riktiga lager är överkurs på det här prototypstadiet.
Hemmagjord figursåg i trä under konstruktion på ett verkstadsbord, med verktyg och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gummistropp håller bladet sträckt. En annan står för lyftmomentet.
Handbyggd prototyp av en träfigursåg med gummistroppar, M10 axlar och bultade sågarmar i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterad på bänkkant. Skiva med överhäng är sågbord. Från pedalen är det M8 gängstång som för upp kraften till den nedre sågarmen.
Hemmagjord figursåg monterad på en arbetsbänk med pedaldrift och provisoriska fästanordningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gick att figursåga med. Med vassa sågblad går det troligen ännu bättre...
Hemmagjord figursåg i aktion som skär ut en kurvig form från ett trästycke, med sågblad och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Daniel_N och 31 till
  • Laddar…
Blev inspirerad av fina robotar här i tråden så blev sugen på fixa något liknande till barnen, slutade dock med att det blev en Freddy Krueger katt istället.... av lite blandade småbitar som blivit liggandes. Kanske något vassa klor så den får nog stå på hyllan istället för golvet :rofl:.
Till grabben blir det iafl någon form av robot när man får lite tid :)
Handgjord kattfigur med vassa klor, gjord av träbitar och metallskruvar, liknar Freddy Krueger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Daniel_N och 23 till
  • Laddar…
Chrille.B Chrille.B skrev:
Blev inspirerad av fina robotar här i tråden så blev sugen på fixa något liknande till barnen, slutade dock med att det blev en Freddy Krueger katt istället.... av lite blandade småbitar som blivit liggandes. Kanske något vassa klor så den får nog stå på hyllan istället för golvet :rofl:.
Till grabben blir det iafl någon form av robot när man får lite tid :)
[bild]
Den där vart det klös i!
 
Frustrator Frustrator skrev:
Den där vart det klös i!
Yepp! gjorde den lite extra stickig nu med några morrhår.. saknades liksom något kände jag ;)
Handgjord träfigur föreställande en katt med morrhår, stora ögon och hjärtformat bröstdekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Idag passade jag på att gå ner och snickra när övriga familjen tittade på eftermiddagsfilm. Sen blev jag kvar där tills det var dags att natta barnen, först då insåg jag att jag inte ätit nån kvällsmat. Ja så kan det gå när man har roligt.
Jag började med lite prototyparbete. Jag saknar spånhuv till hyveln så jag gjorde en enkel modell i wellpapp för att testa vilka mått som kunde vara lämpliga. När jag testmonterat slangen från spånsugen tänkte jag att det är väl lika bra att testa om det fungerar. Så jag slog igång spånsug och hyvel och började hyvla, vilken skillnad! Den fångar inte upp allt spån, men en överväldigande majoritet. Att lite wellpapp kan göra så stor skillnad och dessutom hålla så bra. Visserligen har den gått sönder på bilden nedan, men då hade jag kopplat ur och i slangen några gånger. Nu ska jag bara få hem lite vettig plywood så ska jag bygga en seriös version. Om det är nån som har spånhuv till sin Luna/Ejca hyvel som vill dela med sig av bilder tar jag tacksamt emot inspiration för att förbättra min modell.
En prototyp av spånhuv i wellpapp kopplad till en blå sugslang på en verkstadsbänk med spånrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En wellpappmodell av ett spånhuv monterat på en hyvelmaskin i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När spånuppsamlingen fungerade så bra passade jag på att hyvla en hel del. Jag håller på och ska bygga en bänk till en svarv där jag även planerar att ha ordentligt med lådor under. Så nu har jag riktat och planat det mesta av virket till stommen.
Hyvlade och planade trästycken för en bänkstomme på en verkstadsbänk, med verktyg och träspån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insåg för sent hur mycket spån jag hunnit producera, så nu blir det svårt att byta säck i spånsugen. :D En överfylld spånsäck i en verkstad med spånsugslang bredvid och metallspännen som håller fast säckens topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hann även med att tänka lite mer kring hur jag ska lösa flyttbarheten av svarvbänken. Jag vill såklart ha den riktigt stabil, men även smidigt flyttbar så det ska bli höj och sänkbara hjul på den. Efter att ha kollat ganska många klipp på Youtube börjar jag landa i vilken lösning jag vill ha. Blev en snabb test med gammal spånskiva för att se om jag tänkt rätt och om det funkar med måtten jag planerat. Det känns lovade inför framtiden.
Prototyp av flyttbar svarvbänk med spånskiva och hjul testas på virkesstomme i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.