R Robert-san01 skrev:
Är du helt säker på att de inte byggt om hjulnaven och nu har bultar istället för skruvar? ;)
Jobbigt att behöva nita hjulen på plats två gånger om året... Men å andra sidan skulle man ju få investera i ett gasställ och en lufthammare... :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Cheesen och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jobbigt att behöva nita hjulen på plats två gånger om året... Men å andra sidan skulle man ju få investera i ett gasställ och en lufthammare... :crysmile:
Snacka om jobbiga punkteringar det blir då
 
Tokslut Tokslut skrev:
Snacka om jobbiga punkteringar det blir då
Vi skulle slippa lossnade hjulskruvar. :)
 
Här kan ni se vad som händer när ett dumhuve använder mutterdragare. Två (en av dessa på bild) av fyra skruvar på vänster framhjul är på god väg att bli bultar....
Tre slitna hjulbultar på ett bord, skador från felaktig användning av mutterdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Magnus E K
Ok, har nu lärt mig skillnaden mellan bultar och skruvar. Och som jag anade ingen direkt poäng med någon av de där maskinerna (för hjulskifte två gånger om året på 1-2 bilar, såklart annorlunda om man jobbar med det hela tiden) jämfört med manuellt skaft och transportera skruvarna med vanliga skruvdragaren.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Gör kan ni se vad som händer när ett dumhuve använder mutterdragare
Okej lite imponerad blir jag nu. Det där hade varit jättejobbigt att göra med ett dragskaft. Jag behöver nog också en mutterdragare.
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
För de allra flesta är det fullt tillräckligt med manuellt teleskop-dragskaft de gångerna man byter däck på familjebilen(y). Har man bråttom kan man gärna använda sin vanliga batteriskruvdragare för att "skruva in och ut" bultarna i kombination med ett de lossas/dras fast med ett manuellt dragskaft:ok:

Har man redan kompressor som står i eget garage är det ganska smidigt och prisvärt att köpa en tryckluftsdriven mutterdragare. Dock har jag genom åren provat flera enklare/billigare som ofta inte orkar dra lös hjulbultar. Har sen något år en Bahco BP 815 tryckluftsdriven (uppgivet 825Nm) som dock funkat kanon till det mesta.

Jag håller själv på med biluthyrning. Där fordonen står förvarade i hyrt garage på annan plats och har dessutom tre privata bilar hemma. Därav att en bra och smidig batterimaskin kändes rimlig att ha på företaget (villhöver ha de IR jag köpte i paket;)). Minns jag rätt så ska dessutom hjulbultarna på Amaroken jag hyr ut dras med 180Nm vilket gör att det krävs lite mer när de sen ska lossas efter 6 månader. (De flesta personbilar dras ju med 100-120Nm).

Köpte också en 1,5T Bahco garagedomkraft i aluminium förra Black Friday. Väger 12 kg och är väldigt smidig att använda och flytta omkring då den har ett fast bärhandtag på ena sidan. Kostar just nu 1799kr på Jula(y) https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/domkraft-005731/
Bahco 1,5T aluminium garagedomkraft med fast bärhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
Är man för snabb hinner man inte njuta av ljudet!

det är en IR 2135qpxa, regulatorn står på 6bar.
Nice :)
Har själv föregångaren 2135timax, och har än så länge (ganska exakt tio år) inte råkat på någon hjul-skruv/mutter den inte rått på, kräver dock lite mer luft och låter lite mer.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jobbigt att behöva nita hjulen på plats två gånger om året... Men å andra sidan skulle man ju få investera i ett gasställ och en lufthammare... :crysmile:
Spännande ihop med magnesiumfälgar! :dizzy:
 
  • Gilla
stinky747 och 1 till
  • Laddar…
Denna tråd handlar inte om vad man behöver ha. Möjligen handlar den om vad man villhöver ha. Det är ju verktygsforumet för tusan.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 4 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
du villhöver ha Bauhaus 90liters vertikala modell som är en Nuair (men ett par tusen billigare med Bauhaus brand på etiketten), men det går nog lika bra med en mindre.... hade 50liter förut och det funkade också förstås. Jag tror 24liter går det med om du inte har för bråttom...
Det funkar helt utmärkt med en 6 liters kompressor på 10bar med kan jag tala om. Och jag har kört en mutterdragare till F1. Man får ha en rätt bra fantasi för att se några likheter alls faktiskt. Men skulle också kunna tänka mig en kompetent IR även om den endast används för till byte av 20 hjul/år. Hittar man den för 1500kr på Black Friday?
 
Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
Till dig som nu gråter när du byter hjulen pga att mutterdragaren med batteri låter fjantigt eller inte alls, här kommer ett klipp du kan spela i stereon medan du byter hjul. Sätt på repeat och njut av lite F1-känsla när du lägger på vinterhjulen....

[video]
Jag går iväg en liten bit och byter hjul. Ska du med? Va? Jaha kandu inte för att du är uppbunden till en kompressor? Aaah så synd.....
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Jag går iväg en liten bit och byter hjul. Ska du med? Va? Jaha kandu inte för att du är uppbunden till en kompressor? Aaah så synd.....
Då har din kompis fört kort slang. :)
 
R Robert-san01 skrev:
Då har din kompis fört kort slang. :)
That's what she said :crysmile:
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.