Vi lät såga isär oljetanken förra året. Av ren snålhet sparade jag plåten, kunde vara bra att ha tänkte jag. I förra veckan fick sambon syn på ett eldfat i en heminredningsbutik för 1000 kr. Då tänkte jag att jag kunde tillverka ett efter egen design istället. Spara kronor och slösa tid.

Ritade en skiss i sketchup i datorn. Byggde en prototyp i kartong för att få ett hum om storleken. Kapade ut bitarna med vinkelslip och svetsade ihop. Premiäreldade idag och allt såg bara bra ut. Svetsfogarna blev väl rätt ok med tanke på hur ytterst lite jag svetsat i mitt liv och hur länge sedan det är jag svetsade öht.

Nu ska jag försöka komma i stad att tillverka några fler i lite andra modeller som julklappar.

Digital skiss av olika geometriska eldfat designade i ett CAD-program. Kartongprototyp av hemmagjord eldfatdesign på ett svartvitt rutigt golv med gardin och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallplåtar utskurna för att konstruera ett hemmagjort eldfat, arbetsbänk och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig plåtbit formad till eldfatets sidodel på ett verkstadsbord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjort eldfat av återvunnen plåt med synliga svetsfogar i arbetsmiljö med svetshjälm och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort eldfat av återanvänd plåt med unik design, svetsat och placerat på stenplattor i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmabyggt eldfat av återanvänd plåt från oljetank med eld i, placerat på trädgårdsplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
boschkenta och 44 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Vi lät såga isär oljetanken förra året. Av ren snålhet sparade jag plåten, kunde vara bra att ha tänkte jag. I förra veckan fick sambon syn på ett eldfat i en heminredningsbutik för 1000 kr. Då tänkte jag att jag kunde tillverka ett efter egen design istället. Spara kronor och slösa tid.

Ritade en skiss i sketchup i datorn. Byggde en prototyp i kartong för att få ett hum om storleken. Kapade ut bitarna med vinkelslip och svetsade ihop. Premiäreldade idag och allt såg bara bra ut. Svetsfogarna blev väl rätt ok med tanke på hur ytterst lite jag svetsat i mitt liv och hur länge sedan det är jag svetsade öht.

Nu ska jag försöka komma i stad att tillverka några fler i lite andra modeller som julklappar.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Har alltid hört att gamla oljetankar är så impregnerade med eldningsolja att de blir svåra att svetsa i. Men så ser det ju inte ut här.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Har alltid hört att gamla oljetankar är så impregnerade med eldningsolja att de blir svåra att svetsa i. Men så ser det ju inte ut här.
Jag tyckte personligen att det gick hur bra som helst, men å andra sidan vet jag inget om att svetsa. Det höll ihop bra när jag spände fast en testfog i skruvstycket och slog på det med en hammare.

Slipade såklart bort färgen där jag svetsade (svetsade främst via plåtens baksida) men var tvungen att punkta på ”oljesidan” vid nått tillfälle och där hade jag inte ens slipat nått men det gick bra det med. Det var en trefas MIG jag använde.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
richardtenggren
Hennke85 Hennke85 skrev:
Har alltid hört att gamla oljetankar är så impregnerade med eldningsolja att de blir svåra att svetsa i. Men så ser det ju inte ut här.
Det där är garanterat en skröna, sen kan ju stålet vara allmänt olämpligt för svetsning, men då hade man troligen inte valt det för att bygga tankar av.

Det finns sintrade detaljer som kan impregneras med tex olja, men dessa är designade för det.
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Jag tyckte personligen att det gick hur bra som helst, men å andra sidan vet jag inget om att svetsa. Det höll ihop bra när jag spände fast en testfog i skruvstycket och slog på det med en hammare.

Slipade såklart bort färgen där jag svetsade (svetsade främst via plåtens baksida) men var tvungen att punkta på ”oljesidan” vid nått tillfälle och där hade jag inte ens slipat nått men det gick bra det med. Det var en trefas MIG jag använde.
Ibland är det tur att man inte kan. Hade du varit bara lite kunnigare hade du kanske ”vetat” att det inte går (så bra) så då hade du låtit bli och fått köpa ett för tusenlappen istället..
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Rickard.
Köpte mig en hegner kontursåg för ett tag sen och jag förstår inte hur dom tänkte när dom designade stativet. De är riktigt dåligt och måste bort innan jag lyckas stöta i den så den tippar och förstör sågen.

Min lösning blev att skruvlimma ihop en låda av lite hobbyskiva för att komma upp i lagom höjd från arbetsbänken och tillåta snabb och enkel fastspänning i framtången eller med en tving om tången är upptaget med annat. Här är det funktion före design som gäller.
Hegner kontursåg monterad på en hemmagjord träställning med inbyggda lådor för förvaring, fastspänd på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom möjligheten fanns så var det självklart att det skulle in lite förvaring så jag limmade ihop två enkla lådor med plats för bladklämmorna m verktyg och sågblad.
Hemmagjord träförvaringslåda öppen med sågblad och verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med hjälp av två krokar i lådan så får den förvaras hängande på en av mina verktygstavlor som fortfarande har alldeles för mycket plats kvar, det är ju inget varjedag verktyg direkt så det är skönt att den är ur vägen ;)
Hegner kontursåg monterad på hemmagjord trästödslåda med förvaring, fastspänd på en verktygstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ergonomen och 11 till
  • Laddar…
Det finns inget dåligt väder, bara dåliga verktyg. Utemålarbox, senare i vinter får det bli en värmefläkt också.
En uppslagen paviljong med plastväggar och ett täckt arbetsbord under, och en utevärmare på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En utemålarbox av trä under ett partytält med genomskinliga väggar och en arbetslampa upphängd ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hyggabus och 11 till
  • Laddar…
Limmar ihop en låda till hurtsen i tvättstugan som varit lös i 1,5 år, vissa saker tar verkligen sin tid:thinking: En vit låda till en hurts med blå tejp hålls ihop av en skruvstäd under limning på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Limmar ihop en låda till hurtsen i tvättstugan som varit lös i 1,5 år, vissa saker tar verkligen sin tid:thinking:[bild]
Vissa saker måste helt enkelt mogna :cool:(y)
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Svetsade ihop en fyrkantsprofil för en 40x40mm frykantsstång, blev en ganska bra passform till slut. Jag klämde fast det rutn fyrkantsstången det ska passa runt, fast med 0,6mm shims på alla sidor, sen punktade jag ihop det och svetsade lite i gången över hela profilen, sådär slumpmässigt, så att det inte skulle vridas så mycket av värmen. Det verkade funka så nu ska jag göra nästa, identiska del. Nån kanske känner igen vad det är redan.

hSDyfMz.jpg

Q1vnheV.jpg

Också fortsatt på katapulterna:
mLdEcV2.jpg

dEfGW1P.jpg
 
  • Gilla
ergonomen och 10 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nån kanske känner igen vad det är redan.

[bild]

[bild]

Också fortsatt på katapulterna:
[bild]

[bild]
En slipmaskin?
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Jepp, kopia av Jeremy Schmidts 2x72 grinder.
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Två bärbara arbetsstationer i snö, en märkt Milwaukee Packout och en Festool med borrbitar på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsskiva sys-top PRO för Festool och Pack-top för Milwaukee Packout på snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsskiva "Pack-top" för Milwaukee Packout i snö med fastklämd trästav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsskiva "Pack-top" för Milwaukee Packout, fastklämd med skruvstäd, på snöig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen verktygslåda Milwaukee Packout med arbetsbänksskiva och redskapsfack i snöig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lanserade två nya produkter idag. En vidareutveckling av min sys-top från 2014 för festool. Jag kallar den sys-top PRO. Fånigt namn men men.

sedan lanserade jag Pack-top för milwaukee Packout idag. En arbetsskiva i 16mm valchromat som enligt mina testare funkar bra. Väldigt nöjd med den.
 
  • Gilla
  • Wow
mkristensson och 18 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jepp, kopia av Jeremy Schmidts 2x72 grinder.
Kul projekt. Vad ska du ha för motor och frekvensomriktare?
 
Jag har två st 2-pols motorer att välja på, en 2.2kw och en 4kw, nån frekvensomriktare har jag inte planerat för i detta skede.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.