P Poxeman skrev:
Jag tolkar kontraktskrivelsen som att husets konstruktionslösningar ( exempel: isoleringssort, lufttätningssystem, taksstolsinfästnkngar osv) kan ändras. Saker som har en funktion men inte direkt märks av kund.
Ändringar av husets bärande konstruktion och planlösning kan knappast falla därunder.

Dock vet jag inte hur ni ska gå vidare. Vad tänker ni är målet med överbesiktning/reklamation eller liknande?
Vi tänker att det är skäligt med en kompensation då de gjort avsteg från kontraktet. Frågan är vad som är en rimlig kompensation och hur lång vägen dit skulle bli. Att begära att de flyttar väggen verkar inte vara en rimlig begäran om man läser konsumenttjänstlagen, så någon form av ersättning då. Men jag vet inte hur mycket som skulle vara rimligt
 
gingercat gingercat skrev:
Handlingarna som gick till bygglovsansökan var de som vi skrivit under, de rätta ritningarna. Startbeskedsritningarna skickade husleverantören direkt till kommunen så de såg vi aldrig. Det blir konstigt att säga att vi godkänt dem? Snarare har kommunen inte noterat att de avvek från första uppsättningen papper de fått

Kommunen har som du säger kanske inte noterat att de avvek, eller så har de ansett att de var inom toleransen för vad som bygglovet tillåter och därför inte kommenterat det.
 
gingercat gingercat skrev:
Någon annan har sagt det också men jag vet inte om det spelar så stor roll vad man kallar det. Enligt juristen vi pratade med så skulle det absolut klassas som en ändring av planlösningen, inbördes rumsstorlek är del av en planlösning samt att man har flyttat trappan. Men det verkar finnas en annan uppfattning i allmänhet att planlösning bara skulle innebära den fysiska platsen för olika rum. Som sagt, vet inte om det eg spelar så stor roll vad man kallar det
I detta läget behövs en fackmannamässig utredning som tar reda på konsekvenserna
1. Har något förstörts av ändringen?
2. Trappflytten låter som en mycket stor ändring
3. Utredning av vad som skett och orsaken

Det som förstörs av en sådan här ändring kan vara att funktioner i kök kan försvinna eller påverkas
Sovrum kan bli för små
Trappflytt kan slösa bort kvadratmetrar som behövs till annat än korridorer
Låter märkligt hur det blivit detta fel utan att de informerat dessutom ... obehagligt med ohederliga människor
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Kan relatera, vi byggde vårt hus med små marginaler i vissa rum, 10cm ändring åt det mindre hade gjort att sängen i barnrummen bara hade kunnat placeras längs med en vägg istället för två som nu.

Vår tvättstuga blev en väggbredd mindre då den monterades fel, i efterhand så hade vi nog inte ändrat med tanke på att vi fick en större WIC.

Försök att sätta er in i vilken praktisk skillnad det verkligen gör, en bred hall tillför mer än vad man kan tro, men kanske inte på bekostnad av att man inte kan möblera rummen som tänkt. Är hallen redan väl tilltagen så är det ju meningslöst, men om man väger för och nackdelar och märker att det inte spelar så stor roll egentligen (som för oss) så är det bättre att utnyttja tillfället till en praktisk kompensation. Hos oss byggde dom en utetrapp.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 2 till
  • Laddar…
gingercat gingercat skrev:
husets enda plats för större sociala sällskap har blivit 1,2kvm mindre
När jag läser den här meningen tolkar jag det som att ni alltså har ett rum (?) som, till följd av att väggen flyttats 10,8 cm, minskat med 1,2 kvm.. Detta betyder alltså att detta rum då är runt 11 m på andra hållet, vilket (iaf för min del) inte känns som ett speciellt smalt hus..

Som sagt, det är min tolkning, hade behövts en planlösning för att få en tydlig bild av problemet!
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hur jag än försöker om och om igen, så har jag så svårt att förstå att 10.8cm kan få såå stor betydelse, har ju fattat att det har en väldigt stor betydelse för TS som har startat 3st trådar av samma anledning, men som sagt, jag fattar inte den enorma uppståndelsen trots allt!? Full respekt för att det inte är som ursprungsritningen, men handen på hjärtat, har inte detta blivit en principsak? Den praktiska betydelsen har inte gjort mig övertygad.
 
  • Gilla
OH-FoF och 4 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
När jag läser den här meningen tolkar jag det som att ni alltså har ett rum (?) som, till följd av att väggen flyttats 10,8 cm, minskat med 1,2 kvm.. Detta betyder alltså att detta rum då är runt 11 m på andra hållet, vilket (iaf för min del) inte känns som ett speciellt smalt hus..
Som sagt, det är min tolkning, hade behövts en planlösning för att få en tydlig bild av problemet!
Ser inte heller bilden framför mig. Speciellt inte som TS skrev tidigare att det är en öppen planlösning.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
När jag läser den här meningen tolkar jag det som att ni alltså har ett rum (?) som, till följd av att väggen flyttats 10,8 cm, minskat med 1,2 kvm.. Detta betyder alltså att detta rum då är runt 11 m på andra hållet, vilket (iaf för min del) inte känns som ett speciellt smalt hus..

Som sagt, det är min tolkning, hade behövts en planlösning för att få en tydlig bild av problemet!
Det du beskriver säger ju ingenting om bredden i den ledden väggen flyttats i. Huset kan ju vara 11 mm långt och 5 meter brett.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Detta betyder alltså att detta rum då är runt 11 m på andra hållet, vilket (iaf för min del) inte känns som ett speciellt smalt hus.
Nu var det hjärtväggen som flyttads, så huset kan fortfarande vara ”smalt”.
Dom där 11m är längden på rummet, alltså längs husets långsida.
Hur brett huset är, alltså längden på husets gavel har TS inte skrivit något om.
 
Vad är det som är svårt att förstå? Huset är 11 meter långt, med vardagsrum och kök längs hela huset. Hjärtväggen går i mitten (svart linje), men skulle ha varit förskjuten ca 11 cm (som den röda linjen).
Och på den sidan som har blivit mindre ligger flera rum som redan var små.
Typ så här:
Ritning av ett hus med kök och vardagsrum längs med svart hjärtvägg och röd linje visar den föreslagna förskjutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Typ så här:
Vad mycket enklare allt hade varit om TS själv skickat med den där ritningen. :)
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
När jag läser den här meningen tolkar jag det som att ni alltså har ett rum (?) som, till följd av att väggen flyttats 10,8 cm, minskat med 1,2 kvm.. Detta betyder alltså att detta rum då är runt 11 m på andra hållet, vilket (iaf för min del) inte känns som ett speciellt smalt hus..

Som sagt, det är min tolkning, hade behövts en planlösning för att få en tydlig bild av problemet!
Pga en smal tomt har vi blivit tvungna att bygga ett smalt hus, det är smalt på andra ledden :) Huset är ca 12x8m utsidesmått. Och ja, rummet ifråga är en öppen planlösning med matsal+vardagsrum (och kök).
Jag vet inte om jag är så bekväm med att lägga upp planlösningen till allmän beskådning. Min fråga gäller mest våra rättigheter i en situation där man inte byggt enligt överenskommen planlösning. Och jag tror tillräckliga detaljer har getts för att kunna besvara det
 
  • Gilla
Kronprinsen och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vad är det som är svårt att förstå? Huset är 11 meter långt, med vardagsrum och kök längs hela huset. Hjärtväggen går i mitten (svart linje), men skulle ha varit förskjuten ca 11 cm (som den röda linjen).
Och på den sidan som har blivit mindre ligger flera rum som redan var små.
Typ så här:
[bild]
Men om den svarta linjen är väggens placering nu blev ju de små rummen större?
 
gingercat gingercat skrev:
Jag vet inte om jag är så bekväm med att lägga upp planlösningen till allmän beskådning.
Det behöver du inte nu. @Anna_H har redan fixat det. :) Är det relevanta fel i hennes tolkning kan du väl bara rätta hennes skiss.
 
  • Gilla
gingercat
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Hur jag än försöker om och om igen, så har jag så svårt att förstå att 10.8cm kan få såå stor betydelse, har ju fattat att det har en väldigt stor betydelse för TS som har startat 3st trådar av samma anledning, men som sagt, jag fattar inte den enorma uppståndelsen trots allt!? Full respekt för att det inte är som ursprungsritningen, men handen på hjärtat, har inte detta blivit en principsak? Den praktiska betydelsen har inte gjort mig övertygad.
Det är ett smalt hus, 8m i bredd. (Pga smal tomt) Vi satt länge och planerade våra centimetrar. Det innebär konsekvenser för möblering, det minskar den enda stora ytan i huset för större sociala tillställningar, mindre förvaring + plats i kök, de minsta sovrummen blir ännu mindre och de var redan på gränsen för vad vi tyckte var ok i storlek mm mm...

11cm är ganska mycket och lååångt utanför accepterad felmarginal enligt branschnormer. Vi säger inte att vi inte kan leva med det och att huset nu är värdelöst men en kompensation känns absolut rimlig. Speciellt om man läser andra svar här där andra har fått tex en helt ny trappa för (som jag tolkat det) felplacering med mindre påverkan
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.