Fulkemisten
Frustrator Frustrator skrev:
Nej då, bara man listat ut att det ligger under kontorsmaterial så..
[bild]
Ok då. Men det finns ju inte på Clas Ohlson...
 
Som proffs har jag 30 års vana att skära ut stickor och punktera blånaglar utan bedövning. Att
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
ethilon 3-0 är mycket mycket svårare att få tag på
kan kringgås genom att göra ingreppen utan bedövning.
Fick vänta fyra timmar på att sy 8 stygn i ett finger på akuten. När läkaren väl dök upp och tråcklade ihop mig ryckte jag till lite på sista stygnet. Då frågade hon
-Har bedövningen släppt ?
-Ja... för länge sedan.
-Varför sade du inte till ?
-Då hade jag fått vänta fyra timmar till.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
CCPusher och 11 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
En intressant detalj i samnanhanget är ju att många inklusive du och jag drar till exempel el eller utför andra hantverksmässiga saker utan att ha "kompetens" för det. Vågar påstå att det är lättare att sy sig själv än att renovera badrummet eller sätta upp ett eluttag, ändå tvekar folk och åker till akuten trots att det absolut inte är "otillåtet" att göra det själv. :crysmile:

Edit: (nålförare och/eller ethilon 3-0 är mycket mycket svårare att få tag på än elistallationsmatrial)
Som alternativ till bygghemma.se tänkte jag dra igång webshoppen opererahemma.se! Allt du behöver för hemmafixandet - snart i en webshop nära dig
 
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 4 till
  • Laddar…
Den kanske ska heta byggdehemma.se?
 
  • Haha
  • Gilla
arasmus och 9 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Kan man inte limma igen med superlim??
Jo det har jag gjort några gånger, biltemas cyanoakrylat.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Gör det och återkom. Då undrar jag nyfiket vad trefasen är för på salarna?
Det är inte 3-fas, det är ljusblåa 1-fas uttag som du sett, viss medicinteknisk utrustning ansluts med en kontakt som är förvillande lik en 3-fas handske, men endast 3-polig.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
KristinaRT
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Skulle toppa julgranen. Ny morakniv, bushcraft i kolstål. Djefla vass. Så gick det som det gick...
[bild]
Nåväl. Orka sitta på akuten en fredagskväll under pågående pandemi. Sagt och gjort, själv är bäste dräng.
[bild]
Fegade och körde lite bedövning.
[bild]
Nål och tråd...
[bild]
Krångligt att knyta (och fota samtidigt) med en hand så det blev bara ett stygn.
[bild]
Klart. Lär inte läka ihop så snyggt men det skiter jag i.
Varför satte du inte en liggande madrass? Lika lätt (svårt) att att knyta ;)
Jäkligt imponerande att sy själv, jag hade nog satt steristrip... Fast mest för att jag varken har nål, nålförare eller xylocain hemma :rofl:. Och för att jag avskyr sprutor (i mig själv, inte att sticka i andra)

Är inte många metallverktyg (typ I CVK-kiten) engångs numera? Då kan man ju ta med hem isf att slänga?

Tur i oturen att det var en vass kniv, blev ju ett snyggt rakt snitt. Hade varit värre med såg :surprised:
 
tommib
B Belhoo skrev:
Det är inte 3-fas, det är ljusblåa 1-fas uttag som du sett, viss medicinteknisk utrustning ansluts med en kontakt som är förvillande lik en 3-fas handske, men endast 3-polig.
Nädå, vi har riktiga CEE416 på salarna. Jag hade en liten skriftväxling med Fulkemisten ang detta via PM eftersom jag tänkte att det var av extremt perifert intresse för de flesta, speciellt i denna tråd.

Lustigt nog har vi enstaka prylar som ansluts med CEE216, till dessa har MT tillverkat en söt adapter mot Schuko (och därmed tagit bort vitsen med det anslutningsdonet).
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
KristinaRT
tommib tommib skrev:
Nädå, vi har riktiga CEE416 på salarna. Jag hade en liten skriftväxling med Fulkemisten ang detta via PM eftersom jag tänkte att det var av extremt perifert intresse för de flesta, speciellt i denna tråd.

Lustigt nog har vi enstaka prylar som ansluts med CEE216, till dessa har MT tillverkat en söt adapter mot Schuko (och därmed tagit bort vitsen med det anslutningsdonet).
Vad är det som ansluts till det? Har aldrig sett annat än vanliga på någon sal? Har å andra sidan inte studerat uttag närmare - har haft fokus på annat när jag varit på IVA/OP
 
P Prodigys skrev:
Syftar du på den såkallade "husvagnskopplingen"? [länk]
Ja precis, sett sådana på sal :)
 
tommib tommib skrev:
Nädå, vi har riktiga CEE416 på salarna. Jag hade en liten skriftväxling med Fulkemisten ang detta via PM eftersom jag tänkte att det var av extremt perifert intresse för de flesta, speciellt i denna tråd.

Lustigt nog har vi enstaka prylar som ansluts med CEE216, till dessa har MT tillverkat en söt adapter mot Schuko (och därmed tagit bort vitsen med det anslutningsdonet).
Menade typ sådana: https://www.proffsmagasinet.se/el-b...ajsTZRERAwuDK4a4R_xHkoiIM6qYW0-waAu1NEALw_wcB
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vad är det som ansluts till det? Har aldrig sett annat än vanliga på någon sal? Har å andra sidan inte studerat uttag närmare - har haft fokus på annat när jag varit på IVA/OP
Jag har varit med om c-bågar (rtg-utrustning) men aldrig 3-fas...
 
tommib
B Belhoo skrev:
Menade typ sådana: [länk]
Nej. Jag menar CEE416. Det där är CEE216.
Här är ett CEE416
F51S301.jpg

KristinaRT KristinaRT skrev:
Vad är det som ansluts till det? Har aldrig sett annat än vanliga på någon sal? Har å andra sidan inte studerat uttag närmare - har haft fokus på annat när jag varit på IVA/OP
Ingen aning, vilket var vad vi diskuterade i PM. Jag har aldrig sett något anslutet till dem, jag tror att de helt enkelt finns med i någon standard som "bra att ha". Som sagt, vi har någon enstaka utrustning med CEE216 (tror det är en C-båge eller en skopistapel, kommer inte ihåg), till den har man byggt en adapter till Schuko. Som givetvis slarvades bort någon gång.

Även om jag tycker att diskussionen är intressant så är den helt OT för den här tråden. Någon mod kanske kan lyfta ut den till typ "El på operationssalar", "El på sjukhus" eller liknande.
 
KristinaRT
Jag tror faktiskt att jag sett ett sådant på sal en gång, men inget anslutet.
Alla bågar jag sett har haft normala kontakter, vilket jag vet eftersom jag ofta (som icke-intvättad kandis) fått hjälpa till att flytta apparater och reda ut sladdar :rofl:

Men helt rätt, totalt OT så jag släpper det nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.