G OMathson skrev:
Bor söder om Stockholm sedan 28 år i egen villa. Köptes dyrt (med den tidens löner, låneränta osv) och huset var i väldigt dåligt skick. Har under åren lyft skicket.
Nu kan jag alltså flytta till norra Stockholm till en annan villa i samma prisklass och får därmed ett nollränte lån hos staten på ca 1500000 (hamnar i skuld)? Hur mycket lån blir det om jag i stället bott i hyresrätt på Söder under denna tid och nu bytt till hyresrätt på tex Norrmalm?
Vad menar du? Det är ju alltså bara reavinstskatten du kan skjuta upp till nollränta. Alla eventuella lån du har behöver du lösa som vanligt. Så säg att du köpte för 1 miljon och huset är nu värt 10, så är det 30% på 9 miljoner du kan välja att betala i framtiden utan att du behöver betala ränta på uppskovet. Det blir alltså bara lättare för folk att flytta utan att behöva betala skatt direkt och därmed gå ner i standard.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur länge kan man få uppskov på vinstskatten då?
Om det nu är riktigt många år eller livet ut så kan jag och en hel del andra plötsligt börja flytta till andra lika dyra hus i samma stad.
Närmare nya jobb etc.
Stämmer detta så vore det en dröm!
Finns ingen tidsgräns satt. Däremot får du ju inte som du kanske vet flytta med dig gamla reavinstskatter, en i taget gäller.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur länge kan man få uppskov på vinstskatten då?
Om det nu är riktigt många år eller livet ut så kan jag och en hel del andra plötsligt börja flytta till andra lika dyra hus i samma stad.
Närmare nya jobb etc.

Stämmer detta så vore det en dröm!
Det är så det är. Du har ju dock alltid kunnat begära uppskov bara att det varit ränta på det. Den räntan är ju nu sänkt till noll men kan ju höjas av framtida regeringar.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
K Kane skrev:
Finns ingen tidsgräns satt. Däremot får du ju inte som du kanske vet flytta med dig gamla reavinstskatter, en i taget gäller.
Inte? Är du säker på det? Så man blir nekad uppskov från ett gammalt boende om man flyttar en gång till?
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Inte? Är du säker på det? Så man blir nekad uppskov från ett gammalt boende om man flyttar en gång till?
Alltid varit så.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
[länk]
Petigt kanske, men jag blir lite sur på Skatteverket när det skriver "Den beräknade kostnaden för förändringen uppskattas till 1,7 miljarder årligen." Det är väl rimligen en utebliven intäkt? Men som alltid så är det inte mina pengar staten tar, utan tydligen statens pengar jag fått lov att arbeta in åt den...
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Petigt kanske, men jag blir lite sur på Skatteverket när det skriver "Den beräknade kostnaden för förändringen uppskattas till 1,7 miljarder årligen." Det är väl rimligen en utebliven intäkt? Men som alltid så är det inte mina pengar staten tar, utan tydligen statens pengar jag fått lov att arbeta in åt den...
Så säger ju regeringen också när de t.ex. sänker skatter.
 
K Kane skrev:
Alltid varit så.
Jag är rätt säker på att om t.ex. du sålt en bostad säg 2016 med reavinst 100, gör uppskov på allt, och sedan säljer nästa bostad 2017 med reaförlust 50 får du bära med dig det samlade uppskovet (nu på 50) in i nästföljande bostad. Eller missuppfattar jag vad du menar?
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
K Kane skrev:
Så säger ju regeringen också när de t.ex. sänker skatter.
Nuff said :cool:
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag är rätt säker på att om t.ex. du sålt en bostad säg 2016 med reavinst 100, gör uppskov på allt, och sedan säljer nästa bostad 2017 med reaförlust 50 får du bära med dig det samlade uppskovet (nu på 50) in i nästföljande bostad. Eller missuppfattar jag vad du menar?
Du kanske inte missuppfattade mig men däremot reglerna.
"Du kan ha kvar uppskovet så länge du äger ersättningsbostaden. Med ersättningsbostad menas den bostad du köpte när du sålde din tidigare bostad och fick uppskov. När du säljer eller på annat sätt överlåter bostaden eller din andel av bostaden till en ny ägare ska uppskovet normalt återföras. Med det menas att uppskovet tas upp till beskattning och att du ska betala skatt på din vinst."
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
G
Okarlsson Okarlsson skrev:
Vad menar du? Det är ju alltså bara reavinstskatten du kan skjuta upp till nollränta. Alla eventuella lån du har behöver du lösa som vanligt. Så säg att du köpte för 1 miljon och huset är nu värt 10, så är det 30% på 9 miljoner du kan välja att betala i framtiden utan att du behöver betala ränta på uppskovet. Det blir alltså bara lättare för folk att flytta utan att behöva betala skatt direkt och därmed gå ner i standard.
Jag begriper väl det! Men varför ska jag ha en skuld överhuvudtaget till staten på inflation om jag byter bostad? Har hyresgäster det? Hur mycket reavinst har hyresgäster betalat? Pantbrev? Lagfart?
Nä denna fiktiva reavinst ska bort helt och hållet! Vad jag vet har de flesta länder inom EU ingen reavinst på vanliga bostäder som man bott i några år. Spekulation är ju en annan sak. Ska vi nu tycka att staten (regeringen) är snälla som låter oss låna våra egna pengar "gratis" till de ändrar sig?
När jag kollade på hemnet senast så fanns det både bostadsrätter och villor att köpa runt mej, hittar inga lediga hyresrätter (inte för att jag vill ha nån) men de i hyresrätterna gnäller. Köp en egen bostad då.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G
K Kane skrev:
För att inte nämna den vinst du gjort på boendet på 7 miljoner. Det kanske hyresgästen är mer avundsjuk på.
Vilken "vinst"? Husen norr om stan har konstigt nog också ökat i pris på 28 år.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du kanske inte missuppfattade mig men däremot reglerna.
"Du kan ha kvar uppskovet så länge du äger ersättningsbostaden. Med ersättningsbostad menas den bostad du köpte när du sålde din tidigare bostad och fick uppskov. När du säljer eller på annat sätt överlåter bostaden eller din andel av bostaden till en ny ägare ska uppskovet normalt återföras. Med det menas att uppskovet tas upp till beskattning och att du ska betala skatt på din vinst."
Men du får ju sedan begära uppskov med samma belopp igen?
"Köper du därefter en ny bostad kan du få uppskov på nytt under förutsättning att kraven för uppskov är uppfyllda."
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag begriper väl det! Men varför ska jag ha en skuld överhuvudtaget till staten på inflation om jag byter bostad? Har hyresgäster det? Hur mycket reavinst har hyresgäster betalat? Pantbrev? Lagfart?
Nä denna fiktiva reavinst ska bort helt och hållet! Vad jag vet har de flesta länder inom EU ingen reavinst på vanliga bostäder som man bott i några år. Spekulation är ju en annan sak. Ska vi nu tycka att staten (regeringen) är snälla som låter oss låna våra egna pengar "gratis" till de ändrar sig?
När jag kollade på hemnet senast så fanns det både bostadsrätter och villor att köpa runt mej, hittar inga lediga hyresrätter (inte för att jag vill ha nån) men de i hyresrätterna gnäller. Köp en egen bostad då.
Men vinster på försäljningar är ju inte fiktiva. Jag håller med dig om att det innebär olika kostnader beroende på boendeform, och exv. olika stämpelskatter är orimliga. Dock så är beskattning av fastigheter en av de minst flyktiga skatteunderlagen vi har, och därmed rätt tacksamma.

De som äger hyresrätterna betalar både reavinstskatt, bolagsskatt, förhöjd lagfartsavgift etc.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Tidsgräns på 5 år

Man behöver korrigera gamla deklarationer och begära uppskov för de åren.
Man kommer betala uppskovsränta på de föregående åren (motsv 3% ränta). man kommer även behöva betala ränta för den skatt man skulle betalat in de tidigare åren

EFTER den övningen så är det framöver gratis med uppskov från och med årsskiftet 20/21.

Så det här är något som kommer från kränkta södermalmsjournalister i hyresrätt som tycker att det här är hemskt dåligt.

Absolut inget kryphål utan svenska skattesystemet fungerar så.

Clickbait.
Fråga - Du skriver att man måste betala uppskovsränta (3%) på de föregående åren.

Det låter inte logiskt eftersom man inte lånat några pengar i verkligheten. Man betalade ju allt för x år sedan. Egentligen borde SKV betala ränta till mig eftersom jag nu ”rättar” min deklaration och har lånat ut dessa pengar till SKV under x år.

Är du säker på ditt påståenden?
 
  • Gilla
Bagarn1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.