Ramnemark Ramnemark skrev:
Du glömde fota vilken såg :crysmile:?
Vet inte om jag vågar
Det är en Meec från Jula vilket jag tycker är ett riktigt skitmärke, men deras kap/gersåg är jag jättenöjd med sen innan! så jag köpte modellen för 2200kr med laser osv!
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Sista väggen är klar förutom lite färg och taktassar! Sicken jädra delseger i projektet Renoverat vitt hus med byggnadsställningar runt sista väggen och ett barn framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fru Uggla och 10 till
  • Laddar…
Våra grannar blev inspirerade så nu är samma firma tillbaka på grusvägen och bygger taklyft!
Ett hus med pågående taklyft på en grusväg, synligt trästomme för det nya taket, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
enoch85 och 21 till
  • Laddar…
Till helgen börjar det mödosamma jobbet med att tömma golvet på spån gör att lägga in det nya bjälklaget!
Det kommer bli 220×45 på cc60 som jag sen ska skruva in ett massivt trägolv rätt i reglarna!

Jag kommer ha kortlingar under innerväggarna så att dom har något att stå på!

Jag kommer skarva reglarna på mitten av huset, precis över den bärande hjärtväggen på nedervåningen!

Vad blir starkast? Skarva med spikplattor eller skruva dit och limma en bit regel på varje sida av skarven?
 
Att skruva och limma en bit måste bli stadigare, givetvis förutsatt att den har rimlig längd.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Att skruva och limma en bit måste bli stadigare, givetvis förutsatt att den har rimlig längd.
Tycker också det!
 
Vad är syftet med att skarva 220x45 på hjärtväggen medelst förband? Varför inte bara lägga dit dem eller lägga dem omlott? Antar att du vill att den ska fungera som genomgående regel med tre upplägg för mindre svikt. Men klarar ett plywood/skruvförband det?
 
H hejhopp skrev:
Vad är syftet med att skarva 220x45 på hjärtväggen medelst förband? Varför inte bara lägga dit dem eller lägga dem omlott? Antar att du vill att den ska fungera som genomgående regel med tre upplägg för mindre svikt. Men klarar ett plywood/skruvförband det?
Lägga dom omlott skulle man ju kunna göra!
Anledningen till att jag tänkte skarva rätt över hjärtväggen är att jag inte vill ha någon skarv i bjälklaget utan något bärande under!
Om det har någon betydelse i praktiken vet jag inte
Lägger man omlott så får man ju ingen skarv!
 
Vi är igång invändigt! Nästa helg blir vi fler som skyfflar spån så förhoppningsvis får vi samlat upp allt spån!
Vi ska testa med en lövsug och blåsa i säckar! Orkar den suga blöta löv borde den orka suga spån!
Industriell dammsugare på trägolv i utrymme under renovering med isolerade väggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fru Uggla och 4 till
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Vi är igång invändigt! Nästa helg blir vi fler som skyfflar spån så förhoppningsvis får vi samlat upp allt spån!
Vi ska testa med en lövsug och blåsa i säckar! Orkar den suga blöta löv borde den orka suga spån!
[bild]
Skönt att ni inte hade kol iaf i.
Jag satt med en askdammsugare på ca 10 liter (hade 2 st) så jag dammsög kompisen sprang ner för trappen och tömde hinken i en påse på tomten. Jag fyllde den andra hinken.
Så gjorde vi så i ca 4-5h hade då spenderat 14-16h själv med detta eländet ^^
 
M Mlindahl skrev:
Skönt att ni inte hade kol iaf i.
Jag satt med en askdammsugare på ca 10 liter (hade 2 st) så jag dammsög kompisen sprang ner för trappen och tömde hinken i en påse på tomten. Jag fyllde den andra hinken.
Så gjorde vi så i ca 4-5h hade då spenderat 14-16h själv med detta eländet ^^
Fy
 
Gnetar på med bjälklag! Mycket runtomkring nu så byggtimmarna blir inte många!

Här i mitten har jag lagt 3 stycken 220x45 som är limmade och skruvade och över hjärtväggen där stolpen ska stå har jag lagt dit ytterligare 3 reglar!

Sen har jag kortlat där innerväggarna ska stå! Iom att jag ska ha fris på trägolvet ska innerväggarna stå rätt på bjälklaget!
Arbetsplats för byggande av bjälklag med limmade och skruvade träreglar, verktyg och sågspån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis färdigställt bjälklag av trä med tre limmade och skruvade reglar och spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälklag under konstruktion med limmade och skruvade reglar samt avmärkta områden för väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 6 till
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Vi är igång invändigt! Nästa helg blir vi fler som skyfflar spån så förhoppningsvis får vi samlat upp allt spån!
Vi ska testa med en lövsug och blåsa i säckar! Orkar den suga blöta löv borde den orka suga spån!
[bild]
Vet inte om det fortfarande är aktuellt. Men det finns dammsugare som man sätter en ”sopsäck” på som aggerar påse. Kan det kanske vara något? Borde gå att hyra för en mindre peng.
52301_1.jpg
 
richardtenggren
J jockelw skrev:
Vet inte om det fortfarande är aktuellt. Men det finns dammsugare som man sätter en ”sopsäck” på som aggerar påse. Kan det kanske vara något? Borde gå att hyra för en mindre peng.
[bild]
Jag hade ju lösull, men lånade en av grannen och den fixade inte lösullen, visserligen glasfiber då det blev stopp i cyklonen. Men på spån skulle det nog funka smidigt med en sådan! :)
 
Med filter och lite sånt så hamnar man nog på 2-4000kr i hyra, men visst hade det underlättat. Jag hyrde en sån i en månad på jobbet och det kostade nästan vad en ny likadan dammsugare kostar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.