connywesth connywesth skrev:
Jag har läst hela tråden, men just detta inlägg var en kommentar till ett annat inlägg än det första, det jag kommenterade hade jag citerat, men du lyckades tydligen inte upfatta det!

Håller vi oss till trådstarten så har du fortfarande fel, helt oväsentligt hur du citerar.

Konsumenttjänstlagen gäller oavsett.

En offert/anbud ska innehålla totalpris, arbetets omfattning, och om det inte specifikt står klart och tydlig ,så ingår även material. Svamla runt med exklusive material, och sen en post med pris för material är inte tydligt.

Offerten ska ge kunden en chans att jämföra pris mellan firmor samt veta totalpriset (exkl.tillkommande arbeten)

tycker du det är lätt att jämföra priset när 66t ramlat bort mellan 2 oklara poster?

Får du en bra översikt över totalpriset när du ser offerten?

Tycker du dom 66t tydligt specificeras att dom faktureras separat?
 
  • Skärmdump från byggforum där medlem diskuterar detaljer och tydlighet i offertgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Kunden är den ende som vet vad kunden vill ha! Det vet inte leverantören...
Skriver ju
"Självklart har kunden önskemål, så måste ju de sägas tydligt -
kommer de inte fram i tid så ligger ansvaret enbart på kunden."


Jag menar dock att leverantören ska anta att kunden INTE vet vad han vill ha. Typ.

Bara för att kunden kanske önskar en viss typ av blandare till sin köksbänk, så vet kanske inte kunden att det kräver justeringar på slasken, eller skivan eller... kunden kanske inte vet det så det faller alltid tillbaka på leverantören att fråga...fråga ...fråga. Med all fakta och frågeställningar kanske kunden inte vill ha de blandaren.


Är kunden tyst om sina önskemål är ju offerten klar, och det är INTE offerten det är fel på.
Och det är ju inte det som är problemet vi pratar om heller
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ben D Ben D skrev:
Håller vi oss till trådstarten så har du fortfarande fel, helt oväsentligt hur du citerar.

Konsumenttjänstlagen gäller oavsett.

En offert/anbud ska innehålla totalpris, arbetets omfattning, och om det inte specifikt står klart och tydlig ,så ingår även material. Svamla runt med exklusive material, och sen en post med pris för material är inte tydligt.

Offerten ska ge kunden en chans att jämföra pris mellan firmor samt veta totalpriset (exkl.tillkommande arbeten)

tycker du det är lätt att jämföra priset när 66t ramlat bort mellan 2 oklara poster?

Får du en bra översikt över totalpriset när du ser offerten?

Tycker du dom 66t tydligt specificeras att dom faktureras separat?
I just detta inlägg så kommenterade jag att leverantören inte KAN lämna en korrekt offert om inte kunden har specificerat exakt vad kunden vill ha. Något annat har jag inte skrivit om i just detta inlägg, jag kommenterade INTE 1:a inlägget i tråden, så försök inte tolka in annat än det jag skriver och den text jag kommenterar.

Det spelar ingen roll vilken tillämplig lag som gäller, för detta gäller inte lagtolkning utan vilken information leverantören behöver för att göra det möjligt att lämna en fullständig och korrekt offert.

I det inlägg som du kommenterade som jag skrivit, diskuterade eller kommenterade jag INTE den bristfälliga offerten från leverantören. Du har helt enkelt inte kommenterat vad jag skrev utan har på egen hand hittat på en egen tolkning som det inte finns någon fakta bakom. Jag kommenterar bara ett inlägg i taget, om jag inte skriver något annat.

I detta fall hade jag dessutom citerat det inlägg jag citerade inget annat.
 
L larka742 skrev:
Skriver ju
"Självklart har kunden önskemål, så måste ju de sägas tydligt -
kommer de inte fram i tid så ligger ansvaret enbart på kunden."


Jag menar dock att leverantören ska anta att kunden INTE vet vad han vill ha. Typ.

Bara för att kunden kanske önskar en viss typ av blandare till sin köksbänk, så vet kanske inte kunden att det kräver justeringar på slasken, eller skivan eller... kunden kanske inte vet det så det faller alltid tillbaka på leverantören att fråga...fråga ...fråga. Med all fakta och frågeställningar kanske kunden inte vill ha de blandaren.


Är kunden tyst om sina önskemål är ju offerten klar, och det är INTE offerten det är fel på.
Och det är ju inte det som är problemet vi pratar om heller
Om kunden INTE är tydlig med vad denne vill ha så blir det en del av problemet.

Men självfallet ska ju leverantören även ha ett batteri med frågor för att säkerställa att kundens verkliga önskemål lyfts fram så bra som möjligt. Det är vi helt överens om.

men som jag hela tiden hävdar så måste parterna, dvs både kunden OCH leverantören samarbeta för att få ett lyckat uppdrag. Ingendera parten kan skjuta hela ansvaret för framgång till den andra parten, de måste båda samarbeta efter bästa förmåga och då får ingen av dem slarva med uppdragsdefinitionen, eller de villkor som båda parter måste komma överens om. Det är ju minst 2 vuxna människor som måste prata med varandra.
 
connywesth connywesth skrev:
I just detta inlägg så kommenterade jag att leverantören inte KAN lämna en korrekt offert om inte kunden har specificerat exakt vad kunden vill ha. Något annat har jag inte skrivit om i just detta inlägg, jag kommenterade INTE 1:a inlägget i tråden, så försök inte tolka in annat än det jag skriver och den text jag kommenterar.

Det spelar ingen roll vilken tillämplig lag som gäller, för detta gäller inte lagtolkning utan vilken information leverantören behöver för att göra det möjligt att lämna en fullständig och korrekt offert.

I det inlägg som du kommenterade som jag skrivit, diskuterade eller kommenterade jag INTE den bristfälliga offerten från leverantören. Du har helt enkelt inte kommenterat vad jag skrev utan har på egen hand hittat på en egen tolkning som det inte finns någon fakta bakom. Jag kommenterar bara ett inlägg i taget, om jag inte skriver något annat.

I detta fall hade jag dessutom citerat det inlägg jag citerade inget annat.
Förstår du ens själv vad du svamlar om?
 
connywesth connywesth skrev:
Om kunden INTE är tydlig med vad denne vill ha så blir det en del av problemet.

Men självfallet ska ju leverantören även ha ett batteri med frågor för att säkerställa att kundens verkliga önskemål lyfts fram så bra som möjligt. Det är vi helt överens om.

men som jag hela tiden hävdar så måste parterna, dvs både kunden OCH leverantören samarbeta för att få ett lyckat uppdrag. Ingendera parten kan skjuta hela ansvaret för framgång till den andra parten, de måste båda samarbeta efter bästa förmåga och då får ingen av dem slarva med uppdragsdefinitionen, eller de villkor som båda parter måste komma överens om. Det är ju minst 2 vuxna människor som måste prata med varandra.
Men är vi överens om att i TS fall hade det räckt med att följa konsument-tjänstlagen, och antingen avtalat bort den totala materialkostnaden, eller låtit det ingå enl samma lag?

(För tydlighetens skull, gäller det materialet enl utförandet i offerten.)

Det går bra att skriva Ja eller Nej, så du inte hamnar på fler orelevanta sidospår.
 
Fairlane
S SueCia skrev:
Det här är avhandlat så många gånger att jag börjar lessna ur... det är bara du och andra oseriösa hantverkare som hittar någon som helst verklig tillämpning av grossistlistan. Alla seriösa hantverkare kör inpris * 1.25 ish :)
Vi hade en tråd om Fyrstads El för ett tag sen. De verkade köra med grossistprislistan och så fick man 20-25% rabatt på den.
https://www.byggahus.se/forum/threads/oskaelig-priset-fyrstads-el-ockerpriser.369386/
Det är iallafall inget litet bolag, men priserna de fakturerade för materialet fick ett antal elektriker i tråden att säga att det var hutlöst. Jag gjorde en beräkning i tråden på exakt samma material, inköpt på elbutik till en fjärdedel av vad kunden fick betala.
 
H Husare17 skrev:
Enligt konsumentrådgivningen så spelar det ingen roll att det först står exl material, eftersom det nedan specifiseras en rad för arbetet, och SEN en för material. Man kan inte räkna med att kunden förstår att summan för material endast gäller snickerier, eftersom han dessutom är totalentreprenör och fixar alla el/vvs-tjänster.
Vi är lugna, och vi överklagar hela vägen till tingsrätten. Finner det bara märkligt att en erfaren snickare inte är tydligare.
"Hela vägen till tingsrätten"? Tingsrätten är första instans...
 
haggle haggle skrev:
"Hela vägen till tingsrätten"? Tingsrätten är första instans...
Nej Tingsrätten är inte första instans. Läs inlägg #204.
 
Ben D Ben D skrev:
Förstår du ens själv vad du svamlar om?
Jag svamlar inte ett dugg, jag redovisade tydligt vilken text jag kommenterade genom att jag citerade den först och sen la jag min kommentar under den texten, för att inga missförstånd ska ske.

Men du missförstod och hävdade att jag borde kommenterat 1:a inlägget i tråden i stället. Men jag är fri att kommentera vilket inlägg jag vill i tråden.
 
Ben D Ben D skrev:
Men är vi överens om att i TS fall hade det räckt med att följa konsument-tjänstlagen, och antingen avtalat bort den totala materialkostnaden, eller låtit det ingå enl samma lag?

(För tydlighetens skull, gäller det materialet enl utförandet i offerten.)

Det går bra att skriva Ja eller Nej, så du inte hamnar på fler orelevanta sidospår.
Svar; Nej, det hade inte räckt med att följa konsument...-lagen eftersom kunden inte hade skrivit ner vad denne vill ha.

Då blir det omöjligt för leverantören att lämna en fullständig och korrekt offert. Jag håller med om att kunden gjorde en dålig kravspecifikation och att leverantören INTE borde ha lämnat offert på detta uppdrag förrän kraven varit tillräckligt utredda.

Resten är ju en följd av att kundens krav och leverantörens offert inte var tydliga nog utan båda är lätta att misstolka av motparten.

Så vad jag skriver är att BÅDA parter gjorde fel!
 
  • Gilla
HammarClark
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Svar; Nej, det hade inte räckt med att följa konsument...-lagen eftersom kunden inte hade skrivit ner vad denne vill ha.

Då blir det omöjligt för leverantören att lämna en fullständig och korrekt offert. Jag håller med om att kunden gjorde en dålig kravspecifikation och att leverantören INTE borde ha lämnat offert på detta uppdrag förrän kraven varit tillräckligt utredda.

Resten är ju en följd av att kundens krav och leverantörens offert inte var tydliga nog utan båda är lätta att misstolka av motparten.

Så vad jag skriver är att BÅDA parter gjorde fel!
Du är ute och seglar i vanlig ordning.

Du måste förstå att i en offert ska materialet ingå eller tydligt avtalas bort.

Kan du visa vart det tydligt avtalats bort?

I annat fall ska det ingå, vilket det tydligen inte gjort.

Att du är dåligt påläst förändrar inte den saken.
 
  • Gilla
Husare17
  • Laddar…
Ben D Ben D skrev:
Du är ute och seglar i vanlig ordning.

Du måste förstå att i en offert ska materialet ingå eller tydligt avtalas bort.

Kan du visa vart det tydligt avtalats bort?

I annat fall ska det ingå, vilket det tydligen inte gjort.

Att du är dåligt påläst förändrar inte den saken.
Jisses,

Om kunden inte har specificerat vad denne vill ha finns det ingen möjlighet att beräkna materialåtgång!!!! begriper du inte det?
 
connywesth connywesth skrev:
Jisses,

Om kunden inte har specificerat vad denne vill ha finns det ingen möjlighet att beräkna materialåtgång!!!! begriper du inte det?
Aha, var det det du missförstått..

Då reder jag ut det åt dej.

Kunden har velat få ditt kök ombyggt, företaget har lämnat en specad offert.

Det som fallit bort är delar av kostnaden för materialet. Det är det enda oklara, ingenting annat.



Tillbaka till konsumentjänstlagen:

materialetkostnaden för den offerten ska antingen tydligt avtalas bort, eller ingå.



Finns exakt ingenting annat att ta på. Ingenting.



Jag börjar misstänka att du trollar, så här fruktansvärt okunnig i kombination med en total ovilja att förstå en simpel lagtext är högst onormalt.
 
  • Gilla
Husare17
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Jisses,

Om kunden inte har specificerat vad denne vill ha finns det ingen möjlighet att beräkna materialåtgång!!!! begriper du inte det?
Men var nånstans står det att kunden inte specificerat?

Kunden har enligt eget inlägg frågat efter offert för ett "komplett kök". Förmodligen är det beställt stommar, och inredning etc enligt en känd spec. Tror inte det finns öppna frågeställningar så stora att man inte ens vet sådant.

OM det finns avgörande beslut som saknas i detta, man får anta att hantverkaren sett köket "live" så måste ju det ju vara hantverkaren som tar upp sådana frågor.

TS verkar ha sett allt som klart för sig, från sitt perspektiv. Men är hantverkare orolig över dittan och dattan som han inser - eftersom han är expert. Så ska hantverkaren driva arbetet med offerten framåt.
 
  • Gilla
Husare17 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.