P
T TechChad skrev:
Det finns ju väldigt många anledningar till att inte kunna/vilja lämna ett fast pris. Men det innebär inte att man ska försöka dölja att det kommer att kosta mer.
Absolut men är ju där det felat stort i att inte tydligt och klart förklara för den som ska betala vari denna svårighet ligger och rejält förankra detta hos kund. att skicka en luddig offert utföra jobbet och sen dunka på en faktura som är avsevärt dyrare och tycka att kunden borde fattat detta är ju inte riktigt rätt väg..

Man kan ju också när man väl rivit förankra merkostnader hos kund om man då upptäcker saker som behöver åtgärdas som inte var var avtalade eller oklara. förslagsvis genom sms eller mail eller liknande spårbart i efterhand för bevis att man fått godkänt.
 
H Husare17 skrev:
Tydligt för en hantverkare kanske, men absolut inte för en privatperson. Samtliga grannar tolkade offerten på samma sätt som vi: att han först lägger ihop allt arbete exl material, och sedan material som egen rad/ett tillägg. Även kommunens konsumentrådgivning sa samma sak.
Kan det vara så att grannarna håller med dig för husfridens skull? Att säga emot verkar tända en eld hos dig som kanske inte gynnar en framtida kontakt.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Begär in specificerade uppgifter om allt som hantverkaren vill ha betalt för på sidan. Bestrid räkningen som felaktig och betala in det som står i offerten. Syftet med en offert är väl just att få veta vad man ska betala. Offerten är ju så dålig så firman lär inte komma långt med den såvida det inte finns nå mer tydlig information till den där hantverkaren förklarar hur den ska tolkas.

Enda orsaken jag kan se att lämna en så jäkla dålig offert som egentligen bara specificerar en del av ett jobb är att kunna salta fakturor efter eget tycke hur man vill senare.

Att så stora delar av arbetet verkar ligga utanför offerten och där finns inget alls avtalat ang materialpriser osv tyder på totalt förslappad hantverkare där kunden ska gissa resten eller..
Har hantverkaren dessutom misslyckats med att förmedla hur offerten funkar och är tänkt att funka så anser jag att hantverkaren får stå sitt kast här och det blev en del pengar att bjuda på när man inte bemödat sig att förklara ordentligt och sen sån dålig otydlig offert borde ha skickats i retur direkt och bara gör om gör rätt..

Dom som verkar tycka att kunderna alltid ska betala såna här offerter känns tyvärr som dom är såna som lever på den här typen av jobb där man mer eller mindre lurar kunder att leja dom och sen faktureras nåt helt annat än kunden uppfattat att man kommit överens om. Dags att kunderna tuffar på sig och betala det man kommit överens om resten kan hantverkaren se som läropengar till den lär sig att skriva offerter och hantera kunder på ett korrekt vis där slutpris och offert stämmer överens.
Det är dålig kravställning från kunden och dålig offert från leverantören. Det är oftast dåligt jobb från båda sidor när det blir såna här tvister. Helt onödigt, alla parter måste vara tydliga med vad de vill ha och vad de kan gå med på. Allt måste dokumenteras i ett tydligt avtal. Båda parter måste vara tydliga från början och inte acceptera det man inte kan gå med på.

Jag tycker bara det är så tråkigt att det är så få som verkligen lägger manken till att få till bra avtal.

Faktum är att varken hantverkaren eller kunden är några vana och luttrade jurister som vet vilka lagar som gäller eller hur man skriver avtal. Båda parter borde helt enkelt anlita jurister som är specialister på byggbranschen, så det blir rätt från början. Då skulle vi aldrig få såna här tvister över huvud taget.
 
  • Gilla
HammarClark
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Det är dålig kravställning från kunden och dålig offert från leverantören. Det är oftast dåligt jobb från båda sidor när det blir såna här tvister. Helt onödigt, alla parter måste vara tydliga med vad de vill ha och vad de kan gå med på. Allt måste dokumenteras i ett tydligt avtal. Båda parter måste vara tydliga från början och inte acceptera det man inte kan gå med på.

Jag tycker bara det är så tråkigt att det är så få som verkligen lägger manken till att få till bra avtal.

Faktum är att varken hantverkaren eller kunden är några vana och luttrade jurister som vet vilka lagar som gäller eller hur man skriver avtal. Båda parter borde helt enkelt anlita jurister som är specialister på byggbranschen, så det blir rätt från början. Då skulle vi aldrig få såna här tvister över huvud taget.
Om både kund och hantverkare skulle anlita jurist så blev alla jobb avsevärt mycket dyrare, men juristbranschen fick förstås ett rejält uppsving. Sen fick vi se en massa trådar här om dåliga jurister som skrivit avtal som kunderna inte förstod.
 
L Tommy Lövgren skrev:
Om både kund och hantverkare skulle anlita jurist så blev alla jobb avsevärt mycket dyrare, men juristbranschen fick förstås ett rejält uppsving. Sen fick vi se en massa trådar här om dåliga jurister som skrivit avtal som kunderna inte förstod.
Nu ser vi ju massvis med tvister pga att ingendera part kan juridiken, båda parter vill bara få jobbet gjort så fort som möjligt, och sen blir det tvist för parterna hade uppfattat motparten på helt olika sätt.

Kostnaden för juristen verkar vara oundviklig, så det verkar inte finnas något alternativ.

Men det finns färdiga mallavtal hos Hej Konsument (konsumentverket), det vore en fantastiskt bra början om ALLA kunder och leverantörer inom bygg/hantverkare började använda de mallarna, då skulle nog ca 80% av alla tvister försvinna i ett nafs.

De tvister jag läsaer om här på detta forum verkar i de flesta fall vara så helt onödiga, hade parterna bara satt sig ner och resonerat igenom alla krav och villkor och haft dem i det skriftliga avtal ("Hantverksformuläret" eller motsvarande) så hade sannolikt 80% av alla tvister aldrig uppstått. Detta är båda parters ansvar.
 
connywesth connywesth skrev:
Det är dålig kravställning från kunden och dålig offert från leverantören. Det är oftast dåligt jobb från båda sidor när det blir såna här tvister. Helt onödigt, alla parter måste vara tydliga med vad de vill ha och vad de kan gå med på. Allt måste dokumenteras i ett tydligt avtal. Båda parter måste vara tydliga från början och inte acceptera det man inte kan gå med på.

Jag tycker bara det är så tråkigt att det är så få som verkligen lägger manken till att få till bra avtal.

Faktum är att varken hantverkaren eller kunden är några vana och luttrade jurister som vet vilka lagar som gäller eller hur man skriver avtal. Båda parter borde helt enkelt anlita jurister som är specialister på byggbranschen, så det blir rätt från början. Då skulle vi aldrig få såna här tvister över huvud taget.

Jag håller inte med dej där, att lämna en någorlunda tydlig offert bör vilken halv-seriös firma som helst kunna. Den här var ju bara typ halv, och upplagd för missförstånd.

Vad är det för vits att lämna ett pris, om det ändå sen ramlar in 60+ pengar som mer eller mindre låg där från början?
 
  • Gilla
Husare17
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
Om både kund och hantverkare skulle anlita jurist så blev alla jobb avsevärt mycket dyrare, men juristbranschen fick förstås ett rejält uppsving. Sen fick vi se en massa trådar här om dåliga jurister som skrivit avtal som kunderna inte förstod.
I praktiken kanske det bara skulle bli så hanterverkare skulle behöva juristen en gång, att de får hjälp att ta fram en mall och checklista på saker som ska vara med i en offert.

Då blir vi av med alla konstiga formuleringar, orimligheter underförstådda "självklarheter" och mycket annat som blir fel...
 
Här råder helt klart mängder av delade meningar kring offertens utformning. Vissa tycker den är tydlig och andra inte.
Bara det signalerar solklar otydlighet och stort utrymme för tolkning.
Tar lite för givet att svar/åsikter kring frågan också är ganska subjektiva.
Tråkigt läge att hamna i..... För båda parter.
Hoppas det blir en lärdom. Tydligare offerter från entreprenörens sida och ifrågasätt/dubbelkolla innebörd av skrivning från kundens sida nästa gång!
Värdefullt för alla här att komma ihåg .
 
  • Gilla
Husare17 och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
I praktiken kanske det bara skulle bli så hanterverkare skulle behöva juristen en gång, att de får hjälp att ta fram en mall och checklista på saker som ska vara med i en offert.

Då blir vi av med alla konstiga formuleringar, orimligheter underförstådda "självklarheter" och mycket annat som blir fel...
Min svensklärare i gymnasiet tjatade hela tiden hur man skulle skriva: "Skriv klart, skriv enkelt, skriv kort, skriv svenska." Mer än så behöver man inte kunna.
 
  • Haha
connywesth
  • Laddar…
Ben D Ben D skrev:
Jag håller inte med dej där, att lämna en någorlunda tydlig offert bör vilken halv-seriös firma som helst kunna. Den här var ju bara typ halv, och upplagd för missförstånd.

Vad är det för vits att lämna ett pris, om det ändå sen ramlar in 60+ pengar som mer eller mindre låg där från början?
Det är ju det jag skriver hela tiden att parterna inte hade förhandlat klart om vad de båda vill ha och vad de kan acceptera från motparten, de är för snabba på avtryckaren.

Ta det lugnt och se till att göra ett ordentligt kravarbete från beställarens sida och kolla av med en byggjurist att avtalet är "komplett", innan man skickar över det till leverantören för att få en offert.

Sen ska leverantören lämna en komplett offert, osv, det är slarv i förhandlingarna, avtal och offert som är
huvudorsaken till de tvister som uppstår.
 
Ben D Ben D skrev:
Jag håller inte med dej där, att lämna en någorlunda tydlig offert bör vilken halv-seriös firma som helst kunna. Den här var ju bara typ halv, och upplagd för missförstånd.

Vad är det för vits att lämna ett pris, om det ändå sen ramlar in 60+ pengar som mer eller mindre låg där från början?
Det är omöjligt att lämna en tydlig offert om kundens krav inte är exakta, kompletta och tydliga.

Leverantören kan ju inte "gissa" vad kunden vill ha. Det måste kunden uttala mycket tydligt i skriftlig form.
 
connywesth connywesth skrev:
Det är omöjligt att lämna en tydlig offert om kundens krav inte är exakta, kompletta och tydliga.

Leverantören kan ju inte "gissa" vad kunden vill ha. Det måste kunden uttala mycket tydligt i skriftlig form.
connywesth connywesth skrev:
Det är omöjligt att lämna en tydlig offert om kundens krav inte är exakta, kompletta och tydliga.

Leverantören kan ju inte "gissa" vad kunden vill ha. Det måste kunden uttala mycket tydligt i skriftlig form.
connywesth connywesth skrev:
Det är omöjligt att lämna en tydlig offert om kundens krav inte är exakta, kompletta och tydliga.

Leverantören kan ju inte "gissa" vad kunden vill ha. Det måste kunden uttala mycket tydligt i skriftlig form.

Gissa vad då?


Kunden ville ha ett mindre kök fixat enl offerten i trådstarten. Arbetskostnad samt materialkostnad står klart och tydligt i den nedre delen, i den övre står det vad kunden vill ha gjort.

Summeringen underst är kostnaden för arbete+material minus rot. Även hur extra arbete debiteras står med. Skulle personligen velat sett en prissättning för ev extra material, typ: ”Fredells listpris -5%” .



Läste du inte den innan du svarade?

(Offerten är Kalle Anka, och knappast något en seriös hantverkare ska ge en privatkund)
 
  • Gilla
Husare17
  • Laddar…
Ben D Ben D skrev:
Gissa vad då?


Kunden ville ha ett mindre kök fixat enl offerten i trådstarten. Arbetskostnad samt materialkostnad står klart och tydligt i den nedre delen, i den övre står det vad kunden vill ha gjort.

Summeringen underst är kostnaden för arbete+material minus rot. Även hur extra arbete debiteras står med. Skulle personligen velat sett en prissättning för ev extra material, typ: ”Fredells listpris -5%” .



Läste du inte den innan du svarade?

(Offerten är Kalle Anka, och knappast något en seriös hantverkare ska ge en privatkund)
Jag har läst hela tråden, men just detta inlägg var en kommentar till ett annat inlägg än det första, det jag kommenterade hade jag citerat, men du lyckades tydligen inte upfatta det!
 
L Tommy Lövgren skrev:
Min svensklärare i gymnasiet tjatade hela tiden hur man skulle skriva: "Skriv klart, skriv enkelt, skriv kort, skriv svenska." Mer än så behöver man inte kunna.
Hade det räckte här?
connywesth connywesth skrev:
Det är omöjligt att lämna en tydlig offert om kundens krav inte är exakta, kompletta och tydliga.

Leverantören kan ju inte "gissa" vad kunden vill ha. Det måste kunden uttala mycket tydligt i skriftlig form.
Men leverantören är den som vet och har kunskapen om det specifika som det behövs beslut på,
det är han som måste ställa frågor som leder fram till en korrekt offert.

Och att det är tydligt vad som ingår i en offert, standard etc eller inte, vilka delmoment osv.

Självklart har kunden önskemål, så måste ju de sägas tydligt -
kommer de inte fram i tid så ligger ansvaret enbart på kunden.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Hade det räckte här?


Men leverantören är den som vet och har kunskapen om det specifika som det behövs beslut på,
det är han som måste ställa frågor som leder fram till en korrekt offert.

Och att det är tydligt vad som ingår i en offert, standard etc eller inte, vilka delmoment osv.

Självklart har kunden önskemål, så måste ju de sägas tydligt -
kommer de inte fram i tid så ligger ansvaret enbart på kunden.
Kunden är den ende som vet vad kunden vill ha! Det vet inte leverantören...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.