electroluxaren skrev:
Botten värms ju upp olika mycket då.
Är det inte för oljämt kan det gå att planslipa
Men vad tror du om idéen att ha en plåt under när man använder laggen?

Även om jag gillar nya maskiner så tror jag inte att jag får ok på att köpa en planslip... :D
 
terjevigen terjevigen skrev:
Jag tänker att om du bygger på hela plattan så blir även de bra delarna lika mycket bättre som de dåliga blir bättre, dvs svårt att få det att blir lika bra rakt över.
Jag tänker att större massa borde jämna ut temperaturen, men jag är ju lite lost när det gäller induktionshällar...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men vad tror du om idéen att ha en plåt under när man använder laggen?

Även om jag gillar nya maskiner så tror jag inte att jag får ok på att köpa en planslip... :D
En CNC så du kan planfräsa botten? Det behöver alla!
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Även om jag gillar nya maskiner så tror jag inte att jag får ok på att köpa en planslip.
Lämpligt sandpapper och vad som helst platt, duger det för topplock så duger det säkert för en stekpanna. (om det är det som är problemet)
 
BirgitS
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såhär kokar det på den stora plattan med fyra variabla zoner ;
[video]

Såhär ser det ut på den minsta plattan som jag uppfattar som effektivast;
[video]

Det ser ut som de är ganska jämna i botten...

Jag mätte dock temperaturen i botten när de värmdes upp, och det var som mest 30 graders temperaturskillnad mellan kallast och varmast, och då körde jag på 5 av 9 effektsteg...
Minsta plattan räcker ju inte till för att få det varmt i hela laggen i alla fall. Men även med stora plattan ser man ju att det är ojämn uppvärmning.

Temperaturskillnaden mellan olika delar borde jämnas ut om laggen får stå på uppvärmning i 10 minuter eller så.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Skulle gissa att det är magnetfälten i induktionen som spökar......
Har liknande problem med min induktionshäll men har några favoriter och vet hur dom ska placeras för bäst funktion :p
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Skulle gissa att det är magnetfälten i induktionen som spökar......
Har liknande problem med min induktionshäll men har några favoriter och vet hur dom ska placeras för bäst funktion :p
Det finns ju speciella plåtar (med handtag) som man lägger mellan på spisen om du t ex vill använda kopparpanna. Prova med en sådan för att fördela värmen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Sprinkla i lite järnspån i plättsmeten så ska det nog bli lite mer jämnvarmt.
 
  • Gilla
  • Haha
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Minsta plattan räcker ju inte till för att få det varmt i hela laggen i alla fall. Men även med stora plattan ser man ju att det är ojämn uppvärmning.

Temperaturskillnaden mellan olika delar borde jämnas ut om laggen får stå på uppvärmning i 10 minuter eller så.
Tyvärr gör det ingen skillnad, jag brukar sätta på plattan på 3-4 redan när jag börjar göra smeten... Jag tror att smeten sänker värmen för mycket i bottnarna, men de tjockare sidorna klarar sig...
 
  • Gilla
Nimell
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Det finns ju speciella plåtar (med handtag) som man lägger mellan på spisen om du t ex vill använda kopparpanna. Prova med en sådan för att fördela värmen.
Vet du hur tjocka de brukar vara?
 
I ivp skrev:
Sprinkla i lite järnspån i plättsmeten så ska det nog bli lite mer jämnvarmt.

Ett skämt, jag vet, men magnetfältet tar sig inte igenom pannan :p
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet du hur tjocka de brukar vara?
Den är ca 4-5 mm enl bild. Handtaget kan tas lös. Det står Risoli på den.
 
  • Gammal Risoli stekpanna med avtagbart handtag, cirka 4-5 mm tjock, på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ett skämt, jag vet, men magnetfältet tar sig inte igenom pannan :p
Man kanske kan hälla smeten direkt på induktionshällen?
 
  • Haha
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Det lär vara så att gjutjärn inte har riktigt rätt magnetiska egenskaper för att fungera med induktion.
Gjutjärn kan nog variera så pass mycket att vissa pannor fungerar bra medan andra nästan inte märks av hällen.
Ta och löd på en stålplåt, silverlod behöver bara 600 grader.

Protte
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det lär vara så att gjutjärn inte har riktigt rätt magnetiska egenskaper för att fungera med induktion.
Gjutjärn kan nog variera så pass mycket att vissa pannor fungerar bra medan andra nästan inte märks av hällen.
Ta och löd på en stålplåt, silverlod behöver bara 600 grader.

Protte
Kanske vore ett lämpligt tillfälle att testa "tig brazing"? Har nämligen ingen gassvets.. :cry:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.