P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 010 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 010 inlägg
Detta är en av mina elcentraler.
Om jag förstått det rätt så är detta ett så kallat apparatskåp eller? Det är av plåt.
Men kan man verkligen ha det som en elcentral? Det ser lite konstigt ut när strömskenan är helt synlig.
Några åsikter om man bör göra?
Om jag förstått det rätt så är detta ett så kallat apparatskåp eller? Det är av plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men kan man verkligen ha det som en elcentral? Det ser lite konstigt ut när strömskenan är helt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några åsikter om man bör göra?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Ser väl bra ut, kanske skulle satt apparaterna lite högre upp så hade det varit mer motiverat med brun skiva längst ner över strömskenan.
jag har gjort några sådana men då fuskar jag med en plastcentral i apparatskåpet.
utanför skåpet är det lite sporadisk klamring av kablar.
Protte
jag har gjort några sådana men då fuskar jag med en plastcentral i apparatskåpet.
utanför skåpet är det lite sporadisk klamring av kablar.
Protte
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 010 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 010 inlägg
Men strömskenan med sin lilla gula "hatt"? Ska den verkligen vara så lättåtkomlig?
Känns verkligen lite halvfarligt.
Är det vanligt att man gör så här?
Att jag saknar en gruppförteckning är en annan sak.
Klamringen utanför kanske är mindre bra men överallt dit alla kablar går är klamrade superjämt och snyggt. De måste ha haft en mall.
Det känns lite som det har varit olika personer som gjort själva dragningen och skåpet. Lite olika nivå...
Känns verkligen lite halvfarligt.
Är det vanligt att man gör så här?
Att jag saknar en gruppförteckning är en annan sak.
Klamringen utanför kanske är mindre bra men överallt dit alla kablar går är klamrade superjämt och snyggt. De måste ha haft en mall.
Det känns lite som det har varit olika personer som gjort själva dragningen och skåpet. Lite olika nivå...
Det bruna du ser är en del i ipklassningen. Eller rättare sagt det är petskyddet. Den nedre delen verkar vara avbruten av någon med lite bristande tålamod.P PappasHammare skrev:
kan finnas nya att beställa. Leta efter någon märkning på skåpet.
eftersom skåpet är låsbart (måste öppnas med ett verktyg) ser jag inga risker, ingen kommer ju in i skåpet utan att denne är medveten om att han ska in. Ungefär som en vanlig central där man inte plockar av kapslingen utan att förstå vad man kommer att hitta under.
nu vet vi ju inte förutsättningarna, men min gissning är att skåpet sitter i ett stall/ridhus och man kan ju tänka sig att jordfelsbrytaren löser ut lite oftare än i en lägenhet/villa och för att inte det ska vara svart i stallet/ridhuset så är det väl rimligt att dom som befinner sig där vill kunna återställa jfb själva utan att kalla ut en vaktmästare/ägare för att låsa upp skåpet och återställa denE elmont skrev:
om så är fallet, så tycker jag att det vore ju praktiskt om skåpet inte är låst/ointagligt och att det därför vore lämpligt att man gör en liten ansträngning och bygger för strömskenan
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Om det är den gula hatten som är problemet så endera tar man loss hela skenan och kapar bort en bit eller sätter dit en extra säkring och skriver reserv i gruppförteckningen.
Men det sitter en AEG säkring på slutet och den verkar inte riktigt trivas med Hagerskenan så den kanske skulle bytas.
Strömskenan i sig är nog IP20 så den skulle jag inte vara orolig för, plasten går inte att få dän, det är hullingar på kopparskenorna.
Protte
Men det sitter en AEG säkring på slutet och den verkar inte riktigt trivas med Hagerskenan så den kanske skulle bytas.
Strömskenan i sig är nog IP20 så den skulle jag inte vara orolig för, plasten går inte att få dän, det är hullingar på kopparskenorna.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
jooo... men med en hel skiva måste väl ändå vara bättre..prototypen skrev:Om det är den gula hatten som är problemet så endera tar man loss hela skenan och kapar bort en bit eller sätter dit en extra säkring och skriver reserv i gruppförteckningen.
Protte
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 010 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 010 inlägg
Du har så rätt så rätt.. Det är i ett ridhus och nej det behövs inte någon nyckel. Det är ett litet vred. Man ser det på första bilden.. Möjligt att den går att ta bort men inget jag hade tänkt göra.harka skrev:nu vet vi ju inte förutsättningarna, men min gissning är att skåpet sitter i ett stall/ridhus och man kan ju tänka sig att jordfelsbrytaren löser ut lite oftare än i en lägenhet/villa och för att inte det ska vara svart i stallet/ridhuset så är det väl rimligt att dom som befinner sig där vill kunna återställa jfb själva utan att kalla ut en vaktmästare/ägare för att låsa upp skåpet och återställa den
om så är fallet, så tycker jag att det vore ju praktiskt om skåpet inte är låst/ointagligt och att det därför vore lämpligt att man gör en liten ansträngning och bygger för strömskenan
JFB har dock aldrig slagit ut.
Men jag hade tänkt att lägga in lite automation i framtiden och därmed vill ha in lite styrbara reläer etc så ett byte av skåp kommer nog ske men kanske inte så direkt.
Ville mest kontrollera att det detta "byggsätt" är ok och normalt.
Vad ska man ha som är bättre? Ett plåtskåp?
Skåpet är utmärkt och mitt tidigare inlägg om "låsbart" innebär inte att man måste ha ett lås med nyckel utan att man måste vrida upp en "låsanordning" för att öppna dörren, dvs ingen kan utan att vara medveten om det öppna dörren.