Status
Tråden går ej att kommentera.
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag ska inte haka upp mig utan konstaterar bara att jag tycker att man har rätt att parkera en (hus)bil på sin tomt även om det stör grannens utsikt. Jag kan inte se att man brister i medmänsklighet på grund av detta utan enbart att man nyttjar sin tomt på ett normalt sätt. Vi får nog bara konstatera att vi har olika åsikter i frågan.
Jag håller med dig ibland och ibland inte. Det beror så klart på omständigheterna - hur stor din tomt är, var du ställer upp den, på vilket sätt den påverkar grannens tomt osv. Lagen säger ja ja ja, men moralen säger ofta eller ibland.
 
harry73
elpaco elpaco skrev:
Men bara för att grannen flyttat bilen två meter så betyder ju inte det att soffans problem är löst.
Det stämmer, men inte ens där kunde soffbordet ge svar på
 
  • Gilla
RobbinL och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jo det är precis vad du gör. Till och med i samma post.



Man kan per definition inte ha vettig grannsämja om man anser att grannen skall skita i allt man själv gör på sin egen tomt. Grannsämja handlar om hänsyn, och inte laglig rätt.
Varför skulle du inte kunna ha det? Om du inte bryr dig vad jag gör på min tomt och tvärt om skulle alltså innebära att vår grannrelation är dålig? Snarare tvärt om. Det är väl först när man har massor av synpunkter på vad grannen ska göra med sin trädgård, fasad, träd, parkerade bilar mm. som en möjlighet till bråk uppstår.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Varför skulle du inte kunna ha det? Om du inte bryr dig vad jag gör på min tomt och tvärt om skulle alltså innebära att vår grannrelation är dålig? Snarare tvärt om. Det är väl först när man har massor av synpunkter på vad grannen ska göra med sin trädgård, fasad, träd, parkerade bilar mm. som en möjlighet till bråk uppstår.
Vi får väl enas om att vår syn på grannsämja är olika. Hänsyn för mig betyder just att förstå att det man gör påverkar andra. Du tycker att hänsyn är att man skiter i vad andra gör, och de gör detsamma.
 
  • Gilla
sollentuna
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Vi får väl enas om att vår syn på grannsämja är olika. Hänsyn för mig betyder just att förstå att det man gör påverkar andra. Du tycker att hänsyn är att man skiter i vad andra gör, och de gör detsamma.
Ja, korrekt. Vi enas om att vara oense i frågan, det är bara dumt att tjafsa vidare.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det är nog omöjligt att få en rättvis bild av skeendena utan att vara del av fejden. Jag håller med om att soffan inte uttrycker sig perfekt och ter sig oresonlig. Men bara för att grannen flyttat bilen två meter så betyder ju inte det att soffans problem är löst. Det kan mycket väl bli lite ”ni gör jag något minimalt, var nöjd , tanke it or leave it”. Vi har inte sett bilder från soffan tomt mot husbilen tex. Då skulle det vara lättare att förstå om man hakat upp sig eller om detta är den olägenhet det ter sig som.
När ett av barnen la upp en kartbild över området så missade den personen att ta bort koordinaterna, jag gjorde en hint om det till den personen å den redigerade bilden, men ”vi” (jag iaf) som var snabba kunde gå in å se en större/”bättre” kartbild (via tex Google Maps) och vad jag kan tyda så kvittat det om husbilen backas bakåt 2m eller 5m, detta med anledning av vad som finns runt omkring, bla tredje grannens hus som är snett bakåt höger om husbilen.

Satellitbild över tomt med blå markering för husbilsparkering nära grannens hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om husbilen parkeras där jag ritat blått så kommer soffbord se lite av tredje grannens hus framför husbilen, lite beroende på exakt var soffbord har sitt fönster. Det är iaf så som jag uppfattar kartbilden.


Satellitbild över bostadsområde med suddiga koordinater och tydliga gränser mellan fastigheter.
Här är en en kartbild där vänsterkanten ”slickar” tredje grannens långsida, man kan ana väggen precis i kanten på bilden. Å tittar på uppe i bild så ser man soffbords taknock lite till höger från vänsterkanten.


Suddig och förstorad kartbild som visar toppvy av byggnader och terräng med en markerad vit pil.
Här är en kartbild från andra sidan av soffbords taknock & TS hus, bägge längs högerkanten.
 
Hej här är jag igen! Alla bilderna från våran uteplats, med och utan husbil.
 
  • En husbil parkerad bredvid en blomstrande trädgård med blandade blommor och en fågel som flyger nära.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med trätrall, plantkrukor och en husbil parkerad bredvid ett trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över en uteplats med trätrall, blommande växter och en bil parkerad framför ett grått hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Inga bilder med samma perspektiv med och utan husbil?
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Noterar att kameran går att vrida bra mycket mer åt höger när husbilen inte finns där och dessutom hållas i vänstra delen av uteplatsen. Det enda du visar är att du inte vill visa hur det egentligen ser ut. Men det man kan se är att det enda husbilen skymmer är den blåa stora stugan samt din grannes trädgård. Den lilla blåa stugan och utsikten på det hållet skyms ju inte? Den tar ju slut en bit före staketet tar slut?
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
S soffbord skrev:
Hej här är jag igen! Alla bilderna från våran uteplats, med och utan husbil.
Sista bilden inifrån när vi ser sjön, de övriga är från vår uteplats på sommaren.
 
K
Bilderna på husbilen är minst två år gamla och visar inte hur det sett ut i år.

Har du inga bilder från i år?
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Inga bilder med samma perspektiv med och utan husbil?
Jag brukar inte stå på samma ställen hela sommar. Första bilden är tagen när ja sitter på våran uteplats.
 
  • Haha
  • Gilla
RobbinL och 1 till
  • Laddar…
S soffbord skrev:
Jag brukar inte stå på samma ställen hela sommar. Första bilden är tagen när ja sitter på våran uteplats.
Men du måste väl inse att om man ska kunna jämföra bilderna så måste man ta dem från samma ställe och åt samma håll. Klart som fan husbilen ser enorm ut på bild 1 när du tar fotot från ett par meters håll. När den sen är borta och du står 10 meter längre bak och dessutom vinklar kameran åt ett annat håll ser utsikten så klart mycket bättre ut.

Det är så uppenbart vinklat att ingen kan gå på en sån fint. Är det den typen av argument som försökts i rätten kan jag förstå att det inte vunnit något gehör!
 
  • Gilla
Kalleman83 och 17 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men du måste väl inse att om man ska kunna jämföra bilderna så måste man ta dem från samma ställe och åt samma håll. Klart som fan husbilen ser enorm ut på bild 1 när du tar fotot från ett par meters håll. När den sen är borta och du står 10 meter längre bak och dessutom vinklar kameran åt ett annat håll ser utsikten så klart mycket bättre ut.

Det är så uppenbart vinklat att ingen kan gå på en sån fint. Är det den typen av argument som försökts i rätten kan jag förstå att det inte vunnit något gehör!
Oavsett...du tycker ute att det är ett störande inslag i miljön??
 
K Kane skrev:
Inga bilder med samma perspektiv med och utan husbil?
Tyvärr har vi haft så här 2 somrar och ni har sagt att ni kan inte stå där därför att ytterdörren kom på fel sida på bilen. Dagen efter vi besvarade insändaren så erkände ägaren att bilen ställdes där enbart för att jävlas och skymma för oss. Jag förstår inte varför vi inte är berättigade att besvara ett inlägg på denna sida då det inte var vi som började på tråden, utan hittade den långt efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.