johel572 johel572 skrev:
[bild]
Skaffat mig en symaskin. Husqvarna 2000. Verkar vara i princip komplett. Jag hittar dock inte ett årtal på den. Någon som vet när den kan vara ifrån? Jag trodde det var en 80-tals maskin men de medföljande inspirationsliteraturen såg det mer ut som 60-tal (!)
Morsan har en exakt lika, med exakt samma tillbehör. Enligt vad som mig berättats fick hon den på sin 20-årsdag och tanten är född -48.
You do the math...:giggle:
 
  • Wow
saiter
  • Laddar…
Tyckte synd om mig själv efter helgens SPA weekend på Danderyds Sjukhus (rekommenderar inte, dålig underhållning, tråkig mat och hårdhänta behandlingar men och andra sidan har jag varken gallsten eller gallblåsa numera, ej heller Covid-19) så det blev en ”slagborrmaskin” för 2000:- från Hornbach.

Makita sladdlös slagnyckel DTW300Z i förpackning på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visserligen kunde jag beställt en ”slagnyckel” från Amazon för dryga 1800:- men behöver i helgen. Verkar som att Hornbach kör med samma AI för översättning. Men, med detta sagt, Hornbach har plockat in Makita i verktygssortimentet. Priserna verkar OK på det lilla jag tittade på.

Makita-verktyg på hyllor i en Hornbach-butik med en kund i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
ullberg
johel572 johel572 skrev:
Skaffat mig en symaskin. Husqvarna 2000. Verkar vara i princip komplett. Jag hittar dock inte ett årtal på den. Någon som vet när den kan vara ifrån? Jag trodde det var en 80-tals maskin men de medföljande inspirationsliteraturen såg det mer ut som 60-tal (!)
Modellen 2000 kom just 1960 men du har en senare, ser ganska precis ut som en sån ”smörjfri” Centennial som kom 1972, se http://www.husqvarnaviking.com/sv-SE/About

/U
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Inte köpt idag, men hemkommen idag!
En kombinationsvinkel.
Plockade isär o putsade upp stållinjalen och mässingen lite grann, sen bort med färgen och tejpade!
Får måla imorgon, lite blåsigt idag, tanken är matt svart.
Rengjord kombinationsvinkel med stållinjal och mässingsdetaljer, delvis tejpade inför målning.
Demonterad kombinationsvinkel med stållinjal och mässingsdetaljer ligger på ett mönstrat underlag, redo för målning.
Demonterad kombinationsvinkel med putsad stållinjal och mässing, förberedd för målning.
Renoverad kombinationsvinkel med tejpade kanter inför målning, placerad på rutigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet var man hittar en lös libell, 7-8 mm i diameter.
Lyckades förstöra den som satt i :rolleyes:
Inte för att jag tror att man använder den supermycket, men vill gärna ha den komplett!
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Tobbe.A
Någon som har erfarenhet/åsikter om den här?
 
  • Metabo PowerMaxx BS Basic Set borrmaskin med 2,0Ah batterier, laddare och väska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är yngre än symaskinen i inlägg #9058.
 
  • Haha
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Någon som vet var man hittar en lös libell, 7-8 mm i diameter.
Lyckades förstöra den som satt i :rolleyes:
Inte för att jag tror att man använder den supermycket, men vill gärna ha den komplett!
Jag har ett par libeller liggande, kollar måtten i morgon.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Jag har ett par libeller liggande, kollar måtten i morgon.
Hittade två från ett kort gammalt som jag inte använder lägre.
Den ena va 7,5 den andra 6! Tyvärr va dom krökta så 7,5an fick inte plats o 6an va lite för liten!
 
A
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Någon som har erfarenhet/åsikter om den här?
Har faktiskt börjat snegla lite på metabo,de ser behändiga ut:) finns väl också en pro version av den?
 
Tobbe.A
Handyman 1 skrev:
Har faktiskt börjat snegla lite på metabo,de ser behändiga ut:) finns väl också en pro version av den?
Jo, det finns en version som verkar vara vassare. Billigaste jag hittat den för är runt 3000kr.

Jag har en kap/gersåg och cirkelsåg från Metabo, väldigt nöjd hittills!
 
  • Gilla
wicki__ och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
6an va lite för liten!
Limma fast den med lite silikon runt kanske?
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Någon som har erfarenhet/åsikter om den här?
Jag har haft deras förra modeller även slagskruvdragaren. Denna har bälteskrok vilket är bra i många sammanhang. Metabo är ju i övre segmentet gällande kvalité.
Så ja, köp.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Limma fast den med lite silikon runt kanske?
Jo funderade på det, dock tänkte jag limpistol. Den som va 7,5 är bara ytterst lite för stor, vrider man in den kommer den in till 90%, så kanske möjligt att borra upp hålet något o sen limma fast.
Den som va 6 mm va så liten så det blir extremt pilligt att få in och på plats.

En limpistol med ett gult limstift insatt och ett mindre orange limstift bredvid på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En Lunatronic TB165.
Trefas pinnsvets för en billig peng. Duger troligen för mina behov.
Begagnad Lunatronic TB165 trefas pinnsvets med inställningsrattar och ampermeter, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Fick precis en leverans med lite smått och gott. Bland annat en rulle med självhäftande kardborrde för att kunna göra en sliprondell att montera på svarven. Spillet av kardborren som blir tänkte jag använda till att göra en slipkloss eller två som matchar slipnäten. Eventuellt med möjlighet att koppla på dammsugare.
Byggmaterial inklusive rulle självhäftande kardborre, slipnät och maskinvax på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.