OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Det kan inte IKEA backa ur. Ta med skåpet till dem, och be dem skicka iväg det för mätning. Är det inget fel på det tar du hem det igen. Annars vill du lämna tillbaka det.
Skickar de skåpet till mätning och det inte är något fel blir kan kunden bli ansvarig för kostnaderna för undersökninen. I allafall om företaget informerar om detta i förhand.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men om man valt något, mycket på grund av låg ljudnivå, och anser att produkten inte håller utlovade egenskaper, är det då rimligt att man är helt rättslös?
Helt rättslös är man ju inte. Om TS är helt säker på sin sak så är det ju "bara" att mäta upp maskinen på rätt sätt (hos RISE eller motsvarande) och sen stämma IKEA. Han kommer vinna i rätten om han har rätt.
 
ALLA vitvarutillverkare mäter dB på exakt samma sätt i samma miljö. Du kommer aldrig komma ner i den ljudnivån hemma hos dig om du inte har exakt samma förutsättningar som dom har i sitt testlab.
Sen mäta med mobil - big no no.

/Vitvarutekniker
 
  • Gilla
Spoz och 6 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker många här är onödigt hårda mot TS. Är det rimligt att IKEA i sin marknadsföring använder ett dB-värde om man som kund i praktiken saknar möjlighet att visa att det man köpt inte uppfyller utlovat värde? Jag kan inte detaljerna kring mätning av ljudnivå och förstår mycket väl att den kan påverkas av omgivningen i ett hem, men om man som konsument inte har en rimlig möjlighet att reklamera om man anser att utlovade egenskaper saknas, i detta fall ljudnivå, ska det då ens finnas med i marknadsföringen?

Visst, det kan vara en hjälp, en form av jämförelsetal, för att välja mellan olika produkter. Men om man valt något, mycket på grund av låg ljudnivå, och anser att produkten inte håller utlovade egenskaper, är det då rimligt att man är helt rättslös? Det förekommer trots allt inte sällan att vitvaror låter på ett oväntat sätt och det är väldigt svårt att i en butiksmiljö innan köpet skaffa sig en uppfattning om detta. Dessutom kan en enskild maskin vara felaktig. Ska alla försök att reklamera detta avfärdas med argumentet "så kan du inte mäta"? Knappast rimligt kan jag tycka.
Om TS argumenterat för att kylskåpet verkligen låter onormalt högt så hade jag haft en annan inställning till hans problem. Nu har han bara argumenterat för att det MÄTER fel vilket jag förklarat varför det kan göra utan att VARA fel.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
[Du menar alltså att om man tror att man står ut med 35 db, så ska man köpa max ca 22? Det borde väl isåfall anges?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Helt rättslös är man ju inte.
Hade jag noterat att du smög runt i tråden hade jag skrivit "i praktiken helt rättslös". :) Skämt åsido så har du naturligtvis rätt men i praktiken hjälper nog detta få konsumenter.
 
  • Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om TS argumenterat för att kylskåpet verkligen låter onormalt högt så hade jag haft en annan inställning till hans problem.
Jag köper detta men grundproblemet kvarstår; hur kan man som konsument få rättelse om det man köpt låter onormalt högt?
 
Jag undrar varför IKEA skickade en tekniker att mäta bullret om det ändå var meningslöst att göra så i kundens kök, eller han kanske egentligen skulle se om han hittade något fel som orsakade högre ljudnivå?

IKEA borde kunna visa upp ett mätprotokoll för produkten. 35 dB är väldigt tyst och ett fåtal kylskåp har det värdet, men kanske IKEA lyckats, konkurrenterna med samma dB är rätt dyra.

Det ger inte så mycket att mäta i kundens kök, men en jämförelse med andra skåp (IKEA 40 dB och 45 dB tex om sådana skåp finns, eller TS kan jämföra med sitt gamla skåp eller låna grannens :D) i verklig miljö skulle kunna ge en indikation även om det tex kan bero på vilken frekvens bullret har på olika skåp.
 
haggle haggle skrev:
De menar att produkten är installerad bara man startat det tydligen. Konstig definition tycker jag.
Delar inte din uppfattning om mätningarna, som framgår av mitt inlägg. Man måste ha rättigheter som konsument. Om de inte godtar min reklamation så får de väl komma o hämta det o mäta. I sista hand kommer jag att gå till ARN med de mätningar jag har som bevis och så får vi se om ARN delar min eller din uppfattning.
Gå till ARN. Här får du ingen hjälp
 
R RoAd skrev:
Ok, om du anser dig vara kunnig i ämnet får du gärna svara på följande då:

Du har köpt ett par högtalare som har en av tillverkaren angiven frekvenskurva. Du ställer in dessa i ett obehandlat rum och mäter upp en egen frekvenskurva med mobiltelefonen. Menar du att det är rimligt att tvinga säljaren att skicka iväg dessa högtalare på kontrollmätning om kurvorna skiljer sig åt?

Om inte, varför?
Nu vet jag inte om forumet syfte är att någon skall ta på sig rollen av ”kunskapspolis” och bestämma andras kompetens inom ett område innan man får ha en åsikt. Jag tycker du har en lite väl tuff ton mot folk som inte kan samma saker som du.

Men eftersom du tar upp högtalare, så kan jag inte låta bli att nappa. Där är du på väg att ta dig vatten över huvudet.

Det är en milsvidd skillnad på de två produkterna Upplevelsen av en högtalare, eller ett par snarare, står inte i specifikationer, och har i praktiken inget med frekvensrespons att göra. Det är rumsligt perspektiv, ljudbild, djup, klanglikhet och andra parametrar som spelar in. Inte frekvensområde, givet att man inte köpt en skräpprodukt från början.
Högtalaren skall så klart samverka med rummet vad gäller frekvensåtergivning, och självklart påverkar rummets egenskaper, tex efterklang, men även i ännu större utsträckning högtalarens placering i rummet, i förhållande till varandra, väggar, tak, golv, reflexer etc.
Ett högtalarpars samverkan med rummet är långt ifrån ett ljudtryck från ett kylskåp. Där har frekvens och efterklang mm, begränsad till ingen, påverkan. Det är i stort sett bara ett ljudtryck. Och det skall ligga så nära det konsumenten upplever som möjligt. Annars är det irrelevant konsumentinformation.
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
Bara det att man har störljud, bakgrundsljud överallt där man normalt befinner sig gör exakta mätningar på en enskild källa näst intill omöjlig, speciellt på så låg volym blir felmarginalen oftast extrem.

Allt "bakgrundsbrus" lägger till i den totala mätningen, lite som att väga sig med kläder å skor på och mitt i vägningen lyfta upp en katt... Det blir inte en rättvis bild av hur mycket en källa låter i sig.
Ikeas mätning börjar på nästintill 0 i ett bra mätrum, eran kanske på 30-35dB i ett tyst normalt hus.

Sen tillkommer som många nämnt resonans och studsande ljud.

Vet inte exakt vilka kriterier och tider man har på vitvarors mätningar.
Toppar, sk peakar i ljudmätningarna tex vid start höjer totalvärdet men en längre mätperiod med lika många toppar som en kort period får lägre totalvärde. Som exempel, 1 minut med 3 peakar ger kanske 50dBA 10 minuter 3 peakar bara 40.
 
Underbar tråd. Kul med diskussioner. Problemet med alla dessa nivåer är givetvis hur det ska mätas - en tidigare parallell var ju klockren. Kan du reklamera bilen om den drar mer än 0,5 när det står 0,5? Givetvis inte, då det beror på bilens omgivning. Samma torde gälla med ett kylskåp och ljudnivå.
 
  • Gilla
Pellepax
  • Laddar…
Som vanligt när det gäller dessa typer av märkningar så blir det missförstånd. I detta fall verkar OP ha missförstått det hela och bör undvika att ta till så hårda toner som kommit fram, både här på forumet och mot medarbetare på IKEA misstänker jag. Det är kort utsagt jävligt onödigt för en så liten sak som detta.

Kort version: siffran som faktiskt står där, gäller för mätning enligt en standard, förmodligen en IEC-standard. Siffran säger INTE hur mycket kylskåpet kommer att upplevas låta på Skolgatan 5 i Lilla Samhället eller vilket uppmätt värde på dB(A) det kommer ha när det mäts upp i just ditt kök. Det är en vägledning vad kylskåpet mäts upp till under kontrollerade och repeterbara laboratorietester. Syftet är att man då kan ta ett beslut i jämförelse mot andra kylskåp som mäts upp på exakt samma sätt. Det är mer att tolka som ett relativt värde än ett absolut.

Det kan mycket väl vara så att kylskåpet är defekt. Du får då stå på dig, om du känner det är värt. Överväg det noga dock. Ställ dig denna fråga: Om IKEA tar tillbaka min maskin och mäter upp den på ett lab, vad är sannolikheten att den kommer visa grovt avvikande värde? Om du inte är 100% säker på att den kommer visa dig rätt, bör du bara gå vidare och välja något annat fabrikat i framtiden.
 
  • Gilla
Patrik.B och 4 till
  • Laddar…
Läst om vindkraftverk för ett tag sen. Leverantören uppgav en vid Db nivå. Men glömde att berätta att detta var ett snitt under en cykel, gissningsvis under ett dygn. Där emellan kunde det låta mer och mindre.
Troligtvis är det väl samma här?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Den siffra som Ikea anger på sin produkt är naturligtvis uppmätt i ekofritt rum enligt någon given standard, så att alla tillverkare mäter på samma sätt.
Då kan man jämföra produkterna mot varandra.
Precis som förbrukningssiffror för bilar.

Hur hög ljudnivå du mäter upp hemma är knappast relevant. Vill du lämna tillbaka den pga att ljudnivån är över den specificerade får du nog leta rätt på relevant standard och mäta enligt den. Lättast är nog att anlita ett oberoende labb.
 
  • Gilla
Spoz och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.