O Octavianus skrev:
Mycket kul att följa. Grundklossen, har du byggt den själv? Berätta gärna mer i sådant fall.
Tack!

Jag byggde grundklossen i hast i ett annat projekt när jag behövde en och tänkte "jag gör en riktig senare". Som bekant blir temporära lösningar gärna permanenta...!

Funktionen kan jag inte klaga på så när andan faller på att göra en ny kommer jag följa samma princip. Begagnade Stanley 71 i vettigt skick kostar ofta kring £100 på Ebay här vilket är ganska mycket för ett verktyg jag sällan använder.

Jag tillverkade klossen från tre bitar för att spara tid. Mittenbiten har ett 45 gradigt snitt. På den ytan högg jag ut ett spår med ett stämjärn så att stämjärnet kan ligga helt inne i spåret utan att sticka ut ovanför spåret. Över den ytan skruvlimmade jag fast ett lock. På insidan av locket limmade jag fast en m5-mutter. Med en m5 skruv kan jag då enkelt klämma fast stämjärnet från framsidan. Höjdjustering är enkel med hammare som på en gammal hyvel.

Sedan fick klossen två sidobitar för att kunna användas vid breda arbeten (som med dessa fickor på snickarbänken).

Stålet är från ett gammalt stämjärn.

På grund av den 45 gradiga vinkeln skjuter stålet fram rätt långt, särskilt vid djup om 15-20mm. Då är det lätt hänt att det hugger och klossen vill vicka framåt. När jag gör en ny kommer jag att låta sidorna sticka ut framåt en del för att få bättre stabilitet. Åtminstone 5cm framåt hade varit bra.

Stämjärn smalnar ofta av tjockleksmässigt mot spetsen. Det är inte optimalt för den här designen av fasthållning. Att använda ett parallellt stål, tex från en nothyvel, hade varit bättre.

Det är också en god ide att runda av kanterna man håller i. Min kloss är inte snäll mot händerna :)

Om du tror att du kommer använda den ofta så finns det en hel del intressant på Youtube för mer komplicerade (och eleganta) lösningar.
 
Redigerat:
Andra sidobrädan klar.
Nybyggd träsidobräda i verkstadsmiljö med träspill runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träsidobräda i verkstad med verktyg och spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träbänk med en färdig sidobräda i en verkstad med verktyg på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ivp och 1 till
  • Laddar…
Jag spände ihop sidobrädorna med benen, skruvade hål och monterade vagnsskruv i nederkant. Inget flex eller vickande när jag belastar bänken så det bådar gott!
En robust arbetsbänk i trä under konstruktion, med sidobrädor fastspända och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oklar snickarbänk tillverkad av träbrädor med verktyg och träspån runtomkring i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir verktygsrännan. Jag har inga brädor hemma med tillräcklig bredd. Jag har en hel del ribbor liggandes dock som jag skulle kunna limma ihop, annars blir det en tur till brädgården. Jag får se hur jag gör.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 2 till
  • Laddar…
Jag tor en tur till brädgården och köpte en 20x220mm bräda. Dyraste inköpet per styck hittills med sina £17.50.

Nu när jag visste tjockleken på bottenbrädan kunde jag hyvla en not på bänkskivan och en not på ena sidobrädan.

Nothyveln är nog favoritverktyget. Riktigt snabbt går det! Bänkskivan först:
Nothyvel monterad på en träplank på en snickarbänk, omgiven av diverse verktyg och snickerimaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähantverksprojekt i verkstad med notad bräda i förgrunden, verktyg och hyvelspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lade dit bottenbrädan för att kunna märka ut notens höjd på sidobrädan.
En lång träbräda på en arbetsbänk i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda spåren klara.
Träbänkskiva med utmärkta noter och verktyg i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kollade jag så att sidan av bänkskivan som ska limmas i andra sidobrädan var vinkelrät. Ett par justeringar här och där krävdes innan jag kunde limma.
En träbänksida med pålagd limsträng, redo för sammanfogning i ett verkstad med synliga verktyg på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med en arbetsbänk där en bänkskiva justeras och monteras med klämmor och verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skruvade fast skivan också med 8 skruv underifrån. Två från varje sida av benen.
Träarbetsbänkskiva med inskruvad sida och märkningar för hyvlade noter i arbetsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen skruvade jag två försänkt skruv i motstående sidobräda. Jag tänkte göra två träkrokar/knoppar att slå in i hålen som dessutom kan vara användbara att hänga saker i.
Närgränsen av en träbänkskiva med skruvar och en notad kant, i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nära nu! Bara bottenbrädan till verktygsrännan som ska klyvas till rätt brädd och få en fjäder hyvlad på vardera sida.
 
  • Gilla
Doctore och 2 till
  • Laddar…
Då jag inte har något anhåll på falshyveln, hyvlade jag först ett spår till rätt djup och på rätt brädd med nothyveln.
Falshyvel som skapar en fals i träbit monterad i en skruvstycke, omgiven av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Långt trästycke fastklämt i ett skruvstäd med inskuret spår, omgivet av hyvelspån i ett snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan hyvlade jag fram fjädern/falsen med falshyveln.
Träspån på golvet medan en falshyvel används för att forma en fjäder/fals i ett trästycke i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett trästycke med ett nyligen hyvlat spår i verkstaden med verktyg på väggen i bakgrunden och träspån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Garderobssnickarn och 3 till
  • Laddar…
B Britterik skrev:
Då jag inte har något anhåll på falshyveln, hyvlade jag först ett spår till rätt djup och på rätt brädd med nothyveln.
[bild]
[bild]

Sedan hyvlade jag fram fjädern/falsen med falshyveln.
[bild]
[bild]
Nu har du ju redan gjort jobbet, men har man gjort ett spår går det snabbt att ta bort resten med ett stämjärn :)
 
  • Gilla
Britterik och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Nu har du ju redan gjort jobbet, men har man gjort ett spår går det snabbt att ta bort resten med ett stämjärn :)
Smart! :) testar det på andra sidan!
 
B Britterik skrev:
Smart! :) testar det på andra sidan!
Håll koll på fiberriktningen bara.
 
  • Gilla
Britterik
  • Laddar…
Det funkade kanon att ta ner det mesta med stämjärn och avsluta med hyvel. Sparade en del tid!
En nyslipad träbräda på en arbetsbänk i en verkstad med stämjärn, hyvel och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite finjustering behövdes för att passa in brädan.
Snickarbänk i verkstad med en nyhyvlad träbräda, verktyg på bänken och verktygsvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår att montera framtång och hyvla och slipa av bänken ordentligt. Avslutar nog med linolja.
Träbänk i en verkstad med stämjärn och hyvel på ytan, omgiven av hyvelspån och verktyg på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 7 till
  • Laddar…
Hyvlade ner ena sidobrädan i nivå med bänkskivan och märkte ut hur mycket som ska bort från motstående bräda.
Närbild på träbänkskiva och sidobräda utjämnade i samma nivå, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Märkte ut hålet för framtången och borrade i varje hörn.
Borr i träbräda med utmärkta ställen och borrspån, tumstock och borrverktyg i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högg ut resten med ett smalt stämjärn.
Bänkskiva med utmejslat hål för tången, flankerad av stämjärn och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tången passade bra men jag gjorde hålet lite för stort i nederkant. Nåväl det kan jag fylla igen någon gång :)
En skruvstyrd bänktång fäst vid träbänkskiva med hyvelspån, stämjärn och tumstock runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då sidobrädan är för tjock för att kunna använda alla 4 hål i tången underifrån fick jag improvisera och skruva in i bänkskivan genom en av käftarna.
Montering av träbänk med tång som hänger över kanterna och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade in en bräda som jag skruvlimmade under fästet och skruvade fast tången underifrån. Det hela känns mycket stabilt.
Fästet för en framtång inuti en arbetsbänk, med skruvar och stämjärnsarbete synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag hyvla ner "fodret" i tången till nivå med bänkskivan sedan är "tångarbetsmomentet" färdigt.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 5 till
  • Laddar…
Jag hade ett möte i Coventry i veckan och påpassligt nog såldes en modell större (Record 52 1/2) av tången jag har på Ebay för upphämtning i just Coventry för £44. Quick release-funktionen fungerar utan minsta kärvande trots att den antagligen är från 60-talet. Tanken är att jag använder den här som framtång och sätter den mindre som baktång.
Vintage Record 52 1/2 skruvstycke med quick release-funktion fastsatt vid ett arbetsbänkshörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Big builder och 7 till
  • Laddar…
Då var bänken klar! Jag monterade den större 52 1/2 som framtång och den mindre 52 som baktång.

Mycket stabil blev den, helt stum i alla riktningar.

Nybyggd arbetsbänk i trä med större och mindre tång, verktygsvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd arbetsbänk med större framtång och mindre baktång i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Total kostnad: £200 inklusive fram- och baktång.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 10 till
  • Laddar…
B Britterik skrev:
Då var bänken klar! Jag monterade den större 52 1/2 som framtång och den mindre 52 som baktång.

Mycket stabil blev den, helt stum i alla riktningar.

[bild]

[bild]

Total kostnad: £200 inklusive fram- och baktång.
Bra jobbat och bänken ser verkligen bastant ut. Ska du inte ha hål för bänkhakar så du kan spänna fast saker? Iaf på långa hållet, mellan baktång o bänkhake, använder jag den metoden dagligen.
 
  • Gilla
Britterik
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Bra jobbat och bänken ser verkligen bastant ut. Ska du inte ha hål för bänkhakar så du kan spänna fast saker? Iaf på långa hållet, mellan baktång o bänkhake, använder jag den metoden dagligen.
Tack!

Jag hade tänkt att använda verktygsrännan till att kila fast en justerbar tvärgående ribba att spänna mot för att slippa borra en massa hål. Om det inte fungerar så blir en rad med hål framför baktången, som du föreslår.

Vilka sorts bänkhakar använder du?
 
B Britterik skrev:
Tack!

Jag hade tänkt att använda verktygsrännan till att kila fast en justerbar tvärgående ribba att spänna mot för att slippa borra en massa hål. Om det inte fungerar så blir en rad med hål framför baktången, som du föreslår.

Vilka sorts bänkhakar använder du?
Du har sett Pauls egen lösning på det hela?
https://paulsellers.com/2013/03/the-paul-sellers-vise-clamp-system-or/

Går ju också sätta fast en bit genom att tvinga fast en bit vid bortre kortändan.
Personligen hade jag monterat ett fast mothåll i bortre änden och kört med mellanlägg..
 
  • Gilla
Britterik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.