T tgr_se skrev:
En CNC så du kan planfräsa botten? Det behöver alla!
Åh... Hade jag inte varit uppsagd så hade jag kunnat fixa det på jobbet åt dig @Dan_Johansson Står ju en hel fabrik med maskiner som knappt används längre strax bredvid Stallbackabron. Hade varit perfekt att köra ifall VD:n kikade förbi. "Nejmen vad trevligt, har ni fått in en order?" "Nej nej, vi har börjat plana plättlaggar, gäller att se möjligheter vettu!"
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Åh... Hade jag inte varit uppsagd så hade jag kunnat fixa det på jobbet åt dig @Dan_Johansson Står ju en hel fabrik med maskiner som knappt används längre strax bredvid Stallbackabron. Hade varit perfekt att köra ifall VD:n kikade förbi. "Nejmen vad trevligt, har ni fått in en order?" "Nej nej, vi har börjat plana plättlaggar, gäller att se möjligheter vettu!"
Tråkigt att höra.. :(

Vilken sida av bron? Eller, ja, det finns väl bara husbilar, båtar och köplador på ena sidan... Vad har vi på den andra.. Parker? Och så de där som gör vevstakar?
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men vad tror du om idéen att ha en plåt under när man använder laggen?

Även om jag gillar nya maskiner så tror jag inte att jag får ok på att köpa en planslip... :D
Det finns en plats för en sådan i varje hem
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänker att större massa borde jämna ut temperaturen, men jag är ju lite lost när det gäller induktionshällar...
Det finns som visats här sk adaptrar för icke magnetiska kärl de är8-10mm tjocka och simulerar en vanlig gjutjärnsplatta. Induktionen lär ju gå igenom denna men hur mycket?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Flygmotor. Det står ju nåt annat på skylten nuförti'n men en gång flygmotor, alltid flygmotor. Vevstakarna gjordes ju av Finnveden men de blev också uppköpta, kommer inte ihåg av vem och nu har de dessutom fått flytta.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Flygmotor. Det står ju nåt annat på skylten nuförti'n men en gång flygmotor, alltid flygmotor. Vevstakarna gjordes ju av Finnveden men de blev också uppköpta, kommer inte ihåg av vem och nu har de dessutom fått flytta.
Just ja, Finnveden var det.. De hade väl nån mer produktionsanläggning nånstans tror jag.. Var där på studiebesök för några år sen.... Flygmotor med faktiskt... Mycket roliga svetsrobotar att titta på... Tjatade på dem lite för att få komma dit och titta på en provkörning av en motor, men det verkade vara svårt att ordna... Får la hoppas det ordnar upp sig när det börjar flygas lite mer i världen... :confused:
 
A
H hapazard skrev:
Magnetfältet når inte ens en tiondels mm in i kokkärl av stål eller gjutjärn ([länk], [länk])
Tja du blir ju motsagd av wiki....
Tunna bitar funkar ej
Om du har pacemaker skall du konsultera din kardiolog.
Så nog är det bättre drag i magnetismen än vad du inbillar dig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hej,

Även jag har en ikea induktionshäll, men har omvänt problem...
Mitt plättlagg blir varmast i mitten och sen blir det kallare ut åt kanterna. Kör oftast på 6:an på den nio gradiga skalan.
Jag lurar på om det kan ha göra med hur stor själva magneten är?!?
 
electroluxaren skrev:
Tja du blir ju motsagd av wiki....
Tunna bitar funkar ej
Om du har pacemaker skall du konsultera din kardiolog.
Så nog är det bättre drag i magnetismen än vad du inbillar dig.
Hur blir jag motsagd av wikipedia menar du? Dom listar ju skin depth, vilket är mycket litet för material som funkar bra med induktionshällar. Men de visar också en bild på en aluminiumfolie som smält av induktion, på grund av att den är så tunn att de inducerade strömmarna möter hög resistans.

Att man ska vara försiktig med pacemakers har ju inget med kokkärlet att göra, även om det blockerar 100% av fältet när det står på plattan kan du ju sätta igång plattan med bara en del täckt.

Edit: Jag sökte lite mer och eventuellt kan även inducerade läckströmmar mot jord vara problematiska när man tar i kokkärlet.

Dock tvivlar jag på att det är ett verkligt problem, annars hade det nog varit vanligare rapporterat med tanke på hur vanliga både imduktionshällar och pacemakers är.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D da98jpn skrev:
Hej,

Även jag har en ikea induktionshäll, men har omvänt problem...
Mitt plättlagg blir varmast i mitten och sen blir det kallare ut åt kanterna. Kör oftast på 6:an på den nio gradiga skalan.
Jag lurar på om det kan ha göra med hur stor själva magneten är?!?
Antagligen.. Om du tittar på mina filmer lite längre upp så ser man tydligt var spolen sitter.... Jag ska nog köpa en stålplåt att lägga mellan och se om det blir bättre...
 
S
I ivp skrev:
Man kanske kan hälla smeten direkt på induktionshällen?
Häll induktionhällen i smeten. Instant heat. Kan vara en grej för Amazon. Pannkakssmet med inbyggd värme.
 
S
I ivp skrev:
Sprinkla i lite järnspån i plättsmeten så ska det nog bli lite mer jämnvarmt.
Spånen fastnar ju mellan tänderna med rostangrepp som följd.
 
electroluxaren skrev:
Det finns som visats här sk adaptrar för icke magnetiska kärl de är8-10mm tjocka och simulerar en vanlig gjutjärnsplatta. Induktionen lär ju gå igenom denna men hur mycket?
Eftersom det är jämnare uppvärmning som TS vill uppnå så är det tjockleken, dvs massan i adaptern som är intressant. Induktionen värmer ju upp adaptern i det fallet, så inget magnetfält behöver gå igenom adaptern till plättlaggen. Jag kan däremot inte svara på hur tjock den bör vara.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Eftersom det är jämnare uppvärmning som TS vill uppnå så är det tjockleken, dvs massan i adaptern som är intressant. Induktionen värmer ju upp adaptern i det fallet, så inget magnetfält behöver gå igenom adaptern till plättlaggen. Jag kan däremot inte svara på hur tjock den bör vara.
Min som köpts för ändamålet är 5 mm.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.