Ett fönsterbyte görs inte enbart för att spara energi. Faktum är att vårt val att byta fönster var främst av praktiska och estetiska skäl. Nya vridfönster är bra mycket trevligare än orginalfönstren från 1980 hur mycket vi än hade renoverat dessa. Ev. energibesparing är bara bonus.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
A
D Dinjo skrev:
Köp inte PVC-fönster!!!!
Va? varför inte PVC? På vårt nya hus är det PVC fönster. Det var det bästa sa byggaren.
 
D Dinjo skrev:
Köp inte PVC-fönster!!!!
Varför inte?
 
N
https://kulturmagasinet.helsingborg.se/kunskap/byggnadsvard/fonster/

Moderna fönster av aluminium eller PVC har begränsade eller inga möjligheter till underhåll, varför de har en begränsad livslängd och måste skrotas efter ett visst antal år. Träfönster av god kvalitet kan med rätt underhåll hålla i 100 år eller mer. Det finns exempel på träfönster som tjänat sitt syfte i över 250 år.
 
A
N Nephew skrev:
[länk]

Moderna fönster av aluminium eller PVC har begränsade eller inga möjligheter till underhåll, varför de har en begränsad livslängd och måste skrotas efter ett visst antal år. Träfönster av god kvalitet kan med rätt underhåll hålla i 100 år eller mer. Det finns exempel på träfönster som tjänat sitt syfte i över 250 år.
Våra har 25 års garanti. Underhåll av träfönster kostar var tionde år.
Våra
Skall hålla i minst 50år utan underhåll.
Vilket blir dyraste då? Trä eller PVC?
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
Mats-S
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Dom var här och knackade på också. Vilka förbannade pajaser! :mad: De försökte kränga på mig nya fönster också utan någon som helst kunskap i området.
Fönsterbytarna och takbytarna ska man passa sig för noga, gör absolut inga deal på stående fot. Oftast hävdar dom utan någon kunskap att taket är slut och måste bytas, samma sak med fönster och dörrar. Minst en gång i månaden ligger det ett reklamblad från dom typ "Vi är i området så nu får du bra pris". Den skiten åker rakt ner i pappersinsamlingen.

Att byta tak eller fönster är absolut ingenting man ska spontanköpa ...
 
Mats-S
N Nephew skrev:
Moderna fönster av aluminium eller PVC har begränsade eller inga möjligheter till underhåll, varför de har en begränsad livslängd och måste skrotas efter ett visst antal år. Träfönster av god kvalitet kan med rätt underhåll hålla i 100 år eller mer. Det finns exempel på träfönster som tjänat sitt syfte i över 250 år.
Instämmer till 100.00% (y)
Dessutom är träfönster vackra hela sin livslängd, PVC är fula redan från början, efter 10år ser dom helt anskrämliga ut. Aluminium är väl klart bättre då, om man inte väljer trä ... men välj ALDRIG PVC :cry:
 
  • Gilla
Nephew och 2 till
  • Laddar…
N Nephew skrev:
[länk]

Moderna fönster av aluminium eller PVC har begränsade eller inga möjligheter till underhåll, varför de har en begränsad livslängd och måste skrotas efter ett visst antal år. Träfönster av god kvalitet kan med rätt underhåll hålla i 100 år eller mer. Det finns exempel på träfönster som tjänat sitt syfte i över 250 år.
Pvc-fönsterna som vi har på jobbet har suttit monterade i 30+ år nu och är fortfarande som nya.
Poängen är att du ALDRIG behöver underhålla/renovera pvc-fönster. Jag har själv renoverat alla fönsterna i ett 30-talshus där kärnvirke använts. Roligt och tillfredsställande första två-tre bågarna. När man är inne på båge 10 så har det euforiska lagt sig och då är man ändå bara halvvägs...
Ekvationen gällande miljö/kostnad är ju bara win med pvc
 
  • Gilla
gullegrizen och 4 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer till 100.00% (y)
Dessutom är träfönster vackra hela sin livslängd, PVC är fula redan från början, efter 10år ser dom helt anskrämliga ut. Aluminium är väl klart bättre då, om man inte väljer trä ... men välj ALDRIG PVC :cry:
Har du verkligen sett något pvc-fönster irl?
 
Jaha, så spårade den här tråden också ur och blev en som handlade om man ska ha PVC eller trä. Förstår att de som modererar gör det när de hinner och att det bygger på att folk har lite i huvudet själva. Ett tips innan man skriver är att
1. Läsa rubriken
2. Läsa trådstartarens frågeställning.
 
  • Gilla
LMC400 och 3 till
  • Laddar…
H
J jonte59 skrev:
Hej vi hade en försäljare från Energihem här igår och vi skulle få betala 220 000 för 13st 3 glasfönster och 3st altandörrar med mörkläggning i hälften av fönster-dörrar.Det var deras bästa Pvc fönster med 40 års garanti. Bestämde vi oss direkt så fick vi ner det till 190 000 för då kunde dom samtransportera med andra beställningar.
Jag börjar dock ångra mig för det gick för snabbt och det känns inte bra. Har man rätt att ångra sig? och ifall man inte får det,är priset ok eller det är för dyrt?
Dom gör allt snickeriarbete och sätter plåt utvändigt samt kör bort dom gamla fönsterna.Priset är efter rot.
Riktigt dyrt! Ångra dig inom 14 dagar, skriftligt! Ta in offerter från fler t.ex. Elitfönster, aluminium.
 
J jonte59 skrev:
Hej vi hade en försäljare från Energihem här igår och vi skulle få betala 220 000 för 13st 3 glasfönster och 3st altandörrar med mörkläggning i hälften av fönster-dörrar.Det var deras bästa Pvc fönster med 40 års garanti. Bestämde vi oss direkt så fick vi ner det till 190 000 för då kunde dom samtransportera med andra beställningar.
Jag börjar dock ångra mig för det gick för snabbt och det känns inte bra. Har man rätt att ångra sig? och ifall man inte får det,är priset ok eller det är för dyrt?
Dom gör allt snickeriarbete och sätter plåt utvändigt samt kör bort dom gamla fönsterna.Priset är efter rot.
Har själv bytt alla fönster i mitt hus genom Energihem. Förstår inte kritiken här i tråden. Proffsig säljare, mätteknikern likaså och montörerna var i världsklass på att montera 16 fönster, 3 altandörrar och ett skjutparti. Allt som allt tog det 3 dagar. De städade efter sig varje dag. Valde PVC för att slippa underhåll hädanefter. Priset som jag betalade var inklusive allt, som komplett montage, foder, fönsterbänkar, plåtbleck på utsidan samt rullgardiner i sovrummen och plisse till kök o vardagsrum. Vi är supernöjda. Fick det monterat för ca 1 månad sen. Efter montaget kom teknikern tillbaka för en besiktning med mig, då inga fel eller konstigheter hittades. Vi jämförde priset innan köp och kände oss trygga med detta. Kan varmt rekommendera Energihem för fönsterbyte.
 
K Kris1234 skrev:
Har själv bytt alla fönster i mitt hus genom Energihem. Förstår inte kritiken här i tråden. Proffsig säljare, mätteknikern likaså och montörerna var i världsklass på att montera 16 fönster, 3 altandörrar och ett skjutparti. Allt som allt tog det 3 dagar. De städade efter sig varje dag. Valde PVC för att slippa underhåll hädanefter. Priset som jag betalade var inklusive allt, som komplett montage, foder, fönsterbänkar, plåtbleck på utsidan samt rullgardiner i sovrummen och plisse till kök o vardagsrum. Vi är supernöjda. Fick det monterat för ca 1 månad sen. Efter montaget kom teknikern tillbaka för en besiktning med mig, då inga fel eller konstigheter hittades. Vi jämförde priset innan köp och kände oss trygga med detta. Kan varmt rekommendera Energihem för fönsterbyte.
Vilka har du jämför med kan man undra, Mockfjärd kanske pvc fönster med alla tillbehör ska inte kosta så mycket som Energihem tar. Hur mycket var rotavdraget för 3- dagars arbete på?
 
Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Våra har 25 års garanti. Underhåll av träfönster kostar var tionde år.
Våra
Skall hålla i minst 50år utan underhåll.
Vilket blir dyraste då? Trä eller PVC?
Kom igen när dina glaskassetter hållit i 50 år , för det kommer de inte göra och läser du det finstilta så gäller nog bara garantin 10 år för kassetterna ?
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Kris1234 första inlägget här gäller beröm , luktar fisk om det :thinking:
 
  • Gilla
KristinaRT och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.