Åsa Lund
Bilen
när det första garaget går samma öde till mötes som många andra garage i Sverige - förråd? ;)

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Wallin och 3 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Mäktigt hus! Vad ska du ha i extragaraget? :love:
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Bilen
när det första garaget går samma öde till mötes som många andra garage i Sverige - förråd? ;)
Haha nä här uppe vid huset är det tänkt att två vardagsbilar ska stå. Och inte massa annan skit.:crysmile:

I verkstan sedan så blir det kanske inte bara bilar utan den får säkert rymma cyklar, fyrhjuling, gräsklippare osv.:)

//Fredrik

• Gilla
skydiver och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har det blivit förberedelser för carporten. Tanken är att få upp den på lördag.:)

Vi gjorde några provisoriska upplag för limträbalkarna så att vi kunde hänga stolparna och sedan gjuta rören i rätt position.

Grundarbete för carport med provisoriska upplag och gjutna fundament i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberedelse för carport med provisoriska upplag för limträbalkar, stolpar upphängda och gjutningsrör i position vid en byggarbetsplats.
Skapa konto

Byggarbetsplats med provisoriska stöd för limträbalkar och stolpar inför en carportkonstruktion.
Skapa konto

Konstruktionsarbete för carport med provisoriska upplag och stolpe som ska gjutas fast.
Skapa konto

Förberedelsearbete för bygge av carport med provisoriska upplag för limträbalkar och stolpar intill gjutningsarbeten.
Skapa konto

Det hann bli mörkt innan gjutningen var klar, återstår att se hur den blev imorgon.

//Fredrik

• Gilla
Pappa1986 och 10 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Hej!

Idag har det blivit förberedelser för carporten. Tanken är att få upp den på lördag.:)

Vi gjorde några provisoriska upplag för limträbalkarna så att vi kunde hänga stolparna och sedan gjuta rören i rätt position.

//Fredrik

Det där var ju smart! Kul se hur man löser olika saker :)

• Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hej!

Igår var jag ute och tittade till gjutningen, det såg inte alls bra ut. Betongen hade frusit innan den börjat brinna. Pratade med gjutaren sedan på kvällen och han sa att det kunde gå att rädda om jag fick dit lite värme. Så jag åkte ut och klädde in stolparna med plast och satte in en kupéfläkt vid varje stolpe. Och idag har det visat att det lönade sig och fungerade, det har brunnit!:)

Gjuten betongstolpe insvept i plast med en kupéfläkt för att förhindra frysning under natt.
Skapa konto

Trästolpe klädd i plast med kupéfläkt, i byggmiljö, för att förhindra betong från att frysa.
Skapa konto

Och idag var det dags att börja med taket till carporten!:) Jag hade lånat en av snickarna så jag och han skulle köra på och allting gick väldigt bra. Tyvärr blev det mörkt på slutet men nu är det råspont, papp och en del ströläkt på.:)

Byggstart av en carport med nylagd råspont, takpapp och ströläktar, samt synliga stolpar och gjutning.
Skapa konto

Byggplats med påbörjad carportkonstruktion vid isolerad gjutning och hus med ställningar.
Skapa konto

Pågående bygge av carport med isolerade stolpar och delvis uppsatt takstruktur, omgiven av stegar och byggmaterial.
Skapa konto

Trästolpar och en ställning i förgrunden med påbörjat tak av träkonstruktion till en carport under uppbyggnad.
Skapa konto

Konstruktion av carport med trästolpar och takstomme, inklädd med grön presenning vid väggen, vid dagsljus.
Skapa konto

Konstruktion av träcarport med delvis uppfört tak, råspont och ströläkt under grått himmel.
Skapa konto

Visa bilaga 463374

Konstruktion av trästomme för tak på carport vid hus, med byggmaterial och stegar runtom.
Skapa konto

Konstruktion av trästomme för carport med arbetare på ställning och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto

Nybyggd takkonstruktion till carport med råspont och ströläkt, ovanpå takpapp, i gryning.
Skapa konto

Byggprocess av ett trätak till en carport, med lager av råspont och takpapp på en frostig arbetsplats.
Skapa konto

Takbyggnad med råspont och takpapp på en carport, delvis klar i frostigt landskap.
Skapa konto

Uppifrån vy av ett halvklart tak till en carport med råspont och takpapp, i dagsljus med frostig mark.
Skapa konto

Taktäckning med råspont och svart takpapp i mörker, ströläkt syns, belysning från vänster.
Skapa konto

Takstomme i mörker med råspont och takpapp, samt lös ströläkt delvis fäst.
Skapa konto

Kvällsbild på konstruktionen av ett tak med råspont och takpapp delvis pålagd, upplyst av arbetssken i svagt ljus.
Skapa konto

Tak under konstruktion med råspont och underlagspapp belyst i mörker.
Skapa konto

Jag får ta lite bättre helhetsbilder i dagsljus imorrn.:)

//Fredrik

• Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Grymt jobbat! Och bra tips om gjutningen där. :D

• Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hej!

Idag tog jag bort plasten och fläktarna och fick tagit några bilder i dagsljus.:)

Nyinstallerad plint med armeringsjärn och träregel vid pågående bygge.
Skapa konto

Byggarbetsplats med halvfärdigt hus med solpaneler på taket, byggmaterial och ställningar runtomkring.
Skapa konto

Nybyggnation av hus med synlig stomme och takkonstruktion, omgiven av byggmaterial och ställningar.
Skapa konto

Hus under ombyggnad med ställningar och ett hög av jord i förgrunden.
Skapa konto

//Fredrik

• Gilla
TheSwoopis och 11 till
  • Laddar…
Hej!

Igår fick jag leverans av innertak. Passade på att beställa under black friday. Hade bestämt mig tidigare för Huntonit Symfoni och Bauhaus sålde det för 99kr/kvm (ordinarie pris 189kr/kvm). Så jag passade på att beställa 100kvm så har jag till entréplan.:)

Leverans av förpackade Huntonit Symfoni innertakspaneler staplade på pall i ett garage.
Skapa konto

//Fredrik

• Gilla
AndersPS och 12 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Hej!

Igår fick jag leverans av innertak. Passade på att beställa under black friday. Hade bestämt mig tidigare för Huntonit Symfoni och Bauhaus sålde det för 99kr/kvm (ordinarie pris 189kr/kvm). Så jag passade på att beställa 100kvm så har jag till entréplan.:)

[bild]

//Fredrik
Synd att jag inte såg det tipset för det är ett riktigt bra pris. Jag köpte billigt för 140kr/m2 för 2-3 år sedan

Redigerat:
  • Ledsen
Isak90
  • Laddar…
Tacksamt material att jobba med, går smidigt att sätta upp som ensam person utan hiss. Och ser bra ut också ;)

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
S STORlis skrev:
Tacksamt material att jobba med, går smidigt att sätta upp som ensam person utan hiss. Och ser bra ut också ;)
Precis så resonerar jag också!:)

//Fredrik

Hej!

Idag har snickarna varit på plats igen. Vindskivor är på plats och de har börjat med spikläkten runt om.:) Jag passade på att riva ner lite reglar och bygga om där det nu blir dörr istället för fönster i garaget.

Träreglar och gipsskiva där fönster ersätts med dörröppning i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Ombyggnad i garage med ny dörröppning i träregelverk, isoleringsmaterial synligt, och byggmaterial på golvet.
Skapa konto

Nyinstallerade vindskivor och påbörjade spikläkter på ett grönt hus med svart takpapp.
Skapa konto

Vindskivor och spikläkten på hus under konstruktion, ombyggnad där fönster ersätts med dörr.
Skapa konto

Nyinstallerade vindskivor och spikläkt på ett hus med andningsduk, fönster synliga, byggställning i skymningen.
Skapa konto

Hus under renovering med byggnadsställningar, nya vindskivor och påbörjad spikläkt samt synligt byggavfall.
Skapa konto

Hus under renovering med ställningar, tända fönster och ny vindskiva i skymningen.
Skapa konto

//Fredrik

• Gilla
Sthlm1891 och 18 till
  • Laddar…
Hej!

Idag var det platsbesök och stombesiktning med kommunen och KA. Det gick bra och utan anmärkningar.:)(y)

//Fredrik

• Gilla
albin715 och 10 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har snickarna varit på plats igen. De är i slutfasen på ett annat bygge som de har kört parallellt med mitt så snart kommer de köra heltid hos mig.:)

Spikläkten är på till bottenvåningen och dörren från garaget till carporten är monterad.

Spikläkt på en husvägg med en nyinstallerad vit dörr, klart för bärläkt, intill en byggnadsställning.
Skapa konto

Spikläkt monterad på grön vindskyddsskiva och en vit dörr, vid ett husbygge med byggställning i förgrunden.
Skapa konto

Utsidan av ett hus under renovering med nyinstallerad spikläkt och synliga uppmätta linjer på fasaden.
Skapa konto

Spikläkt monterad på husvägg med nyinstallerad dörr, synliga linjer för bärläkt, i byggprojektets slutfas.
Skapa konto

Och så var det äntligen såpass torrt så de kunde slå linjer och börja sätta bärläkten på huset.:)

Byggarbetsplats med ett hus under konstruktion, snickare installerar takläkt och en dörr är monterad mellan garage och carport.
Skapa konto

Taktäckning under arbete med spikläkt på ett hus med bärläkt börjat monteras, i skymning.
Skapa konto

Spikläkten på en bottenvåning och början av bärläkten på en husfasad i skymningen.
Skapa konto

Snickare arbetar med att montera bärläkten på taket till en byggnad i skymningen.
Skapa konto

Kvällsbild av ett hus under konstruktion med upplysta fönster och byggmaterial synliga framför.
Skapa konto

Det var allt för idag!:)

//Fredrik

• Gilla
Beemaster och 13 till
  • Laddar…
En fundering. Är det någon anledning att nedersta bärläkten är snedkapad i ändarna, eller har det blivit så för man delat en läkt och då fördelat den på ytterändarna? (För en oinsatt i takbygge)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.