T
D Dr Jumping Jack skrev:
Det kanske inte är något fel på huset. Du kanske letar på fel ställe. Svårt att acceptera men du bör överväga om orsaken kan vara något helt annat.
Hej! Vad syftar du på i så fall?
 
Ett kanske lite udda men iaf inte kostsamt test skulle ju kunna vara att köpa en ordentlig ansiktsmask och se hur dina besvär påverkas med den på i huset, din näsa borde ju t.ex. rinna mindre (kanske prova simglasögon och se om ögonen fortsätter svida?). Om det inte blir någon skillnad så kan det ju tyda på att det är psykologiskt, kanske var det något där innan ni började renovera som du var känslig mot men fastän det nu är borta "känner" du det som om det vore kvar.
Finns t.ex. studier med pälsallergiker där allergiker känt allergisymptom bara de varit i samma rum som ett djur men när de sedan får ögonbindel och man tar in ett djur i rummet känner de inte av sina symptom.

Om det är psykologiskt betyder det ju inte att du bara ska "suck it up" men kanske behandla det på ett annat sätt än om det faktiskt är något i luften.
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
T
G guggen skrev:
Det låter som om du har någon, men ej tillräckligt, form av fungerande mekanisk frånluft i sådana fall, tex frånluft i badrum som går konstant?
Ja i nya badrummet på andra våningen. Dessutom en gammal variant i tvättstuga/groventrén där nere, men den går ju inte hela tiden.
 
T
G guggen skrev:
Alltså, har du ingen fungerande frånluft, dvs eldar hela dagarna eller någon form av mekanisk har du i princip ingen ventilation. Detta måste du åtgärda oavsett. Börja med det.
Har inga problem i grannhusen och de har inte mer ventilation än vad vi har.
 
T
T Tomte_i_hus skrev:
Hej! Vad syftar du på i så fall?
Antar att han syftar på att det kan vara något psykologiskt. Det går förstås inte att utesluta, jag har personliga erfarenheter av liknande besvär (massiv tryckande huvudvärk, nästäppa, andra mycket påtagliga fysiska reaktioner) i vissa sammanhang. Det pågick under nästan två år, men försvann helt och hållet när jag på något sätt lyckades övertyga mig själv om att det var inbillning. Sammanhangen ifråga finns kvar oförändrade och jag utsätter mig för dem i princip dagligen utan några problem sedan många år. Tänker inte gå in på fler detaljer då det är OT och jag påstår inte att det är likadant i det här fallet, men det bör åtminstone övervägas.
 
T
T tanaris skrev:
Antar att han syftar på att det kan vara något psykologiskt. Det går förstås inte att utesluta, jag har personliga erfarenheter av liknande besvär (massiv tryckande huvudvärk, nästäppa, andra mycket påtagliga fysiska reaktioner) i vissa sammanhang. Det pågick under nästan två år, men försvann helt och hållet när jag på något sätt lyckades övertyga mig själv om att det var inbillning. Sammanhangen ifråga finns kvar oförändrade och jag utsätter mig för dem i princip dagligen utan några problem sedan många år. Tänker inte gå in på fler detaljer då det är OT och jag påstår inte att det är likadant i det här fallet, men det bör åtminstone övervägas.
Tack för synpunkter. Jag är medveten om psykologins kraft och försöker väl emellanåt tänka i de banorna. Samtidigt är det två konkreta "problem" som jag känt av där vi har hittat "felen" och problemen har försvunnit. Det kan i och för sig vara psykologiskt, det också.
 
Hej. Tråkigt att du upplever såna problem. Nu kanske folk tycker jag låter knäpp men har du kollat om det finns någon 5g mast uppsatt i närheten. Dem problemen du upplever är symptom som vissa kan känna av från just frekvenser från 5g master. Den stora skillnaden från andra master är att 5g sitter mycket närmare bebyggelse. Om problemen kvarstår kan det vara värt att kolla upp. Hoppas det löser sig!
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
Zakalwe och 7 till
  • Laddar…
T
Eh, nej. Bara nej.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
T
W Wrongthinker skrev:
Hej. Tråkigt att du upplever såna problem. Nu kanske folk tycker jag låter knäpp men har du kollat om det finns någon 5g mast uppsatt i närheten. Dem problemen du upplever är symptom som vissa kan känna av från just frekvenser från 5g master. Den stora skillnaden från andra master är att 5g sitter mycket närmare bebyggelse. Om problemen kvarstår kan det vara värt att kolla upp. Hoppas det löser sig!
Hej, jag har bara besvären inne i huset, de upphör när jag går ut. Så det lär inte vara orsaken
 
Är det någon del av huset du upplever att besvären är mer påtagliga än i andra delar?
 
T
W Wrongthinker skrev:
Är det någon del av huset du upplever att besvären är mer påtagliga än i andra delar?
Tror jag har mer tryckande huvudvärk i groventré/tvättstuga. Det luktar lite märkligt där efter tapeten vi rivit ner. Den har varit helt tät och målad med felaktig färg. Har en separat tråd om den.

Annars känns luften däruppe "grusig" och det finns/fanns en söt/frän lukt som vi delvis fått bort genom att hitta ruttet trä bakom tröskeln till balkongen. Men tror det finns mer av samma nånstans.
 
Jag tror också mer på att det är mer psykologiskt.
Bara att du tror att du har ruttet trä någon stans...
Bytte syllar för att du trodde de var dåliga...
Listan kan göras lång. Troligen har det aldrig varit några problem, förutom din oro att det skall vara fel på ert hus.
Jag tror faktiskt det ör i den änden du skall söka finna en lösning på problemet. Inte riva hela huset.
Felet var, tror jag, att ni köpte ett hus där det i beskrivningen stod att golvet var en riskkonstruktion.
 
T
GoC GoC skrev:
Jag tror också mer på att det är mer psykologiskt.
Bara att du tror att du har ruttet trä någon stans...
Bytte syllar för att du trodde de var dåliga...
Listan kan göras lång. Troligen har det aldrig varit några problem, förutom din oro att det skall vara fel på ert hus.
Jag tror faktiskt det ör i den änden du skall söka finna en lösning på problemet. Inte riva hela huset.
Felet var, tror jag, att ni köpte ett hus där det i beskrivningen stod att golvet var en riskkonstruktion.
Fast ruttet trä på balkongen hade jag ju faktiskt rätt i. Det tog bort en del lukt.

och snickare hävdar att tapet i groventrén är målad med felaktig färg vilket gjort att tapeten svettats - den är klibbig, alltså
 
Ruttet trä blir man inte sjuk av. Speciellt inte i en vägg under en balkongdörr
Däremot mögel i en golvkonstruktion. Det kan vara mindre bra, speciellt om det aspergillus flavus mögel.
Men hur en tapet som sitter på en vägg kan ”svettas” begriper jag inte.
 
W Wrongthinker skrev:
Hej. Tråkigt att du upplever såna problem. Nu kanske folk tycker jag låter knäpp men har du kollat om det finns någon 5g mast uppsatt i närheten. Dem problemen du upplever är symptom som vissa kan känna av från just frekvenser från 5g master. Den stora skillnaden från andra master är att 5g sitter mycket närmare bebyggelse. Om problemen kvarstår kan det vara värt att kolla upp. Hoppas det löser sig!
Så vilka frekvenser är det frågan om då?
 
  • Gilla
Wrongthinker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.