E El-Löken66 skrev:
Att kalla just det för ett grovt fel är mycket överdrivet
Elsäkerhetsverket och elexpertis håller inte med dig om att det är överdrivet. Så jag tycker det är dags att sätta punkt för denna fråga med ett citat från ärade William Persäter, f.d. generaldirektör för elsäkerhetsverket på den gamla goda tiden.

Samtidigt bör man tänka på att det vi publicerade var Elsäkerhetsverkets gemensamma uppfattning i frågan,
och den syn vi sannolikt skulle komma att företräda till exempel. vid en rättslig prövning efter ett olycksfall.


Ingenting har sedan dess förändrats som gör att denna uppfattning kan tolkas annorlunda. Det finns ingen anledning att fundera över vilka risker som eventuellt finns och inte finns, man gör helt enkelt inte så.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Elsäkerhetsverket och elexpertis håller inte med dig om att det är överdrivet. Så jag tycker det är dags att sätta punkt för denna fråga med ett citat från ärade William Persäter, f.d. generaldirektör för elsäkerhetsverket på den gamla goda tiden.

Samtidigt bör man tänka på att det vi publicerade var Elsäkerhetsverkets gemensamma uppfattning i frågan,
och den syn vi sannolikt skulle komma att företräda till exempel. vid en rättslig prövning efter ett olycksfall.


Ingenting har sedan dess förändrats som gör att denna uppfattning kan tolkas annorlunda. Det finns ingen anledning att fundera över vilka risker som eventuellt finns och inte finns, man gör helt enkelt inte så.
Hej Bo.
Grovt fel vore om tändtråd var blå och nolla brun exempelvis, sen beror det på hur det ser ut förövrigt i lampdosan. Men jag har bett moderator ta bort dessa inlägg som berör detta så inte förvirring ska uppstå.

Min poäng var mest att detta är ingen superpanik att åtgärda, har man elektriker på gång i en nära framtid kan det vänta tills dess. Vill man kan man märka upp så länge, det är inget installationsarbete. Kan då ingen förväxling ske kan man näppeligen bli hängd heller.
 
  • Gilla
joro123
  • Laddar…
Mikael_L
Trots allt har El-löken66 en sanning här, att det som då stod i föreskrifterna nu är borta (eller åtminstone inte tydligt angivet) i ss 4364000, dvs där står det bara att blå kan användas vid vissa tillfällen, men 4364000 verkar inte längre göra någon distinktion mellan kabel och enkelledare i rör.
E El-Löken66 skrev:
Ja precis, för 20 år sen kunde man inte vifta bort det då det var angivet i föreskrifter, nu finns denna möjlighet att frångå standard genom att installatören kan komma med egna lösningar och dokumentera dessa.
Men jag vill nog avrunda med att i praktiken vill vi nog samma sak och tycker samma sak, att den blå i rör byter man lämpligen ut mot en annan bra färg för tändtråd.
Men sen skiljer det sig väl bara hur mycket överseende man kan tänka sig om det nu råkar ha blivit tokigt gjort. Jag går inte heller i taket över att råka på en blå FK såsom tändtråd, det är ju trots allt bara en ganska akademisk skillnad mot att den blå råkade vara i en kabel istället.
Men gör jag jobbet själv, så byter jag ut den blå, jag vill ju lämna efter mig något som inte så lätt går att klaga på.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Du har varit fel ute i hela denna tråd och varje inlägg där du försöker släta över saken gör det bara värre. Det är ingenting konstigt med att vara fel ute, det har jag varit många gånger. Man lär sig och fortsätter.

Edit: Regler/föreskrifter har aldrig gjort skillnad på kabel och rör vad jag vet. Det är elsäkerhetsverket som gör denna skillnad, en uppfattning som det aldrig funnits anledning att fundera ifrågasätta.
 
Som icke yrkesutövande el ingenjör och hemmapulare så har jag råkat ut för just blå tändtråd. Jag skulle för ca 1 år sedan byta en 3 fas gammal läckande vvb till en ny. I detta fall har någon jxvxa sxpa satt blå som tänd tråd i en femledare. Jag brukar oftast mäta men hade lite brått och det var ändå inte en så värst gammal kabeldragning. Kopplade in, sen small det duktigt och kostade mig en vecka utan varmvatten och bra mkt pengar för ett nytt styrsystem till en nya vvbn. Jag skulle vilja säga att vid en nyare anläggning är det än mer besvärande då man lätt förutsätter att det är korrekt utfört då åtminstone jag får för mig att el-standarden och utförandet är högre idag.
 
Magnus E K
Om man vill åtgärda problemet med blå tändtråd för utanpåliggande kabel som enbart går till strömbrytare (har detta både på vinden och i snickarboden) vad sjutton köper man för kabel för att det ska bli rätt?
 
E
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om man vill åtgärda problemet med blå tändtråd för utanpåliggande kabel som enbart går till strömbrytare (har detta både på vinden och i snickarboden) vad sjutton köper man för kabel för att det ska bli rätt?
Detta är inget problem, utan helt enligt praxis. Så låt stå.
 
Magnus E K
E El-Löken66 skrev:
Detta är inget problem, utan helt enligt praxis. Så låt stå.
Okej, men om man behöver ytterligare en sån strömbrytare och vill göra 110% rätt? Är det bara 4- eller 5-ledare som gäller då?
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har varit fel ute i hela denna tråd och varje inlägg där du försöker släta över saken gör det bara värre. Det är ingenting konstigt med att vara fel ute, det har jag varit många gånger. Man lär sig och fortsätter.

Edit: Regler/föreskrifter har aldrig gjort skillnad på kabel och rör vad jag vet. Det är elsäkerhetsverket som gör denna skillnad, en uppfattning som det aldrig funnits anledning att fundera ifrågasätta.
Håller inte med, detta är inget man skulle höja på ögonbrynet på om man såg hos någon men sak samma. Två blå i samma rör ska det såklart inte förekomma hemma hos en privatperson men skulle det av någon anledning inte gå att byta hade jag inte legat sömnlös över en dokumenterad blå tändtråd, man kan sätta partex på alla 4 ändar och skriva in det i gruppförteckningen.

Det är i slutändan kundens anläggning och det blir bättre att lämna det så än helt utan åtgärd.

Men allt går ju att diskutera givetvis.
 
G guggen skrev:
Som icke yrkesutövande el ingenjör och hemmapulare så har jag råkat ut för just blå tändtråd. Jag skulle för ca 1 år sedan byta en 3 fas gammal läckande vvb till en ny. I detta fall har någon jxvxa sxpa satt blå som tänd tråd i en femledare. Jag brukar oftast mäta men hade lite brått och det var ändå inte en så värst gammal kabeldragning. Kopplade in, sen small det duktigt och kostade mig en vecka utan varmvatten och bra mkt pengar för ett nytt styrsystem till en nya vvbn. Jag skulle vilja säga att vid en nyare anläggning är det än mer besvärande då man lätt förutsätter att det är korrekt utfört då åtminstone jag får för mig att el-standarden och utförandet är högre idag.
Man förutsätter ALDRIG att det är utfört på ett visst sätt, man har ju aldrig en aning om vem som varit där och kopplat inte ens om det är en ny anläggning.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E
Magnus E K Magnus E K skrev:
Okej, men om man behöver ytterligare en sån strömbrytare och vill göra 110% rätt? Är det bara 4- eller 5-ledare som gäller då?
Magnus E K Magnus E K skrev:
Okej, men om man behöver ytterligare en sån strömbrytare och vill göra 110% rätt? Är det bara 4- eller 5-ledare som gäller då?
Ska du bara ha ut en tändtråd kan du köpa EXQ 2x1,5 exempel, blå som tändtråd samt 110% rätt.
Annars är ju kablarna så små idag så du kan även köra 4 eller 5G utan att det syns särskilt mycket, då kan du ta svart som tändtråd.
 
Ja tydligen går allting att diskutera i det oändliga. Men det är inte mig eller detta forum du ska hålla med eller diskutera med. Byggahus sätter inga regler eller praxis över de som en gång givits av myndigheter, speciellt inte i frågor som helt saknar motiv att ifrågasätta. Jag är totalt ointresserad av att diskutera risker med att använda blå till annat än neutralledare. De få fall där det är tillåtet och brukas (t.ex i anslutningskablar) är illa nog med tanke på de frågor det väcker.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja tydligen går allting att diskutera i det oändliga. Men det är inte mig eller detta forum du ska hålla med eller diskutera med. Byggahus sätter inga regler eller praxis över de som en gång givits av myndigheter, speciellt inte i frågor som helt saknar motiv att ifrågasätta. Jag är totalt ointresserad av att diskutera risker med att använda blå till annat än neutralledare. De få fall där det är tillåtet och brukas (t.ex i anslutningskablar) är illa nog med tanke på de frågor det väcker.
Så blir det när teori möter verkligheten och ibland får teori kompromissa...Numera medges möjlighet för installatör att på plats sätta sig över Elinstallationsregler eller andra standarder efter bedömning på plats.

Men om det vore du själv som hjälpte en kusin då. Trådarna går inte att rucka på men ger bra isolationsvärden. Hur hade du gjort då. Klamrat en kabel 30m över väggar och tak fast att kunden har gråten i ögonen.

Eller gjort en riskbedömning på plats och funderat över alternativen?

Där det idag är tillåtet ger redan upphov till rynkade pannor hos hempularen då det är ovant att blått ska vara annat än nolla.

Därav sitter det mer än ett 400V-matade Schucko uttag till flerfasmatade radiator kretsar idag.

Men det en avvägning, ska vi förbruka tonvis med koppar för att hempularen ska lära sig att mäta?
 
Det brukar bli såhär när elektrikern är slö och använder färdigdragen slang. Jag har själv precis haft liknande problem när jag skulle byta ut två dimmers. Där har man använt 2 blåa som tändtråd, så här "finns" ingen för risk för förväxling. Men nu när jag ska byta dimmer till en som kräver nolla så måste jag dra om 3 kablar i stället för endast 1.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Trots allt har El-löken66 en sanning här, att det som då stod i föreskrifterna nu är borta (eller åtminstone inte tydligt angivet) i ss 4364000, dvs där står det bara att blå kan användas vid vissa tillfällen, men 4364000 verkar inte längre göra någon distinktion mellan kabel och enkelledare i rör.


Men jag vill nog avrunda med att i praktiken vill vi nog samma sak och tycker samma sak, att den blå i rör byter man lämpligen ut mot en annan bra färg för tändtråd.
Men sen skiljer det sig väl bara hur mycket överseende man kan tänka sig om det nu råkar ha blivit tokigt gjort. Jag går inte heller i taket över att råka på en blå FK såsom tändtråd, det är ju trots allt bara en ganska akademisk skillnad mot att den blå råkade vara i en kabel istället.
Men gör jag jobbet själv, så byter jag ut den blå, jag vill ju lämna efter mig något som inte så lätt går att klaga på.
Ungefär precis så jag resonerar.
Nu är ju tråden där. Man kanske ska ta reda på vilka mer tokigheter det finns i ens anläggning innan man tillkallar elektrikerutryckning med blåljus.

Men såklart aldrig görs så någonsin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.