Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
[QUOTE="Staffan2000, post: 3970661, member: 25807"Ett uppenbart "dolt fel"! Det är bara att ringa glasmästaren och skicka räkningen till den föregående ägaren.
Helt omöjligt. Det finns ingen tidigare ägare till mitt hus.[/QUOTE]

Amatör!

Det har ingen som helst sexuell betydelse. Skicka räkningen till "sammhället" eller "någon annan", kanske ,din svärmor? Det viktiga är att du förstår att det inte är ditt fel.

Blues Staffan
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Helt omöjligt. Det finns ingen tidigare ägare till mitt hus.
Det har ingen som helst sexuell betydelse. Skicka räkningen till "sammhället" eller "någon annan", kanske ,din svärmor? Det viktiga är att du förstår att det inte är ditt fel.

Blues Staffan[/QUOTE]
Haha, jag skickar det gärna till dig!
Kan jag sms:a över det?
 
Att en begagnad häll går sönder efter närmare två år känns som en icke-fråga för en hyresvärd. Man kan förstås fråga sig varför man alls försätter sig i situationen att köpa in begagnade prylar i det läget, men det är man å andra sidan i sin fulla rätt att göra.

Men en gång är ingen gång, så frågan uppstår vad som får TS att vara orolig att det ska ske igen. Hade hyresgästen sönder den gamla spisen också för 18 månader sedan? Finns det ett mönster av vårdslöshet som gör att TS löpande har högre renoveringskostnader än väntat för lägenheten? Har man bara en enstaka hyresgäst har jag full förståelse för att uthyrningsobjektet snabbt kan gå från trevlig sidoinkomst till ett ekonomiskt svart hål om man hamnar med fel hyresgäst.

Det korta svaret (så dags nu kanske) är att det nog inte är så mycket att göra, man får helt enkelt hålla tummarna för att det var en engångshändelse och lägga det bakom sig.

I det långa svaret får man istället fundera på hur man ska dokumentera skador och felanmälningar. Inför en jourkostnad på felanmälningar utanför kontorstid. Lägg alla drullekostnader på hyresgästen (spruckna glas är ju normalt en sådan sak, så varför inte tillämpa det även på en häll?). Överväg att säga upp hyresgästen om privatuthyrningslagen gäller.

Men betänk också att du alltid tar en risk som hyresvärd. Sätt hyran därefter och tänk på att saker förväntas jämna ut sig också; har man otur med hällen har man kanske tur med diskmaskin och kylskåp, det gäller att inte bara se ena sidan av det.
 
  • Gilla
RACS och 2 till
  • Laddar…
Anledningen till att jag frågar är att jag varit hyresvärd i ca 20år och det är första gången en häll gått sönder....

Har oftast köpt beg vitvaror, då man brukar få nästan nya grejer för en spottstyver av vad nytt kostar, till dom färdigställda lgh och när den beg grejen fått sönder efter 4-7år så har jag oftast köpt nytt.

Jag har alltså byggt lgh från grunden, finns en tråd här om en, ofta med beg kök och vitvaror.

Förstå inte hur det kan vara en icke fråga att en spis går sönder? Även en ny är ju gammal efter 2år

Lgh var klar för 18 mån sen så ingen har bott där tidigare.

Återigen så är inte frågan om hyresgästen ska betala en spis utan kan verkligen en häll spricka efter 18mån daglig användning pga en skada som skedde innan dom 18 mån.

Jag har mycket svårt att tro det.
 
Äldsta lgh jag har idag är ca 13år även den med en beg spis när den byggdes, så den spisen är nog minst 15år, med häll så klart.
Den har jag bytt termostat till ugnen i, det är allt.
Så visst där har jag en spis som lever på övertid men det hör som inte hit
 
Om det aldrig hänt dig på 20 år och det är det enda problemet du haft med hyresgästen så vidhåller jag att det är en icke-fråga – ur verksamhetens perspektiv. Det är först när sådana saker sker upprepade gånger som de i någon egentlig mening påverkar dig.

Och det var ur det perspektivet jag svarade dig. Huruvida glas kan spricka bara av spänningar och värmeväxling, ja det kan det nog. Det troligaste är väl dock yttre påverkan, och det borde man väl kunna se i form av något litet krossmärke längs sprickan.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det finns väl fortfarande gjutjärnsspisar om man är orolig för framtida sprickor?

Jag har en bekant vara häll sprack utan uppenbar åverkan. Samtidigt som jag även har en bekant som "råkat" få sin att spricka. Enligt erfarenhet tål hällarna ganska vårdslös behandling, så jag undrar verkligen vad bekant nr2 gjorde....
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte hört talas om att hällen spricker utan åverkan, men jag vet att det står i media att glaset i varmluftsugnar exploderar lite då och då.
Då det finns billiga hällar för ett par tusen kronor så kanske det smarta är att köpa en inbyggnadsugn och en separat häll, om den går sönder igen kan du ställa in en klassisk gjutjärnsspis ;-)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nja inbyggnadsgrejer passar jag mig för då det är svårt att hitta samma mått efter några år inbillar jag mig
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Har en microvågsugn där ytterglaset i dörren exploderade utan att någon var i närheten (som tur var... Härdat glas blir många bitar...) fick nytt glas på garantin.. Även en Häll som sprack, troligen av att den satt i spänn. Tappad kryddburk på kanten så sprack den
 
Staffans2000
nino nino skrev:
Återigen så är inte frågan om hyresgästen ska betala en spis utan kan verkligen en häll spricka efter 18mån daglig användning pga en skada som skedde innan dom 18 mån.

Jag har mycket svårt att tro det.
Det är inte en fråga. Det är ett faktum. Ja. De kan spricka. Att tro något annat, är mer än lovligt naivt. Sedan kan man diskutera sannolikheten till dödagar. Men det är en annan fråga.

Här diskuteras det sannolikheter som är så osannolika att de nog inte hände, fast det ändå hände. Kanske...


Staffan Danielsson
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Helt omöjligt. Det finns ingen tidigare ägare till mitt hus.
Det är riskerna med att bygga nytt. Mycket tryggare med begagnade hus då det finns en tidigare ägare att skylla på när något händer! :crysmile::rofl::cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det är riskerna med att bygga nytt. Mycket tryggare med begagnade hus då det finns en tidigare ägare att skylla på när något händer! :crysmile::rofl::cool:
Haha, ja när jag byggde så höll det på att gå fel lite, men det rättade till sig. Men det finns ju garantier när man byggt nytt.
 
nino nino skrev:
Förstå inte hur det kan vara en icke fråga att en spis går sönder? Även en ny är ju gammal efter
Det är en icke-fråga om du som hyresvärd hyrt ut ett antal lägenheter i 20 års tid och nu har hällen i en av lägenheterna gått sönder.

Shit happens.

Det är delvis därför hyran du tar ut är högre än kostnaderna du har, för att du ska ha ett överskott för att laga sånt som slits och går sönder. Det är också därför man hyr. Om hällen plötsligt är sprucken en dag när man vaknar så ringer man någon som kommer och byter ut den.

Bevisbördan är din och om detta är det första som hänt så är det bara att byta ut den och göra en anteckning. Om sedan olyckorna kommer som på ett pärlband så får du försöka säga upp hyresgästen och hitta en ny. De flesta går man plus på men en och annan är en förlustaffär. Som ett omvänt lotteri.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är inte en fråga. Det är ett faktum. Ja. De kan spricka. Att tro något annat, är mer än lovligt naivt. Sedan kan man diskutera sannolikheten till dödagar. Men det är en annan fråga.

Här diskuteras det sannolikheter som är så osannolika att de nog inte hände, fast det ändå hände. Kanske...

[media]
Staffan Danielsson
Ja ska man dra det till ytterligheter så har du ju rätt men jag tror dom flesta fattar vad jag menar :D

Har fått tag på en spis nu iaf så till veckan är det inget problem längre
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.