L Lexing skrev:
Jobbar på ledningskollen, vi har bara utsättning fram till skåp eller vägg, inomgårdsledning är fastighetsägarens egna ansvar, men vi utför även dessa, men då kostar det pengar och är då oftast inte intressant!
Jobbar på ledningskollen?
I vilket fall som helst. Har man koncession så finns mycket att vinna på att ta ut inomgårdare inom rimliga gränser. Utrustningen är inkopplad och några meter till i ett par riktningar är inte mycket att orda om. Så länge kunden görs medveten om extrajobbet och förstår ansvaret vid ev avgrävning så ger det många kundnöjdhetspoäng. Man vinner mycket på att fila på hörnen i fyrkanterna.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Det verkar vara på samma sätt vid alla tillfällen då någon här ställer frågor om något är professionellt utfört osv. Vi som läser får sällan all information och dessutom är det alltid från ena parten. Det är inte så konstigt om ett arbete inte blir som beställaren (och betalaren) önskar sig om kommunikationen är dålig parterna emellan, vilket det också alltid verkar vara eftersom många ställer frågor här innan man diskuterar saken med utföraren, grannen eller vad det är.

När jag tittar på nedanstående bild, blir i alla fall jag misstänksam och undrar vilken status relevanta delar av hus och installationer hade när IP-Only var där och skulle dra sin kabel (även om jag känner till IP-Onlys ganska dålilga renommé). Jag föreslår att husägaren, TS, biter i det sura äpplet och ser till att allt blir i bästa ordning för framtiden. Då lär sånt här förmodligen inte hända igen.

[bild]
För det först ska inte fiber ligga i gul kanalisation
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E
J Jompastudio skrev:
Jobbar på ledningskollen?
I vilket fall som helst. Har man koncession så finns mycket att vinna på att ta ut inomgårdare inom rimliga gränser. Utrustningen är inkopplad och några meter till i ett par riktningar är inte mycket att orda om. Så länge kunden görs medveten om extrajobbet och förstår ansvaret vid ev avgrävning så ger det många kundnöjdhetspoäng. Man vinner mycket på att fila på hörnen i fyrkanterna.
Både och skulle jag gissa, men de flesta har nog förståelse.

Det kan vara tomrör, oinkopplade kablar, fiber, tomma grunt förlagd VA, dräneringar, markeringar försvinner/tas bort med mera, det finns helt enkelt risk att man missar något.

Men kunde man få kunden att acceptera att saker kan missas och att dessa missar då kommer kosta hen pengar, vilket troligen majoriteten gör, då är det inte allt för mycket extrajobb.
 
  • Gilla
Lexing och 1 till
  • Laddar…
J Jompastudio skrev:
Jobbar på ledningskollen?
I vilket fall som helst. Har man koncession så finns mycket att vinna på att ta ut inomgårdare inom rimliga gränser. Utrustningen är inkopplad och några meter till i ett par riktningar är inte mycket att orda om. Så länge kunden görs medveten om extrajobbet och förstår ansvaret vid ev avgrävning så ger det många kundnöjdhetspoäng. Man vinner mycket på att fila på hörnen i fyrkanterna.
Skillnaden är att vi har kartor på nätägarens kabel, medan inomgårdsnätet letar vi efter, kan ta tid då husägare ofta har noll koll

Sant är att är vi uppkopplade, så kan vi hitta
Skillnad på en villa tomt mef vedbod eller en bondgård med 7 olika byggnader som skall letas upp

Sen skarva lite i hörnen, kan bara tala för mig själv, mitt område där jag har utsättning, är ganska stort, och många uppdrag per dag, sällan jag hinner med allt jag skall göra på en dag, då springa lite extra.... för kundnöjdhet..

Tja beror på hur man blir bemött av kunden, om jag har lust eller inte
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S salarvalinia skrev:
Tack för input, kabeln låg i ett gult skyddsrör på 50mm.
Menar du sån där tunn korrugerad plastslang? Jag vet att det kallas för skyddsslang men den är ju egentligen bara bra på att synas. Går av direkt om man sätter en spade i den. I lerjord är den helt fixerad och kan inte vika undan, det blir det ännu lättare skador.
 
Med tanke på att elkabeln ligger så grunt funderar jag på om det kan vara en glad amatör som grävt ner kabeln och utan skyddsrör? Elkabeln som kommer in i mitt hus ligger ca 1 meter under marken. Dessutom går kabeln genom ett plaströr med ca 5 mm tjockt gods. När man grävde för fiberkabeln till mitt hus grävde man ner röret ca 10 cm under den asfalterade vägen och över min tomt skulle vi gräva ett 30 cm djupt dike för kabeln.
 
C
N nallepu skrev:
Med tanke på att elkabeln ligger så grunt funderar jag på om det kan vara en glad amatör som grävt ner kabeln och utan skyddsrör?
Vår serviskabel ligger ca 30 cm djupt utan skyddsrör, så nätägarna anstränger sig inte nödvändigtvis heller mer än så.

Själv tycker jag inte själva avgrävningen är så mycket att orda om. Däremot den taffliga reparationen, att de låtsades som det regnar, och sedan inte ta ansvar när det uppdagas.
 
N nallepu skrev:
Med tanke på att elkabeln ligger så grunt funderar jag på om det kan vara en glad amatör som grävt ner kabeln och utan skyddsrör? Elkabeln som kommer in i mitt hus ligger ca 1 meter under marken. Dessutom går kabeln genom ett plaströr med ca 5 mm tjockt gods. När man grävde för fiberkabeln till mitt hus grävde man ner röret ca 10 cm under den asfalterade vägen och över min tomt skulle vi gräva ett 30 cm djupt dike för kabeln.
Men det är ju inte inkommande elservisledning utan en elanslutning till en pump tillhörande fastigheten som har blivit skadad vid något tillfälle, där ts säger att det gjorts vid fibergrävning (är inte till 100% säkert utan skulle kunna vara så att fibergrävarna kom den skadade kabeln)
 
Jag har bett ts beskriva för oss vad som ts önskar att få ersättning för och hur "bevis" skulle kunna presenteras, text/bild, så kan vi försöka bedöma om det är tillräckligt för att gå vidare och till någon hjälp. Det hjälper ju knappast ts att ev. begära ersättning av beskrivningar i inläggen hur det sett ut på andra fastigheter, blir mera en terapeutisk hjälp;)
 
E
A AndersS skrev:
Jag har bett ts beskriva för oss vad som ts önskar att få ersättning för och hur "bevis" skulle kunna presenteras, text/bild, så kan vi försöka bedöma om det är tillräckligt för att gå vidare och till någon hjälp. Det hjälper ju knappast ts att ev. begära ersättning av beskrivningar i inläggen hur det sett ut på andra fastigheter, blir mera en terapeutisk hjälp;)
Var det du som tejpa?!
 
  • Haha
Håkan V
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Var det du som tejpa?!
Nä, varför skulle det vara det så:rofl:
Däremot har jag hanterat olika problen där grävare gjort fel ellet fastighetsägare inte varit helt sanningsenlig.
Ska vi kunna hjälpa ts om det går att driva vidate för ersättning måste ts lägga fram strukturerat hur ts tänker sig gå vidare.
Det jag läst hitintills är inte tillräckligt.
Ellet avsåg du något annat?
Annars blir svaret "sök juridisk hjälp" ;)
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Hej Anders,

Jag vill inte ha ersättning för att de kapade kabeln när de väl gjorde det, det var vårt fel eftersom den inte var utmärkt, så om de hade berättat att de kapat kabeln så skulle livet varit frid och fröjd, jag hade tagit ut en elektriker, åtgärdat kabeln och gått vidare med mitt liv.

Men nu har grävarna skadat kabeln, lagat den med eltejp och inte berättat det för oss som fastighetsägare och detta kunde ha blivit farligt om jorden gått och kabeln blivit strömförande då vi har service på reningsverket.

Bevisen är entreprenörens egna bild där det ligger kabelskal, eltejp och en ren kabel då de ”grävt upp” kabeln tejpad, vilket är helt i mina orimligt, se tidigare bilder i tråden. Förslagen här är att man ska anmäla de till elsäkerhetsverket eftersom lagningen med största sannolikhet inte utförd av behörig elektriker (om det är en behörig elektriker så borde han inte vara det). Sedan vet jag inte hur jag ska gå vidare, därav tråden här och stort engagemang från kunniga byggare, vilket jag tackar för!

A AndersS skrev:
Nä, varför skulle det vara det så:rofl:
Däremot har jag hanterat olika problen där grävare gjort fel ellet fastighetsägare inte varit helt sanningsenlig.
Ska vi kunna hjälpa ts om det går att driva vidate för ersättning måste ts lägga fram strukturerat hur ts tänker sig gå vidare.
Det jag läst hitintills är inte tillräckligt.
Ellet avsåg du något annat?
Annars blir svaret "sök juridisk hjälp" ;)
 
Vad är det du vill anmäla och uppnå med en anmälan blir första frågan?
Som jag uppfattat det har du haft en elektriker på plats senare och gjort en "godkänd" reparation i efterhand, stämmer det?
Förstår inte varför anmälan till "elsäkerhetsverket" ska göras nu efterhand när reparationen är utförd och du som fastighetsägare utförd vad som kan förväntas utifrån ditt ansvar för fastigheten, men de som gett förslaget kan få förklara då jag inte kan det området och syftet med att anmäla till dem, samt vilka frågor de hanterar.

Utifrån den beskrivning i tråden du har gjort och det är reparationen du har synpunkt på där den troligtvis inte är gjort av en elinstallationsfirma/auktoriserad utan grävaren så gäller detta.
https://www.elsakerhetsverket.se/ko...an/polisanmal-olagligt-elinstallationsarbete/

Förstår att man blir arg när något sådant här händer och det blir extra kostnader, men är det inte ersättningsfrågan du vill driva mot fiberoperatören du har avtal med så skulle jag avsluta och se det som en händelse du inte längre kan påverka.
 
Redigerat:
Lite off-topic men är det någon som vet om man som privatperson verkligen kan registrera kabeldragning inom egna fastigheten på ledningskollen.se ngn nämner det i tråden, men jag ser inte hur det skulle kunna gå till då ledningskollen.se inte verkar lagra själva placeringen av ledningar utan endast vilka ledningsägare som har ledningar inom markerat område och därefter samordnar begäran om info/utmärkning från respektive ledningsägare.
 
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Lite off-topic men är det någon som vet om man som privatperson verkligen kan registrera kabeldragning inom egna fastigheten på ledningskollen.se ngn nämner det i tråden, men jag ser inte hur det skulle kunna gå till då ledningskollen.se inte verkar lagra själva placeringen av ledningar utan endast vilka ledningsägare som har ledningar inom markerat område och därefter samordnar begäran om info/utmärkning från respektive ledningsägare.
Jag ska inte påstå att jag vet säkert.
Men Ledningskollen är väl till för att du som fastighetsägare ska kunna få koll på vilka ledningar andra har på din fastighet.
Vad du själv har gjort för installationer bör du ju själv veta om och behöver inte fråga någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.