Nanny Fine
T tintin_se skrev:
Inget i konsumentköplagen som blir till det sämre för konsumenten får förhandlas. Dvs ångerrätten inkluderad. Gäller vid telefon samt dörrförsäljning företag- privatperson.
Du har inte läst i lagen va?

Skärmbild av lagtext om undantag från ångerrätten, markerad text fokuserar på konsumentens samtycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BvS
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Kanske du har rätt? Jag kanske inte ser som andra?

en riktig närbild på de nya i PVC. Jag ser ingen skillnad. Ser snarare snyggare ut än trä. De är vita, men ljuset lurar på bilden.
[bild]

Gamla kåkens träfönster
[bild]
Jag får säga att din insida såg helt okej ut, men att den skulle vara snyggare än trä, vilket den försöker efterlikna stämmer väll inte :). Är du nöjd med dina fönster så är väll det det viktigaste. Att de var billigare blir ju bara en bonus då. Det är nog svårt att säga att dina fönster håller 50 år, plasten från 70-talet ser inget vidare ut idag :crysmile::p
 
Nanny Fine Nanny Fine skrev:
Du har inte läst i lagen va?

[bild]
Du kan inte läsa lagen va? Om tjänsten har fullgjorts (Tjänsten = Installation, sitter i väggen och är plåtade) och man i avtalet avsäger sig sin ångerrätt, så förlorar man sin rätt till ångerrätt. Detta gäller dock endast tjänster, på varor har denna del av lagen ingen relevans. I denna tråden diskuterar man en försäljning där köpare vill säga upp avtalet innan någon del av tjänsten påbörjats.
 
  • Gilla
tintin_se
  • Laddar…
Nanny Fine
Niklasloow Niklasloow skrev:
Du kan inte läsa lagen va? Om tjänsten har fullgjorts (Tjänsten = Installation, sitter i väggen och är plåtade) och man i avtalet avsäger sig sin ångerrätt, så förlorar man sin rätt till ångerrätt. Detta gäller dock endast tjänster, på varor har denna del av lagen ingen relevans. I denna tråden diskuterar man en försäljning där köpare vill säga upp avtalet innan någon del av tjänsten påbörjats.
Men sluta. Kunden godtar att arbetet påbörjas innan de 14 dagarna har passerat, vilket är SAMMA SAK som att de avsäger sig ångerrätt. Det du syftar till är för att skydda hantverkaren då de installerat vad-det-nu-än-är i väggen och är klar innan de 14 dagarna har gått, så kan inte kunden ångra sig efter utfört arbete. Om tjänsten tar längre tid än 14 dagar (exempelvis om man säljer sitt hus) så avsäger man sig ångerrätten om man går med på att tjänsten påbörjas direkt. Så jo, jag kan läsa lagen och jag kan också tolka den. :)
 
  • Gilla
BvS
  • Laddar…
N
Magnus Filip skrev:
Kanske du har rätt? Jag kanske inte ser som andra?

en riktig närbild på de nya i PVC. Jag ser ingen skillnad. Ser snarare snyggare ut än trä. De är vita, men ljuset lurar på bilden.
[bild]

Gamla kåkens träfönster
[bild]
Jag ser skillnad, men så är jag ju förespråkare för trä. Karmarna är bredare och ger mindre ljusinsläpp. Ett tidigare inlägg av fönstermontör påpekade att PVC gulnar med tiden, vilket man kan ana på en av dina bilder.
 
Svar på Nephews senaste inlägg...

:rofl: Vadå, kan du på allvar säga att den bilden indikerar att plasten på det fönstret har börjat gulna? Du tror inte det kan bero ljusinställningar på kameran eller din bildskärm? Det enda som skulle kunna vara en indikation på påbörjad "gulning" är om det fanns en nyansskillnad i bilden, och någon sådan ser i alla fall inte jag.
Förstår din förkärlek för träfönster - och håller med - men någon rim och reson får det ju vara i argumenteringen. ;)

Edit: Tog bort kommentaren om jämförelse mellan plast från 70-talet och nutid. Såg att den jämförelsen inte var Nephews..
 
A
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag får säga att din insida såg helt okej ut, men att den skulle vara snyggare än trä, vilket den försöker efterlikna stämmer väll inte :). Är du nöjd med dina fönster så är väll det det viktigaste. Att de var billigare blir ju bara en bonus då. Det är nog svårt att säga att dina fönster håller 50 år, plasten från 70-talet ser inget vidare ut idag :crysmile::p
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag får säga att din insida såg helt okej ut, men att den skulle vara snyggare än trä, vilket den försöker efterlikna stämmer väll inte :). Är du nöjd med dina fönster så är väll det det viktigaste. Att de var billigare blir ju bara en bonus då. Det är nog svårt att säga att dina fönster håller 50 år, plasten från 70-talet ser inget vidare ut idag :crysmile::p
Ok. Detta är från utsidan för fönstret går inåt, för att inte gå emot altantrappan som skall byggas. Jag tycker det ser snyggare ut iaf.
Och garantin är 25 år.
Förstår inte riktigt vad du vill komma?
Har jag fel på något sätt?
 
Magnus Filip skrev:
Ok. Detta är från utsidan för fönstret går inåt, för att inte gå emot altantrappan som skall byggas. Jag tycker det ser snyggare ut iaf.
Och garantin är 25 år.
Förstår inte riktigt vad du vill komma?
Har jag fel på något sätt?
Kan vi få se hela fönstret och så vi kan jämföra med det gamla?
 
Immobil Immobil skrev:
Begärde ni att få en skriftlig bekräftelse? Det ska ni absolut göra, annars har ni inget bevis, att ni har ångrat er.
Mail är ett giltigt sätt att säga upp ett avtal. Det räknas som skriftligt.

Om de sparar mailet de skickat är det en bekräftelse på att de sagt upp köpet. Det är mottagaren som står för risken att meddelandet kan förvanskas eller försvinna på vägen. De behöver inte ens svara...

Absolut inte ringa :)
 
Redigerat:
Nanny Fine Nanny Fine skrev:
Du har inte läst i lagen va?

[bild]
Distansavtalslagen innehåller ångerrätten Konsumentköplagen gör det inte.
 
... och avtalet hävs då mailet skickas. De kan ta hur lång tid på sig att svara.
S searayn skrev:
Det räcker att du har mailat dem på deras korrekta e-postadress.
Samt där skrivit att du ångrar avtalet.
Konsumentvägledaren
Ser nu att det var 8 sidor svar och det har redan framkommit :)
 
Magnus Filip skrev:
Ok. Detta är från utsidan för fönstret går inåt, för att inte gå emot altantrappan som skall byggas. Jag tycker det ser snyggare ut iaf.
Och garantin är 25 år.
Förstår inte riktigt vad du vill komma?
Har jag fel på något sätt?
Jag vill inte komma någonstans, det är du som ställer följdfrågor varje gång :cool:. Eftersom all har olika smak och du verkar nöjd så har du ju gjort rätt val. Jag är nöjd med mitt val och jag är nöjd. Man får själv värdera det.

P.S Huset jag ska titta på i veckan har 2 år gamla plastfönster som man öppnar inåt och när jag räknar på vad jag vill ge för det huset ligger ett fönsterbyte med. Ser förskräckligt ut. Men funktionen är säkert ok :D
 
A
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag vill inte komma någonstans, det är du som ställer följdfrågor varje gång :cool:. Eftersom all har olika smak och du verkar nöjd så har du ju gjort rätt val. Jag är nöjd med mitt val och jag är nöjd. Man får själv värdera det.

P.S Huset jag ska titta på i veckan har 2 år gamla plastfönster som man öppnar inåt och när jag räknar på vad jag vill ge för det huset ligger ett fönsterbyte med. Ser förskräckligt ut. Men funktionen är säkert ok :D
Ok. Förstår. Du vet nog mer vad du vill ha innan. Blev nästan orolig för att de valde fel. Vi har låtit experterna bestämma nästan allt, för kan inget om bygg direkt.
Tom planlösningen har de bestämt åt oss, anpassad för vår familj.
Det blev perfekt. Hade aldrig själva kommit på det. Man hade väl vissa idéer men det hade inte blivit lika bra. Det är så mkt nytt som har kommit som vi inte hade en susning om. Tex parallellkök. Jättebra och tar lite plats. Inbyggda garderober som ger mer utrymme. Även solceller istället för tak. Även putsfritt fönsterglas.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
.....som man öppnar inåt och när jag räknar på vad jag vill ge för det huset ligger ett fönsterbyte med. Ser förskräckligt ut. Men funktionen är säkert ok :D
Öppnas inåt? Bara det medför ju fönsterbyte.
 
  • Gilla
Elsamimmi och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Öppnas inåt? Bara det medför ju fönsterbyte.
Håller med :).
Men läser du inlägg #112 så vill vissa ha det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.