Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B brfbo skrev:
Man kan ju undra vilken källa han Tegnell har till sitt uttalande här?
Vem har kommit fram till att man inte kan bli smittad om man är 1-2 meter ifrån varandra i ex 10 minuter el 15min el 2min eller ex bara åker efter någon i rulltrappan, där du väldigt snabbt åker in i den luft som personen framför just andats ut...Ja???
Exakt detta förutspådde jag, när han tvingades sätta exakta siffror på detta. Nu kommer folk att ifrågasätta varför det är exakt 15 minuter, inte 14 elelr 16....
 
  • Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
S svensktärbäst skrev:
Tack får komplimangen, avsikten var att få igång debatten och det lyckades. Stavingen... jag erkänner att jag är ordblind men det får man ta.
Det har redan debatterats flera gånger i tråden, du bör nog läsa mer i tråden så att du kan komma med något nytt i stället för att bara upprepa vad som skrivits flera gånger.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Men vad gör det för den som äv vaccinerad?

Intressant analys varför Sverige ingte gör vågen nu när vaccinet kommer! Men det vet vi väl egentligen redan

[länk]
Om alla våra ledare hade stått och jublat hade nog folk blivit sämre på att följa våra restriktioner med känslan av att det nu är över.
Det de vet, som många vet men inte alla verkar ta in, är att det kommer att dröja innan vi har vaccinerat så många att det på allvar minskar smittspridningen, vi måste därför fortsätta att hålla våra avstånd, jobba hemma o s v ett bra tag till.
Någon optimist här i tråden verkar tro att vi den 1:a Januari får en låda vaccin som räcker till hälften av Sveriges befolkning men så är det inte. Vi kommer få löpande doser så mycket som tillverkarna kan producera men det kommer att ta lite tid innan vi ser effekterna på smittspridningen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Om alla våra ledare hade stått och jublat hade nog folk blivit sämre på att följa våra restriktioner med känslan av att det nu är över.
De de vet, som många vet men inte alla verkar ta in, är att det kommer att dröja innan vi har vaccinerat så många att det på allvar minskar smittspridningen, vi måste därför fortsätta att hålla våra avstånd, jobba hemma o s v ett bra tag till.
Någon optimist här i tråden verkar tro att vi den 1:a Januari får en låda vaccin som räcker till hälften av Sveriges befolkning men så är det inte. Vi kommer få löpande doser så mycket som tillverkarna kan producera men det kommer att ta lite tid innan vi ser effekterna på smittspridningen.

Jag tänkter tvärt om: )

Vi kan se slutet på pandemin för första gången! Håll ut ett bara ett par måndaer tlil så kommer vi att se början på vändningen.

Vet inte vilken optimist du stoppar orden i munnen på men rätt iaf att i januari börjar vi vaccinera och till våren är riskgrupperna vaccinerade. Då är dödligheten i Covid19 när noll.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Men vad gör det för den som äv vaccinerad?

Intressant analys varför Sverige ingte gör vågen nu när vaccinet kommer! Men det vet vi väl egentligen redan

[länk]
Det är inte så konstigt. Jag ska förklara för dig. När världen blev galen och trodde att vi alla skulle dö, då stod Sverige upp och sa ta det lugnt nu, och då var vi fruktansvärda optimister enligt galningarna. Nu när vaccinet kommer blir världen galen igen, och säger nu är vi alla räddade. Nu står Sverige fortfarande upp och säger, ta det lugnt nu, och då är vi fruktansvärda pessimister enligt galningarna. Ser du trenden min halsstarrige vän?
 
  • Gilla
  • Haha
morgi och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
Man kan ju undra vilken källa han Tegnell har till sitt uttalande här?
Vem har kommit fram till att man inte kan bli smittad om man är 1-2 meter ifrån varandra i ex 10 minuter el 15min el 2min eller ex bara åker efter någon i rulltrappan, där du väldigt snabbt åker in i den luft som personen framför just andats ut...Ja???
2 m är vad WHO kommer fram som ett tillräckligt säkert avstånd i samma rapport som de använder som underlag för sin åsikt om munskydd i juni.

Alla västeuropeiska länder anger att folk ska hålla ett avstånd som varierar mellan 1 m (Norge) och 2 m. I USA skrivs det om 6 yards (1,8 m) i stället. Lite beroende på vilken smittrisk man anser acceptabel.

Alla europeiska smittspårningsappar som har tagits fram bygger på att det är möten som är minst 15 minuter (ev. att något land har 10 min. i stället) långa och är max 2 m bort som rapporteras.

Så i detta fall får man nog anse att Tegnell verkligen inte är ensam om sin åsikt utan det är samma åsikt som alla andra västeuropeiska länder och WHO har och det är baserat det på samma forskning och kunskapsläge.

Rulltrappor färdas i ung. gångtakt (det går att gå uppför i en trappa bredvid rulltrappan och hålla samma fart som rulltrappan). Alltså ingen skillnad att åka efter någon mot att gå efter någon.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men vad gör det för den som äv vaccinerad?
Du har ju ingen aning om hur länge ett vaccin skyddar!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant analys varför Sverige inte gör vågen nu när vaccinet kommer! Men det vet vi väl egentligen redan

[länk]
När bestämdes det att vi ska vaccinera med ett vaccin som inte är färdigtestat?
Ingen pratar om att vaccinen inte har genomgått hela fas 3 än.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tänkter tvärt om: )

Vi kan se slutet på pandemin för första gången! Håll ut ett bara ett par måndaer tlil så kommer vi att se början på vändningen.

Vet inte vilken optimist du stoppar orden i munnen på men rätt iaf att i januari börjar vi vaccinera och till våren är riskgrupperna vaccinerade. Då är dödligheten i Covid19 när noll.
Vad menar du med "till våren"?
Normalt menar man med det senast i mars. Är det i någon gång i tidsperioden mars-maj l brukar man säga "under våren" och är det i maj så brukar man säga "under slutet av våren".

Vad har du för underlag till att tro att att alla i riskgrupper är vaccinerade vid det tillfället igen?
Håller du på och gissar om vaccinleveranser nu igen?

Tillägg:
"Ett par månader" är två månader och om två månader har har en mycket liten andel av befolkningen vaccinerats och just ingen av dem som har vaccinerats har bildat antikroppar än. Så det inträffar absolut ingen vändning om två månader. I detta fall passar det som Merkel just har sagt i samband med att landet utökar och förlänger restriktionerna:
"- Det här är absolut inte rätt tid att blåsa faran över, säger Merkel."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 7.00
 
Redigerat:
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tänkter tvärt om: )
Roligt att du fått den insikten! :D
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
När bestämdes det att vi ska vaccinera med ett vaccin som inte är färdigtestat?
Ingen pratar om att vaccinen inte har genomgått hela fas 3 än.

Du kan vara lung för att flertalet ev det som söker tillstång kommer att få det.. Data har sedan länge delats men myndigheterna
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
T
J Jocke Best skrev:
Det är inte så konstigt. Jag ska förklara för dig. När världen blev galen och trodde att vi alla skulle dö, då stod Sverige upp och sa ta det lugnt nu, och då var vi fruktansvärda optimister enligt galningarna. Nu när vaccinet kommer blir världen galen igen, och säger nu är vi alla räddade. Nu står Sverige fortfarande upp och säger, ta det lugnt nu, och då är vi fruktansvärda pessimister enligt galningarna. Ser du trenden min halsstarrige vän?
Det är ganska lätt att som halvanonym medlem på ett husforum komma med kategoriska uttalanden om när det här är "över". Det är nog inte riktigt lika enkelt om man har någon form av ansvar för hela landet.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med "till våren"?
Normalt menar man med det senast i mars. Är det i någon gång i tidsperioden mars-maj l brukar man säga "under våren" och är det i maj så brukar man säga "under slutet av våren [/QUOT
Någon gång under våren mars-maj har vi vaccinerat all i riskgruppena 3 miljoner.

Då rasar dödligheten till nära noll.

Värmen bromsar upp den smittan som fortsatt cirkulerar (liksom i somras)

Under sommaren fortsätter vi att vaccinera och till hösten har vi vaccinerat minst 4 milijoner.

Lägger man till de dom som har immunitet från sjukdom når den magiska gränsen för flockimmnunitet. 6.000 milijon. Hösten blir lugn
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har ju ingen aning om hur länge ett vaccin skyddar!

Mem men vi vet att det ger ett betydligt bättre immunsvar än sjukdom så kan kan ju hoppas på minst ett år.

Men det kanske kommer att krävas upprepade vaccinationer över tid.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Någon gång under våren mars-maj har vi vaccinerat all i riskgruppena 3 miljoner.

Då rasar dödligheten till nära noll.

Värmen bromsar upp den smittan som fortsatt cirkulerar (liksom i somras)

Under sommaren fortsätter vi att vaccinera och till hösten har vi vaccinerat minst 4 milijoner.

Lägger man till de dom som har immunitet från sjukdom når den magiska gränsen för flockimmnunitet. 6.000 milijon. Hösten blir lugn
Hur kommer det sig att smittan sprids i varma länder om du nu tror att vämen bromsar? Senast var det Texas med ökenklimat... Du måste ju åtminstone ha en lite verklighetsförankring någonstans...
O du har inte presenterat någon förklaring till Tjeckiens, Österrikes och Canadas problem där munskydd inte hjälper ett jota...
Det blir tröttsamt när du kör med fria fantasier heeela tiden...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.