Hallå allihopa!

Jag har en Ikea induktionshäll sen nått år tillbaka, och har egentligen inga problem med den förutom en sak. Plättlaggen funkar hopplöst dåligt. Värmen blir ojämn, och plättarna blir snabbbare klara i kanten, knappt så de hinner stelna i mitten...

Min amatörmässiga analys av problemet pekar på att plättlaggens tunna material i botten är en del av problemet, och jag funderar på om man kunde "bygga" på stekpannan genom att lägga en stålplåt under.

Frågan är om detta kan skada hällen på något sätt?
Fråga 2, om inte, hur tjock plåt ska man ha?
 
  • Använd plättlagg på en induktionshäll, ojämn värme synlig på laggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen aning, men jag älskar inställningen om att det måste gå att bygga om sitt plättlagg istället för att köpa nytt. Det var otroligt vackert.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Har du provat med en mindre platta än storleken på plättlaggen? Då borde ju mitten bli varmare
 
  • Gilla
Vävtapetångest och 1 till
  • Laddar…
Är plättlaggen plan? Vet inte hur mycket det påverkar på en induktionshäll men kan ju bli olika mycket effekt i laggen. Är det samma problem på olika plattor på hällen?
 
  • Gilla
Woundedknee och 1 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Ingen aning, men jag älskar inställningen om att det måste gå att bygga om sitt plättlagg istället för att köpa nytt. Det var otroligt vackert.
Kan väl erkänna att mitt förhållande till gjutjärnpannor nästan är av det ohälsosamma slaget... :rofl:

Det är något speciellt med att ta hand om dem, helt klart...
 
M Marsman80 skrev:
Har du provat med en mindre platta än storleken på plättlaggen? Då borde ju mitten bli varmare
Borde testa det, den innersta plattan på spisen är det betydligt bättre drag i än de andra...

Det är dock inte lika över hela laggen heller... Oftast blir ena halvan varmare än den andra..
 
N Niq skrev:
Är plättlaggen plan? Vet inte hur mycket det påverkar på en induktionshäll men kan ju bli olika mycket effekt i laggen. Är det samma problem på olika plattor på hällen?
Hyfsat plan, har skevare pannor som funkar bra.. Dock har den en förhöjning efter hela ytterdiametern som den står på, men det är tiondelar vi pratar max en halv millimeter...

Botten på hålen för plättarna är ganska tunn, skulle gissa på 2-3 mm på sin höjd, jag vet inte hur mycket metall det krävs för att induktionen ska funka optimalt...
 
  • Närbild på använd stekpanna med liten förhöjning längs kanten och tunn botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade också problem med ojämn värme i gjutjärnspannor. För att få bättre resultat brukar jag ställa på mina pannkakspannor eller plättlagg på svag värme(4 av 9) när jag börjar med smeten. Sen ökar jag värmen när det är dags för gräddning. Tycker mig få en jämnare värme i hela pannan på det viset.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
A
Mät med en stållinjal att det är plan först
Induktionen tänder direktpå ett kastrullock..
 
BirgitS
Är botten på "plättgroparna" plana eller blir tjockleken på smeten ojämn när den rinner ut?
Om du inte vet så pröva med att ha bara lite vatten och se om det fördelar sig jämnt eller samlas i mitten.
Hur kokar vattnet om du har en lagom mängd vatten i stället för smet?
 
Jag tänker att om du bygger på hela plattan så blir även de bra delarna lika mycket bättre som de dåliga blir bättre, dvs svårt att få det att blir lika bra rakt över.
 
T tgr_se skrev:
Jag hade också problem med ojämn värme i gjutjärnspannor. För att få bättre resultat brukar jag ställa på mina pannkakspannor eller plättlagg på svag värme(4 av 9) när jag börjar med smeten. Sen ökar jag värmen när det är dags för gräddning. Tycker mig få en jämnare värme i hela pannan på det viset.
Så brukar jag göra med, men eldar jag på för mycket hinner de bli brända i kanterna innan de stelnar i mitten... Det funkar ju att köra på lite lägre värme, men det tar ju lite lång tid... Man har ju ett gäng hungriga sparvar som sitter och piper vid bordet... :)
 
electroluxaren skrev:
Mät med en stållinjal att det är plan först
Induktionen tänder direktpå ett kastrullock..
Den här laggen är allt annat slät, gör det stor skillnad för induktionen?
 
A
Botten värms ju upp olika mycket då.
Är det inte för oljämt kan det gå att planslipa
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är botten på "plättgroparna" plana eller blir tjockleken på smeten ojämn när den rinner ut?
Om du inte vet så pröva med att ha bara lite vatten och se om det fördelar sig jämnt eller samlas i mitten.
Hur kokar vattnet om du har en lagom mängd vatten i stället för smet?
Såhär kokar det på den stora plattan med fyra variabla zoner ;


Såhär ser det ut på den minsta plattan som jag uppfattar som effektivast;


Det ser ut som de är ganska jämna i botten...

Jag mätte dock temperaturen i botten när de värmdes upp, och det var som mest 30 graders temperaturskillnad mellan kallast och varmast, och då körde jag på 5 av 9 effektsteg...
 
  • Gilla
krukan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.