MTech MTech skrev:
Priset är en ickefråga enligt mig! Jag hade sparat 6-7000kr ( i ett projekt för 5-600 000) om jag valt glasull istället och gått miste om fördelarna med träfiberisoleringen!
funderar du någon gång på cellulosa?
Vet inte skillnad på dom varken i pris eller utförande men fått båda rekommenderat till äldre hus :)
 
M Mlindahl skrev:
funderar du någon gång på cellulosa?
Vet inte skillnad på dom varken i pris eller utförande men fått båda rekommenderat till äldre hus :)
Jag ska faktiskt ha cellulosaskivor i vägglivet! Enda anledningen för mig är att jag fick dom för halva priset då dom var lite skadade fast på ett sätt som inte spelar någon roll för mig.

Annars har dom liknande egenskaper men är lite dyrare!
 
  • Gilla
Mlindahl
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Priset är en ickefråga enligt mig! Jag hade sparat 6-7000kr ( i ett projekt för 5-600 000) om jag valt glasull istället och gått miste om fördelarna med träfiberisoleringen!
Ja det var enbart hans kommentar jag reflekterade över. 60k mot 100k är lite pengar, även om det nästan är värt det enbart av att slippa kli :crysmile::cool:
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det där låter lite orimligt, speciellt när värmeledningsförmågan är något lägre på glasfiberisolering från typ Isover.
Mitt minne svek mig lite, mitt påstående kom inte från en artikel med vetenskaplig grund utan från det här förmodligen partiska Youtube klipp

Men dom hävdar i klippet att 160mm träfiberisolering motsvarar ungefär det dubbla av traditionell isolering!

 
richardtenggren
MTech MTech skrev:
Mitt minne svek mig lite, mitt påstående kom inte från en artikel med vetenskaplig grund utan från det här förmodligen partiska Youtube klipp

Men dom hävdar i klippet att 160mm träfiberisolering motsvarar ungefär det dubbla av traditionell isolering!

[media]
Ja precis, blir lätt marknadsföringssvamel från säljavdelningen. Det var lite konstiga saker i videon med Björn också, men han är snickare och inte fysiker så det är väl förståeligt.

Jag tror absolut isoleringen är bra, låg värmeledningsförmåga i kombination med hög specifik värmekapacitet ger ju både bra isolering och stor tröghet, vilket bör ge en jämn inomhustemp.
Men det lät bara lite för bra för att vara sant att det skulle vara nästan dubbelt så bra, men hittade en rapport som sa att hög värmekapacitet faktiskt kan kompensera för en "hög" värmeledningsförmåga. Men inte haft tid att läsa annat än sammanfattningen.

Bygger jag nytt hus i framtiden, blir det nog något liknande, för glasull är otrevligt, även om CLT eller prefab betong står högt upp på vill-ha-listan :)
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja precis, blir lätt marknadsföringssvamel från säljavdelningen. Det var lite konstiga saker i videon med Björn också, men han är snickare och inte fysiker så det är väl förståeligt.

Jag tror absolut isoleringen är bra, låg värmeledningsförmåga i kombination med hög specifik värmekapacitet ger ju både bra isolering och stor tröghet, vilket bör ge en jämn inomhustemp.
Men det lät bara lite för bra för att vara sant att det skulle vara nästan dubbelt så bra, men hittade en rapport som sa att hög värmekapacitet faktiskt kan kompensera för en "hög" värmeledningsförmåga. Men inte haft tid att läsa annat än sammanfattningen.

Bygger jag nytt hus i framtiden, blir det nog något liknande, för glasull är otrevligt, även om CLT eller prefab betong står högt upp på vill-ha-listan :)
Största anledningen till att jag valde denna typen av isolering är dom hygrogoskopiska egenskaperna! Det i kombination med en ångbroms tror jag ger dom bästa förutsättningarna för ett friskt hus när man har självdrag som jag har!

Sen om det isolerar bättre än dom glasull ser jag bara som ett plus i kanten!

400mm cellulosa lösull i taket kommer iaf isolera betydligt bättre än 100mm spån som jag hade innan på vinden
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
@MTech hur högt är det nya vägglivet?
90cm invändigt! Utvändigt blev det typ 130cm, kommer inte ihåg exakt!
 
Tanken var att jag skulle isolera väggar idag! Men möttes imorse av en havererad avloppspump och och avloppsvatten i tank och pumpbrunn ända upp till marknivå!

Började 09 och var klar runt 20:00. Tömma tank, konstaterara att fäste och koppling till pump ärgat sönder och gick ej att montera på ny pump!
Iväg till Jula och handla delar för att bygga om för annan pump och gräva ner ny pem slang! Fy sjutton!

Nattbild av öppnad avloppspump och pumpbrunn med avloppsvatten och lerig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppspump och -vatten i havererad brun med synlig skadad koppling och slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Det blev några timmar till med avloppet idag Men nu är det igengrävt och verkar fungera!

Fick till ett puste med isoleringen, en gavel och en kupa är klar! Andra gaveln är klar till hälften! Vägglivet tar jag sist!

Inomhusbyggarbetsplats med isoleringsmaterial och en delvis isolerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett pågående byggprojekt med isolerade väggar och synligt takstolar runt ett fönster med julstjärna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barnen är med, enligt dom är det bättre än en lekplats!
Uppvänd bild av ett barn som hänger upp och ned från ett loft i en under-construction interiör med isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
Riktigt imponerat av allt du gjort, otroligt mäktigt att du orkat!

Kommer du fortfarande hålla budgeten?
Får man fråga vad första delen som firman gjorde hamnade på inkl material?
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Riktigt imponerat av allt du gjort, otroligt mäktigt att du orkat!

Kommer du fortfarande hålla budgeten?
Får man fråga vad första delen som firman gjorde hamnade på inkl material?
Tack
Vi kommer nog spräcka den första budgeten litegrann och det är pga att vi i början hade tänkt använda ett begagnat parti med taktegel som jag redan hade! Men det kändes inte rätt när vi kom längre fram i projektet och då valde vi ett nytt parti lertegel istället!
Det begagnade ska hamna på garaget!
 
  • Gilla
gmanhem och 1 till
  • Laddar…
Isolerat lite till! Jag kom ju över en del Icell skivor som var lite skadade! Använder dom till smala fack osv!

I jämförelse med träfiberskivorna så är dom svårare att kapa till, inte alls lika formstabila och betalar man fullpris så är dom även dyrare!

I framtida projekt kommer jag använda träfiberisolering 10 gånger av 10.

Byggarbetsplats med isoleringsskivor i fack, verktyg och en del rörigt byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wirre740 och 3 till
  • Laddar…
Nu är allt utom taket isolerat! Men det ska lejas bort! Så imorgon ska jag börja sätta ångbromsen och sen gles i taket!
 
  • Gilla
Wirre740 och 2 till
  • Laddar…
Huset i vinterskrud!
Vit villa med julbelysning och lätt snötäcke, framför gräs och snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit träfasad på tvåvåningshus med vita fönster, i vinterväder och lågt solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fru Uggla och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.