Det är de frekvenserna som stoppas av en foliehatt.
 
  • Gilla
  • Haha
Fn87 och 13 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men hur en tapet som sitter på en vägg kan ”svettas” begriper jag inte.
Hade samma i ett hus jag hyrde. De hade målat gammal väggmatta från 70 talet, den var kladdig som tejp, torkade inte på det året jag bodde där.
Har målad väggmatta i min tvättstuga nu, den är från -92 och inte kladdig.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det är de frekvenserna som stoppas av en foliehatt.
:rofl:
Nu var det dock inte dig jag frågade.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ruttet trä blir man inte sjuk av. Speciellt inte i en vägg under en balkongdörr
Däremot mögel i en golvkonstruktion. Det kan vara mindre bra, speciellt om det aspergillus flavus mögel.
Men hur en tapet som sitter på en vägg kan ”svettas” begriper jag inte.
Jag har samma med min tapet i tvättstugan. Den var från början någon form av plast. Sen målades den vit och färgen har inte torkat klart ännu så där 10 år senare.
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
Jag skulle ventilerat. Dels finns det system för återvinning av värmen, du återvinner 80% och som kostar runt 5000 kr. Kolla på det. Det liknar en luft luft värmepump med är bara två stora hål i väggen.
 
T
E Edgarsven skrev:
Jag skulle ventilerat. Dels finns det system för återvinning av värmen, du återvinner 80% och som kostar runt 5000 kr. Kolla på det. Det liknar en luft luft värmepump med är bara två stora hål i väggen.
Intressant - kan du ge mer info/länk?
 
T Tomte_i_hus skrev:
Intressant - kan du ge mer info/länk?
Här har du ett exempel på ett mini ftx
https://soliduct.se/alnor-ftx-aggregat-vagg.htm

Och här ett som kräver två hål i väggen med lite större kapacitet
https://soliduct.se/mitsubishi-lossnay-vl-100.htm

Jag tycker själv att det första är mer intressant, man monterar två som kommunicerar med varandra. När det en blåser in luft suger det andra ut. Skulle tro att det blir en betydlig förbättring av inomhusluften. Kanske så att alla dina symptom försvinner.
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Här har du ett exempel på ett mini ftx
[länk]

Och här ett som kräver två hål i väggen med lite större kapacitet
[länk]

Jag tycker själv att det första är mer intressant, man monterar två som kommunicerar med varandra. När det en blåser in luft suger det andra ut. Skulle tro att det blir en betydlig förbättring av inomhusluften. Kanske så att alla dina symptom försvinner.
Efter att vi bytt till moderna fönster blev det dålig luft i vårt hus. Vi skaffade då ett sådant Mitsubishi med två hål i väggen, fast en äldre version än den i länken. Har funkat hur bra som helst i åtta år.
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
T Tomte_i_hus skrev:
Flyttade in i radhus tidigare i år. Ganska snart började det rinna i näsan, svida i ögonen. Tryckande huvudvärk kom också. Jag har aldrig tidigare haft sådana problem. Känner sedan dess av i andra hus också. Min partner känner av noll besvär.

Vi har rivit ut gammalt badrum, rivit ut alla golv, bytt syllar. Problemen kvarstår. Så fort jag kommer in genom dörren. Gammal "tvättstuga" med äcklig tapet återstår. Har snart rivit ner alla tapeter där.

Snart har vi ett nyrenoverat hus som jag inte kan bo i. Och hur säljer jag ett hus där man uppenbarligen kan bli sjuk?

Riskkonstruktion är det. Så några dolda fel lär det inte bli tal om.

Jag har gjort allergitest - visar inga konstigheter.

Vad ska jag göra?
Allergitest el ej, finns väl bara två alternativ eg.. allergi eller psykologiskt?

Sedan är nästa fråga VAD är du känslig/allergisk mot
alternativt
Vad gör dig så stressad i huset att psyket spökar mer.. (nu är det iof helt normalt att du reagerar mer och värre - just för att du inte ”hittar felet” och.. så kan man ju inte lösa det! Och det är enormt stressande för både kropp o själ.. och då beter sig den inte alltid så bra..)

Men hur började det? du får försöka börja om från början.. då inget ni gjort har hjälpt iaf (?)

Kände du något på visningen? Andra besöket? Samma dag ni flyttat in? Efter en vecka?

Hände något annat stort samtidigt i livet? Nytt jobb, ny bil, några nya möbler, mindre inkomst, barn.. nått?

Har du tidigare varit allergisk mot något (pollen, damm, djur, någon mat) ? När du var yngre el nu..

Hur yttrade sig problemen först.. och hur (om) har de förvärrats?
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Allergitest el ej, finns väl bara två alternativ eg.. allergi eller psykologiskt?

Sedan är nästa fråga VAD är du känslig/allergisk mot
alternativt
Vad gör dig så stressad i huset att psyket spökar mer.. (nu är det iof helt normalt att du reagerar mer och värre - just för att du inte ”hittar felet” och.. så kan man ju inte lösa det! Och det är enormt stressande för både kropp o själ.. och då beter sig den inte alltid så bra..)

Men hur började det? du får försöka börja om från början.. då inget ni gjort har hjälpt iaf (?)

Kände du något på visningen? Andra besöket? Samma dag ni flyttat in? Efter en vecka?

Hände något annat stort samtidigt i livet? Nytt jobb, ny bil, några nya möbler, mindre inkomst, barn.. nått?

Har du tidigare varit allergisk mot något (pollen, damm, djur, någon mat) ? När du var yngre el nu..

Hur yttrade sig problemen först.. och hur (om) har de förvärrats?
Skall jag leka amatörpsykolog så är det skrivningen ”en riskkonstruktion” i besiktningsprotokollet.
Jäkligt olyckligt att alla jäkla besiktningsmän, endast för att frånskriva sig ett ansvar, kallar i stort sett hela huset för en riskkonstruktion.
Det finns massor av hus med dessa sk. riskkonstruktioner som aldrig orsakar några problem alls. Lägg sedan på lite eventuell asbest som grädde på moset :)
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
T
GoC GoC skrev:
Skall jag leka amatörpsykolog så är det skrivningen ”en riskkonstruktion” i besiktningsprotokollet.
Jäkligt olyckligt att alla jäkla besiktningsmän, endast för att frånskriva sig ett ansvar, kallar i stort sett hela huset för en riskkonstruktion.
Det finns massor av hus med dessa sk. riskkonstruktioner som aldrig orsakar några problem alls. Lägg sedan på lite eventuell asbest som grädde på moset :)
Japp, asbestsanering har vi också gjort :)

Vad som talar emot psykologispåret är att jag i några andra hus helt plötsligt börja känna av vissa saker. I de flesta fall är det gammal plastmatta jag verkar reagera på. Det talar ju för att det är den klibbiga tapeten som jag kanske reagerar på hemma.
 
Sviterna av covid-19?

En bekant har liknande besvär som kan spåras till en covid-19 infektion. Huvudvärk, täppthet, trötthet, luktproblem, stressymptom ... osv... osv...

Personen trodde först det hade med utbrändhet att göra men så var inte fallet. Det har för denne person pågått några månader.

Personen visste inte att hen haft covid-19 ska tilläggas.
 
Redigerat:
T
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Sviterna av covid-19?

En bekant har liknande besvär som kan spåras till en covid-19 infektion. Huvudvärk, täppthet, trötthet, luktproblem, stressymptom ... osv... osv...

Personen trodde först det hade med utbrändhet att göra men så var inte fallet. Det har för denne person pågått några månader.

Personen visste inte att hen haft covid-19 ska tilläggas.
Har tänkt tanken, men besvären upphör en stund efter jag gått ut. Då är jag ”som vanligt”.
 
T Tomte_i_hus skrev:
Har tänkt tanken, men besvären upphör en stund efter jag gått ut. Då är jag ”som vanligt”.
Ja men det är det för min bekanta med, det varierar tydligen och därför lyckades inte hen koppla detta med covid-19 det var läkaren som gjorde det.

Just saying, värt att kolla upp.
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
Karlia
Eftersom jag jobbat mycket med psykiskt sjuka brukar mitt första alternativ alltid vara att tro att det är psykiskt när jag får fysiska problem av något slag. Psyket kan påverka rejält.

Med det sagt går det också att vara överkänslig mot mycket, även sånt som inte visar sig på allergitest. Har kroppen väl börjat reagera på något kan det spilla över så att kroppen reagerar på annat den inte borde reagera på. Jag tänker att du behöver sätta en gräns för hur mycket/hur länge ni ska hålla på att försöka åtgärda problemet. Någon gång behöver ni fundera på att sälja och flytta, du ska inte behöva gå omkring och må dåligt i ditt hem.
 
  • Gilla
calibramicke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.