B
Stefan Hideblad Stefan Hideblad skrev:
Hur justerar.man upp vattennivån?
hittade en service meny.
 
B
Stefan Hideblad Stefan Hideblad skrev:
Hur justerar.man upp vattennivån?
du har pm ;)
 
Hej.

Bra tråd detta!
Jag har precis bytt växlaren på min dm8130 men nedre spolarmen vill fortfarande inte gå! Maskinen är bara 3 är gammal och den gamla växlaren såg bra ut såg dock att den läckt lite då det var rost på bottenplåten i maskinen. Men såg ingen rost/bränt på motor eller kontakter. Dock undrar jag över en ny adapter som följde med nya växlaren i instruktionerna till denna stod det att man skulle göra en återställning av maskinen efter man satt i adaptern. Någon som vet hur man gör detta? Och är det därför den inte går? Eller är det något annat som kan spöka?
Mvh Fredrik
 
Vad var det för fel på den gamla växlaren?
Bara läckage eller har det varit kortslutning?
Om du mäter på den gamla med multimeter mellan de två av stiften ska det vara ca 8,5 kohm.
mellan två andra ska det vara 0 eller ej kontakt beroende på hur det interna kugghjulet står.
 
Det såg ut som en oring i mitten var miss formad.
När jag mäter den visar den 11,8k ohm mellan 2 av stiften och ingen eller 0,1 på ena beroende av läge o skivan.
 
Då verkar det ju inte ha varit kortslutning och då borde kretskortet vara oskadat.

Min maskin kände av den nya spolarmsväxlaren automatiskt efter att jag: brutit strömmen helt,kopplat ut växlaren, slagit på strömmen,brutit den igen för att slutligen koppla in växlaren och slå på strömmen.

annars kanske vägledning för reset finns att få på https://www.manualslib.com/manual/767242/Asko-Dw90-Series.html
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Tack för tipset skall testa detta i morgon.
Så återkommer jag med hur det gick!
 
Fredstern Fredstern skrev:
Jag har precis bytt växlaren på min dm8130 men nedre spolarmen vill fortfarande inte gå! Maskinen är bara 3 är gammal och den gamla växlaren såg bra ut såg dock att den läckt lite då det var rost på bottenplåten i maskinen. Men såg ingen rost/bränt på motor eller kontakter. Dock undrar jag över en ny adapter som följde med nya växlaren i instruktionerna till denna stod det att man skulle göra en återställning av maskinen efter man satt i adaptern. Någon som vet hur man gör detta? Och är det därför den inte går? Eller är det något annat som kan spöka?
Hej, Vad var det för fel på din växlare? Jag bytte växlare i min DM8130 förra veckan, men fick inte med någon instruktion eller liknande. Dessvärre hjälpte det inte då det visade sig att läckan är i "spoltornet (#323)".. så nu vet jag inte vad jag ska göra.

Men om nu maskinen bara är 3 år så borde den väl ha garanti? (Min var ju en månad äldre än 5 år då jag anmälde det hela och då vägrade cylinda göra nått eller goodwill)
 
Nu har jag gjort en återställning via service menyn och se på f@n nu går nedre spolarmen med får vi bara hoppas den diskar rent oxå.
Tack så hjärtligt för hjälpen!
 
A Anders243 skrev:
Hej, Vad var det för fel på din växlare? Jag bytte växlare i min DM8130 förra veckan, men fick inte med någon instruktion eller liknande. Dessvärre hjälpte det inte då det visade sig att läckan är i "spoltornet (#323)".. så nu vet jag inte vad jag ska göra.

Men om nu maskinen bara är 3 år så borde den väl ha garanti? (Min var ju en månad äldre än 5 år då jag anmälde det hela och då vägrade cylinda göra nått eller goodwill)
Jag hade inget kvitto där det stod att det var 5 år på min maskin enligt Cylinda var det bara 5 år om man köpt maskinen hos Elon. Så jag blev ganska snopen när service gubben berättade att ja fick betala för reperationen då växlaren satt fast han var här hemma och puttrade på skivan uppifrån och sa att den borde fungera. Detta kostade då 1000 kr. Och när det sedan visade sig att den inte fungerade ändå ringde jag Cylinda för att diskutera denna faktura men det var bara kalla handen från deras sida. Så då bestälde jag ny växlare själva. Fick således betala både service och växlaren
 
Fredstern Fredstern skrev:
Jag hade inget kvitto där det stod att det var 5 år på min maskin enligt Cylinda var det bara 5 år om man köpt maskinen hos Elon. Så jag blev ganska snopen när service gubben berättade att ja fick betala för reperationen då växlaren satt fast han var här hemma och puttrade på skivan uppifrån och sa att den borde fungera. Detta kostade då 1000 kr. Och när det sedan visade sig att den inte fungerade ändå ringde jag Cylinda för att diskutera denna faktura men det var bara kalla handen från deras sida. Så då beställde jag ny växlare själva. Fick således betala både service och växlaren
Ah, okej. Det vet jag inte heller om jag har. Dock så hänvisade jag till deras egen hemsida där det tydligt stod 5 år.
Men hursomhelst så är det ju inget som hjälper någon av oss :) Man kanske bara kan notera att Cylindas garantiåtagande är ett skämt och att man inte kan förvänta sig någon hjälp.

Kul att du fick den att fungera i alla fall. Och jättebra att få en manual. Nu har jag med svordomar och hjälp av elextroluxaren i en annan tråd fått isär och ihop maskinen. (Dock med kvarstående fel och en ny växlare)
 
A Anders243 skrev:
Ah, okej. Det vet jag inte heller om jag har. Dock så hänvisade jag till deras egen hemsida där det tydligt stod 5 år.
Men hursomhelst så är det ju inget som hjälper någon av oss :) Man kanske bara kan notera att Cylindas garantiåtagande är ett skämt och att man inte kan förvänta sig någon hjälp.

Kul att du fick den att fungera i alla fall. Och jättebra att få en manual. Nu har jag med svordomar och hjälp av elextroluxaren i en annan tråd fått isär och ihop maskinen. (Dock med kvarstående fel och en ny växlare)
Ja deras kundbemötande efter köp verkar ju vara ett skämt!! Tur detta forum finns. Hoppas du får ordning på din maskin för det ju trotts allt en väldigt bra maskin när den fungerar!
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Blä.
Nu har maskinen gått felfritt i 3 veckor och så helt plötsligt slutar nedre armen gå igen.
Kan växlaren redan pajatt eller kan det vara kortet som spökar. Tycker det värkar konstigt då allt annat fungerar som det skall.
När jag testade förut med underkorgs spolning så gick undre armen lite men var liksom inget tryck. Men på vanliga programmen verkar den såt bom stilla. Men det är ju också svårt att se skulle varit fönster i luckan
Någon som har tips på om det kan vara något annat? Har iaf beställt adapter nu för att köra utan växlare så får vi se om det fungerar den kostade ju bara 200 och nytt styrkort låg på 4k till min maskin
 
Fredstern Fredstern skrev:
det är ju också svårt att se skulle varit fönster i luckan
det går att fejka att luckan är stängd genom att trycka in t.ex. en smörkniv i plast i låset. Då kan man se hur den beter sig under gång.
 
  • Gilla
Fredstern
  • Laddar…
A
P proffsrik skrev:
det går att fejka att luckan är stängd genom att trycka in t.ex. en smörkniv i plast i låset. Då kan man se hur den beter sig under gång.
det blir väldigt blött i köket då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.