Problemet är att jag vet att elforumet på byggahus har haft och kanske fortfarande har ögonen på sig. Ett felaktigt råd härifrån som leder till en olycka som tas upp i pressen så är forumet slut och blir märkt i historien. Det spelar ingen roll vad vi tycker om reglerna och dess tolkningar som gjorts av myndigheter, eller hur väl vi kan motivera ett avsteg. Vi behöver vara försiktiga så att svar inte tolkas som en uppmaning till brott mot de behörighetslagar, elsäkerhetsregler och den praxis som finns. Vill man diskutera/ifrågasätta regler är det bra om man försöker göra det utan koppling svaret på TS fråga.
 
Nja vi är inte i usa nu. Det låter väääldigt långsökt att något sådant skulle hända. Skulle vilja se den som tar upp ett forum som orsaken till nån skada...
Då kan man ju lika gärna lägga ner det eller enbart låta självutnämnda experter komma till tals. Frågan är bara hur vi ska enas om vem som är bäst och duktigast?......Det blir nog en sjuhelsikes tråd bara det.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
E
S Stefan1972 skrev:
Nja vi är inte i usa nu. Det låter väääldigt långsökt att något sådant skulle hända. Skulle vilja se den som tar upp ett forum som orsaken till nån skada...
Då kan man ju lika gärna lägga ner det eller enbart låta självutnämnda experter komma till tals. Frågan är bara hur vi ska enas om vem som är bäst och duktigast?......Det blir nog en sjuhelsikes tråd bara det.
Skicka frågan till Elsäkerhetsverket. Vad gör man om det finns två blå, varav en är tändtråd?

Ring installatör blir då svaret.

Sen ställ en följdfråga, inom hur lång tid måste installatör kontaktas, timmar, dagar, veckor eller år?

Så fort som möjligt lär svaret då bli.

Det vill säga, du kan ha detta med de två blå i åravis, sätter du upp en skylt i centralen att färgmärkningen i denna anläggning är felaktig och odokumenterad - inget arbete får utföras innan detta är utfört - så finns heller ingen risk.
Detta behöver man då göra i >90% av alla sveriges elanläggningar, för gör man installationer baserat på färgval är det ju viktigt.
Sen måste sedvanliga kontroller göras oavsett, för att säkerställa, då väljer nog många att hoppa direkt till det steget.
 
Nu tycker jag att frågan börjar driva iväg igen ang vad man kan göra med den blå. Men vi är ju långt bortom inlägg #7 ...
 
Magnus E K
Om det vore så enkelt att stänga forumet borde väl aktivisterna från konkurrenterna snickravilla.com och uppförakåk.nu redan ha ordnat detta?
 
E
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om det vore så enkelt att stänga forumet borde väl aktivisterna från konkurrenterna snickravilla.com och uppförakåk.nu redan ha ordnat detta?
Om man kan visa på att ett forums existens leder till att folk skadas eller dör borde det väl finnas möjligheter att vidta åtgärder?

Exempelvis ett forum för psykiskt sjuka som uppmanar sina medlemmar att skada sig själva.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bo, ärligt talat tycker jag att ni (/vi) skuggfäktas av typ ingen anledning.

Vi är nog alla här i praktiken helt överens om vad som gäller och hur man ska göra.
Den konsensus som jag anar finns, är:
* Som FK i rör ska (ljus)blå inte användas till annat än neutral
* I kabel kan blå användas till annat (dock ej PE) i vissa begränsade fall, ledstjärnan är att främst använda undantaget till de historiskt ganska vanliga och normala avvikelserna, tändtråd och L3 till trefasapparater och maskiner utan nolla och till korskoppling. Det finns väl kanske något mer, men det är typ vid dessa tillfällen som nästan ingen tycker det är fel.

Sen när man står inför bryderiet, så kan man ju kanske fundera på att ändå ta en kabel med en ledare till, det kanske till exempel gör något mer framtidssäkert.


Men skuggfäktningen här verkar röra sig i landet där vi dels väger varenda ord i föreskrifter och standarder och kollar efter möjligheter till otillbörligt välvillig tolkning, men även om hur upprörd man ska känna sig ifall man upptäcker att blå används fel/dåligt.
Och jag som varit och härjat i allt möjligt gammalt mög måste ju tillstå att ifall jag hittar en blå FK i slang som används som tändtråd så är det faktiskt något jag knappt ens tänker på. Det lilla felet bleknar totalt i skenet av alla mycket mer allvarliga fel jag stöter på hela tiden. Jag tror att du Bo helt enkelt inte har tillräcklig erfarenhet av sopiga elinstallationer för att sätta rätt perspektiv på det hela. ;)
elmont har varit tyst i denna fråga, Uffe har inte heller skrivit så mycket, men jag tror att elmont håller med mig, dvs att även om det är ett fel, så är det inget som man hajjar till över speciellt mycket.
@Bo.Siltberg verkar ha en dålig känsla för vad som skulle kunna hända i detta fall och även om jag inte förstår eller håller med betyder ju inte detta att den åsikten passerar onoterad.

Poängen man vill få fram verkar vara att detta ska beivras och Anläggningsinnehavaren straffas, eller auktoriserad installatör, om nu detta finns.

Har inte hört vad @elmont tycker men det lär inte kunna ändra någons åsikt. Måhända återkommer tråd skapare med någon uppföljning som knyter samman säcken någon dag, då kan vi få facit.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ju följt och varit delaktig i forumet i rätt många år. Och främst Bo och GK100 har lärt mig bra mycket av mer top notch inom detta område (jag väljer att mot min vana välja ut att hylla någon enstaka nu, då jag nu tänker på kunskaper på lite mer än vanlig elinstallatörshöjd).

Vetgirig och kunskapshungrig som jag är så har jag slickat i mig av det mesta. Och sen kan jag säga som så att de behöriga som jag arbetat under (utom en * ) har upptäckt min kunskap så efter en tid är det de som frågat mig om saker och ting, inte tvärtom.
Och min auktorisationsutbildning blev ju också en lätt resa sen.


* Den som aldrig frågade mig om något var en som gjorde mycket efter helt eget huvud som var helt emot reglerna. Och bad mig göra på felaktiga sätt. Vi rök ihop ibland, jag tyckte inte alls om den tiden som elektriker. :(
Mycket av vad den elinstallatören gjorde kunde lätt platsat i tråden "värsta elkopplingen", jag tycker idag att det är lite synd att jag inte fotade mer av hans "mästerverk", ren konst ibland. Ni skulle t.ex. sett vilka härvor av fördragen flexslang som kunde ligga inne i väggar. Eller stickpropphona som hänger på 3 st FK ut ur röret på väggen bakom spiskåpan, och sånt ...:cry:
Mycket bra kunskaper finns att finna här, i ganska filtrerad form också.

Men alla problem har mer än en rätt lösning.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ojoj, jag har för mig att någon kritiserade mig lite för att skriva långt, för en eller två månader sen ... ;) :p :cool: :geek:
Vad ska detta betyda?
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
@Bo.Siltberg verkar ha en dålig känsla för vad som skulle kunna hända i detta fall och även om jag inte förstår eller håller med betyder ju inte detta att den åsikten passerar onoterad.
Nja, Bo Siltberg är egentligen bara noga med att allt ska var rätt och korrekt. Och det är ju bra.
(Jag ser det som en rejäl tillgång på detta forum, någon som är ordentligt kunnig, men inte beredd på att runda hörn bara för att den andra vill höra enkla och dåliga lösningar på sitt problem. Bo håller uppe nivån helt enkelt)
Däremot krockar sånt med den operfekta verkligheten. Ibland får man svälja att inte allt i en anläggningen är helt 100% korrekt.


E El-Löken66 skrev:
Har inte hört vad @elmont tycker men det lär inte kunna ändra någons åsikt. Måhända återkommer tråd skapare med någon uppföljning som knyter samman säcken någon dag, då kan vi få facit.
Enda anledningen till att jag nämnde elmont är för att jag vet att han har ett helt liv i elkopplingsverksamhet bakom sig, det den mannen inte har sett kan inte vara mycket.
Därför tyckte jag det kunde vara lite intressant att höra hur mycket elmont förfasas över en blå FK såsom tändtråd, jag antar att både du jag och elmont har sett sånt samt mycket värre grejer såpass mycket att man inte reagerar speciellt mycket.

Detta är ingen ursäkt eller fripass att göra så, utan man gör naturligtvis rätt när man håller på, dvs drar in en ledare med bra och korrekt färg som tändtråd i röret, inte fuskar med att använda den blå.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Av någon anledning har jag hållit mig utanför den här gången, men jag kan ju sträcka mig så långt att jag vill påstå att allt är kanske inte svart eller vitt.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Av någon anledning har jag hållit mig utanför den här gången, men jag kan ju sträcka mig så långt att jag vill påstå att allt är kanske inte svart eller vitt.
Med den logiken måste du undersöka varenda millimeter av elanläggningen innan du ska installera ett vägguttag.

5h kontroll och 4 minuters installations arbete.
 
Jasså.
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Av någon anledning har jag hållit mig utanför den här gången,
Du är klokare än jag trott, och då har jag ändå alltid förut tyckt du varit rätt klok :D (y)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
@Bo.Siltberg verkar ha en dålig känsla för vad som skulle kunna hända i detta fall och även om jag inte förstår eller håller med betyder ju inte detta att den åsikten passerar onoterad.
Vad som gäller för en blå ledare vid nyinstallation anser jag är väldigt tydligt. Det finns ingen som helst anledning att väga in risker för "vad som kan hända".
E El-Löken66 skrev:
Poängen man vill få fram verkar vara att detta ska beivras och Anläggningsinnehavaren straffas, eller auktoriserad installatör, om nu detta finns.
Jag tycker du uppför dig fjantigt här.
 
E
@Bo.Siltberg, gå tillbaka några år och kolla hur du skriver - det är guld.
Att nu sitta med näsan i någon dammig bok och inte märka eller begripa verkligheten som pågår runt om är tyvärr ett orostecken. Det är knappast elektriker som du förklarar hempularen, visst lite kanske, men desto mer är det Bo som dumförklarar elektriker.

Lätt att göra när man aldrig satt foten utanför sin tomtgräns.

Ditt sista inlägg tillför ingenting och jag har hittat en funktion som heter ignorera användare jag ska testa nu.
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Att nu sitta med näsan i någon dammig bok och inte märka eller begripa verkligheten som pågår runt om är tyvärr ett orostecken. Det är knappast elektriker som du förklarar hempularen, visst lite kanske, men desto mer är det Bo som dumförklarar elektriker.
Jag vet inte var du hittar dina halmgubbar...?

Frågan i trådstarten var ifall det är ett fel att det sitter 2 st blå FK i samma dosa varav den ena är en tändtråd.
Och det verkar ju även du tycka är fel. I så fall har vi konsensus här - det har inget med dammiga böcker att göra, utan om nuvarande regelverk samt praxis.

Nu gör du en klassisk halmdocka här, du bygger upp en fantasibild över din opponent och angriper den.
Jag blev faktiskt lite trött på dig nu.
 
  • Gilla
alfista
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.