Här är lite i samma anda som förströelse i väntan på nästa thunderdome-design
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Man kan dock undra varför han både limmar och sätter 14 876 st stift i varje skarv.
 
Han kom över stiften billigt. :cool:
 
En till låda.

Lådan för handverktyg fungerar bra. Ser istället brister med maskinlådan. Den jag brukat använda är en sådan där plyfaväska med stålkanter. En nackdel är att den måste läggas ner för att att öppnas. Grejerna ligger inte still eftersom den bärs upprätt. Så jag har tänkt ut att även maskinlådan skall lastas uppifrån.

Nästa tanke är att kunna använda lådan som ett hjälpmedel. Inspireras av Roman Bench. Som det är nu står jag och vinglar i luften när jag kapar foder och sådant. Tänker att det vore bra att kunna spänna fast saker på en låda. Det ställer några krav på designen.

Till att börja med så bör längden och höjden räcka till för att sitta på en ände och bearbeta något i andra änden.

Sedan bör utsidan av lådan vara helt slät så att skivor och annat kan spännas fast på vilken sida som helst utan att få märken.

Tog inga bilder på tillverkningen av själva boxen så går direkt på detaljerna.

Först gångjärnen.
För att inte axeln skall sticka ut måste hela gångjärnet fräsas ner.
Närbild på träbox med insänkt gångjärn och fasade kanter, detaljarbete på handgjord maskinlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därmed hamnar axeln under ytan. Kanterna mot gångjärnen måste fasas för att inte ta i. Locket kommer inte gå att öppna helt. Klaffbeslag håller locket i lämlig vinkel.
Närbild av ett gångjärn infällt i träyta på låda, med fasade kanter och axeln under ytan för slät finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskinlådor tenderar bli rätt tunga så fästen för bärrem är bra att ha.
Gångjärn infälld i trä med axeln under ytan och handtag som genomgår anpassning för användning i maskinlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har utformat fästena för att det skall vara enkelt att ta bort och sätta i remmen. Vill jag spänna fast något på gaveln så kan remmen vara i vägen.
Närbild av en hemmagjord träbox med nedfräst gångjärn och en orangeröd bärrem fastsatt på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av en hemmagjord träverktygslåda med fokusering på gångjärnet och avtagbart handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låsen kan förstås inte sticka ut heller. Hittade inget beslag på marknade så nödlöste problemet genom att limma i förstärkningar för låsen.
Detaljbild av träboxuppförande med infällda gångjärn och verktyg som används för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde en enkel mall för att fräsa ut till rätt djup.
Träkonstruktion med urfräst del i en verkstad, fäst i skruvstäd under bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt slät framsida.
Alternativ text: Slät, rektangulär trämaskinlåda med integrerade låsförstärkningar och orange bärrem monterad på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Breddmåttet har sänksågen fått bestämma. Tänker att en maskinlåda helst inte skall ha en fast inredning utan bara vara en tom volym för de maskiner man för tillfället tror sig behöva.
Öppen verktygslåda med handtag och bärrem, gångjärn och förstärkningar integrerade i designen, innehållande en handhållen elverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur jag skall spänna fast arbetsstycken är jag inte klar över. Helst inga grejer som sticker ut. Kanske några välplacerade hål för tvingar enligt MFT-princip kan duga så länge.

Mvh Findus
 
  • Gilla
bearmaniac och 14 till
  • Laddar…
Hade inte sett Besseys variant. Den fungerar säkert bra men inte på det sätt jag tänkt mig. Möjligen kan man få tankar om hur hålen skall placeras för att inte vara i vägen.
Tror att korta slitsar ger fler möjligheter än hål.
Mvh Findus
 
Förra veckan gav jag ett staffli till en vän som vill måla. Var också förkläde i en konsthandel och stöttade köp av grejer som behövs. Avrådde från köp av onödigt bjäfs gjorde jag också :geek:.
Ett hemmagjort staffli av trä med en röd duk monterad, står på en verkstadsgolv framför en stängd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderade vidare på vilka ytterligare hinder för verksamhet som kan finnas. Jag målar inte själv numera... men jag vet hur handlingsförlamad enkla hinder gör en. En låda för ”allt” gör det naturligtvis roligare och enklare.

Skissat lite lösa tankar. En låda för konsverksamhet i en vanlig lägenhet borde vara gjord så att innehållet kan användas utan att plocka ur det. En tanke är att den borde kunna fungera fristående. Inte bara när den står på ett bord. Ritade några varianter på ben eller parallellogramhistorier som på ett eller annat sätt kan fällas ut för att ställas upp där man är.
Skiss av konstruerade benställningar och teleskopmekanism för en målarlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stabiliteten blir fort problematisk. Lådan behöver stora mått för att inte bli vinglig. Nu råkar några lådor vara stående som jag inte fått någon användning för. Kanske ett underrede av samma sort som @Fulkemisten gjorde till sin chuckbox kunde vara något. Då hade jag bara inredning kvar att göra.
Träkista med handtag och metallspännen på arbetsbänk, tänkt för konstnärsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tankeprocessen är inte rätvinklig. Jag har en tanke om vad jag vill ha. Börjar sedan tänka på begränsningarna i storlek och hur ev mekanik kan tänkas se ut. Chuckboxstativet är förstås väldigt enkelt rent mekaniskt. Men det är en pryl att förvara som inte ryms i lådan. Benställningarna som skulle rymmas under blir vingliga.

Kanske skall inte hela lådan lyftas. Om lådan har en intern teleskopanordning som kan sträcka sig till rimlig arbetshöjd. Då kan resten av grejerna stå på golvet och bidra till stabiliteten. En liten arbetsskiva med plats för palett och någon behållare för lämpligt lösningsmedel.

Med en ide med möjligheter sågade jag upp spillbitar till teleskoplyften. Falsade varannan bit för att få stöd vid limningen så att måtten invändigt varierar så lite som det är fysiskt möjliigt.
Trähantverksprojekt: Uppskurna träbitar i olika storlekar och former på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre rör i varandra borde ge tillräcklig höjd.
Verkstad med träsnickeri, skruvtvingar som håller en träbit, borr och ritningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invändig fjäder med stoppsprint till den översta.
Trähantverksprojekt av en konstnärslåda på en arbetsbänk med delar för teleskopanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprinten är en avkapad M8 skruv. Hålet är borrat 7mm. Gängat med snitt. Skruven är kapad så att någon mm av den släta änden är inskruvad. Det låser ganska bra. Får se om det straffar sig att inte använda lim.
Trähantverk med borr, träbit, skruv och gängtapp på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellansektionen fick sneda urtag. Tanken är att den skall gå att dra upp och stanna i hacken.
Träbitar fastklämda i skruvstäd vid en arbetsbänk, en del av ett tillverkningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedersta sektionen fick fjäder med sprint på utsidan.
Trädelar med urskurna spår och borrade hål monteras på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höjd 81cm. Visar det sig att det är för snålt så har jag tagit till storleken så att det går att göra en sektion till. Vill helst slippa det.
Trädelar utformade som teleskopstöd på ett snickarbord, för användning i en konstnärslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Pelaren helt nedfälld. Kom på att om den nu ändå är i tre delar. Då kunde det vara fiffigt om en del förvaring hängde med mittsektionen upp. Därmed så blir det mer grejer i (nåja) arbetshöjd.
Träpelare nedfälld med genomskärning, synlig lådfunktion och träspån på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att lösa problemet sågade jag ner bassektionen 10mm och falsade mellansektionen 9..
Bild på handgjord träpelare med nedfälld mellansektion och inbyggd förvaringslåda i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hål med sugpassning i en bit plyfa.
Nedfälld verktygspelare i trä med integrerade förvaringslådor och teleskopmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trimmade ner den och satte en låda på var sida.
Hantverksprojekt med träpelare och flera inbyggda lådor i olika storlekar för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översta sektionen fick en arbetsskiva med låg sarg. Ingen märkvärdig montering. En plugg är inpassad i toppen monterad med enbart skruv. Skivan prosaiskt skruvad direkt i den. Kom ihåg att den kanske måste förlängas. Är den limmad då är det stor risk att något går sönder.
Hantverksprojekt i verkstad med en tresnidad pelare och verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med de rörliga delarna gjorda dags för övrig inredning.
Träpelare i delar med öppna förvaringslådor och arbetsbord på verkstadsbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet med att göra lådor till andra är att jag inte vet hur behovet ser ut. Enklaste sättet att göra en generisk inredning är att satsa på lådor. Den enda specialmodul som jag vet behövs är en för pennor och penslar.
Trädelar och pluggar på verkstadsbord redo för bygge av teleskåppelare och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räknar inte med belastning på så här pyriga lådor. Lim och nålar får duga.
Hantverksprocess med delar av en träpelare och små förvaringslådor i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förhoppningsvis fungerar det så bra att lådan står på golvet jämt. Även när staffliet används på ett bord. En lite oförtänt bonus var att teleskåppelaren är såpass lufttät så att den har precis lagom dämpning för att bara kunna dra ur sprintarna. Sjunker ner som på moln.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
nikasp och 37 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Chuckbox-stativet är ju gjort för att vara både mobilt och stationärt. Lådan skall flyttas några gånger, i ur bil och sedan till uppställningsplatsen på camping eller annan lägerplats. Sedan ska den stå där ett tag medans man använder lådan ovanpå. Sen tillbaks igen, det här är lösningen optimal för. Väldigt enkel mekanik och väldigt stabil. Så fort man ska flytta lådan oftare än så så är det mer och mer opraktiskt med ökande flyttfrekvens.
 
Ungefär så tänkte jag också. En målarlåda bör packas undan så fort det går. Då är en helt intern lösning nog att föredra.
Mvh Findus
 
F
findus42 findus42 skrev:
Pelaren helt nedfälld. Kom på att om den nu ändå är i tre delar. Då kunde det vara fiffigt om en del förvaring hängde med mittsektionen upp. Därmed så blir det mer grejer i (nåja) arbetshöjd.
[bild]
För att lösa problemet sågade jag ner bassektionen 10mm och falsade mellansektionen 9..
[bild]
Ett hål med sugpassning i en bit plyfa.
[bild]
Trimmade ner den och satte en låda på var sida.
[bild]
Översta sektionen fick en arbetsskiva med låg sarg. Ingen märkvärdig montering. En plugg är inpassad i toppen monterad med enbart skruv. Skivan prosaiskt skruvad direkt i den. Kom ihåg att den kanske måste förlängas. Är den limmad då är det stor risk att något går sönder.
[bild]
Med de rörliga delarna gjorda dags för övrig inredning.
[bild]
Problemet med att göra lådor till andra är att jag inte vet hur behovet ser ut. Enklaste sättet att göra en generisk inredning är att satsa på lådor. Den enda specialmodul som jag vet behövs är en för pennor och penslar.
[bild]
Räknar inte med belastning på så här pyriga lådor. Lim och nålar får duga.
[bild]
Förhoppningsvis fungerar det så bra att lådan står på golvet jämt. Även när staffliet används på ett bord. En lite oförtänt bonus var att teleskåppelaren är såpass lufttät så att den har precis lagom dämpning för att bara kunna dra ur sprintarna. Sjunker ner som på moln.
[video]
Mvh Findus
findus42 findus42 skrev:
Pelaren helt nedfälld. Kom på att om den nu ändå är i tre delar. Då kunde det vara fiffigt om en del förvaring hängde med mittsektionen upp. Därmed så blir det mer grejer i (nåja) arbetshöjd.
[bild]
För att lösa problemet sågade jag ner bassektionen 10mm och falsade mellansektionen 9..
[bild]
Ett hål med sugpassning i en bit plyfa.
[bild]
Trimmade ner den och satte en låda på var sida.
[bild]
Översta sektionen fick en arbetsskiva med låg sarg. Ingen märkvärdig montering. En plugg är inpassad i toppen monterad med enbart skruv. Skivan prosaiskt skruvad direkt i den. Kom ihåg att den kanske måste förlängas. Är den limmad då är det stor risk att något går sönder.
[bild]
Med de rörliga delarna gjorda dags för övrig inredning.
[bild]
Problemet med att göra lådor till andra är att jag inte vet hur behovet ser ut. Enklaste sättet att göra en generisk inredning är att satsa på lådor. Den enda specialmodul som jag vet behövs är en för pennor och penslar.
[bild]
Räknar inte med belastning på så här pyriga lådor. Lim och nålar får duga.
[bild]
Förhoppningsvis fungerar det så bra att lådan står på golvet jämt. Även när staffliet används på ett bord. En lite oförtänt bonus var att teleskåppelaren är såpass lufttät så att den har precis lagom dämpning för att bara kunna dra ur sprintarna. Sjunker ner som på moln.
[video]
Mvh Findus

Snyggt, ren jävla porr. Älskar att du har ett JAS på tomgång på filmen med (eller är det en planhyvel?)
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Blev lite inspirerad och byggde en symaskinslåda till frugan. Ska till ett handtag och lite krokar osv. Hon blev nöjd även om den inte blev supersnygg. Har lite kvar för mer perfekt passform på allt.

Bjuder inte på några närbilder :crysmile:
 
  • Hemmagjord öppen symaskinslåda på bord med en låda och uppfällda sidodörrar, ingen närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Testarn och 12 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättefint!
 
Bonusfunktionalitet !

Gåvan mycket väl mottagen. Redan testad. Kunna ställa staffli vid fönsterdörr och vara i gång med materialet i arbetshöjd utan att släpa runt bord och annat. Det fungerar.

Är närvarande vid testerna och får tvinga mig undan för att inte lägga mig i och styra. Får dampryck och kan inte låta bli att plocka runt med prylarna. Slog mig att de generiska backarna jag gjort går att hänga på kanten av arbetsbrickan. Det finns 6 stycken. Massor med tänkbara användningar. En av de trevligare att arbetsytan kan utökas när behov uppstår.
Trästaffli med anpassningsbara lådor och arbetsbricka för organisation av material och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som extra bonus visar det sig att lådorna går att hänga direkt på staffliet.
Trälådor hängda på kanten av ett staffli som står på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finesserna är helt oavsiktliga. Vilket visar att mycket som fungerar kan vara en ren slump och att inget mastermind klarar av att överblicka vilka möjligheter som finns. De mer intrikata idéerna bygger på tidigare erfarenhetar och möjligheter man snubblat över. För att få tillgång till den sortens utveckling är det bara att sätta i gång. Vem som helst har vindlingar i hjärnan som ingen har något begrepp om. Ingen vet vad det kan leda till.

Tack @Octavianus för att jag kunnat inspirera dig. Bästa belöningen för mig. Thunderdooms ide är att funktion slår finnish när som helst. Så även om du själv inte är nöjd med hur det ser ut tål jag absolut närbilder om du vill dela med dig av detaljer ;).

@fsn
Bakgrundsljudet är vad man kan förvänta sig på ett snickeri under arbetstid när fem andra snickare arbetar i lokalen. Alltid något på gång.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Vilket visar att mycket som fungerar kan vara en ren slump och att inget mastermind klarar av att överblicka vilka möjligheter som finns
Och ju mer du tränar ju oftare arbetar slumpen med dig. Och tvärt om. Så himla fin låda, 100 % beauty follows function.
Vad använder du för märke på spik till minipickan? Makitas är de prisvärdaste jag hittat men inte direkt gratis de heller
 
  • Gilla
nerx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.