Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jösses!

Lök = Tusen.
Mög = Dåligt.
Men SMEG. Vad är det?

Staffan
Ett märke på vitvaror, överprisat enl en del, snygg design enl en del
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Tycker det är helt ok att ersätta med begagnat i en lägenhet så länge prylarna inte är äldre än det man ersätter. Själv hade jag inte orkat leta begagnad utan kört och hämtat på närmaste elgiganten. Det är skillnad på vad du sätter in i en gammal lägenhet mot en helt nybyggd där standarden är högre och oftast har högre hyra.
Att bygga nytt för överskottet på inkomsterna är skitbra! Bostäder behövs alltid och det är inte många som vill ge sig in i det. Mycket jobb men förbannat kul!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
E
nino nino skrev:
Nej jag är inte grinig
Startade tråden för att få reda på vad som gäller då jag aldrig råkat ut för det förut och vad som händer om nästa häll går sönder inom något år.
Nu köpte jag ju en till beg spis så när den går sönder så är det ju som det är.

Lovar att uppdatera tråden vid nästa spisbyte
Du får tänka på att på det här forumet är de allra flesta användarna inte företagare. Som privatperson har man alltid inställningen att den stora stygga företagaren sitter med cigarr i mungipan och räknar tusenlappar i sitt mahognyklädda kontor.

Vad gäller grundfrågan i trådstarten så är det inte solklart vad som gäller tycker jag. Spisen är ju egentligen ganska gammal, dock långt ifrån utsliten-gammal, eftersom den stått ett antal år, men samtidigt så är användningstiden för spisen inte alls särskilt lång.

Nu har du ju tack och lov löst det med en begagnad spis till en billig peng. Men om olyckan skulle vara framme igen i samma lägenhet så kan det vara läge att bli misstänksam.
Jag har varit med om att hyresgäster hos det kommunala bostadsbolaget på orten har frågat, när jag arbetade med service där, hur de ska gå tillväga för att sabotera vitvaror för att få nya grejer.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jösses!

Lök = Tusen.
Mög = Dåligt.
Men SMEG. Vad är det?

Staffan
Brutalt dyrt som ska påminna lite om amerikansk stil. Du betalar för design men inte funktion. Går gärna sönder ganska snart efter garantin.

Men poängen var. Köpa begagnat bra märke som man litar på eller helt nytt som inte håller lika bra. Funktionen är densamma. Keramikplattor var standard där jag bodde, och de funkade superbra med samma spis i mina 13 år, vettifan hur gammal den egentligen var.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Kan ju tillägga att jag är släkt med hyresgästen och tror inte att hon haft sönder den med flit, men däremot kan man ju ha tappat nåt någon dag tidigare, ställt ner en gryta lite för hårt tex att den var varmare än man trodde så det gick fort sista biten osv

Men det som stör mig är när man direkt säger sig att inte gjort nåt, den var så...

Ödmjukhet kommer man långt med...

Lite plåster på såren är det att det är precis lika spis som jag har hemma och där har gångjärnet till luckan varit trasigt i säkert 7år så nu kan jag laga det :D
 
  • Gilla
  • Haha
tobbe9012 och 3 till
  • Laddar…
B
Vår spishäll gick sönder när en sak ramlade ner från hyllan ovanför. Känns osannolikt att en häll går sönder bara sådär. Osannolikt men inte omöjligt.

Hade nog resonerat så att jag accepterat det första gången med hyresgästen, men blivit mer restriktiv I framtiden mot andra skador hos samma hyresgäst.

Har släkt som har hyreslägenheter. Vissa hyresgäster är helt klart mer klantiga/vårdslösa.

Förstår inte heller problemet med begagnade vitvaror i bra skick. I de allra flesta hyresrätterna som jag bott i har vitvarorna varit rätt gamla, de byts ju inte om de är hela, och de renoveras ju betydligt mer sällan än villor/brf gör i genomsnitt.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tja, om hyresgästen betalar marknadshyra, men får begagnade prylar när något går sönder så lurar du ju hyresgästen. Hyresgästen betalar då för något den inte får.
Lurar?! Vilket trams ärligt talat! Det allra mesta i en lägenhet man hyr är normalt mer eller mindre begagnat och så länge vi pratar om fungerande och användbara prylar är det inte det minsta fel att ersätta en trasig vitvara med en begagnad dito.

Var i lag eller normala hyresvillkor står det att underhåll/utbyte måste ske med splitter nya vitvaror?
 
  • Gilla
tobbe9012 och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var i lag eller normala hyresvillkor står det att underhåll/utbyte måste ske med splitter nya vitvaror?
Ingenstans, en spis är en spis är en spis.

Jag har bytt många spisar till begagnade men fungerande, när jag började med hyreslägenheter. Jag sparade cirka 75 kkr på de första 10 spisarna. Köpte även 8 st frånluftsvärmepumpar från en BRF som skulle byta uppvärmningssystem, att sätta in dessa sparade jag 360 kkr. (de fungerade allihopa när jag sålde hyresfastigheten 5 år senare).

Men jag gör det när man byter hyresgäst, den nya vet ju inte vad som stod där innan. Att byta en gammal med gjutjärnsplattor till en bättre beg med häll och varmluft har jag inget problem med, jag har alltid varit en bra hyresvärd för bra folk. Är det tråkiga människor så får de bara normalservice efter vad som ingår enligt hyreslagen.
 
Nissens Nissens skrev:
Tja, om hyresgästen betalar marknadshyra, men får begagnade prylar när något går sönder så lurar du ju hyresgästen. Hyresgästen betalar då för något den inte får. En sån hyresvärd hade jag lämnat direkt. Om det är lägre hyresnivå än normalt så är det ju ok.
Vilka hyresgäster betalar marknadshyra bortsett från dom som möjligtvis hyr i andra hand??
 
Nissens
D DFYD123 skrev:
Vilka hyresgäster betalar marknadshyra bortsett från dom som möjligtvis hyr i andra hand??
Vet inte varför du frågar mig det.
Men jag är helt övertygad om att de som hyr ut fastigheter tjänar pengar på det även om de installerar nya spishällar när de gamla gått sönder. Det är knappast någon välgörenhet de håller på med...
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Lurar?! Vilket trams ärligt talat! Det allra mesta i en lägenhet man hyr är normalt mer eller mindre begagnat och så länge vi pratar om fungerande och användbara prylar är det inte det minsta fel att ersätta en trasig vitvara med en begagnad dito.

Var i lag eller normala hyresvillkor står det att underhåll/utbyte måste ske med splitter nya vitvaror?
Betalar man en hyra som skall täcka att trasiga saker ersätts med nya så skall de förstås ersättas med nya. Annars får man väl sänka hyran så att alla är införstådda med att med en låg hyra så blir det begagnat.
Jag äger min bostad, och skulle aldrig sätta in begagnade vitvaror om något går sönder, tvärtom, jag uppgraderar mig ibland till moderna saker innan de gamla lagt ner...
 
Nissens Nissens skrev:
Betalar man en hyra som skall täcka att trasiga saker ersätts med nya så skall de förstås ersättas med nya.
Som hyresvärd skall du tillhandahålla saker som täcker en funktion, och att denna fungerar. Finns vad jag vet inget som stipulerar om det är gammalt eller nytt.

"Trasiga saker" som är trasiga på grund av handhavandefel eller brist på sådan service som åligger den boende, täcks så klart av den boende. Exvis att golvet är förstört i köket pga av att hyresgästen aldrig rengjort kondenskoppen bakom kylskåpet, eller valt att låta avfrostningsvattnet från frysen rinna rakt ut på trägolvet.....
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vet inte varför du frågar mig det.
Men jag är helt övertygad om att de som hyr ut fastigheter tjänar pengar på det även om de installerar nya spishällar när de gamla gått sönder. Det är knappast någon välgörenhet de håller på med...
du skrev marknadshyror. I själva fallet betalar nog merparten av oss under marknadshyra.
Ett sätt för fastighetsägare att möjligen kunna tjäna lite pengar kan ju vara att köpa begagnat och jag vet inte varför det är att jämföra med att luras. Alt är ju att dom får välja fritt vad dom tar ut i hyra och stoppa in dyra vitvaror.
 
I InsidersUnited skrev:
"Trasiga saker" som är trasiga på grund av handhavandefel eller brist på sådan service som åligger den boende, täcks så klart av den boende. Exvis att golvet är förstört i köket pga av att hyresgästen aldrig rengjort kondenskoppen bakom kylskåpet, eller valt att låta avfrostningsvattnet från frysen rinna rakt ut på trägolvet.....
.. eller förstört ekparkett för att man tejpat fast dörrmatta i parketten, som sitter fast som sten och som därmed rivit bort lacken i en stor ful ruta. Tröttsamt, men sånt händer.. visst.. absolut, allt möjligt.. och sådant får man som hyresgäst då stå för eftersom aktsamhet om bostaden gäller.
 
  • Haha
InsidersUnited
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Betalar man en hyra som skall täcka att trasiga saker ersätts med nya så skall de förstås ersättas med nya.
Jag har aldrig sett något dylikt specificeras i ett hyresavtal. Det är nog ärligt talat mest din åsikt och inget jag tror du kan hitta stöd för.

Nissens Nissens skrev:
Jag äger min bostad, och skulle aldrig sätta in begagnade vitvaror om något går sönder
Det är naturligtvis helt upp till dig hur du gör i din bostad men knappast relevant för vad en hyresvärd får/bör/kan eller inte får/bör/kan göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.