SarB
T Takläggare skrev:
,
Samt tagit upp skillnader . nu klistra jag in resterande text du glömde från wiki , ett återkommande problem som SarB, Nils, Urtidsgnagaren har!

Jurist är inte någon skyddad titel. Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för att kalla sig jurist och erbjuda juridisk rådgivning i Sverige.[1]

För de flesta jurister ingår i arbetet att samla, läsa in och bearbeta juridiskt material såsom lagtexter, förordningar, avtal och praktiska tillämpningar för att finna de rättsregler och den praxis som är tillämplig på det problem som ska lösas.
Jag har redan sagt att det inte är en skyddad titel...

Åter till frågan, vad är du? Du tänker fortfarande inte svara på det?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T
F fsn skrev:
Så är det och för andra "jurister" så går det ut på att vrida, vända, missförstå och kapitalt misslyckas med att ta in en skriven lag eller ens tolkningen av den i dom.
Ja visst är det märkligt att jag på ögonblick kan förstå vilken dom hon klippt en text remsa ur . samt förstå att den inte hör hit.
 
P
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Intressant tråd. Har inte läst på om hur det gick till slut. Men. Ebba fick nys om denna tomt då säljaren varit och lyssnat av prisläget och mäklaren har sedan tipsat Ebba om att detta skulle kunna vara en bra affär.
Detta ställer ju en del på ända. Det har med emfas hävdats lite här och där att Esbjörn Bolin absolut inte har velat sälja sin fastighet. Den påståendet blir ju klart svagare om det finns belägg för att han har sonderat marknaden.

Var hittade du dessa uppgifter?
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
SarB
P pmd skrev:
Om säljaren är i maskopi med köpare nummer två så kan de göra sig en hacka på köpare nummer etts bekostnad.

Hur reder man ut ett fall där en fastighet har sålts två gånger och köpare nummer två har fått lagfart? Någon slags rätsida på eländet borde man väl kunna få? Säljaren har väl begått ett brott av något slag?
Jag är inte kunnig inom brottmål, men delen som berör vem som får rätt till fastigheten går ju att reda ut. Finns en maskopi mellan ena köparen och säljaren så har ju den köparen inte rätt till fastigheten, då den var i ond tro. Minns inte säkert om det kan finnas ett undantag, men tror inte det. Är väl 18 kap jb som hanterar det vill jag minnas
 
P pmd skrev:
Det är det absolut vanligaste sättet att köpa ett hus, så jag tror inte att Busch kommer att ändra metod.

Vilket sätt att köpa hur förordar du?
Hus som är till salu är vanligast att köpa...
 
SarB
T Takläggare skrev:
Ja visst är det märkligt att jag på ögonblick kan förstå vilken dom hon klippt en text remsa ur . samt förstå att den inte hör hit.
Det kan ju vara för att jag hänvisat till den fullständigt kanske? Den hör i allra högsta grad hit
 
  • Haha
Takläggare
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Finns det skriftligt eller menar du det som frampressats under en intervju?

Hade Esbjörn från början inte velat sälja hade han givetvis sagt nej och inte skrivit på

Nu är vi en massa på ett internetforum som tycker och tänker olika saker......

Dras fram tidigare rättegångar och bollas / munhuggs, förvisso intressant och lärorikt. Men varje rättegång är unik och tror inte att nån av ”experterna” här på furomet har all information i ärendet för att kunna veta utgången
Håller med...
Det är tydligt att detta är en affär som gått snett och Ebba borde hålla sig borta från att bråka om ett hus säljaren inte vill sälja längre
 
  • Gilla
Takläggare
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Det kan ju vara för att jag hänvisat till den fullständigt kanske? Den hör i allra högsta grad hit
Finns bara mer eller mindre lämpliga exempel... varje dom är unik i något eller många avseenden vissa kan tom vara prejudicerande...
I detta fallet med Ebba är det tydligt hur flera saker gått snett och rådgivare betett sig oskickligt som gjort att tom osämja uppstått
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är klart att du inte är advokat, onödigt påpekande, det förstod vi från början. Du påstår att du möter stora etablerade advokatbyråer i rätten. Är det som åtalad då?
Helt onödig kommentar ... vart kommer du med den?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nja, jurist är en examen. Ungefär som civilingenjör eller så. Det räcker således inte att ha studerat lite juridik på forumet här och givit råd åt bekanta för att kalla sig jurist. I Sverige kan man ta juristexamen på ett fåtal lärosäte men man kan läsa juridik på en mängd ställe! Så nä, jurist kan man inte kalla sig oavsett hur man inhämtat kunskaperna.
Du har fel... jurist är inte namnskyddad titel utan vem som helst kan kalla sig jurist ... advokat däremot är skyddad
 
TT4F TT4F skrev:
Skrattar så jag nästan ramlar av stolen. Detta är humor på hög nivå.
Påminner lite om filmen där ett middagssällskap letade efter de största idioterna att ha med sig på middagen. Byggarätt skulle utan tvekan vinna den tävlingen
Nix alla vet ditt inlägg vann den tävlingen
 
SarB
B byggarätt skrev:
Finns bara mer eller mindre lämpliga exempel... varje dom är unik i något eller många avseenden vissa kan tom vara prejudicerande...
I detta fallet med Ebba är det tydligt hur flera saker gått snett och rådgivare betett sig oskickligt som gjort att tom osämja uppstått
Visst är det så. Exemplet vi tagit upp är ett lämpligt sådant. Det är nog inte rådgivare som gjort att osämja uppstått, ombus har ju tagits in efter att osämja uppstått.
 
P pmd skrev:
[länk]
Video högst upp i artikeln.

Vid 00:29
"Jag har uppfattat Esbjörn som en egen men väldigt tydlig och klar man med sina ståndpunkter och åsikter och han har varit väldigt rak i de samtalen som vi har haft."

Vid 4:16
"Är det så att Esbjörn absolut inte vill sälja och det är så, tvärtemot hur jag har uppfattat honom, att han inte är kapabel att fatta egna beslut kring sin egen fastighet, och vi reder ut det här med de här två andra personerna som nu gör anspråk på fastigheten, ja då kommer jag självklart inte att fullfölja detta."

Att Esbjörn inte vill sälja och har ångrat sig är alltså inte tillräckligt för att Busch ska låta köpet återgå, enligt hennes eget uttalande.
Ebbas agerande i detta ärende diskvallificererar henne från alla ämbeten som på något sätt hanterar äldre människors väl o ve
Tråkigt när hon inte ser när det är dax att avbryta något hon dragit igång
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Visst är det så. Exemplet vi tagit upp är ett lämpligt sådant. Det är nog inte rådgivare som gjort att osämja uppstått, ombus har ju tagits in efter att osämja uppstått.
Läs brevet från ebbas ombud finns i tråden...
Rent stötande
 
N
SarB SarB skrev:
Jag är inte kunnig inom brottmål, men delen som berör vem som får rätt till fastigheten går ju att reda ut. Finns en maskopi mellan ena köparen och säljaren så har ju den köparen inte rätt till fastigheten, då den var i ond tro. Minns inte säkert om det kan finnas ett undantag, men tror inte det. Är väl 18 kap jb som hanterar det vill jag minnas
Ja det viktiga här är ju god/ond tro.(y)
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.