B Brallan84 skrev:
Jag går iväg en liten bit och byter hjul. Ska du med? Va? Jaha kandu inte för att du är uppbunden till en kompressor? Aaah så synd.....
"går iväg en liten bit och byter hjul". Jag brukar byta hjulen i omedelbar närhet till bilen och den är aldrig en liten bit bort.

30m slang har jag i garaget, det räcker runt hela tomten tror jag....
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
"går iväg en liten bit och byter hjul". Jag brukar byta hjulen i omedelbar närhet till bilen och den är aldrig en liten bit bort.

30m slang har jag i garaget, det räcker runt hela tomten tror jag....
Aja, jag trodde vi försökte komma ifrån sladd o slangbehovet men tydligen hade jag fel :thinking:
 
B Brallan84 skrev:
Aja, jag trodde vi försökte komma ifrån sladd o slangbehovet men tydligen hade jag fel :thinking:
Ja det är helt fel när det gäller mutterdragare!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Njä, Facom har aldrig (eller åtminstone inte under de senaste 25 åren som jag har koll på) gjort vettiga spärrskaft. Skulle inte rekommendera dem framför Stahlwille eller Gedore.
Du har uppenbarligen inte känt på Facom S.161B. Skaftet är varmsmidd, har 13(!!) tänder i låsbacken och dammtät spärrmekanism.
 
Utvecklingen verkar ligga lite efter när det gäller tryckluftsdrivna maskiner. Det är fortfarande ovanligt med slanglösa sådana.
 
Magnus E K
Vadå, funkar det inte att köra på tryckluft på burk?
 
T Tompalagar skrev:
Du har uppenbarligen inte känt på Facom S.161B. Skaftet är varmsmidd, har 13(!!) tänder i låsbacken och dammtät spärrmekanism.
Den;
https://www.facom.com/produits/S-161B-Description.html
?

Nä, faktiskt inte. Tror inte det kommer att hamna ett här heller...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Till dig som nu gråter när du byter hjulen pga att mutterdragaren med batteri låter fjantigt eller inte alls, här kommer ett klipp du kan spela i stereon medan du byter hjul. Sätt på repeat och njut av lite F1-känsla när du lägger på vinterhjulen....

[video]
Jaha,,,, Vi går alla igång på olika saker. Min mutterdragare från Biltema med krafthylsa kopplas in i vägguttaget och har fungerat i 5 år utan minsta problem. Hur den låter är för mig helt ointressant
 
findus42 findus42 skrev:
Riktiga bakåtsträvare kör fälgkors. Beatboxa går fetbort. Sammanbiten tystnad på knä klockan fem när den första snön fallit med plyfabit under domkraften för att den inte skall sjunka ner. Det ger rätta stämningen :rolleyes:.
Mvh Findus
Jo, jag håller med. Men för att få den där extra gnuttan motivation att jobba snabbt ska man skippa plyfan och känna den mentala pressen av att domkraften sakta sjunker allt djupare i gruset... Shorts hjälper också.
 
Vem har nämnt grus? Vattensjuka hjulspår som man strödde ut lite 0-16 kross på för 16 år sedan. Djup så att man får en uppfostrande påminnelse om tingens naturliga ordning när man gör första försöket och måste gänga fast hjulet igen och ta om med mer pallningsvirke. Glöm inte att ta på Stenströmsskjortan och permissionsskorna så är dysterheten inför resten av dagen garanterad.
Mvh Findus

PS. Tror att jag fuskar i år och tar med grejerna till snick där jag kan stå på asfalt. Enda haken med den planen är att det som en gång kommit dit stannar där. Det betyder att jag nästa år när jag överraskas av morgonhalka måste köra på sommardäck. Murphys lag kommer repa sönder åtminstone en fälg mot någon hög kantsten. DS
 
F fsn skrev:
Det funkar helt utmärkt med en 6 liters kompressor på 10bar med kan jag tala om. Och jag har kört en mutterdragare till F1. Man får ha en rätt bra fantasi för att se några likheter alls faktiskt. Men skulle också kunna tänka mig en kompetent IR även om den endast används för till byte av 20 hjul/år. Hittar man den för 1500kr på Black Friday?
Jag vet att en F1-picka låter lite annorlunda men du vet hur det är. Man får prata med bönder på bönders vis.

1500sek för en IR tror jag är önsketänkade. Jag köpte min på Swedol för ett par år sedan, kan den ha kostat 2k då ungefär på rea....?
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet att en F1-picka låter lite annorlunda men du vet hur det är. Man får prata med bönder på bönders vis.

1500sek för en IR tror jag är önsketänkade. Jag köpte min på Swedol för ett par år sedan, kan den ha kostat 2k då ungefär på rea....?
Ja, det är nog önsketänkande.... men nära, tyckte mig hitta den för 1800kr ungefär.
 
Det är det ju värt......
 
75 inlägg och ingen har lyckats nämna att man behöver och villhöver en seriös momentnyckel. Jag har två stycken, 1 för däcksbyte främst och 1 för större moment för typ byte av släpvagnslager och så. Är pengarna slut eller vad är problemet? :p;) Fjompa med momentstavar är ju ingen nördvarning på.:cool:
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
75 inlägg och ingen har lyckats nämna att man behöver och villhöver en seriös momentnyckel. Jag har två stycken, 1 för däcksbyte främst och 1 för större moment för typ byte av släpvagnslager och så. Är pengarna slut eller vad är problemet? :p;) Fjompa med momentstavar är ju ingen nördvarning på.:cool:
Jag brukar vara riktigt nära med mitt dragskaft på känsla (165nm på nuvarande bilen) så för just hjul tar jag inte fram Momentnyckeln. (har 4st i varierande storlek)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.