Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K
R Rkarlsson skrev:
Ni som har husbilen, kan ni inte ställa den där personbilen står?
.
Det är precis där den har stått i år och som jag försöker få soffbord att posta en bild på.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
K
M MetteKson skrev:
Soffbord (eller TS barn) har du domens målnummer så vi kan läsa hur byggnadsnämnd och överprövande instanser resonerat? Det vore intressant att läsa.
Om du låser upp din profil så jag kan skicka PM. Jag vill inte lägga ut det här.
 
K KeckeA skrev:
Jag tycker gott du kan tillägga att anledningen till att det bara är 2m respektive 4,5 m är för att ni valde att bygga ut ert hus åt det hållet för 4 år sedan.
Inte viste jag då att jag skulle få en husbil framför våran fönster.
 
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S soffbord skrev:
Det verkar konstigt då tomten är 13,5 meter från vägen bakom stugan till grannens gräns.
Du skriver att husväggen är 4,5m från tomtgränsen. Husväggen är ungefär mitt emellan bilens mitt och tomtgränsen.

Du skriver även att altanen är 2,5m bred (4,5-2). Genom att ”mäta”/jämföra altanen med huset så får jag att huset är ungefär 3,5-4 gånger längre än altanen, detta get att huset är ca 8,5-10m bred, detta ger att husets bortre vägg (närmast asfaltsvägen) är ca 13-14,5m från tomtgränsen.

Satellitbild över ett fastighetsområde som visar hus, altan, bil och tomtgräns för att bedöma avstånd och storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satellitbild över ett hus med altan och skala för avståndsmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Jag gjorde så här
Satellitbild över en fastighet med mätverktyg som anger en distans på 19,4 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K
S soffbord skrev:
Inte viste jag då att jag skulle få en husbil framför våran fönster.
Fast eftersom mina föräldrar haft antingen husbil eller husvagn i över 30 år så borde det inte varit så svårt att gissa sig till.

Har du några bilder från i år?
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
K
M MetteKson skrev:
Förståligt. Jag visste inte att jag låst sidan.:)
Kolla om det funkar nu.
Nej ... den säger bara ”Denna medlem har begränsat vem som kan se deras profilsida.”
 
K KeckeA skrev:
Bilderna på husbilen är minst två år gamla och visar inte hur det sett ut i år.

Har du inga bilder från i år?
Om man ställde den vid väggen till den vänstra stugan på tredje bilden, där lilla bilen står, kanske det möjligen skulle se ok ut. Var det där den stod i år? För de övre bilderna är ju verkligen en smäll på käften, även om soffan skurit bort utsikten till höger i bild.
 
K
elpaco elpaco skrev:
Om man ställde den vid väggen till den vänstra stugan på tredje bilden, där lilla bilen står, kanske det möjligen skulle se ok ut. Var det där den stod i år? För de övre bilderna är ju verkligen en smäll på käften, även om soffan skurit bort utsikten till höger i bild.
Ja, det är precis där den har stått i år.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Inte värre än de tre stugorna och bilen som är i vägen annars. Det är priset att bo nära andra människor, man får tyvärr se både dem och deras stugor, bilar, husbilar och annat.

Jag bor även jag i ett ganska trångt område. Min ena granne bor en knapp meter högre än vår tomt och har ett stort, svart förråd ända upp i tomtgräns. En, från vår tomt, 4 meter hög svart vägg alltså, i risigt skick. Men inte fan skulle jag få idén att gnälla över det och försöka processa mig fram till att få se bara skogen bakom. Möjligtvis tråkigt att se men så är det i ett trångt kvarter! Min granne ska givetvis få nyttja sin tomt på bästa sätt.
Kan tillägga att vi dessutom fått en ny ägare där som funderar på att riva skiten och bygga nytt eftersom det är i så pass dåligt skick och de vill förlänga och få en carport också. Vi har självfallet redan sagt att vi högst troligt inte kommer ha några invändningar.
Jo det går ju att utläsa av denna tråd att man får vara beredd på det mesta bör det gäller att bosätta sig nära andra då det sunda förnuftet får ge vika för resp. rättigheter människor tycker sig ha.
Tror kanske inte det närliggande förrådet du bor bredvid står på hjul och därför rimligtvis inte är så enkelt att placera på en bättre lämpad plats. Husbilen går det förmodligen att hitta en bättre lämpad plats för då den är mobil. Förrådet är förmodligen byggt en gång i tiden i samförstånd med grannfastigheten och därför en tämligen dålig jämförelse. Husbilsägaren har uppenbarligen rätten på sin sida men det förändrar inte att man inte beter sig så om man har ett intresse i sina medmänniskor. Men det är här bevisat att så inte är fallet här. Och ni är väldigt många som är måna om er rätt. Nu har jag ingen aning om hur rätten gör skillnad mellan uppställning och parkering men det känns som om det finns ett stort utrymme för tolkningar där.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Jo det går ju att utläsa av denna tråd att man får vara beredd på det mesta bör det gäller att bosätta sig nära andra då det sunda förnuftet får ge vika för resp. rättigheter människor tycker sig ha.
Tror kanske inte det närliggande förrådet du bor bredvid står på hjul och därför rimligtvis inte är så enkelt att placera på en bättre lämpad plats. Husbilen går det förmodligen att hitta en bättre lämpad plats för då den är mobil. Förrådet är förmodligen byggt en gång i tiden i samförstånd med grannfastigheten och därför en tämligen dålig jämförelse. Husbilsägaren har uppenbarligen rätten på sin sida men det förändrar inte att man inte beter sig så om man har ett intresse i sina medmänniskor. Men det är här bevisat att så inte är fallet här. Och ni är väldigt många som är måna om er rätt. Nu har jag ingen aning om hur rätten gör skillnad mellan uppställning och parkering men det känns som om det finns ett stort utrymme för tolkningar där.
Ja, varför skulle man inte behöva vara beredd på stora förändringar som sker hos grannarna?

Vi bosatte oss på landsbygden där det är vackert runt omkring. På ena sidan av tomten har vi träd/berg och på andra sidan åkrar vilket i vår värld är en vacker blandning och fint att titta på. Men inte fan skulle jag kunna kräva att markägaren inte tar ned träden bakom tomten eller låter bli att plantera granskog på åkrarna.

Enda sättet att ha full koll på omgivningen är att äga den. Så i mitt fall får jag ju försöka köpa marken runt omkring om jag vill säkerställa att det kommer se likadant ut framöver.
 
  • Gilla
RobbinL och 9 till
  • Laddar…
S soffbord skrev:
Hej. Detta är en gammal tråd, hittade den idag. Forsåker skriver om mig och min klagande om hennes husbils parkering. Jag bor nära en sjö precis som hon. Det enda som jag har klagat om grannens parkering är att grannen har sin husbil parkerat framför den enda fönster som jag har mot sjön. Jag har mist hela utsikten genom fönstret från vardagsrummet. Det berättar hon inte om. Husbilen står precis vid tomtgränsen, 4,5 meter från fönster. På den här veckan fick jag beskedet att grannen få parkera sin husbil där. Husbilen står där från april till början på oktober. Den är borta ca, 20 % av tiden. Grannen har 6 till 8 fönster att se ut mot sjön jag har inte en enda nu. Jag ser bara en husbilsvägg. Jag har klagat till byggnadsnämnden, där fick Forsåker rätt. Jag överlagade till Länsstyrelsen, där fick jag rätt. Fårsåker överklagade länsstyrelsen beslut till Mark-och Miljödomstolen och hon fick rätt. Där är vi nästan 3 år senare. Nu orkar ja inte med den här saken mer utan jag får leva med utan utsikt ut på somrarna. Jag skickar en bild från vardags rummet.

[bild]
Kolla om du kan ha den på din tomt istället på ett bättre ställe och framför detta som ett alternativ till grannen.
 
  • Gilla
john68 och 3 till
  • Laddar…
T
S soffbord skrev:
[bild]
Här bakom buskar har mitt fönster, ni ser lite av taket.
Orkar egentligen inte kommentera i denna tråd, fick ont i huvudet bara av att läsa den.

Men problemet är ju rullbart så kompromissen borde kunna vara att ni ställer husbilen två meter längre bak vilket det verkar finnas plats för. Den hamnar då bakom buskarna där utsikten ändå är begränsad. Inte för ni behöver men bara på ren och skär god vilja. Vilket borde uppskattas av dom som vill ha lite sjöutsikt.

Snart kommer bråket påverka mer negativt än utsikten annars för båda parter.
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
Varför ens bry sig om vad grannen gör på sin tomt. Låt de leva sitt liv och ni leva ert liv. Värsta som finns är grannar som gnäller på andra, det är de som blir hatade och får dåligt ryckte i grannskapet
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte
Ikväll ska jag bjuda alla mina grannar på nått att dricka för att dom står ut med mej..

att folk orkar hålla på som ett gäng små barn i sandlådan..

sköt dej själv å skit i andra

(y):beer::beer::beer::beer::ok:
 
  • Gilla
Spartryck och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.