E El-Löken66 skrev:
I infällda installationer ska blå vara nolla enligt dagens regler
I vissa typer av utanpåliggande installationer kan blå vara något annat än nolla på grund av kabelns begränsning. Detta förutsätter en krets som inte behöver nolla såklart.
Låt oss säga att det var ungefär detta du menade hela tiden ;)
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I vilken paragraf? Jag hittar ingenting. De pratar om kablar i 514.3.1. Kanske kan man tolka detta som ledningar men det motsägs av den tolkning elsäkerhetsverket gör i de "frågor och svar" som hör till föreskriften.
ELSÄK-FS 1999:5
514.3.1
...
Råd:
I kretsar som saknar neutralledare, kan ljusblå ledare i flerledarkabel användas för annat ändamål, dock inte som skyddsledare, jordtagsledare eller potentialutjämningsledare. Vidare kan ljusblå ledare i flerledarkabel användas som s.k. tändtråd där förväxlingsrisk inte förekommer.



De nämner just "flerledarkabel" och att då kan undantaget användas.
Jaja, jag vet att det går att tolka på olika vis, och jag har inte kollat upp det du skrev om "i de "frågor och svar" som hör till föreskriften."
Men rådet antyder i alla rätt mycket att undantaget gäller för just flerledarkabel.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
I inlägg #20 var han mycket tydlig med att det var 5 ledare, det skulle ju dessutom röra sig om en VVB, så det är väl inte otroligt att tänka sig att det gick L1-L3 dit samt att de behövde en styrsignal för tidstariff eller nåt ... som då fick gå i den blå.

Tja, jag skulle vara tveksam att anordna det så, risken att någon gör fel känns alltför uppenbar, inte ens vana elektriker skulle direkt misstänka något sådant.
Hej Mikael.
Ja, det står femledare till en gammal vvb.
Varför skulle man misstänka att detta var en nolla.. Men givetvis kan det vara klurigt i gamla anläggningar och därför är det ju desto viktigare att inte anta något.
Hade den funktion som nolla innan?
Då kan det vara en nolla. Om annars finns inget skäl att anta.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Låt oss säga att det var ungefär detta du menade hela tiden ;)
Har aldrig sagt något annat, sluta skoja nu Bo, det är mycket som ska. Men då du kommer ut till en driftsatt anläggning är verkligheten ibland en annan.

Men är ganska säker på att du trollar nu.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
ELSÄK-FS 1999:5
514.3.1
...
Råd:
I kretsar som saknar neutralledare, kan ljusblå ledare i flerledarkabel användas för annat ändamål, dock inte som skyddsledare, jordtagsledare eller potentialutjämningsledare. Vidare kan ljusblå ledare i flerledarkabel användas som s.k. tändtråd där förväxlingsrisk inte förekommer.



De nämner just "flerledarkabel" och att då kan undantaget användas.
Jaja, jag vet att det går att tolka på olika vis, och jag har inte kollat upp det du skrev om "i de "frågor och svar" som hör till föreskriften."
Men rådet antyder i alla rätt mycket att undantaget gäller för just flerledarkabel.
Det finns inga frågor och svar som hör till föreskriften.
Om ni menar Elsäkerhetsverkets frågor och svar så ser ni att dessa ofta är reviderade datum står längst ner. Så det kan ha stått 10 olika saker där sen det skrevs.
Man kan ställa en fråga om föreskrifterna men om svensk standard brukar de inte uttala sig särskilt om.
 
Löken, du börjar bli riktigt jobbig med alla bortförklaringar och finter för att leda bort fokus från vad du sagt. Tidigare inlägg finns kvar... Denna tråd hade kunnat sluta efter inlägg #7. Att det skulle finnas senare utgåvor av de frågor och svar som gavs ut 2001 är ett riktigt långskott: Jag är imponerad av din uppfinningsrikedom.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Löken, du börjar bli riktigt jobbig med alla bortförklaringar och finter för att leda bort fokus från vad du sagt. Tidigare inlägg finns kvar... Denna tråd hade kunnat sluta efter inlägg #7. Att det skulle finnas senare utgåvor av de frågor och svar som gavs ut 2001 är ett riktigt långskott: Jag är imponerad av din uppfinningsrikedom.
Jag har aldrig sagt att det var rätt som det är installerat hos tråd skapare.

Vad ska vi göra, kapa hens anslutning till elnätet?
Det finns dock ingen direkt risk för förväxling då TS är informerad om detta fel, givetvis kan hen ju falla död ner någon dag och kunskapen gå förlorad.

Men nu kanske TS har märkt upp vad som är vad så länge med en varaktig text. Då är risken eliminerad.

Men eftersom det är en nyinstallation bör det finnas någon som står bakom installationen.
Då får den uppmärksammas om problemet.

Nu lär det knappast vara en el firma så det kan bli så att TS ärvt detta fel och är ensam ansvarig för åtgärd. Samt även för allt annat som är fel. Vad det nu kan vara, men något är det garanterat.

Detta är i teorin en enkel åtgärd att byta men kanske inte så lätt eller billigt att få ut elektriker för detta. Varför gå runt och oroa sig. Gör en lista som sagt, när det blir läge kan dessa icke-akuta grejer åtgärdas.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att använda blå ledare i en ledning med fem ledare som något annat än nolla är ju så långsökt att många elektriker med dig hade missat att kolla detta. Det får ju finnas nån gräns på de tokerier som man behöver kontrollera.
I en utanpåliggande installation med korsbrytare så måste det vara en femledare där blå ledare används som mellantråd
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E Erik1960 skrev:
I en nyinstallation hittades att elektrikern använt blå färg på tändtråden till en takbelysning. I dosan finns också blå nolla. Kan detta vara OK enligt elinstallationsreglerna?
Har du varit i mitt hus och kopplat?
Hela vår övervåning har endast blå trådar, troligen har förra ägaren fått en överbliven rulle från sitt jobb i samband med att han skulle inreda övervåningen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag tror poängen är lite förlorad redan............Att det är fel har vi konstaterat men bör man omedelbart åtgärda det? Är väl mest där det hänger upp sig..........Man bör ju göra det men man måste ju inte göra det omedelbums.
Skulle man gå med läroböcker och föreskrifter i handen och besöka alla landets elanläggningar så tror jag nog hela svenska befolkningen hade jobb i flera hundra år om man ska åtgärda alla felaktigheter man hittar.......
Detta gäller även i nyproduktion med riktiga elektriker antagligen. Först är det väl rena missar men det är nog mycket sånt där som ojdå slut på rätt kabel, vi tar den andra istället. Ingen märker nåt osv osv..........Vi hinner inte annars.
Bara skrytbygget mall of scandinavia skulle nog ge kalla kårar om man såg allt bakom kulisserna.........Bror min har dragit rör där så han har sett en del som han reagerade på många ggr men som aldrig kommer till ytan......Och det är bara en fastighet.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
E
Anna_H Anna_H skrev:
Har du varit i mitt hus och kopplat?
Hela vår övervåning har endast blå trådar, troligen har förra ägaren fått en överbliven rulle från sitt jobb i samband med att han skulle inreda övervåningen.
Detta är egentligen det bästa för då finns det inte någon risk för någon förvirring baserat på färger utan man måste bemöda sig med att följa och mäta kablar.

Skämt åsido, tror vi bygger upp en bra enhetlighet nu med våra EU standard och på sikt försvinner de gamla anläggningarna med konstiga konstiga färger men så fort man är inne i en sådan gäller det att skaffa sig stenkoll.
 
E El-Löken66 skrev:
Detta är egentligen det bästa för då finns det inte någon risk för någon förvirring baserat på färger utan man måste bemöda sig med att följa och mäta kablar.

Skämt åsido, tror vi bygger upp en bra enhetlighet nu med våra EU standard och på sikt försvinner de gamla anläggningarna med konstiga konstiga färger men så fort man är inne i en sådan gäller det att skaffa sig stenkoll.
Ja, det var lite intressant att koppla om elementen från 240 till 380, men nu får vi varmt på en kvart när vi sätter på dem. Tur att förra grannen är elektriker med fina instrument som piper när man hittar rätt sladd :)
 
E El-Löken66 skrev:
Jag har aldrig sagt att det var rätt som det är installerat hos tråd skapare.
Nä, men du har upprepade gånger tonat ned felet. Om det nyligen är gjort av en elfirma bör det givetvis åtgärdas.
 
U Uffe A skrev:
I en utanpåliggande installation med korsbrytare så måste det vara en femledare där blå ledare används som mellantråd
Ja, och? Det anses ok om vi pratar om kabel.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nä, men du har upprepade gånger tonat ned felet. Om det nyligen är gjort av en elfirma bör det givetvis åtgärdas.
Om. Ja.
Men det kanske var så i fem eller tio år.
Tidsbegrepp är subjektivt, det som är nytt för en är gammalt för en annan.
Om detta vet vi mindre än noll och inget om, därav multipla angreppsvinklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.