E El-Löken66 skrev:
I mellandagarna börjar vaccinationerna i alla fall men var blir doserna av Richard??
Ha Ha. Skåne har fått 425 doser till 1,3 miljoner människor och det går åt 2 doser / person så 212 och en halv person får.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ha Ha. Skåne har fått 425 doser till 1,3 miljoner människor och det går åt 2 doser / person så 212 och en halv person får.
Så är det för alla regioner.
 
Fairlane
Om jag förstod det rätt borde de 425 doserna kunna ges till olika personer nästa dos ska ges 2-3 veckor senare och då ska man fått betydligt mer vaccin. Även efter en dos börjar det ju hjälpa så det är ju bättre att det börjar hjälpa för 425 än för 212, även om det fortfarande är en piss i mississipi
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om jag förstod det rätt borde de 425 doserna kunna ges till olika personer nästa dos ska ges 2-3 veckor senare och då ska man fått betydligt mer vaccin. Även efter en dos börjar det ju hjälpa så det är ju bättre att det börjar hjälpa för 425 än för 212, även om det fortfarande är en piss i mississipi
Jo, men vad jag förstått så vågar man inte utgå från att man får samma typ av vaccin och doser levererade i rätt tid, så man ger bara hälften nu så att den vaccinerade person säkert kan få rätt vaccin om ett par veckor.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Om jag förstod det rätt borde de 425 doserna kunna ges till olika personer nästa dos ska ges 2-3 veckor senare och då ska man fått betydligt mer vaccin. Även efter en dos börjar det ju hjälpa så det är ju bättre att det börjar hjälpa för 425 än för 212, även om det fortfarande är en piss i mississipi
Problemet är att man inte kan lita på att leveranserna kommer som de ska så därför sparar man doser tills man har nästa leverans, det är i alla fall så jag har uppfattat det. Mycket kan hända på vägen, produktionsproblem, stängda gränser så leveranser inte kommer fram, leveranser som stjäls osv.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
optimum
Om detta visar hur antalet smittade minskar eller om det är deras scenarier att smittan ska minska, varför ser de så sura ut?

Någon som vet som kan räta ute frågetecknet till ett utropstecken?

Två personer med allvarliga miner och en graf som pekar nedåt, samt en mobiltelefon med SMS om Covid-19.


Källa Aftonbladet
 
  • Haha
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
E
optimum
Det blir bara bättre och bättre det här.
Först Kina varianten
Sedan kom den mer smittsamma från Italien
Och sedan var det tävling om mest smittsam mellan England och Danmark
Nu vill Sydafrika vara med i tävlingen om att vara värst.


"En ny och värre mutation av coronaviruset sprids nu i Storbritannien. Viruset har muterat ytterligare och verkar vara mer smittsamt än de tidigare virusvarianterna, uppger landets hälsominister Matt Hancock. Totalt har två personer i Storbritannien bekräftats bära på den nya mutationen, som först upptäcktes i Sydafrika.
Hancock säger också att de som varit i Sydafrika och återvänt till Storbritannien måste sätta sig i karantän omedelbart."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset


Dags att stänga och låsa dörren nu.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
E
optimum optimum skrev:
Det blir bara bättre och bättre det här.
Först Kina varianten
Sedan kom den mer smittsamma från Italien
Och sedan var det tävling om mest smittsam mellan England och Danmark
Nu vill Sydafrika vara med i tävlingen om att vara värst.


"En ny och värre mutation av coronaviruset sprids nu i Storbritannien. Viruset har muterat ytterligare och verkar vara mer smittsamt än de tidigare virusvarianterna, uppger landets hälsominister Matt Hancock. Totalt har två personer i Storbritannien bekräftats bära på den nya mutationen, som först upptäcktes i Sydafrika.
Hancock säger också att de som varit i Sydafrika och återvänt till Storbritannien måste sätta sig i karantän omedelbart."

[länk]


Dags att stänga och låsa dörren nu.
Glöm inte fjärdevågen i Hong Kong.
 
harry73
optimum optimum skrev:
Jag är klart orolig för att vi kommer få högre antal än vi hade i våras
Ja du är den oroliga typen och det är ok, de behövs också.
Jag däremot behöver pudlar. För en vecka sen skrev jag att jag trodde att vi nådde kulmen, men det fortsätter att öka, om än i lägre takt.

Men fortfarande tycker jag att vi klarar det mycket bättre än i våras och jag är tycker inte om att det nu blir en politisk tävling i vem som är tuffast.

För övrigt har jag haft corona, så den rädslan behöver jag inte ha.
 
  • Gilla
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
Danmarks lock down ger bra effekt och nu har man bara en 1/4 så många positiva prov som för en dryg vecka sedan.

"Danmarks hårda coronarestriktioner har börjat ge effekt.

Sedan 16 december har antalet konstaterade coronafall minskat och kurvan fortsätter att falla.

– Nästan oavsett hur vi ser på siffrorna ser det bra ut och vi har en fallande kurva, säger Henrik Ullum, chef på Statens serum institut, till DR."

""På onsdagen rapporterades 1 139 nya fall av coronavirus i Danmark jämfört med 4 342 nya fall som rapporterades in den 16 december när smittspridningen var som högst.

– Vi kan alla vara riktigt nöjda med siffrorna vi ser nu och de siffror som vi faktiskt har sett sedan den 16 december, säger Henrik Ullum till DR.

Detta beror enligt Henrik Ullum på danska restriktionerna som infördes den 7 december.

– Det finns en försening från att begränsningar träder i kraft tills siffrorna faller, och det ser vi här. Vi kan se att danskarna har välkomnat de nya begränsningarna och de har fått oss att ändra beteende, säger han till TV2.""

https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-smittkurvan-vander-restriktioner-ifragasatts/
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Ja du är den oroliga typen och det är ok, de behövs också.
Jag däremot behöver pudlar. För en vecka sen skrev jag att jag trodde att vi nådde kulmen, men det fortsätter att öka, om än i lägre takt.

Men fortfarande tycker jag att vi klarar det mycket bättre än i våras och jag är tycker inte om att det nu blir en politisk tävling i vem som är tuffast.

För övrigt har jag haft corona, så den rädslan behöver jag inte ha.
Danskarna på väg ned för backen. Nu hörs röster om att öppna upp samhället igen. Kurvan var på väg nedåt redan restriktionerna trädde i kraft men minister-Mete har en känsla av att januari och februari kan bli de värsta månaderna. Enligt skolboken en variant av Hammer & Dance så nu börjar den svåra biten med att öppna upp gradvis utan att smittan skenar. https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-smittkurvan-vander-restriktioner-ifragasatts/
 
[QUOTE="El-Löken66, post: 3999717, member: 374895" ]Enligt skolboken en variant av Hammer & Dance så nu börjar den svåra biten med att öppna upp gradvis utan att smittan skenar./[/QUOTE]

Oaktat om smitta skenar från en låg nivå så har man vunnit massor jämfört med ingen lock down.
 
E
Ulltand Ulltand skrev:
Oaktat om smitta skenar från en låg nivå så har man vunnit massor jämfört med ingen lock down.
Berätta mera?
 
E El-Löken66 skrev:
Berätta mera?
Vad finns mer att berätta? istället för att ha 100.000 som smittar om två veckor utan lock down så har man 25.000 efter lock down.

Under tiden x -hundra färre människor avlidit.

Ett mycket bättre läge.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.