Minsta lilla ändring betyder det är inte kopierat

ändra något litet så behöver du inte fundera på om det är kopia eller inte
 
banjoragge banjoragge skrev:
"Skalenligt ritade" är det automatiskt när man kör upp hela huset i 3D CAD och genererar ritningar från modellen. Det innebär inte att någon utskrift på papper har en jämn skala som 1:100 eller 1:50. Det beror på en massa saker, bl.a. vilken skrivare man skriver ut från. (Om den är kalibrerad m.m.). Ritningar behöver inte heller vara korrekt ritade, man kan skriva ett mått, t.ex. takstolshöjd 4.2 m, men det kan vara ritat 5 m. Eftersom det är enkelt att rita hus (raka linjer och hörn), räcker det med bilder så man ser proportioner så kan man rita upp det hela. Det tar mest tid att göra detalj- och installationsritningar.
Mått o proportioner behöver inte stämma i de ritningar som finns hos kommunen
CAD är ett ytterligare problem då verkligheten består av toleranser och amatörer klarar inte av krökta reglar och buktande skivmatrial
En professionell arkitekt som vet hur byggnader fungerar kan utforma byggnaden med mycket viktiga funktioner som kopieraren missar då funktionen slutförs i inredningen
En entré trapp påverkas enormt av hur skor och kläder förvaras
Dörrars hängning kan förstöra ett helt hus funktion
 
Talvan Talvan skrev:
Minsta lilla ändring betyder det är inte kopierat

ändra något litet så behöver du inte fundera på om det är kopia eller inte
Har du utgått från ett speciellt hus så kräver det tillstånd...
Ändringar måste ha teknikhöjd eller tillföra något väsentligt eget
 
B byggarätt skrev:
Har du utgått från ett speciellt hus så kräver det tillstånd...
Ändringar måste ha teknikhöjd eller tillföra något väsentligt eget
Nej, ett hus är ett hus och det finns ingen teknisk höjd som inte redan är nådd på ett vanligt hus
 
Talvan Talvan skrev:
Nej, ett hus är ett hus och det finns ingen teknisk höjd som inte redan är nådd på ett vanligt hus
Stämmer inte...
Att det inte leder till skadestånd beror på att ingen central kontroll sker
Kopieringstöld kan vara en detalj som entree ....
Teknikhöjd kan vara bara en lösning av formgivning
 
B byggarätt skrev:
Stämmer inte...
Att det inte leder till skadestånd beror på att ingen central kontroll sker
Kopieringstöld kan vara en detalj som entree ....
Teknikhöjd kan vara bara en lösning av formgivning
Fel
 
Talvan Talvan skrev:
Fel
Så du menar att all husutveckling är fullbordad?
Som chefen på Patentbyrå i New York som stängde o sa att allt var färdigutvecklat
 
B byggarätt skrev:
Så du menar att all husutveckling är fullbordad?
Som chefen på Patentbyrå i New York som stängde o sa att allt var färdigutvecklat
Nej det sa jag inte
 
Talvan Talvan skrev:
Nej det sa jag inte
Teknikhöjd design skapande har ett skydd så kopierar du så riskerar du bli stämd... i praktiken inte men försök kopiera känd byggnad så får vi se....
 
B byggarätt skrev:
Teknikhöjd design skapande har ett skydd så kopierar du så riskerar du bli stämd... i praktiken inte men försök kopiera känd byggnad så får vi se....
Och det här handlar om känd byggnad? :rofl:
 
T
B byggarätt skrev:
Teknikhöjd design skapande har ett skydd så kopierar du så riskerar du bli stämd... i praktiken inte men försök kopiera känd byggnad så får vi se....
Om nu Paul Ross hävdar att han kommit på runda former på hus, har han då kopierat ex Birger Jarls torn eller tagit över Gripsholm slott former för att nämna lite som funnit länge och väl , eller äger han vidareutvecklingen på på rundade former?
Lite det Ross försökte framhävda. rundade former högt till tak, ja som många kyrkor även har.
 
B byggarätt skrev:
Mått o proportioner behöver inte stämma i de ritningar som finns hos kommunen
CAD är ett ytterligare problem då verkligheten består av toleranser och amatörer klarar inte av krökta reglar och buktande skivmatrial
En professionell arkitekt som vet hur byggnader fungerar kan utforma byggnaden med mycket viktiga funktioner som kopieraren missar då funktionen slutförs i inredningen
En entré trapp påverkas enormt av hur skor och kläder förvaras
Dörrars hängning kan förstöra ett helt hus funktion
Vi är faktiskt en hel del "amatörer" på detta forum som byggt både snygga, funktionella och prisvärda hus . Har själv haft nöjet att fixa till arkitekters missar vid några tillfällen. Det finns arkitekter se sig mer som konstnärer och negligerar fundamentala, fysikaliska fenomen som uppträder i- och utanpå en byggnad. Sedan vet vi mycket väl vad toleranser inom bygg innebär. Att CAD skulle vara ett problem får du utveckla. Mina kollegor och jag måste isf gjort väldigt fel genom åren som kört upp husen i CAD och gjort arbetsritningar och kalkyler från CAD underlag.
 
T
banjoragge banjoragge skrev:
Vi är faktiskt en hel del "amatörer" på detta forum som byggt både snygga, funktionella och prisvärda hus . Har själv haft nöjet att fixa till arkitekters missar vid några tillfällen. Det finns arkitekter se sig mer som konstnärer och negligerar fundamentala, fysikaliska fenomen som uppträder i- och utanpå en byggnad. Sedan vet vi mycket väl vad toleranser inom bygg innebär. Att CAD skulle vara ett problem får du utveckla. Mina kollegor och jag måste isf gjort väldigt fel genom åren som kört upp husen i CAD och gjort arbetsritningar och kalkyler från CAD underlag.
Finns många exempel på att ett arkitekt tänk alltid inte är rätt för funktion , var med i ett sådant bygge, där en fönsterplacering vid diskhon blev en stor fråga, den kände svenske arkitekten ville enbart tänka på utseendet utifrån , hur den påverka utseendet från det hållet på huset, där även ägarna kände att något inte stämde o blev bra, dom ringde en till arkitekt , även han förklara problemet åt den kända arkitekten , samt funktionen av fönster, samt hur den påverkar inne miljön till det bättre. sluta med att den andra arkitekten fick rita om köket och även badrummen , där hans kunskaper var på en helt annan nivå än den första, detta hus kom även ut i aftonbladet för sin karaktär.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Finns många exempel på att ett arkitekt tänk alltid inte är rätt för funktion , var med i ett sådant bygge, där en fönsterplacering vid diskhon blev en stor fråga, den kände svenske arkitekten ville enbart tänka på utseendet utifrån , hur den påverka utseendet från det hållet på huset, där även ägarna kände att något inte stämde o blev bra, dom ringde en till arkitekt , även han förklara problemet åt den kända arkitekten , samt funktionen av fönster, samt hur den påverkar inne miljön till det bättre. sluta med att den andra arkitekten fick rita om köket och även badrummen , där hans kunskaper var på en helt annan nivå än den första, detta hus kom även ut i aftonbladet för sin karaktär.
De flesta har ett hum om hur de vill ha det. När jag hjälper folk med nya hus, ber jag dem att kolla vad de gillar utseendemässigt. Sedan brukar jag skissa upp lite i 3D och be dem provmöblera och mäta i miljöer de känner till. Efter några vändor fram och tillbaka (bygga väggar och köksinredning med kartonger funkar bra:p) så är det bara att jobba på. Ordentliga rundor med yrkesfolk ingår alltid. Men det finns väldigt duktiga arkitekter som klarar att jobba fram lösningar i samråd med kunderna och få till fräcka lösningar som är funktionella.
 
T
banjoragge banjoragge skrev:
De flesta har ett hum om hur de vill ha det. När jag hjälper folk med nya hus, ber jag dem att kolla vad de gillar utseendemässigt. Sedan brukar jag skissa upp lite i 3D och be dem provmöblera och mäta i miljöer de känner till. Efter några vändor fram och tillbaka (bygga väggar och köksinredning med kartonger funkar bra:p) så är det bara att jobba på. Ordentliga rundor med yrkesfolk ingår alltid. Men det finns väldigt duktiga arkitekter som klarar att jobba fram lösningar i samråd med kunderna och få till fräcka lösningar som är funktionella.
Helt rätt, jag jobbade som fastighetsförvaltare för ett tag sedan på ett speciellt ställe känt för sina unika arbetsområden , där skulle fler konferensrum göras om , tidigare förvaltare hade bara ringt anlitat ett arkitektföretag , jag ringde upp dessa andra arkitekter istället, där vi även gick igenom dom konferensrum den tidigare arkitekt firman gjort , varav han påpeka , ni som har så unik inriktning , finns inget som framhäver detta i något av rummen?
Varav han då starta ett tema inom inriktningen och gav dessa nya rum en unik prägel och inom området, som han berätta alla som kommer hit blir fascinerade och tagna , men som tidigare arkitekter ritat så var det inget som framhävde området, dom designade bara helt vanligt rum som passa in så gott som överallt, inget unikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.