Lutar åt alternativ 1 med väggskenan mellan plankorna. Jackar ur för skenan.
/J
 
E erikssonjorgen skrev:
Lutar åt alternativ 1 med väggskenan mellan plankorna. Jackar ur för skenan.
/J
Ska du bara ha på plats EN till toaletten så är det ju ok att dra den genom kortling om den kommer i rätt höjd bara.

Ska man ha mer än en så är ju cc-avståndet ganska viktigt och då är ju plåten klockren.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
E erikssonjorgen skrev:
Hej,
Jobbar vidare med ytterväggen.
Dags för anslutning av tappvatten till WC.

Kör som bekant LK system. Jag har valt att gå på LK Grip (det gråa 90 graders väggbockstödet). Denna kan enligt monteringsanvisning fästas i väggskena eller kortling. Vad anser ni bäst av dessa alternativ, alternativen som bilder nedan:

Väggskena:
[bild]
Produktbild från monteringsanvisning:
[bild]

"Kortling":
[bild]

Produktbild från monteringsanvisning:
[bild]

Undrar även om det finns standard för höjd samt avstånd från avlopp röret ska komma ut från vägg?

/J
jag körde just med plåten tycker den funkar klockrent.

/Peter
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Tack för svar. Får se hur jag gör. Tänker att jag skruvar ner plankan så att jag kan skruva bockstödet bakifrån för att slippa låsringen som också bygger.

Vet ni en bra höjd och avstånd från avlopp? Ska ha en standardstol.

/J
 
E erikssonjorgen skrev:
Hej.
Tack för svar. Får se hur jag gör. Tänker att jag skruvar ner plankan så att jag kan skruva bockstödet bakifrån för att slippa låsringen som också bygger.

Vet ni en bra höjd och avstånd från avlopp? Ska ha en standardstol.

/J
Cirka 15-20cm höger om centrum och lika högt från golvet brukar de sättas.
Tror inte det finns något exakt mått för detta.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Kvällens operation klar.
Ner med planka och på med en bit gips, borra 32 mm.
Träplanka med fäst gips och borrhål, verktyg synligt, på golvet i verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapa bockfixtur till rätt djup.
Gipsvägg med borrat hål och monterad rörisolering, skräp och borrspån, samt verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upp med planka och RiR.
Vägg under konstruktion med horisontella träplankor, isolering synlig bakom och elkabelinstallation i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träreglar i en takkonstruktion med isolering i bakgrunden och ett genomföringsrör genom regeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad gipsplatta och rör-i-rör-system i träkonstruktion under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/J
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
Sista syllen i badrummet på plats.

Nybyggd träsyll i ett badrum under renovering med verktyg och byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


J
 
  • Gilla
Firro och 1 till
  • Laddar…
Reglat.

Nybyggd regelvägg vid trappa med delvis monterade gipsskivor och synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


J
 
Hur nära vägg har du suttit wc-avloppet? Ser rätt så tight ut men kanske bara är bilderna som ljuger lite.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Hej. centrum stoss från fördig vägg 110mm.
55 mm färdig vägg till stoss.

Är det för tight?

/J
 
E erikssonjorgen skrev:
Hej. centrum stoss från fördig vägg 110mm.
55 mm färdig vägg till stoss.

Är det för tight?

/J

Det ska vara minst 60mm från vägg till avloppet, så det blir ju tyvärr en avvikelse från säkervatten.
 
N NoUseForAUsername skrev:
Det ska vara minst 60mm från vägg till avloppet, så det blir ju tyvärr en avvikelse från säkervatten.
Illustration av isolering kring en byggnadspelare med specificerade måttangivelser.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
60 mm är från rör till tätskikt så om du hade med exempelvis en plattjocklek i dina 55 mm så kanske det är OK ändå. Det handlar om att det ska finnas bra plats för att montera tätskiktsmanschett runt röret.

60 mm är ju inte en magisk gräns så att allt mindre än det plötsligt går åt skogen, och det beror även på manschettens utformning. Men nån siffra måste man ju välja som standard och är avståndet mindre än det så är det. Man kan i alla fall fundera lite själv innan man (som privatperson fixandes i sitt eget hem) lägger energi på att åtgärda en dylik avvikelse.
 
  • Gilla
marcus.rang och 2 till
  • Laddar…
Tror det är lugnt för min del. Hade inte med enkelhet kunnat göra annorlunda om ni tittar på bilderna på avloppets dragning.
/J
 
E erikssonjorgen skrev:
Sista syllen i badrummet på plats.

[bild]

J
Varför inte OSB skiva istället för massa kortlingar?, eller behöll du original reglerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.