O OveRa skrev:
Du har jobbat på bra ser jag och snyggt har det blivit.
Alt. 2 anser jag vara snyggast med avseende på trappan och du kommer att se det själv efter hand.
Alt 3 kan gå an men absolut inte nummer 1.
Nu till staketet:
Om du fäller in reglarna mellan stolparna så är det snyggast, enligt mig, att sätta spjälor utanpå stolparna, annars ser det märkligt ut eftersom spjälorna då delvis kommer att täcka stolparna eller ibland inte alls.
Gör så här:
Sätt spjälor över stolparna och vid kanterna.
Sätt spjälor i mitten av delsträckorna.
Sätt spjälor i mitten av de nya delsträckorna.
Om det behövs, upprepa proceduren.
Nu har du fått ganska små avstånd att placera in resten av spjälorna vilket är lätt att dela så att det blir fina jämna avstånd.
Det gör inte så mycket om mellanrummen diffar några millimeter.
Kul detalj på bilden att mannen går och knäpper gylfen, har väl "pudrat näsan" förstås skrattar jag som undrar när invigningsfesten äger rum.
Oj inte meningen mannen på bilden skulle varit med.. :)
 
Insidan av förrådet är putsad med finputs.

Måste man måla de putsade väggarna invändigt anser ni? Eller kan man låta putsen vara som den är?

Takstolar, undertak, stolpar m.m. Är ju naket trä och hade inte tänkt lägga ner energi på att måla detta eftersom det bara är ett förråd.

Men är osäker på om putsen borde målas..?
Ur fukthänseende borde väl naken puts va bäst helt diffusionsöppet?
 
Färgen är bara dekoration.
 
Får ta upp denna tråd igen för några år sedan hade jag ett projekt med att gjuta oisoleradplatta och mura väggar i 20cm lättklinker enligt denna tråd.

Mitt problem att jag nu tänkte använda lokalen till ett gym. Att isolera innertaket gör sig ganska enkelt mellan takbjälkarna då de ligger på cc 60.

Men jag behöver hjälp och förslag på hur man kan tänka för att isolera väggarna och helst även betongplattan. Har ju förstått att regla trästomme direkt innanför lättklinkerblocken inte är att rekommendera. Kan man regla 10 cm ifrån lättklinkerväggarna invändigt?

2 av väggarna är väggar in mot övriga byggnader så dessa behöver egentligen inte isoleras ytterligare.

Kan man lägga 100mm cellplast och sedan golvspån flytande för att isolera golvet? Är inte så sugen på att gjuta ny betong i hela byggnaden igen...

Alla idéer och förslag mottages tack
 
N Novisfixaren skrev:
Kan man regla 10 cm ifrån lättklinkerväggarna invändigt?
Luftspalt är inte att rekommendera. Där trivs fukt och mögel.
All isolering ska vara på utsidan av sten och betong för att fungera fuktmässigt. Det är ju dock ofta liiite besvärligt på befintliga byggnader, särskilt under plattan, men tyvärr finns det inga genvägar för ett säkert hållbart resultat.

Dock, finns ju riskkonstruktioner som ibland förefaller fungera. När det gäller golv så framhålls hur viktigt det är att hålla plattan och ev fuktspärr, samt såklart isoleringen under ett flytande spånskivegolv helt kliniskt rena från smuts, inkl skoavtryck.
Detta förfaringssätt bör rimligtvis också vara tillämpligt på väggisolering.

Kanske går det att minska risken genom att använda en avfuktare och sänka RH så lågt att det inte blir för fuktigt mot de kalla ytorna. Det finns tabeller/diagram tror jag där man kan se hur låg RH behöver vara. Men, man måste då veta vilka temperaturer som kommer att råda mot platta och väggar.

Det finns dock två säkra alt för att undvika mögelfällor och dålig hälsa:
1) Tänk om och träna någon annanstans.
2) Ta en högre uppvärmningskostnad och isolera inte.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Luftspalt är inte att rekommendera. Där trivs fukt och mögel.
All isolering ska vara på utsidan av sten och betong för att fungera fuktmässigt. Det är ju dock ofta liiite besvärligt på befintliga byggnader, särskilt under plattan, men tyvärr finns det inga genvägar för ett säkert hållbart resultat.

Dock, finns ju riskkonstruktioner som ibland förefaller fungera. När det gäller golv så framhålls hur viktigt det är att hålla plattan och ev fuktspärr, samt såklart isoleringen under ett flytande spånskivegolv helt kliniskt rena från smuts, inkl skoavtryck.
Detta förfaringssätt bör rimligtvis också vara tillämpligt på väggisolering.

Kanske går det att minska risken genom att använda en avfuktare och sänka RH så lågt att det inte blir för fuktigt mot de kalla ytorna. Det finns tabeller/diagram tror jag där man kan se hur låg RH behöver vara. Men, man måste då veta vilka temperaturer som kommer att råda mot platta och väggar.

Det finns dock två säkra alt för att undvika mögelfällor och dålig hälsa:
1) Tänk om och träna någon annanstans.
2) Ta en högre uppvärmningskostnad och isolera inte.
Du menar isåfall endast isolera i taket där går i 200mm stenull?

Kan man tänka sig isolera väggarna med 10cm cellplast sedan mura ny rad leca utanpå?
 
N Novisfixaren skrev:
Du menar isåfall endast isolera i taket där går i 200mm stenull?
Ja, det är lämpligt om det ska värmas upp.

N Novisfixaren skrev:
Kan man tänka sig isolera väggarna med 10cm cellplast sedan mura ny rad leca utanpå?
Ja, det bör principiellt bli som sådana "plus-block" eller vad de heter. Även här är det troligtvis en fördel, om än kanske inte jättevitalt, att försöka minimera ev luftfickor. Väggen behöver putsas på insidan för att bli lufttät.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, det är lämpligt om det ska värmas upp.


Ja, det bör principiellt bli som sådana "plus-block" eller vad de heter. Även här är det troligtvis en fördel, om än kanske inte jättevitalt, att försöka minimera ev luftfickor. Väggen behöver putsas på insidan för att bli lufttät.
Går ju lägga 10cm cellplast på befintligt golv och gjuta ny platta uppepå men jag vet inte om du skulle säg de är försvarbart ekonomiskt?

Om man tänker luft-luft värmepump och att ytan är 90 kvm takhöjd ca 240cm väggar 20cm leca i nuläget putsade bägge sidor. 200mm isolering i taket. 0 isolering i golvet är det en katastrof att värma upp det till 16 grader?

2 väggar gränsar ju till intilliggande byggnader och är isolerade så bara två väggar som måste isoleras/muras men vet inte om det är värt besväret?

På golvet kommer läggas en gummimatta som är gjord på återvunna bildäck ca 1cm tjock jag tänker den åtminstonde bryter köldbryggan från betongen något kanske?
 
N Novisfixaren skrev:
Går ju lägga 10cm cellplast på befintligt golv och gjuta ny platta uppepå men jag vet inte om du skulle säg de är försvarbart ekonomiskt?
Beror på hur man värderar det, och om man gör det själv eller lejer ut arbetet. Är det ordentligt gjort så är det rimligtvis ett plus som står sig länge.

Övriga funderingar är rimliga, men tyvärr mkt svåra att besvara.
Man måste veta hur mkt värmeenergi som förloras, och jämföra med ett bättre isolerat alternativ, där då kostnad och arbetsinsats också måste värderas (+ ev risk vid riskkonstruktion).
Självklart blir värmeförlusterna mindre med tilläggsisolering av väggarna, men som ofta tycks visa sig för vanliga bostadshus så gör det inte så stor skillnad som man kan tro. Ventilation är oftast den största enskilda utgiftsposten i värmenotan nuförtiden.

En tjock väl fuktgenomsläpplig matta gör stor skillnad på kalla golv. Kompakt gummi leder nog värme/kyla hyfsat bra.

I ett gym så går det ju fint/lämpligt att använda träningsskor (och heltäckande kläder) så då är ett svalt golv inte så kritiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.